1.4 Departementets oppfølging
Samferdselsministeren
viser i sitt svarbrev til at anbefalingene til Riksrevisjonen vil
kunne være nyttige i departementets videre arbeid med godsoverføring
fra vei til sjø og bane.
Statsråden viser
til at godstransporten er kompleks med mange faktorer som påvirker
konkurranseevne og transportmiddelfordeling. Statsråden påpeker
at det er vanskelig å måle i hvilken grad tiltak for å styrke sjø-
og banetransport har gitt godsoverføring.
Statsråden er positiv
til at Riksrevisjonen har synliggjort målkonflikter i transportpolitikken,
og framhever at noen av de mest effektive virkemidlene for få til godsoverføring,
slik som restriktive tiltak for veitransporten, vil være i konflikt
med målet om reduserte transportkostnader for næringslivet. Statsråden
mener at det ikke er riktig at det er lagt større vekt på samfunnsøkonomisk
lønnsomhet i prioritering av tiltak for overføring av godstransport
fra vei til sjø og jernbane enn for andre tiltak.
Statsråden viser
til Nasjonal transportplan 2018–2029, der det ble lagt fram en felles
godsstrategi for alle transportformene. Statsråden vil fortsette
å jobbe for at departementet og underliggende etater har en felles
tilnærming til godstransport, ikke bare med tanke på godsoverføring,
men også for å sikre at godstransporten er effektiv, sikker og miljøvennlig.
Videre er statsråden
opptatt av at sjøtransporten skal ha gode rammebetingelser, og har
iverksatt mange tiltak for å oppnå dette. Statsråden trekker fram
omorganisering og effektivisering av lostjenesten, reduserte losavgifter,
og innføringen av tilskudds- ordningen for godsoverføring fra vei
til sjø. Statsråden vil også følge opp forslaget i Nasjonal transportplan
om å innføre en ny tilskuddsordning for effektive og miljøvennlige
havner. Statsråden vil følge opp at tilskuddsordningene er treffsikre
og enkle å benytte, og at de fører til varig godsoverføring.
Departementet er også i gang med å planlegge og utrede ytterligere
tiltak.
Statsråden viser til at
det de senere årene har vært en rekordstor satsing på jernbane.
Statsråden framhever at økte drifts- og vedlikeholdsbudsjetter og
jernbaneutbygging, som gir bedre driftsstabilitet, større kapasitet og
kortere framføringstid, ikke bare kommer persontransporten til gode,
men også i stor grad godstransporten. Statsråden framhever at Jernbanedirektoratet
vil utrede ytterligere tiltak, blant annet tiltak for å effektivisere
jernbaneterminalene. Sammen med en fortsatt satsing på drift og
vedlikehold og nye utbyggingsprosjekter for en rask og kapasitetssterk
jernbane vurderer statsråden å kunne få til overføring av gods fra
vei til jernbane.
Statsråden merker
seg Riksrevisjonens anbefaling om å ivareta godstransportens interesser
i prosesser for arealplanlegging rundt havner og jernbaneterminaler, og
vil følge opp dette videre. Statsråden viser til at Kystverket gjennom
tildelingsbrevene de siste årene er bedt om å styrke sin innsats
som transportetat. Dette inkluderer blant annet spørsmål om terminalstruktur
og planprosesser. Statsråden peker videre på at det i godspakken
for jernbane på om lag 18 mrd. kroner i Nasjonal transportplan 2018–2029
ligger inne en rekke terminaltiltak, men er enig med Riksrevisjonen
i at dette er et område det må jobbes mer med i samarbeid med kommunene
og næringen.
Departementet vil
i tråd med Riksrevisjonens anbefaling sørge for styring og oppfølging
av arbeidet med godsoverføring som en naturlig konsekvens av at
departementet nå har godsoverføring som et mål i Nasjonal transportplan
og en ambisjon om overføring av 30 prosent av alle lange veitransporter
innen 2030. Godsoverføring har blitt en mer sentral problemstilling
i siste nasjonale transportplan. Departementet vil arbeide videre
for å se på mulig handlingsrom for godsoverføring fra vei til sjø
og bane på en slik måte at departementet ivaretar målene og avveier
målkonflikter i transportpolitikken på en hensiktsmessig måte.