Fremtidig
ordning
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmet fra Senterpartiet, viser til forslaget, som beskriver
at den norske spesialistgodkjenningen heretter kun skal bygge på
en skjønnsmessig vurdering av om læringsmålene er oppfylt.
Flertallet mener at læringsmålene
er viktige og nyttige for overordnet å beskrive den enkelte spesialitet.
Komiteen viser
til at i ny ordning vil det være de erfarne kollegene og spesialistene
som arbeider sammen med legen, som vurderer om legen har fått nødvendig
erfaring og trening og har oppnådd tilstrekkelig faglig modning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
viser til at som grunnlag for å dokumentere at læringsmål er oppnådd,
skal det innhentes vurdering fra veileder og de som har deltatt
i supervisjon av legen. Flertallet mener
dette er en kvalitetsforbedring sammenlignet med den tidligere ordningen,
der det var krav til å ha gjennomført et visst antall prosedyrer.
Komiteen viser
til at forslagsstillerne mener at tolkningsrommet vil være stort,
uten forpliktende minimumskrav til aktiviteter. Legeforeningens
spesialitetskomiteer har utarbeidet forslag til læringsmål som definerer
den kompetansen de enkelte spesialistene skal ha. Helsedirektoratet
har forskriftsfestet 4 900 læringsmål, fordelt på 46 spesialiteter.
I tillegg har spesialitetskomiteene, for de fleste spesialitetene,
utarbeidet forslag til et antall gjennomførte prosedyrer som etter deres
vurdering er nødvendig for å oppnå læringsmålene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, understreker at disse prosedyrelistene
har status som normerende dokumenter fra Helsedirektoratet.
Komiteen viser
til at spesialistforskriften stiller mange og tydelige krav til
alle aktørene om hvordan utdanningen skal innrettes, gjennomføres
og følges opp. Helsemyndighetene, utdanningsvirksomhetene og Legeforeningen
har felles mål om god kvalitet i spesialistutdanningen. Komiteen mener
at tilstrekkelig mengdetrening på praktiske prosedyrer er en forutsetning.
Forslagsstillerne viser til at Helse- og omsorgsdepartementet og
Helsedirektoratet har besluttet ikke å videreføre forpliktende minimumskrav
til læringsaktiviteter i spesialistutdanningen for leger. Fagmiljøene mener
nasjonal standardisering av ferdighetstrening i spesialistutdanningen
er en forutsetning for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet.
Komiteen viser til statsrådens
svarbrev til helse- og omsorgskomiteen, datert 3. mai 2018. Statsråden skriver
der at hans tilnærming for å sikre at mengdetrening på prosedyrer
blir tilstrekkelig vektlagt i ny spesialistutdanning, er todelt,
med følgende ekstra tiltak: å presisere betydningen av prosedyrelistene
og deres normerende status i spesialistforskriftens rundskriv, og
å følge opp målet om tilstrekkelig mengdetrening på prosedyrer gjennom
styringen av de regionale helseforetakene og Helsedirektoratet.
Komiteen viser til forslagsstillerne,
som frykter at dersom forpliktende minimumskrav til gjennomførte læringsaktiviteter
fjernes, kan det åpnes for betydelig variasjon i legespesialistenes
kompetanse mellom helseregionene og mellom de enkelte sykehus og
kommuner. Uten obligatoriske minimumskrav til læringsaktiviteter
stilles det ikke krav til at leger spesialisert ved mindre sykehus,
kan dokumentere det samme grunnleggende erfarings- og ferdighetsnivået
som leger utdannet ved større sykehus. Komiteen vil bemerke at det
samtidig heller ikke stilles krav til at spesialister utdannet ved
de høyspesialiserte sykehusene, kan dokumentere ervervet breddekompetanse
tilsvarende den spesialisering mindre og mellomstore sykehus kan
gi.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
bemerker at det er positivt å kunne oppnå ferdigheter ved nye simuleringsteknikker
før legene utfører prosedyrer på pasientene. Særlig kan dette være viktig
for å oppøve kompetanse for leger ved mindre sykehus, der det kan
være lite pasientgrunnlag. Videre viser flertallet til at det i den
nye ordningen sikres at alle leger, uavhengig av hvor de er fast
ansatt, skal ha den samme kunnskapen og kompetansen som er fastsatt
i læringsmålene. Arbeidsgiver har plikt til å inngå avtaler med
andre helseforetak, ev. private sykehus eller andre, for å oppnå
læringsmål som sykehuset der legen er ansatt, ikke kan dekke. Hver
lege skal få utarbeidet en individuell plan der det skal beskrives hvor
de ulike læringsmålene skal oppnås. F.eks. kan regionsykehusene
inngå avtale med de mindre sykehusene i området, slik at legene
får opparbeidet mer breddekompetanse enn de kan få ved regionsykehuset.
