Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Martin Henriksen, Nina Sandberg og Torstein Tvedt
Solberg, fra Høyre, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen, Marianne
Synnes og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Fremskrittspartiet, Åshild
Bruun-Gundersen og lederen Roy Steffensen, fra Senterpartiet, Marit
Arnstad og Marit Knutsdatter Strand, fra Sosialistisk Venstreparti,
Mona Fagerås, fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, viser til representantforslagene. Kunnskaps-
og integreringsminister Jan Tore Sanner har uttalt seg om forslaget
i brev av 10. april 2018. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at alle
elever har rett på en opplæring som er tilpasset deres evner og
forutsetninger, og at alle elever modnes og lærer ulikt. Skoledagen utgjør
en stor andel av små barns hverdag, og skoledagen må gi rom for
gode opplevelser, lek og vennskap. Komiteen mener de yngste barna
skal møtes på sine egne vilkår, og læringsformene i skolen må være
tilpasset barnas alder og behov. Komiteen understreker at det
er viktig at det pedagogiske opplegget i barnehagen og læringsformen
i skolen er basert på kunnskap om hvordan de yngste barna lærer
og utvikler seg. Komiteen understreker
at det er lærernes ansvar og faglige skjønn som skal avgjøre hvilke
metoder og virkemidler som skal tas i bruk i undervisningen. Komiteen vil fremheve
viktigheten av et system basert på tillit til at lærerne tilpasser
og utvikler gode pedagogiske opplegg for de yngste barna. Komiteen viser
videre til muligheten for utsatt skolestart etter opplæringslova
§ 2-1, men merker seg at få benytter seg av muligheten lovverket
gir.
Komiteen merker seg at evalueringen
av Reform 97, som ble gjennomført fra 1998 til 2003, viste at man ikke
hadde lykkes i å realisere idealet om en opplæring som var tilpasset
hver enkelt elev. Komiteen viser
til at evalueringen beskrev store og systematiske forskjeller i
læringsutbytte og en uforholdsmessig høy andel elever som tilegnet
seg for dårlig grunnleggende ferdigheter. Komiteen merker seg at representantforslagene
viser til forskning som tyder på at tidligere skolestart etter L97
ikke har hatt en effekt på elevenes læringsutbytte.
Komiteen viser til at Kunnskapsløftet
(LK06) innførte kompetansebaserte læreplaner i alle fag, fem grunnleggende
ferdigheter i alle fag og vektlegging av lese- og skriveopplæring
fra første trinn. Komiteen viser
at Kunnskapsløftet har blitt evaluert av flere forskningsmiljøer
fra 2006 til 2012.
Komiteen er glad for at resultatene
fra den internasjonale leseundersøkelsen PIRLS 2016 viser at norske elever
på 4. og 5. trinn har en klar fremgang i lesing, men merker seg
at jentene fremdeles har bedre leseferdigheter enn guttene. Komiteen peker
på at regjeringen har nedsatt et ekspertutvalg som skal samle kunnskap
om hvorfor kjønnsforskjeller i skolen oppstår, og foreslå tiltak
for å motvirke dem, innen 1. februar 2019.
Komiteen viser til det pågående
arbeidet med å fornye Kunnskapsløftet gjennom fagfornyelsen. Komiteen merker
seg det at i den overordnede del av læreplanverket – verdier og
prinsipp for grunnopplæringa – er det presisert at lek både er nødvendig
for trivsel og utvikling for de yngste barna i skolen, men også
at lek gir muligheter til kreativ og meningsfylt læring. Komiteen understreker
at det er ingen motsetning mellom lek og læring. Komiteen ser frem til å følge
det videre arbeidet med fagfornyelsen. For de yngste barna bør lek være
en del av skolehverdagen, og komiteen anser det som naturlig
at nye læreplaner etter fagfornyelsen vil legge til rette for dette,
slik at det er presisert i overordnet del.
Komiteen viser til Innst. 19
S (2016–2017), der en enstemmig kirke-, utdannings- og forskningskomité mente
at grunnleggende ferdigheter er redskaper for all annen læring og
viktig for videre utdanning og arbeid. Komiteen merker seg at regjeringen
har overlevert Prop. 52 L (2017–2018) til Stortingets behandling,
der det foreslås å innføre en plikt for skolen til å gi tilbud om intensiv
opplæring til elever på 1.–4. trinn som står i fare for å bli hengende
etter i lesing, skriving eller regning.
