Dokument 8:154 S (2017-2018)
- Representantforslag om tiltak for å sikre mor og barn en faglig
god barselomsorg og hindre uforsvarlige kutt i liggetid på sykehus
etter fødsel
Jeg viser til brev
datert 6. mars 2018 fra helse- og omsorgskomiteen, som ber om min
uttalelse vedrørende ovennevnte representantforslag. Forslagene
er som følger:
-
1. Stortinget ber
regjeringa sørgje for at helseføretaka implementerer Nasjonal fagleg
retningslinje for barselomsorga frå 2014 i sine tenester. Utreise
frå føde-/barselavdelinga skal alltid tilpassast kvinna og den nyfødde
sine behov, og utreisevurderinga skal alltid gjerast i lag med kvinna.
-
2. Stortinget ber
regjeringa stoppe ytterlegare reduksjon av gjennomsnittleg liggjetid
for barselkvinner ved norske sjukehus.
-
3. Stortinget ber
regjeringa sørgje for at føde-/barselavdelingar må inngå klare avtalar
med det kommunale hjelpeapparatet om oppfølging, heimebesøk m.m.
før utskriving av mor og barn, og tilby lengre barselopphald på
sjukehus om dette ikkje er på plass.
-
4. Stortinget ber
regjeringa fremje forslag til ein opptrappingsplan for auka kapasitet
i den kommunale jordmortenesta og vurdere ny finansiering, slik
at det blir meir attraktivt for kommunar å tilsetje jordmødrer.
-
5. Stortinget ber
regjeringa vurdere utdanningskapasiteten for jordmødrer og fremje
tiltak som sikrar auka bruk av heiltidsstillingar i jordmortenesta.
Svar:
Norsk fødselsomsorg
er av høy kvalitet og vi har gode resultater. Vi er et av landene
med lavest nyfødtdødelighet. Det skal vi være stolte av.
Nasjonal faglig
retningslinje for barselomsorgen ble lagt fram i 2014. Det er de
regionale helseforetakene og kommunene som skal sørge for en god
barselomsorg (jf. spesialisthelsetjenesteloven og helse- og omsorgstjenesteloven)
og som må sørge for å implementere retningslinjen.Tjenestene må
oppfylle kravet til faglig forsvalighet, og ved å følge anbefalingene
i retningslinjen vil helsepersonellet bidra til å oppfylle dette
kravet.
Virkemidler for
implementering er omtalt i kapittel 1 i retningslinjen. Her framgår
det at det viktigste tiltaket for å sette retningslinjen i verk,
skjer ved avklaringen av ansvaret og rollene i forbindelse med utarbeidelse
av samarbeidsavtalene mellom helseforetaket og den kommunale helse-
og omsorgstjenesten.
Kvalitetsindikatorer
på barselfeltet kan også bidra til en mer effektiv iverksetting
og oppfølging av retningslinjer. Folkehelseinstituttet publiserer
nasjonale brukererfaringsundersøkelser om svangerskaps-, fødsels-
og barselomsorgen. Brukerundersøkelsene viser god tilfredshet med
tilbudet, og at kvinner er gjennomgående mer fornøyd med fødsels-
og barselomsorgen i 2016 sammenliknet med 2011. Resultatene fra
undersøkelsen bidrar til mer kunnskap om hvordan brukerne av tjenestene
opplever tilbudet, og mulighet for en bedre brukertilpasning av
tjenestene.
Når det gjelder
den gjennomsnittlige liggetiden på sykehus, har den blitt et halvt
døgn kortere i løpet av de siste ti årene. I 2016 hadde nybakte
mødre en gjennomsnittlig liggetid på 2,7 døgn etter fødselen. Kortere
liggetid er en utvikling vi ser i alle vestlige land, og liggetiden på
norske sykehus er som gjennomsnittet i OECD-landene.
I representantforslaget
foreslås det å stoppe reduksjon av gjennomsnittlig liggetid for
barselkvinner. Jeg viser til St. meld. nr. 12 (2008-2009) En
gledelig begivenhet som den rødgrønne regjeringen la fram
i 2009. Her framgår det at medisinsk kunnskap og erfaring tilsier
at det ikke er nødvendig med et langt sykeleie etter en normal fødsel.
Kvinner som er i god form etter fødselen og har født et friskt barn,
kan være klar for og ønsker å reise hjem kort tid etter fødsel,
mens andre kvinner har behov for å bli liggende lenger på sykehus.
Det som er viktig er derfor at sykehusoppholdets varighet tilpasses kvinnens
og det nyfødte barnets behov, slik det framgår av de nasjonale retningslinjene.
