1.5.7.4 Spørsmål om rettslig grunnlag for å lagre overskuddsinformasjon innhentet fra avlyttede samtaler mellom nærstående i forebyggende saker
Utvalget ba PST
om å redegjøre for det rettslige grunnlaget for å nedtegne innholdet
fra samtaler mellom nærstående til en person som er underlagt kommunikasjonskontroll.
I straffesaker er
siktedes nærstående fritatt fra vitneplikt. Opptak eller notater
som er gjort under kommunikasjonskontrollen, skal snarest mulig
slettes om retten ikke vil kunne kreve vitneforklaringer knyttet
til uttalelsene som er fanget opp gjennom kommunikasjonskontrollen.
Utvalget har tidligere tatt opp spørsmålet om bruken av reglene
i straffeprosessloven § 216g om behandling av overskuddsinformasjon
i PSTs forebyggende virksomhet. PST har tidligere opplyst til utvalget:
«Straffeprosessloven
§ 216g er ikke via politiloven gitt anvendelse for PSTs forebyggende
saker. PST finner likevel grunn til, også i forebyggende saker,
å følge de prinsipper som er nedfelt i bestemmelsen og de viktige hensyn
som den ivaretar.»
Men i den aktuelle
saken svarte tjenesten at «[h]ensynet bak strpl. § 119 [om kallsmessig
taushetsplikt] tilsier at prinsippene i bestemmelsen gis direkte
anvendelse i PSTs forebyggende virksomhet», men ikke når det gjelder
vitnefritaksreglene for nærstående etter straffeprosessloven § 122:
«Hensynene bak denne
bestemmelsen er ikke relevant for PSTs forebyggende virksomhet da
bestemmelsen er ment å beskytte siktedes pårørende mot å måtte velge
mellom å lyve i retten eller å bidra til at siktede blir dømt i
en straffesak.»
I avsluttende brev
til PST stilte utvalget spørsmål ved om ikke det avgjørende må være
om hensynene bak reglene om vern av konfidensiell kommunikasjon
og beskyttelse av nærståendes rett til ikke å inkriminere den andre
(vern av vitnet) etter § 122, er relevante ved kommunikasjonskontroll
også i det forebyggende sporet, snarere enn om hensynene bak § 216g
er relevante for PSTs forebyggende virksomhet.
Utvalget ba Justis-
og beredskapsdepartementet avklare den rettslige forståelsen av
anvendelsen av straffeprosessloven § 216g i PSTs forebyggende saker.
Utvalget viste blant
annet til at Politimetodeutvalget bemerket at en adgang for PST
til å benytte tvangsmidler i forebyggende øyemed forutsetter at
det samtidig vedtas saksbehandlingsregler som ivaretar grunnleggende
krav til rettssikkerhet, samt at saksbehandlingsreglene for bruk
av tvangsmidler som ledd i etterforsking skal få tilsvarende anvendelse
når tvangsmidlene brukes for å forebygge. Videre viste utvalget
til departementets egne uttalelser, blant annet om at rettssikkerhets-
og personvernhensyn gjør seg gjeldende med enda større styrke ved
bruk av tvangsmidler i forebyggende saker, enn når tvangsmidler
anvendes som ledd i etterforsking av en straffbar handling, «der
det må påvises forhold som gir grunn til å undersøke om det foreligger
et straffbart forhold» .
Utvalget spurte
om hensynene bak vernet etter vitnefritaksreglene tilsier at det
skal være andre regler for PSTs bruk av tilsvarende informasjon
fra saker i det forebyggende sporet. Videre spurte utvalget om hvilke
hensyn som taler for at rettssikkerhets- og personvernhensyn skal
stå svakere ved PSTs kommunikasjonskontroll i forebyggende saker
enn ved kommunikasjonskontroll i etterforskingssaker, og om dette
har vært intensjonen.
I tilbakemelding
fra departementet i desember 2017 uttrykte departementet forståelse
for utvalgets synspunkter, men argumenterte for at § 216g ikke kommer
til anvendelse for PSTs forebyggende tvangsmiddelbruk.