Komiteen mener at læreren er
den viktigste enkeltfaktoren for at elevene lærer, og for at de
yngste barna opplever en trygg skolehverdag der de trives og får støtte
dersom de trenger det. Komiteen viser
til innføringen av en femårig forskningsbasert grunnskolelærerutdanning
for trinn 1–7, som inkluderer fokus på begynneropplæring og faglige
og sosiale læringsprosesser for de yngste barna. Komiteen viser videre til etableringen
av en lærerspesialistutdanning innen begynneropplæring.
Komiteen vil understreke at
en god og trygg overgang mellom barnehage og skole er viktig for
de yngste barna. Komiteen mener
det er viktig at skolen er forberedt på hvilke erfaringer barna
har med seg fra barnehagen, og at barna opplever overgangen som
trygg og forutsigbar, slik at de gis tid til å tilpasse seg den
nye hverdagen. En god overgang ivaretar barnas behov for sammenheng
mellom barnehage og skole og gir nødvendig fleksibilitet i møte
med det enkelte barn. Komiteen viser
til at regjeringen har overlevert Prop. 67 L (2017–2018) til Stortingets
behandling, det det foreslås en lovfesting av en samarbeidsplikt
for barnehageeiere og skoleeiere.
Komiteen viser til Innst. 12
S (2017–2018), hvor Stortinget har gjort følgende vedtak om lærernorm:
«Stortinget ber regjeringen
innføre en norm for lærertetthet på skolenivå. Målet er at det høsten
2018 skal være 1 lærer per 16 elever i 1.-4.klasse og 1 lærer per 21
elever i 5.-10.klasse, og fra høsten 2019 er målet at det skal være
1 lærer per 15 elever i 1.-4.klasse og 1 lærer per 20 elever i 5.-10.klasse.
Normen skal evalueres underveis og sees i sammenheng med tiltak
for å rekruttere et tilstrekkelig antall kvalifiserte lærere. Dagens
lærerutdanning, herunder gjeldende opptakskrav, og regjeringens
kompetansekrav skal legges til grunn. Det foretas en kvalitetssikring
av kostnader knyttet til oppdaterte GSI-takk på skolenivå, slik
at ingen kommuner skal tape på innføringen av normen. En justering
av de samlede kostandene legges inn i regjeringens forslag til revidert
nasjonalbudsjett for 2018. Videre skal det utredes hvordan innfasingen
av en norm kan gjennomføres uten fare for forsterket lærermangel
i deler av landet.»
Komiteen mener flere lærere
særlig i de første årene vil være et godt bidrag til mer lek, læring
og tettere oppfølging av hver enkelt elev. Komiteen ser frem til revidert
nasjonalbudsjett 2018 og opplegget for kompensasjon til kommunene
for innføringen av lærernormen.
Komiteen merker seg statsrådens
brev, der han understreker at det er svært krevende å evaluere effekter av
en reform 20 år etter at den ble iverksatt. Komiteen merker seg imidlertid
at statsråden ser behovet for mer kunnskap om hvordan den pedagogiske
praksisen er de første skoleårene og hvordan de yngste barna blir
ivaretatt i skolen.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en kunnskapsoversikt om forskning på de
yngste barna i skolen, slik at den kan tas i bruk i arbeidet med
fagfornyelsen, og på egnet måte komme tilbake til Stortinget.»
«Stortinget
ber regjeringen igangsette en ekstern evaluering av forholdet mellom
intensjonene og prinsippene for skolestart for seksåringene, slik
de ble uttrykt i Reform 97, sammenliknet med dagens situasjon for
seksåringene i skolen. Som en del av dette arbeidet skal det innhentes
mer kunnskap om hvordan seksåringene ivaretas i skolen,
som for eksempel lærernes pedagogiske praksis overfor de yngste,
overgangen fra barnehage til skole, organisering av skoledagen og
læringsmiljøet. Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget med
resultatene på egnet måte.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at fagfornyelsen tilrettelegger for og
ivaretar de yngste barna i skolen og overgangen fra barnehage til
skole, og melde tilbake på egnet vis til Stortinget.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre har som mål at alle
elever skal møte kvalifiserte og faglig dyktige lærere. Disse medlemmer viser
til budsjettenigheten for statsbudsjettet 2018, hvor disse partiene
ble enige om å innføre en lærernorm som vil bidra til flere lærere,
også i de laveste skoletrinnene. Disse medlemmer mener lærernormen
vil bidra til å sikre at alle elever i Norge har lik tilgang til
lærerressursene, uavhengig av om de bor i by eller bygd.