Vurderingen av tidspunkt for utskriving skal gjøres i samråd med
kvinnen. Hjemreise forutsetter et organisert barseltilbud på hjemstedet
og støtte fra kvinnens nettverk/partner. Spørsmålet om hvor lenge
mor og barn bør ligge på sykehus er etter min vurdering et faglig
spørsmål, men jeg vil understreke at ingen nyfødte barn, mødre og
fedre skal tvinges hjem kort tid etter fødsel. Barnets behov og foreldrenes
trygghet skal bestemme. Det er Helsedirektoratet som har ansvaret
for den nasjonale faglige retningslinjen, og som må vurdere å revidere
retningslinjen dersom det er behov for det.
Om forslaget om
å sørge for at føde-/barselavdelinger inngår avtaler med det kommunale
hjelpeapparatet om oppfølging, hjemmebesøk, og tilbyr lengre barselopphold
på sykehus dersom et kommunalt tilbud ikke er på plass, viser jeg
til at helse- og omsorgstjenesteloven pålegger kommuner og helseforetak
å inngå forpliktende samarbeidsavtaler. Avtalene skal bidra til
at pasienter og brukere opplever at tjenestene er samordnet, og
at det alltid er klart hvem som skal yte de aktuelle tjenestene.
De avtalene som
inngås, har minstekrav når det gjelder fødselsomsorg, følgetjeneste
og barselomsorg. I Helsedirektoratets veileder om inngåelse av samarbeidsavtaler
heter det blant annet at avtalen bør understøtte intensjonene i
samhandlingsreformen og St. meld.
nr. 12 (2008-2009) En gledelig begivenhet og Helsedirektoratets
anbefalinger i veilederen Kvalitetskrav til fødselsomsorgen.
Et av minstekravene i veilederen er at avtalene skal inneholde beskrivelse
av hvordan utviklingen av en desentralisert og differensiert svangerskaps-,
fødsels- og barselomsorg skal gjennomføres.
Føde-/barselavdelinger
kan også inngå avtaler med kommuner om andre forhold utover minstekravene. Det
er helseregionene og kommunene som best kjenner behovene og som
må vurdere hva avtaler bør inneholde utover minstekravene.
Jeg vil også legge
til at barselkvinner som har behov for spesialisthelsetjenester
etter at de er utskrevet, skal få tilbud om det, og de må kunne
ta kontakt med sykehuset hvis det oppstår problemer. Slik er det
også i dag. Helseforetakene må forsikre seg om at det finnes et
organisert barseltilbud i kommunen før mor og barn skrives ut.
Representantene
mener videre det er behov for en opptrappingsplan for den kommunale
jordmortjenesten. Jeg er helt enig i at det er behov for å styrke
barselomsorgen og jordmorkapasiteten i kommunene, og det har Regjeringen
gjort gjennom de årlige budsjettene fra 2014 til i dag, i tråd med
regjeringsplattformen om å styrke jordmortilbudet og det helsefremmende
og forebyggende arbeidet i kommunene.
For 2018 er det
bevilget til sammen 1,16 milliarder kroner til helsestasjons- og
skolehelsetjenesten med 853,3 mill. kroner gjennom kommunenes frie
inntekter og 307,2 mill. kroner i øremerkete tilskudd. 20 mill.
kroner av det øremerkete tilskuddet er spesifikt bevilget til å
styrke jordmortjenesten. Jordmorkompetansen og barselomsorgen styrkes
som en del av helsestasjonstjenesten der det meste av barselomsorgen
foregår. I tillegg er det i 2018 bevilget en økning i kommunenes
frie inntekter på 200 mill. kroner begrunnet med tidlig innsats i
barnehage og skole og 200 mill. kroner i forebyggende tiltak for
barn, unge og familier. I tillegg har regjeringen gjeninnført kravet
om jordmorkompetanse i helse- og omsorgstjenesteloven fra 1. januar
i år.
For å imøtekomme
utviklingen med en gradvis tidligere utskrivning fra fødeinstitusjonene
de siste tiårene, arbeider kommunene med å styrke barseltilbudet.
15. mars la SSB
fram nye årsverkstall fra KOSTRA-statistikken (Kommune-STat-RApportering).
Vi ser nå tydelige resultater av regjeringens satsning på helsestasjons-
og skolehelsetjenesten gjennom flere år. Mens SSB-tall viste en
nedgang på 9 årsverk fra 2012-2013, har antall årsverk i tjenesten
totalt økt med 974 årsverk fra 2013-2017 – fra 4269 til 5243 årsverk.
Fra 2016-2017 kom det 326 nye årsverk i tjenesten ifølge tall fra
SSB.
I følge SSB har
antall jordmorårsverk i tjenesten økt med 46 årsverk fra 2016-2017.
