Sammendrag
EØS-komiteen vedtok
ved beslutning nr. 28/2018 av 9. februar 2018 å innlemme i EØS-avtalen
vedlegg XX (miljø) kommisjonsforordning (EU) 2017/1941 om endring
av vedlegg II til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 66/2010
om EU-miljømerket. Endringen i forordning (EF) nr. 66/2010 (miljømerkeforordningen)
innebærer at EU-kommisjonen kan gi instrukser om den nærmere utformingen
og anvendelsen av EU-miljømerket i en særskilt veileder.
Barne- og likestillingsdepartementet
fremmer i proposisjonen forslag om at Stortinget gir sitt samtykke til
godkjenning av EØS-komiteens beslutning, jf. Grunnloven § 26 annet
ledd.
Stortingets samtykke
innebærer en plikt til å gjennomføre forordningen i norsk rett.
I proposisjonen fremmes det derfor også forslag til endringer i
lov om merking av forbruksvarer mv. (forbrukermerkeloven) § 9 første
ledd, ved at kommisjonsforordning (EU) 2017/1941 føyes til.
Det europeiske miljømerket
(også kalt Ecolabel eller Blomsten) er en frivillig merkeordning
der næringsdrivende kan søke om å få benytte merket dersom kravene
for de aktuelle produktene er oppfylt, for eksempel hagemøbler eller
vaskemidler.
Formålet med ordningen
er at forbrukerne gjennom informasjon om hvordan produktene virker
på miljøet, skal bli i stand til å treffe gode miljøvalg. Ordningen
skal også stimulere til produksjon og markedsføring av de produktalternativene
som har minst negativ innvirkning på miljøet.
De som søker om å
få bruke merket, må dokumentere at de aktuelle produktene tilfredsstiller
en rekke strenge helse- og miljøkrav. Gjennom innlemmelse av rettsaktene
om EU-miljømerket i EØS-avtalen og gjennomføring i norsk rett deltar
Norge i merkeordningen.
Ved kommisjonsforordning
(EU) 2017/1941 blir vedlegg II til forordning (EF) nr. 66/2010 endret.
Vedlegg II gjelder utformingen av miljømerket. Tegninger og tekst
viser alternative måter å bruke merket på, samt angivelse av lisensnummeret.
Endringen innebærer at kommisjonen kan gi ytterligere instrukser
om utforming og anvendelse av EU-miljømerket ut over det som følger
av vedlegg II.
Departementet viser
til at formålet med å gi kommisjonen kompetanse til å gi ytterligere
instrukser om utformingen og anvendelsen av EU-miljømerket er å oppnå
en mer enhetlig praksis, hindre villedende markedsføring og gi økt
fleksibilitet.
Ved at kommisjonen
får kompetanse til å endre veilederen, kan endringer skje raskere.
Dette kan være nødvendig for å unngå villedende bruk av merket og
sikre at merket gir forbrukerne tilstrekkelig informasjon. Endringer
i veilederen skal forelegges Den europeiske unions miljømerkenemnd,
der blant annet Stiftelsen Miljømerking, EU/EØS-statene samt nærings-
og forbrukerinteresser er representert. Gjennom denne prosedyren
blir sentrale aktører informert og gis anledning til å komme med
innspill til forslaget fra EU-kommisjonen.