Komiteen understreker
at det påligger helseministeren som eier av sykehusene å sikre en
nasjonal standardisering av ferdighetstrening i spesialistutdanningen
som en forutsetning for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet,
og unngå uønsket variasjon. Statsråden skriver i sitt brev til komiteen
at Helsedirektoratet har en normerende rolle i den nye spesialistutdanningen ved
å anbefale minimumstall for prosedyrer. Å avvike fra Helsedirektoratets
faglige anbefalinger krever en særskilt begrunnelse, og normering
er derfor et sterkt virkemiddel for å sikre harmoniserte nasjonale
krav.
Komiteen bemerker også at det
i tidligere ordning var krav til å ha gjennomført prosedyrelister
og kurs, men ikke krav til en vurdering av kompetanse og ferdigheter.
Komiteen oppfatter at vurderingen
fra erfarne kollegene som har sett leger i spesialisering (LIS)
i praktisk arbeid, har fått en sentral og forskriftsfestet rolle. Veileder,
som selv er spesialist, har også fått en tydeligere rolle i vurderingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, mener dette legger et stort ansvar
på veileder, og at man må være oppmerksom på at dette setter LIS
i et asymmetrisk forhold med tanke på å få bekreftet egen kompetanse.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre ser at dette legger
et stort ansvar på veileder og de erfarne kollegaene som skal delta
i supervisjon av legen.
Disse medlemmer ønsker ny spesialistutdanning
for leger velkommen. Helsedirektoratet ble allerede i 2011 bedt
om å utrede behov for endring av innholdet i legers spesialistutdanning
og behov for ny spesialitetsstruktur. Dagens nye utdanning representerer
en stor ansvars- og kvalitetsreform der helseforetakene/sykehusene
har fått et større ansvar for utdanningen. Den nye spesialistutdanningen
er en mer fleksibel utdanning med plassering av ansvar for gjennomføring
og vurdering der utdanningen foregår.
Dette er en forandring
som disse medlemmer blant
annet mener er nødvendig for å rette utdanningen inn mot behovet
hos fremtidens pasienter. Kunnskapsveksten og spesialiseringen av
medisinen er omfattende og rask. Det er derfor viktig at utdanningen
løpende tar opp i seg disse endringene. Å forskriftsfeste antall
gjennomførte prosedyrer og andre læringsaktiviteter medfører utredninger
og høringer, og er et ikke fleksibelt og raskt system for å fange
opp endringer. I tillegg gir det en byråkratisk ordning som binder
opp administrative ressurser. Det er et mål at trening på prosedyrer
i størst mulig grad skjer som simulering for å øve opp basiskompetanse,
før legene lærer prosedyrene i praksis på pasienter. Dette er viktig
for kvalitet og pasientsikkerhet. Den fleksibiliteten til å kunne
tilegne seg ferdigheter på ulike måter, f.eks. ved simulering, er
ivaretatt i ny ordning. Å forskriftsfeste et antall prosedyrer gjennomført
på pasienter ivaretar ikke denne fleksibiliteten. Disse medlemmer viser også
til at det er viktig å balansere behovet for mengdetrening for leger
i spesialisering med behovet de ferdige spesialistene har for å
ivareta sin kompetanse. Særlig viktig er dette for prosedyrer der
pasientgrunnlaget er begrenset.
Disse medlemmer viser også
til statsrådens svarbrev, hvor han sier at den nye spesialistutdanningen for
leger inneholder mange nye elementer som til sammen skal sikre en
god og fremtidsrettet utdanning, der alle ferdige spesialister både
har oppnådd felles basiskompetanse og i tillegg spesialisert kompetanse innen
hver enkelt spesialitet.
Disse medlemmer synes det er
spesielt viktig å trekke frem i den nye modellen at læringsmål skal
godkjennes basert på hva den enkelte kan, og ikke hva vedkommende
har gjort. Vurdering av hva man «kan» skal gjøres lokalt, og ikke
av Helsedirektoratet, som kun skal kontrollere at alle læringsmålene
er godkjent. Dette i motsetning til forslagsstillernes ønske om
å opprettholde dagens avkrysningsskjema for hvor mange ganger spesialistkandidaten
har gjennomført bestemte prosedyrer uten at kvalitet nødvendigvis
tas i betraktning. Disse
medlemmer er samtidig enig med Legeforeningen i at praktiske
ferdigheter og teknikker fortsatt må trenes på, og merker seg at
statsråden i sitt brev sier at han vil sette inn flere tiltak for
å sikre at mengdetrening på prosedyrer blir tilstrekkelig vektlagt.
