Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Mazyar Keshvari og Ulf Leirstein, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke,
fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, og fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser til Dokument 3:5 (2017–2018)
Riksrevisjonens undersøkelse av forvaltning og bruk av arbeidsmarkedstiltak
i Nav.
Komiteen viser til at arbeidsmarkedstiltak
er et sentralt nasjonalt virkemiddel i arbeidsmarkedspolitikken.
Det er viktig at Nav sørger for at tiltak benyttes slik det er ment
fra Stortingets side. Arbeidsmarkedstiltak skal styrke tiltaksdeltakernes
muligheter til å skaffe seg eller beholde arbeid, og Stortingets
bevilgninger til arbeidsmarkedstiltak har vært på om lag 7–9 mrd.
kroner per år i perioden 2010–2017. Komiteen er opptatt av at
midlene brukes slik Stortinget har forutsatt. Komiteen viser til at ressursene
som stilles til rådighet fra staten, skal hjelpe folk til å skaffe
seg eller beholde arbeid. Det er etter komiteens oppfatning helt
nødvendig å stille spørsmål ved hvorvidt arbeidsmarkedstiltakene
fungerer godt nok, og hvorvidt ressursene som brukes, står i forhold
til de resultatene som oppnås. Komiteen mener derfor det
er riktig og viktig at Riksrevisjonen undersøker bruken av arbeidsmarkedstiltak
i Nav.
Komiteen viser til at høy
yrkesdeltakelse er nødvendig for at den norske velferdsmodellen
skal fungere etter hensikten. For den enkelte kan aktiv deltakelse
i arbeidslivet være helt sentralt for god livskvalitet, velferd
og tilhørighet. Komiteen viser
til at det er et overordnet mål i arbeids- og velferdspolitikken
å få flere i arbeid og færre på trygd. Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
har avdekket flere svakheter ved hvordan arbeidsmarkedstiltak brukes
og forvaltes. Komiteen forutsetter
at Nav og Arbeids- og sosialdepartementet arbeider aktivt med å
rette opp feil og mangler, slik at svakheter som nå er avdekket,
rettes opp. Komiteen forutsetter
at rapporten gir grunnlag for læring og forbedring.
Komiteen viser til at målet
med Riksrevisjonens undersøkelse har vært å vurdere i hvilken grad
arbeids- og velferdsetaten forvalter arbeidsmarkedstiltakene på en
målrettet måte og i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Undersøkelsen omfatter perioden 2010 til 2016. Komiteen viser for øvrig til
behandlingen av Meld. St. 33 (2015–2016) NAV i en ny tid – for arbeid
og aktivitet, der Stortinget pekte på at styringsmodellen for arbeidsmarkedstiltak
må gå bort ifra telling av gjennomførte aktiviteter og i stedet
vektlegge kvaliteten på tiltaksplassene og resultatene for arbeidssøkerne. Komiteen merker
seg at mange tiltaksdeltakere ikke kommer i arbeid etter at de har
avsluttet arbeidsmarkedstiltak. Måloppnåelsen er så svak at komiteen mener
det er åpenbart at verken ressursbruk eller prioriteringer i forvaltningen
av arbeidsmarkedstiltakene bidrar til å nå målene om arbeidsretting
av stønader og tiltak, slik Stortinget har forutsatt. Komiteen er
enig i Riksrevisjonens kritikk og forventer at Arbeids- og sosialdepartementet
følger Riksrevisjonens anbefaling om å styrke Navs arbeid slik at
personer med behov for arbeidsrettet bistand fra Nav får nødvendige
og hensiktsmessige tiltak uten unødvendig ventetid. Komiteen vil
imidlertid påpeke at tiltakssystemet i dag synes lite fleksibelt.
