Søk

Innhold

Vedlegg 2 - Brev fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet v/statsråd Monica Mæland til Senterpartiets kommunal- og forvaltningsfraksjon, datert 7. mai 2018

Vedlegg 2
Svar på henvendelse fra Senterpartiets fraksjon i kommunal- og forvaltningskomiteen

Jeg viser til brev fra Senterpartiets fraksjon i kommunal- og forvaltningskomiteen 3. mai 2018. Det bes om bistand til lovteknisk utforming av enkelte bestemmelser i forslaget til ny kommunelov.

Til § 1-1

Spørsmål:

Senterpartiet fremmer følgende forslag:

«Formålet med loven er å fremme det kommunale og fylkeskommunale selvstyret og det lokale folkestyret, og legge nødvendige rammer for dette.»

Svar:

Hvis det er ønskelig å ta inn det "lokale folkestyret" i formålsparagrafen, bør dette gjøres § 1-1 første ledd andre punktum. En lovtekst kan utformes slik:

Formålet med loven er å fremme det kommunale og fylkeskommunale selvstyret og legge nødvendige rammer for det. Loven skal legge til rette for det lokale folkestyret, et sterkt og representativt lokaldemokrati med aktiv innbyggerdeltakelse.

Ved å ta det lokale folkestyret inn i andre punktum, og ikke i første punktum, slipper man problemet som kan oppstå ved frasen "og legge nødvendige rammer for det". Denne frasen knytter seg kun til det "kommunale selvstyret", og bør ikke stå i sammenheng med det "lokale folkestyret". I tillegg vil det "lokale folkestyret" få plass i den setningen som ellers handler om ulike deler av folkestyret, nemlig lokaldemokrati og innbyggerdeltakelse.

Til § 5-1

Spørsmål:

Senterpartiet mener at representanter for administrasjon, ansatte eller interessegrupper blant innbyggerne ikke skal betegnes som folkevalgte når de deltar i medvirkningsorgan for innbyggerne, eller oppnevnes til styringsorgan i egenskap av sin stilling. Ut fra dette fremmes følgende forslag:

«Styret for en institusjon, underordnede styringsorganer i interkommunale oppgavefellesskap, styret i kommunale og fylkeskommunale foretak, partssammensatte utvalg og råd for eldre, mennesker med nedsatt funksjonsevne og ungdomsråd skal ikke i inngå i opplistingen av folkevalgte organ.»

Svar:

Hvis det er ønskelig at de nevnte organene ikke defineres som folkevalgte organer, bør det framgå ved en endring i § 5-1, slik at de aktuelle organene fjernes fra oppramsingen i bestemmelsen. En lovtekst kan utformes slik:

Folkevalgte organer skal opprettes etter bestemmelsene i denne loven eller etter bestemmelser om slike organer i andre lover.

Folkevalgte organer etter denne loven er

  1. kommunestyre og fylkesting

  2. b) formannskap og fylkesutvalg

  3. c) kommuneråd og fylkesråd

  4. d) utvalg, inkludert kommunedelsutvalg og kontrollutvalg

  5. e) arbeidsutvalg

  6. f) felles, folkevalgt nemnd i vertskommunesamarbeid

  7. g) kommunestyre- og fylkestingskomiteer

  8. h) styret for deler av den kommunale eller fylkeskommunale virksomheten i parlamentarisk styrte kommuner eller fylkeskommuner

  9. i) representantskap og andre styringsorganer for et interkommunalt politisk råd

  10. j) representantskap for et kommunalt oppgavefellesskap

  11. k) et kommunalt eller fylkeskommunalt folkevalgt organ hjemlet i særlov

Folkevalgte organer som er nevnt i andre ledd bokstav a til d og g, skal ha navn som inkluderer den betegnelsen som er brukt om organet der. I navnet kan betegnelsen by eller herad brukes i stedet for betegnelsen kommune.

Med folkevalgte menes i denne loven medlemmer av kommunestyret og fylkestinget og personer som et folkevalgt organ har valgt inn i et folkevalgt organ.

Jeg legger til at det synes som om premissene for forslaget fra Senterpartiet bygger på en uriktig forståelse av regjeringens lovforslag. Det er ikke slik at alle medlemmer av et folkevalgt organ er å regne som "folkevalgte". § 5-1 siste ledd sier at med folkevalgte menes medlemmer av kommunestyret og fylkestinget og personer som et folkevalgt organ har valgt inn i et folkevalgt organ. Et eksempel på det siste kan være medlemmer av et utvalg som er valgt inn av kommunestyret.

Dette betyr at personer som er valgt inn i et folkevalgt organ av noen andre enn et folkevalgt organ, ikke er å anse som folkevalgte. Jeg viser her til punkt 9.2.4 i proposisjonen (side 57), som trekker fram ansattes representanter i partssammensatte utvalg som et eksempel på representanter som ikke er folkevalgte.

Jeg legger til grunn at det fortsatt er ønskelig at de organene som er nevnt i brevet og ikke skal defineres som folkevalgte organer, likevel skal følge kommunelovens saksbehandlingsregler. Hvis forslaget som her er skissert skal fremmes, er det derfor viktig også å foreslå tilføyelse i § 11-1, som handler om saksbehandlingsreglenes virkeområde. En lovtekst kan utformes slik:

Bestemmelsene i dette kapitlet gjelder for kommunale og fylkeskommunale folkevalgte organer hvis ikke noe annet er bestemt i lov. Bestemmelsene gjelder også for partssammensatte utvalg, styret for en institusjon, andre styringsorganer for et kommunalt oppgavefellesskap, eldreråd, råd for personer med funksjonsnedsettelse og ungdomsråd.

For styret i et kommunalt eller fylkeskommunalt foretak gjelder bare § 11-3 andre og tredje ledd, § 11-4 til § 11-7, § 11-10 og § 11-11.

Til § 9-6

Spørsmål:

Senterpartiet støtter ikke forslaget i § 9-6 om at medlemmer og varamedlemmer av kommunestyret/fylkestinget ikke skal være valgbare til styrer for kommunale eller fylkeskommunale foretak. Ut fra dette fremmes følgende forslag:

«Daglig leder for foretaket kan ikke være medlem i styret.»

Svar:

Forslaget kan gjennomføres ved at § 9-5 andre ledd (ikke § 9-6) gis samme utforming som i spørsmålet over:

Daglig leder for foretaket kan ikke være medlem av styret.

Til § 18-3

Spørsmål:

Senterpartiet støtter ikke forslaget i § 18-3 om at alle medlemmer av representantskapet skal velges av og blant kommunestyret eller fylkestingets medlemmer. Ut fra dette fremmes følgende forslag:

«Setningen: «Medlemmene og varamedlemmene skal velges blant kommunestyrets eller fylkestingets medlemmer» tas ut.»

Svar:

Jeg har ingenting å tilføye til dette. Lovteknisk kan det løses slik det er lagt opp til i spørsmålet over.