Disse medlemmer viser til at
denne regjeringen har innført en femårig masterutdanning for grunnskolelærere,
hvor studentene nå skal ha fem dager praksis i barnehage, på samme
måte som at barnehagelærerstudentene har fem dager praksis på småskoletrinnet. Disse medlemmer mener
dette er ett av flere tiltak som vil bidra til å gi førsteklassingene
en trygg og god start på skoleløpet sitt.
Disse medlemmer mener lek og
praktisk læring har en helt sentral rolle i undervisningen. De yngste elevene
lærer på en annen måte enn de eldre elevene. Disse medlemmer viser til overordnet
del – verdier og prinsippet for opplæring – der de yngste elevenes
behov for varierte og praktiske læringsformer er presisert. Disse medlemmer er
glad for at regjeringen og partene i strategien for fagfornyelsen
ivaretar dette hensynet i det videre arbeidet. Disse medlemmer har tillit
til at lærerne tilpasser og utvikler gode undervisningsopplegg for
de yngste barna, og at det er lærerne som skal avgjøre hvilke metoder
som skal brukes i undervisningen. Disse medlemmer mener summen av
tiltak og politikk som er blitt ført de siste årene, bidrar til
å skape en bedre skole for både de yngste og de eldre. Disse medlemmer viser
spesielt til innføringen av lærerspesialister og utdanning av egne
begynnerspesialister, femårig masterutdanning for grunnskolelærere
samt en tredobling av lærere som får tilbud om videreutdanning,
og lærernormen.
Disse medlemmer mener det ikke
er en motsetning mellom lek, læring og trivsel for de yngste barna, og
er glad for at en kartleggingsundersøkelse av læringsmiljøet for
de yngste elevene, gjennomført i Hedmark, viser at elevene på 1.–4.
trinn trives godt på skolen, de har venner, og de liker fagene.
Disse medlemmer etterspør mer
kunnskap om de yngste barna i skolen, herunder hvordan skoledagen organiseres,
læringsmiljø og pedagogisk praksis.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
norsk skole er blitt for akademisert, og at regjeringen Solberg
har gjort lite for å fremme mer praktisk og variert læring for elevene. Disse medlemmer har
flere ganger tatt til orde for mer praktisk læring i skolen, og
mener dette også er viktig for de yngste elevene. Med praktisk læring
viser disse medlemmer til
alle læringsmetoder der elevene kan tilegne seg kunnskap gjennom
praktiske oppgaver, aktiviteter og deltakelse, altså metoder som
ikke handler om å løse oppgaver gjennom rent teoretiske øvelser. Hvilke
læringsmetoder det omfatter, avhenger av elevenes alder, og for
de yngste elevene vil det innebære læring gjennom lek, dans, sang
og andre lærerike aktiviteter. Det finnes mange måter å lære og
forstå teoretisk kunnskap på, og skolens oppdrag er å tilrettelegge for
at alle elever får oppleve mestring og lærer godt.
Disse medlemmer vil understreke
at det formelt sett er mulig for skoler og den enkelte lærer å bruke lek
og andre praktiske læringsmetoder i undervisningen, men at dette
gjøres i for liten grad. Signalene fra lærerne er at rammevilkår
i skolen som tid, ressurser, krav, mål og forventninger i dag fører
til at mange lærere opplever at det ikke er mulighet til å ta i
bruk mer lek og praktisk læring i skolen. Disse medlemmer vil understreke
at disse rammevilkårene er regjeringens ansvar og at dette er signaler
som bør tas på alvor.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil understreke at å lære gjennom lek
ikke står i motsetning til læring, læringstrykk eller ambisjoner
på elevenes vegne, men tvert imot innebærer det å ta i bruk de læringsmetodene
forskning viser gir best læring og motivasjon for elevene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til representantforslaget fra Senterpartiet,
som redegjør for bakgrunnen for forslaget og behovet for å innrette
skolen for de yngste elevene på en bedre måte enn i dagens regime.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser
til at en av forutsetningene ved Reform 97 var at leken skulle ha
en framtredende plass i hele småskolen, og at barna skulle kunne
veksle mellom fysisk aktivitet og stillesitting. Ambisjonen var
også at skolen skulle bruke elevenes første år til å forberede dem
på den ordinære skolehverdagen som ventet lengre opp i trinnene. Disse medlemmer registrerer
at i dag har dette kravet blitt flyttet ned i barnehagen, og mange
steder i landet har femåringene fått «førskoler» med et læringsinnhold
som er konstruert for å starte innlæringen av skolens kompetansemål.
Trenden er at innhold og arbeidsmåter flyttes nedover i aldersgruppene,
uten at det finnes god faglig dokumentasjon for at dette er positivt
for barns læring og utvikling, eller godt for barns trivsel.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
det nå er over 20 år siden grunnskolereformen Reform 97 ble igangsatt.
Som en del av reformen ble alderen for skolestart senket fra sju
til seks år, og lengden på grunnskoletiden ble økt fra ni til ti
år. Disse medlemmer viser til
at Stortingets vedtak om ny og lavere alder for skolestart og tiårig
skole skjedde på tross av stor motstand i sektoren, dårlig planlegging,
manglende økonomisk grunnlag og svak forskingsbasis. Kompromisset
ble at 1. klasse skulle ha et klart førskolepreg, og at barnehagepedagogikken
skulle være til stede til og med 4. klasse. Leseopplæringen skulle
ikke skje før i 2. klasse, og barnehagelærerne fikk lov til å undervise
de fire første skoleårene. I tillegg skulle det være en ekstra lærer
i klasserommet dersom klassen hadde over 18 elever.
Disse medlemmer viser til
at allerede før reformen fikk satt seg, ble det vedtatt endringer
som direkte påvirket undervisningen for de yngste elevene. Formell lese-,
skrive- og matematikkopplæring fra første trinn og utfasing av barnehagepedagogikken
innebar en dreining mot såkalt økt læringstrykk og mindre tid til
fri lek for de yngste elevene. Med innføringen av Kunnskapsløftet
og utviklingen av et stadig mer omfattende kvalitetsvurderingssystem
er skoledagen for seksåringene i dag noe helt annet enn det som
var intensjonen da Reform 97 ble vedtatt.
Disse medlemmer mener tiltakende
målstyring i skolen er ødeleggende for elevenes læring generelt,
og for de yngste elevene spesielt. Dette fordi målstyringsregimet
forutsetter arbeidsmåter som ikke er i tråd med faglige prinsipper
for små barns læring og utvikling. Både lærere og foreldre forteller
om hvordan bruk av ulike vurderingsformer er belastende for enkeltelever
og overstyrer lærerens profesjonelle syn.
Disse medlemmer mener
det er avgjørende at både organiseringen av skoledagen, skolens
fornyelse av innhold og vurderingsordninger tar utgangspunkt i barna
selv. Gjennom arbeidsformer og innhold må skolen anerkjenne deres
modenhet, fysiologiske utvikling, interesser og evner. Dette innebærer
også behov for en revidering av det nasjonale vurderingssystemet,
som i dag dessverre overstyrer det pedagogiske og fører til overlast
for mange elever.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser til at senket grunnskolealder
ikke er en del av den store evalueringen av Reform 97. Som kjent
ble læreplanene endret før reformen hadde fått tid til å feste seg,
og erstattet av Kunnskapsløftet. Disse medlemmer finner det oppsiktsvekkende
at læreplanene ble endret i skarp kontrast til de forutsetningene
som lå til grunn ved innføringen av lavere skolealder, til tross
for at det altså ikke forelå noen evaluering av innføringen av seksårsreformen.
Selv om det viktigste nå er å innrette skolen slik at den bedre
ivaretar behovene til de yngste elevene, så er det etter disse medlemmers oppfatning
viktig å evaluere reformen og se på konsekvensene både av senket
skolestart som sådan, men også konsekvensene av de påfølgende endringene
som i sum påvirker de yngste elevenes utvikling og trivsel i skolen. Disse medlemmer mener
derfor at seksårsreformen bør gjennomgås i en ekstern evaluering.
Resultatene av en slik evaluering vil kunne gi verdifull kunnskap
for å innrette skolen og innholdet i læreplanene på elevenes premisser.
Barnas egne erfaringer
er verdifull informasjon i dette arbeidet, og barn har i henhold
til lovverket krav på medvirkning i avgjørelser som er viktige for
deres liv og hverdag. I en slik evaluering er det etter disse medlemmers mening
viktig å inkludere både elever, foreldre og lærere, slik at disse
gruppene får formidlet sine erfaringer og behov for endringer.
Over flere år har
en sett en tendens til at jenter presterer bedre enn gutter i skolen,
og at flere gutter sliter med atferdsproblemer. Omfanget av psykiske
lidelser og stressrelaterte plager er også bekymringsfullt. En evaluering
må derfor også belyse hvordan skolestarterne og innretningen av
første trinn påvirker denne utviklingen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at Kunnskapsløftet
inneholder kompetansemål for andre klasse, og at de uttrykker et
bredt kompetansesyn. Disse medlemmer vil
understreke at den eneste obligatoriske statlige kartleggingsprøven
i første klasse er i lesing. Kartleggingen er utformet på en slik
måte at den skal fange opp de elevene med de svakeste leseferdighetene,
slik at det så tidlig som mulig kan settes inn tiltak for å forhindre
at eleven blir hengende etter. Disse medlemmer viser videre
til at det utgis en frivillig kartleggingsprøve i regning. Disse medlemmer er glad
for at nyere internasjonale undersøkelser viser at de yngste barna
leser bedre samt gjør det bedre i regning. Disse medlemmer vil understreke
at utviklingen i leseferdigheter er best for barn med minoritetsbakgrunn,
som er en gledelig utvikling.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter forslagsstillernes intensjon
og mener en gjennomgang av seksårsreformen, og hvilke konsekvenser
den har fått for barnas læring og trivsel i skolen, vil gi et godt
kunnskapsgrunnlag for å forbedre og videreutvikle skolen. Dette medlem vil
vise til at de økonomiske og sosiale forskjellene øker i Norge.
Vi har ulik bakgrunn, økonomisk, kulturelt og sosialt. Skolen skal
være en møteplass for elever på tvers av bakgrunn, hvor alle barn
har de samme mulighetene til å tilegne seg kunnskap. Skolen skal
ha nok ressurser, og lærerne skal gis tillit til at alle elever
skal få mulighet til å lære på den måten som fungerer best for dem. Dette medlem mener
at målet er en inkluderende fellesskole, slik det lenge har vært
stor tverrpolitisk enighet om. Til tross for dette advares det nå
fra skoleforskere om at dette kan være et tapt prosjekt.
Dette medlem vil vise til
at Sosialistisk Venstreparti vil fornye skolen, slik at skoledagen
er mer tilpasset barnas behov, og slik at skoledagen tar hensyn
til et moderne familieliv der begge foreldrene som regel er yrkesaktive.
Dette er det Sosialistisk Venstreparti kaller for en heldagsskole.
Ved å utvide skoledagen noe, og bruke tiden som mange barn i dag
likevel er på en dyr SFO med varierende kvalitet, så kan barna få
mer tid til lek, være kreative og i fysisk aktivitet. Og det blir
tid til en skikkelig lunsj midt på dagen. Leksene gjøres dessuten unna
på skolen med hjelp fra lærer, slik at barna kan ha fri når de kommer
hjem. En slik skole er kort og godt en skole som tar hele barnet
på alvor. Skolen skal fremme læring og trivsel gjennom å utvikle
elevenes kreative evner, skape variasjon i skoledagen og fremme
god konsentrasjonsevne ved at elevene får være fysisk aktive og spise
sunn skolemat. Da vil flere unger lære, mestre og trives bedre.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at det i 2017 var 20 år
siden en av de største endringene i norske barns hverdag fant sted gjennom
at seksårsreformen ble innført. Dette medlem viser til at
intensjonen med dette var at det første året på skolen skulle være
et overgangsår hvor barnet fikk det beste fra barnehagen og skolen
samtidig. Barna skulle få leke, de skulle ikke sitte stille lenge,
og pedagogikken i klasserommet skulle være preget av barnehagepedagogikk. Dette medlem viser
videre til at Reform 97 og seksårsreformen fikk kort levetid, og
