A.
vedtak til lov
om endringer i barnehageloven
mv. (minimumsnorm for grunnbemanning, plikt til å samarbeide om
barnas overgang fra barnehage til skole og SFO mv.)
I
I lov 17. juli
1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa gjøres
følgende endringer:
§ 2-12 tredje ledd skal lyde:
For private grunnskolar
gjeld også §§ 2-2, 2-5 første, andre, tredje og sjette ledd, 2-11,
8-2, 9-1, 9-2, 9-3, 9-4, 9-5, 9-6, kapittel 9 A, §§ 10-1, 10-2,
10-6, 10-6a, 10-9, 11-1, 11-2, 11-4, 11-7, 11-10, 13-3b, 13-5, 13-7a, 13-10, 14-1,
14-4, 15-3 og 15-4.
§ 13-5 Plikt til å samarbeide med barnehagen
om overgangen til skolen
Skolen skal samarbeide
med barnehagen om barna sin overgang frå barnehage til skole og
skolefritidsordning. Samarbeidet skal bidra til at barna får ein
trygg og god overgang.
Skoleeigaren har
hovudansvaret for samarbeidet og skal utarbeide ein plan for overgangen
frå barnehage til skole og skolefritidsordning.
II
I lov 4. juli 2003
nr. 84 om frittståande skolar skal ny § 5-5 lyde:
§ 5-5 Plikt til å samarbeide med barnehagen
om overgangen til skolen
Skolen skal samarbeide
med barnehagen om barna sin overgang frå barnehage til skole. Samarbeidet
skal bidra til at barna får ein trygg og god overgang.
Skoleeigaren har
hovudansvaret for samarbeidet og skal utarbeide ein plan for overgangen
frå barnehage til skole.
III
I lov 17. juni
2005 nr. 64 om barnehager gjøres følgende endringer:
§ 2 a Plikt til å samarbeide med skolen
om overgangen fra barnehage til skole
Barnehagen skal
samarbeide med skolen om barnas overgang fra barnehage til skole
og skolefritidsordning, jf. opplæringslova § 13-5 og friskolelova
§ 5-5. Samarbeidet skal bidra til at barna får en trygg og god overgang.
§ 17 tredje ledd oppheves.
Nåværende § 17 fjerde ledd blir
nytt tredje ledd.
§ 17 a Pedagogisk bemanning
Pedagogiske ledere
må ha utdanning som barnehagelærer. Likeverdig med barnehagelærerutdanning
er annen treårig pedagogisk utdanning på høgskolenivå med videreutdanning
i barnehagepedagogikk.
Departementet kan
gi forskrift om pedagogisk bemanning og dispensasjon, forskrift
om godkjenning av yrkeskvalifikasjoner fra utlandet og forskrift
om unntak fra utdanningskravet for personale som arbeider i barnehagen
på nattid.
§ 18 Grunnbemanning
Bemanningen må være
tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk
virksomhet.
Barnehagen skal minst ha én ansatt
per tre barn når barna er under tre år og én ansatt per seks barn
når barna er over tre år. Barn skal regnes for å være over tre år
fra og med august det året de fyller tre år.
Kommunen kan gi dispensasjon fra
kravet til grunnbemanning i andre ledd første punktum for inntil
ett år av gangen når særlige hensyn tilsier det. Barnehageeieren skal
legge uttalelse fra barnehagens samarbeidsutvalg ved søknaden.
Kommunens vedtak etter tredje ledd
kan påklages til fylkesmannen.
§ 18 b Krav om norskferdigheter for personer
med utenlandske yrkeskvalifikasjoner som styrer eller pedagogisk leder
For å bli fast eller
midlertidig ansatt som styrer eller pedagogisk leder, må personer
med utenlandske yrkeskvalifikasjoner dokumentere norskferdigheter
ved å ha
-
a) gjennomført og
bestått opplæring i norsk på videregående skole
-
b) bestått eksamen
fra trinn 3 i norsk for utenlandske studenter ved universitetene
-
c) bestått eksamen
fra 1-årig høgskolestudium i norsk språk og samfunnskunnskap for
utenlandske studenter
-
d) bestått test
i norsk – Høyere nivå (Bergenstesten), eller ha
-
e) avlagt norskprøve
og oppnådd nivå B2 på delprøvene i skriftlig framstilling, leseforståelse,
lytteforståelse og muntlig kommunikasjon.
Barnehageeier kan
godta annen dokumentasjon av norskferdigheter.
Kravet om norskferdigheter
gjelder ikke for personer som har norsk, samisk, svensk eller dansk
som førstespråk. Kravet om norskferdigheter gjelder heller ikke for
stillinger i barnehager som gir et tilbud på et annet språk enn
norsk.
Departementet kan
gi forskrift om dispensasjon fra kravet om norskferdigheter.
§ 19 i Barn med behov for alternativ og
supplerende kommunikasjon (ASK)
Barn som helt eller
delvis mangler funksjonell tale og har behov for alternativ og supplerende
kommunikasjon, skal få bruke egnede kommunikasjonsformer og nødvendige
kommunikasjonsmidler i barnehagen.
Spesialpedagogisk
hjelp etter § 19 a inkluderer nødvendig opplæring i bruk av alternativ
og supplerende kommunikasjon.
Nåværende § 19 i blir ny § 19 j.
IV
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer.