Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Hege Haukeland Liadal, Runar Sjåstad
og Tove-Lise Torve, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund,
Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra
Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug,
og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, viser til
representantforslaget i Dokument 8:155 S (2017–2018).
Komiteen viser til Stortingets
behandling av Prop. 35 L (2014–2015), jf. Innst. 253 L (2014–2015),
om endringer i lov om motorferdsel i utmark og vassdrag mv.
Komiteen viser til brev fra
statsråden av 23. mars 2018, hvor statsråden er enig med forslagstillerne
i at det kan være nødvendig å anvende skjønn når avstanden mellom
brøytet bilvei og hytte skal fastsettes i det konkrete tilfellet.
Komiteen viser videre til at
selv om utgangspunktet for vurderingen er at avstanden måles i luftlinje,
er topografiske forhold noe som skal vurderes i den enkelte sak,
dette av hensyn til at fastsettelsen av avstandskravet på 2,5 km
mellom hytte og brøytet bilvei ikke skal bli urimelig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne, mener dagens lovverk og øvrig regulering i all hovedsak balanserer
de ulike hensyn tilknyttet motorferdsel i utmark på en tilfredsstillende
måte. Flertallet registrerer
at gjeldene lovverk og regulering i enkelte tilfeller har gitt uheldige
utslag.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, viser til at § 5c i forskrift for
bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag kan tolkes
på ulike måter. Den statlige forvaltningen legger til grunn at luftlinje
skal være hovedprinsippet når avstand mellom hytte og bilvei skal beregnes,
samtidig som spørsmålet skal avgjøres konkret i den enkelte sak.
Der det er «helt urimelig» å legge luftlinje til grunn, kan den
aktuelle stien eller traseen for å ta seg frem legges til grunn.
Det vil være en fordel med større klarhet i hvordan bestemmelsen
skal tolkes og praktiseres.
Dette flertallet mener det
må være den aktuelle stien eller traseen som hytteeier reelt sett
kan bruke, og ikke en teoretisk luftlinje, som må være det viktigste grunnlaget
når kommunen skal vurdere om eier har rimelig mulighet til å transportere
nødvendig bagasje og utstyr på egen hånd uten motoriserte kjøretøy. Dette flertallet legger
til grunn at fylkesmennene praktiserer en slik forståelse av § 5c
i forskriften i sin oppfølging av kommunenes praksis.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at kommunene i dag kan gi tillatelse
til bruk av snøscooter for transport av bagasje og utstyr mellom bilveg
og hytte som ligger minst 2,5 km fra brøytet bilveg. Dette er hjemlet
i forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagt vassdrag
§ 5c.
Disse medlemmer viser til at
flere kommuner har brukt selvstendig skjønn, basert på lokale forhold,
i vurderingen av 2,5 km-grensen, og dermed ikke oppfattet den som
et absolutt krav. Disse
medlemmer er kjent med at Fylkesmannen nå har varslet flere
kommuner om innskjerping av håndhevingen av denne bestemmelsen.
Disse medlemmer er bekymret
for flere forhold dersom kommunenes mulighet til skjønnsutøvelse
på dette området strammes inn eller fjernes.
Disse medlemmer viser til at
en slik innstramming kan bety at hytteeiere som i årevis har hatt
dispensasjon til å frakte nødvendig utstyr og bagasje til hytta, og
innrettet seg etter dette, kan miste denne muligheten. Videre vil disse medlemmer understreke
at Norge mange steder består av bratt og kupert terreng, hvor faktisk
kjøreavstand langt vil overstige avstand i luftlinje. Disse medlemmer er
kjent med at det i flere fylker nå er slik at stadig flere hytteeiere
får avslag på sine søknader om tillatelse til scooterkjøring til
og fra hytter med den begrunnelse at avstanden ikke er stor nok
målt i luftlinje. Disse
medlemmer viser til at dette er en lite praktisk, og unødvendig
byråkratisk, håndheving av bestemmelsen i forskriften § 5c. Disse medlemmer er
kjent med at mange kommuner mener denne form for innstramminger
innebærer en mistillit til deres vurderinger.
Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn at forskriften § 5c vedrørende tillatelse til frakt av
nødvendig utstyr og bagasje til egen hytte er utdatert med hensyn
til dagens samfunnskrav og bruksmønster.
Disse medlemmer viser til at
det i dag er en stille praksis som tillater skjønn og muliggjør
lempelige løsninger når det gjelder dette kravet, noe som blir krevende
når Fylkesmannen varsler innskjerping. Disse medlemmer mener at den
innskjerpingen som varsles, kan føre til at folk avskjæres fra å
benytte hyttene sine. Disse
medlemmer mener videre at dette innebærer at regelen vil virke
mot sin hensikt, som var å stimulere til forbedret folkehelse og
økt friluftsglede.
Disse medlemmer mener at en
ved å fjerne kravet om 2,5 km vil sikre bedre etterlevelse av regelverket og
redusert saksbehandling. Disse medlemmer mener videre
at dette kan føre til færre tvistesaker på alle nivå, og at man
styrker det kommunale ansvaret og råderetten i eget lokalmiljø.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre forskrift 15. mai 1988 nr. 356 for bruk av
motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag slik:
§ 5 c skal lyde:
eier av hytte for
transport av bagasje og utstyr mellom bilveg og hytte når hytta
ikke ligger tilknyttet brøytet bilveg. Tillatelse gis av kommunene
etter vurdering av topografi og faktisk kjørelengde.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti vil påpeke at en viss åpning for
skjønnsutøvelse innenfor klare rammer er med på å sikre forståelse
for en streng motorferdselspolitikk i utmark. Kommunene bør innenfor
sin håndheving av reglene for dette kunne ta hensyn til topografi
og reell adkomsttrasé, ikke bare avstand i luftlinje. Dette medlem ønsker
en fortsatt restriktiv politikk for motorisert ferdsel i utmark,
men mener dette må balanseres mot en sunn skjønnsutøvelse.
Dette medlem foreslår derfor:
«Stortinget
ber regjeringen endre forskrift 15. mai 1988 nr. 356 for bruk av
motorkjøretøyer i utmark og på islagte vann slik:
§ 5c skal lyde:
eier av hytte for
transport av bagasje og utstyr mellom bilveg og hytte som ligger
minst 2,5 km fra brøytet bilveg når det i området ikke er mulighet
for leiekjøring etter bokstav a. Kommunestyret kan likevel avvike
fra dette avstandskravet når topografiske forhold og/eller reell
avstand langs egnet trasé i terrenget tilsier det.»