at de gode forutsetningene for å ta seksåringene inn i skolen raskt ble
byttet ut da Kunnskapsløftet ble innført. Dette medlem viser til at
en konsekvens av Kunnskapsløftet var at leken og læring på barns
premisser forsvant ut av 1. klasse, og skoledagen til de yngste
ble formet mer på skolesystemets premisser.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti peker på at det
i etterkant av innføringen av seksårsreformen er forsket lite på
hva seksårig skolestart har gjort med barna våre og hvilke effekter
dette har på trivsel, utvikling og læring. Disse medlemmer viser til
en studie gjort av SSB, som viser at elever som startet på skolen
som seksåringer, ikke har bedre karakterer eller høyere gjennomføringsgrad
på videregående. Forskerne finner ingen læringseffekter av innføringen
av seksårig skolestart og sier at vi fortsatt vet for lite om hvordan
man best legger til rette for de minste barna, for eksempel når
det gjelder effektene av tidlig skolestart på for eksempel trivsel
og atferd. Disse
medlemmer vil i tillegg peke på at det er andre problemstillinger
og utfordringer for norske barn som kan ha en sammenheng med at
skolestarten er lagt på skolens og ikke barnas premisser. Disse medlemmer vil
blant annet peke på at man over tid har sett at flere og flere gutter
har utfordringer på skolen, og at antallet som får ADHD-diagnose,
øker. Disse medlemmer vil
vise til forskning fra Folkehelseinstituttet (publisert i 2017)
som viser at barn født sent på året, oftere får ADHD-diagnose enn
barn født før sommeren. Studien viser at gutter født sent på året,
har 40 pst. større sannsynlighet for å få ADHD-legemidler enn gutter
født tidlig på året.
Disse medlemmer vil videre
også peke på at det går debatter i relevante fagmiljøer rundt konsekvensene
av at en del av barna starter for tidlig med formell læring, mye
stillesitting og for lite tid til fri lek. Det er uro for om barna
kan utvikle aversjon mot læring, manglende interesse, engasjement
og motivasjon når de ikke opplever mestringsfølelse i møte med økt
læringspress.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti mener det er behov for å evaluere
effekten av seksårsreformen og hva den har gjort med hverdagen til norske
skolebarn. Intensjonen med reformen må bedre ivaretas, og for å
sikre dette trengs det mer kunnskap om hvordan seksåringen har det
i skolen i dag. Dette medlem mener
det er behov for en helhetlig gjennomgang av innhold og organisering
av de første skoleårene, og særlig det aller første. Dette medlem vil peke
på at målet med en slik gjennomgang er at pedagogikken som brukes,
skal være tilpasset barnas modenhetsnivå og kunnskap om hvordan
små barn lærer. Dette
medlem mener at dagens fokus på kartlegging og læringstrykk
på ferdigheter som lesing, skriving og regning må evalueres og vurderes
opp mot kunnskap om hvordan barn lærer. Dette medlem mener at en slik
kunnskapsinnhenting må ha en bred tilnærming til hvilke elementer
som evalueres, fordi skole ikke bare skal dreie seg om læringseffekter,
men også om trivsel og dannelse, og det skal være et sted hvor hele
mennesket blir sett.
Dette medlem viser til høringsinnspill
fra Utdanningsforbundet, hvor barnet selv løftes fram som en viktig
kilde til informasjon i denne evalueringen og kunnskapsinnhentingen:
«Både elever, lærere
og foreldre må få muligheten til å si sitt om hvordan førsteklasse
og småskolen fungerer i dag. Barn har krav på medvirkning i avgjørelser
som er viktige for deres liv og hverdag. Dette er nedfelt i vårt lovverk.
Det finnes forskningsmiljøer med kompetanse på metodikk for å bruke
barn som informanter. Slike ressurser bør tas i bruk i en evaluering
av utdanningen til de yngste. Foreldrenes synspunkter er viktige
fordi de har det formelle ansvaret for barnas utdanning og oppdragelse,
og fordi skolen virker inn på deres familieliv. Det er likevel viktig
å slå fast at verken foreldrenes eller samfunnets ambisjoner for
barna, kan erstatte barns egne stemmer.»
Dette medlem støtter dette
og mener at man må sikre at barnas egen stemme blir hørt i dette
arbeidet.