Disse medlemmer viser videre
til Spekters høringsuttalelse, hvor de fremhever at prosedyrer er
viktig for å oppnå ferdigheter, men ved å forskriftsfeste disse er
det en fare for at det blir fokus på antall repetisjoner, mer enn
på kompetansenivået definert i læringsmålet.
Disse medlemmer synes også
det er viktig å påpeke at spesialistkandidatene vil motta både veiledning og
supervisjon, som begge har som felles siktemål å støtte opp under
spesialistkandidatens læring. Gjennom veiledning, personlig eller
i gruppe, får spesialistkandidaten belyst og diskutert kliniske
problemstillinger og reflektert over holdninger og praksis. Veiledning
er også viktig sett i forhold til yrkesutøvelsen med tanke på personlig
utvikling og rolleforståelse. For sykehusspesialitetene er det stilt
formelle krav til veileders kompetanse.
Disse medlemmer merker seg
at de regionale helseforetakene påpeker at utdanningen, slik den
er lagt opp nå, tar opp i seg fagutvikling og utviklingen i tjenestene.
For å lykkes med dette må utdanningen integreres mer i de daglige
aktivitetene i helseforetakene/sykehusene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
viser til flere av høringsinnspillene som har kommet til komiteens
behandling av saken, blant annet fra de regionale helseforetakene.
Helseregionene har allerede bestemt at anbefalte prosedyrer i prosedyrelister
fortsatt skal følges. Flertallet mener
det gir en viktig avklaring for de kandidater som skal få sin spesialistutdannelse
ved norske sykehus. Prosedyrer er viktig for å oppnå ferdigheter,
men ved å forskriftsfeste disse er det en fare for at det blir fokus
på antall repetisjoner, mer enn kompetansenivået, definert i læringsmålet. Flertallet ser
utfordringen med å integrere 4 646 kliniske læringsmål og 24 felles
kompetansemål i de daglige aktivitetene. Samtidig er det her kvalitetsløftet
både for pasientene og legene ligger. Helsedirektoratet har anbefalt
970 prosedyrer i ulike prosedyrelister for de 42 spesialitetene.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre kvaliteten i spesialistutdanningen for leger
gjennom nasjonalt standardiserte læringsaktiviteter, og følge opp
at de regionale helseforetakene legger anbefalt antall læringsaktiviteter,
benevnt som prosedyrelistene, til grunn for å sikre grunnleggende
og lik kompetanse for alle legespesialister som utdannes i Norge.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti vil
understreke at rettslig forpliktende nasjonale minimumskrav til
prosedyrer bidrar til harmonisering og standardisering av medisinsk
praksis. Disse
medlemmer er bekymret for at læringsaktiviteter forankret
i anbefalinger og normerende dokumenter ikke vil være et sterkt
nok virkemiddel for å sikre en nasjonal minimumsstandard for realkompetanse
hos spesialistene. Disse
medlemmer viser til at et samlet fagmiljø uttaler at uten
forpliktende minimumskrav til læringsaktivitet svekkes grunnlaget
for pålegg og sanksjoner ved påviste mangler. Fagmiljøene forventer
at det ved søknad om spesialistgodkjenning skal kreves dokumentasjon
av gjennomførte prosedyrer i henhold til felles nasjonale minimumskrav. Disse medlemmer er
enig med fagmiljøene i dette. Disse medlemmer viser til at
fagmiljøene i prosedyretunge spesialiteter skriver i brev datert
16. mars 2018 til helseministeren, helse- og omsorgskomiteen og
Helsedirektoratet, at de ikke lenger kan gå god for spesialisttittelen dersom
prosedyrelistene ikke blir obligatoriske. Disse medlemmer mener at det
er grunn til å lytte til fagmiljøene i denne saken, særlig siden
det er kvaliteten i helsetjenesten dette kan gå ut over. Prosedyrelistene
må være obligatoriske, for å sikre standardisering og kvaliteten
i spesialisttilbudet.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre kvaliteten i spesialistutdanningen for leger
gjennom standardisering og nasjonale krav til læringsaktiviteter.
»