Minimumsnorm
for grunnbemanning
I proposisjonenes
kapittel 3 omtaler departementet forslaget om å lovfeste et minimumskrav
til grunnbemanningen (en bemanningsnorm). Departementet viser til
at i NOU 2012:1 Til barnas beste påpekte barnehagelovutvalget at
dagens regelverk åpner for store forskjeller og dermed kan motvirke
at alle barnehager gir et likeverdig tilbud. Utvalget foreslo å
lovfeste et tallfestet minimumskrav til barnehagens grunnbemanning. Forslaget
om å innføre en bemanningsnorm er også en oppfølging av Stortingets
anmodningsvedtak om å redegjøre for regjeringens arbeid med en bemanningsnorm,
jf. Innst. 344 L (2015–2016) og Innst. 47 S (2015–2016).
Departementet begrunner
forslaget med at barnehagens bemanning og samlede kompetanse har
stor betydning for hvor godt barnehagetilbudet er. For å ivareta
barnas behov for omsorg, lek og læring er det viktig med et tilstrekkelig
antall voksne i barnehagen.
Departementet foreslår
at det lovfestes et krav om at barnehagene har en grunnbemanning
som tilsvarer minimum én ansatt per tre barn under tre år og én
ansatt per seks barn over tre år. Barna skal regnes som over tre
år fra og med august det året de fyller tre år.
Departementet foreslår
at grunnbemanningen kun skal omfatte årsverk som er avsatt til det
ordinære og direkte arbeidet med barna i barnehagen. Dette innebærer
at pedagogiske ledere, barne- og ungdomsarbeidere og assistenter
som utfører oppgaver innenfor det ordinære barnehagetilbudet, skal
regnes med i grunnbemanningen. Den tiden styrer arbeider direkte
med barna, kan også tas med i beregningen. Personer som er i barnehagen
i praksis eller arbeidstiltak, lærlinger, spesialpedagoger og andre
som er å anse som ekstra personale i barnehagen, skal holdes utenfor
beregningen.
Departementet foreslår
at bemanningsnormen skal gjelde for barnehagen i sin helhet. Det
tallfestede kravet til grunnbemanningen vil dermed gi uttrykk for
det antall årsverk som må tilsettes når det er klart hvor mange barn
det skal være i barnehagen. Det tallfestede kravet til grunnbemanningen
vil ikke nødvendigvis være oppfylt hele barnehagedagen, men barnehageeier
må sørge for at bemanningen til enhver tid er tilstrekkelig til
at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet.
Departementet foreslår
at barnehagen ikke skal runde oppover til nærmeste hele årsverk,
slik som det gjøres i beregningen av pedagognormen. I stedet skal barnehagen
beregne prosentvise stillinger for å oppfylle bemanningsnormen.
En prosentvis beregning vil etter departementets vurdering sikre
noe større fleksibilitet i regelverket.
Departementet foreslår
at kommunen kan gi dispensasjon fra bemanningsnormen for inntil
ett år av gangen når særlige hensyn tilsier det. En uttalelse fra barnehagens
samarbeidsutvalg skal legges ved barnehageeiers søknad om dispensasjon.
Departementet foreslår at Fylkesmannen er klageinstans for vedtak
om dispensasjon.
Når det gjelder de
økonomiske og administrative konsekvensene av forslaget, viser departementet
til at den foreslåtte bemanningsnormen i gjennomsnitt er oppfylt
og finansiert i kommunale barnehager. I private barnehager er det
litt flere barn per voksen enn i de kommunale barnehagene, slik
at den foreslåtte bemanningsnormen ikke er oppfylt i de private
barnehagene per 2016. Fra 1. januar 2016 har de private barnehagene krav
på driftstilskudd som tilsvarer kommunens driftsutgifter i kommunale
barnehager. De private barnehagene får dermed driftstilskudd som
tilsier at de kan ha en bemanning på tilsvarende nivå som de kommunale barnehagene,
uten at det krever økt finansiering fra staten.
Samlet sett vurderte
departementet derfor at bemanningsnormen kan innføres uten at det
krever økte statlige overføringer. Dette innebærer etter departementets
vurdering at det ikke er behov for overgangsordninger. Med forbehold
om at Stortinget vedtar den foreslåtte lovendringen, tar departementet
sikte på at bemanningsnormen skal tre i kraft 1. august 2018.
Av de 348 høringsinstanser
som har uttalt seg om forslaget om å lovfeste en bemanningsnorm,
er det 264 instanser som støtter forslaget.