I avsluttende brev
til departementet bemerket utvalget at det har oppfattet forarbeidene
slik at bruken av opplysninger innhentet gjennom tvangsmidler i
forebyggende øyemed etter politiloven kapittel IIIa var ment å være
strengere regulert enn ved tvangsmiddelbruk i etterforskingssaker
etter straffeprosessloven. Utvalget konstaterte at departementets
tilbakemelding må forstås slik at det motsatte i så fall er tilfellet,
noe utvalget stilte seg undrende til.
For straffesaker
vil reglene i § 216g oppstille skranker for behandlingen av overskuddsinformasjon
fra kommunikasjonskontrollen, med spesifikke sletteregler
for opplysninger som ikke skal beholdes. Om ikke disse saksbehandlingsreglene
får tilsvarende anvendelse når tvangsmidlene brukes for å forebygge,
mente utvalget at regelverket vil gi et svakere personvern for dem som
indirekte omfattes av kommunikasjonskontroll i forebyggende øyemed.
Utvalget fant dette betenkelig.
Utvalget pekte på
at det ikke bør være opp til PSTs skjønn å avgjøre om overskuddsinformasjon
fra kommunikasjonskontroll i forebyggende øyemed oppfyller nødvendighetskriteriet
i forebyggende saker, i betydningen om materialet skal eller ikke
skal beholdes. Dette bør, slik utvalget ser det, lovreguleres konkret
på tilsvarende måte som i straffesakssporet.
Utvalget bemerket
at departementets konklusjon vil medføre at PST i det forebyggende
sporet kan behandle overskuddsinformasjon fra kommunikasjonskontrollen
en ellers måtte tilintetgjort snarest mulig i straffesakssporet
jf. § 216g. Dette selv om man er lenger unna det straffbare forholdet
ved at det ikke er krav til mistanke om at et straffbart forhold
er begått eller er under oppseiling.
Departementet skrev
at en tilsvarende anvendelse av § 216g i forebyggende saker vil
«kunne få svært uheldige konsekvenser», og viste blant annet til
at
«dersom den som
kontrolleres for eksempel i en telefonsamtale med en nærstående
eller sin lege gir uttrykk for at han planlegger et terrorangrep,
må PST kunne bruke denne opplysningen for å avverge angrepet.»
Til dette pekte
utvalget på at fortrolig/konfidensiell kommunikasjon mellom lege
og pasient nyter et spesielt vern i norske prosessregler, tilsvarende
som samtaler mellom advokat og klient. Konfidensielle samtaler mellom
målet for kommunikasjonskontrollen og personer underlagt kallsmessig
taushetsplikt omfattes av bevisforbudet i straffeprosessloven § 119.
Slik kommunikasjon kan heller ikke gjennomføres som ledd i straffesaker,
om det på forhånd er klart at det dreier seg om slik fortrolig og
vernet kommunikasjon. Denne typen overskuddsinformasjon skal tilintetgjøres
snarest mulig. Det samme må etter utvalgets oppfatning gjelde i
forebyggende saker, noe også PST selv har gitt utrykk for ved flere
anledninger.
Utvalget bemerket
at departementet syntes å forutsette at PST kan høre gjennom særlig
vernet og fortrolig lege-pasientkommunikasjon ved kommunikasjonskontroll
i forebyggende øyemed. En slik forståelse samsvarer ikke med det
særskilte vernet av informasjon underlagt kallsmessig taushetsplikt.
Dette medfører at PST i det forebyggende sporet ikke vil være avskåret
fra å avlytte lege-pasientkommunikasjon, mens PST vil være avskåret
fra slik gjennomhøring ved kommunikasjonskontroll i en terroretterforskingssak
eller avvergende terroretterforskingssak – der mistanke er til stede
om at hovedobjektet planlegger å gjennomføre nettopp en terroraksjon.
Utvalget har vanskelig
for å se at adgangen til å behandle overskuddsinformasjon fra kommunikasjonskontroll
som er innhentet gjennom samme type inngripende tvangsmidler, skal
være ulik, avhengig av om tvangsmidlene benyttes som ledd i etterforsking
eller til forebygging.
Utvalget anser at
det er opp til Stortinget å vurdere hvilke regler som skal gjelde
for behandling av overskuddsinformasjon fra kommunikasjonskontroll
i forebyggende saker.