Ifølge Statistisk
sentralbyrå (SSB) hadde 54 620 barn barnevernstiltak i 2016. Ved
utgangen av 2016 var 994 barn plassert i en barnevernsinstitusjon
(Kilde: SSB). Samlet finnes det om lag 1 000 institusjonsplasser, hvorav
45 pst. er offentlig drevet. Av de private institusjonsplasser er
de ideelles andel stadig synkende (Kilde: Ideelt barnevernsforum).
Når det gjelder årsverk, steg antallet i institusjoner drevet av
det offentlige eller ideelle organisasjoner med 1 pst. fra 2014
til 2015, mens økningen i andre private (kommersielle) virksomheter var
på 21 pst.
Forslagsstillerne
mener at i et system med anbudsbyråkrati og store kommersielle aktører
risikerer man at et ønske om fortjeneste blir viktigere enn barnets
beste når hjelpetiltak skal velges. Derfor er barnevernet uegnet
for konkurranseutsetting.
For å hente ut fortjeneste
fra drift av barnevernsinstitusjoner er det få andre muligheter
enn å kutte i personalkostnader, enten ved å holde lønningene lave
eller ved å begrense antall ansatte. Et konkurranseutsatt barnevern
er derfor også en trussel mot arbeidsvilkårene i sektoren.
Forslagsstillerne
viser til at ideelle tilbydere som oftest har egenverdi i oppdrag
fra medlemmer eller stiftere. De baserer seg ikke på økonomisk fortjeneste
og har ofte et betydelig innslag av frivillige bidragsytere. Det
er etter forslagsstillernes mening ønskelig at institusjonsbarnevernet
drives av offentlige og ideelle aktører og ikke av kommersielle
interesser. For å oppnå dette bør det offentliges og det ideelles
eierskap trappes opp gradvis.
I Innst. 358 L (2015–2016)
fra næringskomiteen om lov om offentlige anskaffelser, jf. Prop.
51 L (2015–2016), viste en enstemmig komité til at EU-domstolen
hadde åpnet for muligheten til å reservere kontrakter til fordel for
ideelle organisasjoner innen helse- og sosialfeltet. Dette åpner
muligheten for et offentlig/ideelt drevet barnevern, bygd på anbud
eller langsiktige avtaler.
Mens barnevernsinstitusjoner
er et avgrenset område, er organisering og tilrettelegging for fosterhjems-omsorgen
mer komplisert. Forslagsstillerne mener det er behov for å få en
vurdering også av øvrige tiltak i barnevernet.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag i dokumentet:
-
«1. Stortinget ber
regjeringen sikre at barnevernsinstitusjoner drives av det offentlige
og ideelle aktører, og legge fram en plan for gradvis opptrapping
av offentlig og ideelt eierskap og drift av institusjonsplasser
i barnevernet.
-
2. Stortinget ber
regjeringen utrede hvordan kommersielle aktører kan fases ut av
øvrige deler av barnevernet, slik at hele barnevernet drives i offentlig
og ideell regi.»