Komiteen merker seg at en
stor andel brukere ikke har aktivitetsplan ved oppstart på tiltak,
noe de etter loven har rett til å delta i utarbeidelsen av. Aktivitetsplan
er ment å være et arbeidsverktøy som skal sikre at Nav-kontoret
jobber målrettet, og at oppfølgingen er tilpasset den enkelte brukers
bistandsbehov og arbeidsevnevurdering. Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
mener det er sterkt kritikkverdig at et så sentralt virkemiddel
for hvordan brukeren skal kunne komme i arbeid, nesten bare unntaksvis
har blitt utarbeidet i perioden 2010 til 2016. Komiteen er enig i Riksrevisjonens kritikk. Komiteen mener
det er positivt at det i 2016 ble innført en standard for bruk av
arbeidsmarkedstiltak som tilsier at ingen deltakere skal starte
i tiltak uten at dette er nedfelt i en aktivitetsplan. Komiteen ber Arbeids-
og sosialdepartementet følge saken tett for å forsikre seg om at
loven følges og standarden etterleves.
Komiteen merker seg Riksrevisjonens
funn om mangelfull oppfølging fra Nav-kontorene overfor tiltaksdeltakerne. Komiteen viser
til at gjennomsnittlig ventetid for personer med nedsatt arbeidsevne
i forkant av et tiltak er mellom seks og elleve måneder for de mest brukte
arbeidsmarkedstiltakene. Komiteen mener konkurranseutsettingen
av arbeidsmarkedstiltak bør evalueres for å se hvilke resultater
som er oppnådd, og hvilke endringer i anbudspraksisen som er iverksatt
for å bedre måloppnåelsen.
Komiteen er enig med Riksrevisjonen
i at manglende oppfølging her er kritikkverdig, all den
tid tidlig innsats er vesentlig for å lykkes med å få personer i
arbeid. Komiteen mener
det er kritikkverdig at et stort antall brukere ikke får oppfølging
som forutsatt. Komiteen er
særlig bekymret over at få ungdommer kommer ut i arbeid, og mener
en må følge opp FAFO-rapporten, som var en av rapportene som lå
til grunn for Meld. St. 33 (2015–2016), som viste til at når det
gjelder ungdomsgarantiene og videreutviklingen av arbeidsmarkedstiltakene
for denne gruppa, må en intensivere virkemidlene. Komiteen vil understreke betydningen av
at Arbeids- og sosialdepartementet aktivt etterspør informasjon
om arbeidsmarkedstiltakenes kvalitet og resultatoppnåelse. Komiteen viser
til at Riksrevisjonen mener departementet via direktoratet må sikre
at Nav gir tiltaksdeltakerne tilstrekkelig oppfølging, og at det
må utarbeides informasjon og kunnskap om hvilke brukere som har
størst behov for arbeidsmarkedstiltak, slik at tiltakene lettere
kan kanaliseres mot disse. Gitt de omfattende ressursene som settes
inn på området, samt de store menneskelige omkostningene som følger
av svikt i oppfølgingen, mener komiteen at manglende styring
og for svakt fokus på arbeidsmarkedstiltakenes kvalitet og resultatoppnåelse
er kritikkverdig.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener manglende styring og svakt fokus kan komme som en konsekvens
av sentraliseringen av Nav-kontorene, som bidrar til at avstanden mellom
brukere og veileder blir for stor.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at Riksrevisjonens
undersøkelse er fra årene 2010 til 2016, og er enige i at det som
fremkommer i rapporten om manglende styring og for svakt fokus på
arbeidsmarkedstiltakenes kvalitet og resultatoppnåelse, er kritikkverdig. Disse medlemmer viser
videre til Meld. St. 33 (2015–2016) NAV i en ny tid – for arbeid
og aktivitet, hvor regjeringen har lagt vekt på de anbefalinger
som kommer frem i rapporten, dvs. økt vekt på kvaliteten på tiltaksplassene
og resultater for brukerne, og mindre vekt på telling av gjennomførte
aktiviteter og tiltaksplasser. Ved kjøp av oppfølgingstiltak skal
det settes klare mål om hvor mange personer som skal komme i arbeid
etter tiltak.
Komiteen viser
ellers til Riksrevisjonens anbefalinger og støtter disse.