Med en økning på 35 årsverk fra 2014-2015 og 39 årsverk fra 2015-2016
har antallet jordmorårsverk økt med 120 i løpet av tre år. Den prosentvis
sterkeste veksten i helsestasjons- og skolehelsetjenesten i perioden
2013-2017 har vært i jordmorårsverk og årsverk av "andre sykepleiere",
der antallet jordmorårsverk økte med 46,2 prosent – fra 279 årsverk
i 2013 til 408 årsverk i 2017.
Det har også vært
en betydelig utvikling i antallet helsesøsterårsverk. Fra 2013-2017
har antallet økt med 544 årsverk som tilsvarer 25 prosents økning
– fra 2177 i 2013 til 2721 i 2017. Fra 2016-2017 økte antallet helsesøsterårsverk
med 134.
Det meste av barselomsorgen
i kommunene utføres av jordmor og helsesøster, og tallene fra KOSTRA
viser at Regjeringens politikk gir resultater og at kommunene tar
utfordringene med å styrke helsestasjons- og skolehelsetjenesten
på alvor.
SSB har også, for
første gang, publisert tall for hjemmebesøk av jordmor og helsesøster.
Det ble utført 11 767 hjemmebesøk av jordmor innen ett-to døgn etter hjemkomst
fra føde-/barselavdeling i 2017, mens det ble utført 48 576 hjemmebesøk
av helsesøster innen to uker etter hjemkomst (foreløpige tall).
Det blir nyttig å kunne følge utviklingen også når det gjelder disse
tallene i årene som kommer.
Regjeringen er opptatt
av flerfaglighet, samordning og tilgjengelighet i tjenestene, jf.
Meld. St. 26 (2014-2015) om fremtidens primærhelsetjeneste. For
å oppnå dette er vekst i årsverk viktig, men ikke det eneste som har
betydning. Innholdet i, og arbeidsformer i tjenesten, og ikke minst
samhandlingen med andre tjenester og sektorer, er nødvendig for
gode tjenester. For eksempel vil lokal oppfølging som følge av tidligere
utskrivning fra fødeinstitusjonene, måtte utvikles over tid og tilpasses
lokale forhold. Allerede da Helsedirektoratet publiserte nasjonal
faglig retningslinje for barselomsorgen i 2014, var noen kommuner
i ferd med å utvikle og prøve ut nye arbeidsformer. De nylig publiserte KOSTRA-tallene
viser at kommunene er godt i gang bl.a. med å styrke barselomsorgen
i form av tidlig hjemmebesøk av jordmor.
Jordmor har spesialkompetanse
på hele perioden fra svangerskap og fødsel til barsel/ nyfødtperiode.
Det er ingen tvil om at det er behov for denne kompetansen i kommunene,
men tjenestene trenger ikke å være organisert på samme måte i alle
kommuner. Gode systemer og rutiner for samhandling med spesialisthelsetjenesten
er av stor betydning for å sikre brukerne trygge og sikre tjenester.
Helseregioner og kommuner har laget lokalt tilpassete planer for
å sikre forsvarlige svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgstjenester
i regionene.
Til spørsmålet om
finansiering, viser jeg til mine svar på spørsmål 986 og 1072 til
skriftlig besvarelse nylig. Det meste av forebyggende helsearbeid
er rammefinansiert, men dersom kommunen ønsker at privatpraktiserende
jordmor eller fastlege skal utøve f.eks. svangerskapsomsorg, er
det lagt til rette for dette gjennom takstkompensasjon. Gjennom
forskrift om utgifter til jordmorhjelp er det lagt til rette for
at kommunen kan inngå driftsavtale med privatpraktiserende jordmor
der jordmor tildeles et driftstilskudd avhengig av praksisens omfang.
Kommunen kan velge om den vil inngå avtale med, eller ansette personell
til å utføre de tjenestene den har behov for. Dersom legen eller
jordmoren er ansatte, vil takstene de tjener inn tilfalle kommunen
som arbeidsgiver. Nivået på takstene er tilpasset omsetningene i
henholdsvis en lege- og en jordmorpraksis.
Det er ikke nødvendigvis
mer økonomisk lønnsomt for kommunen å benytte fastlege enn jordmor
i svangerskapsomsorgen. Hovedmodellen i fastlegeordningen er basert
på selvstendig næringsdrift der kommunen betaler et per capitatilskudd
per innbygger på fastlegens liste. Tilskuddet utgjør 25-30 prosent
av fastlegens inntekt. Til sammenligning er de fleste kommunale
jordmødre ansatte i helsestasjon med 100 prosent lønn betalt av
kommunen. På denne bakgrunn er det riktig at det i en del tilfeller
kan være mer lønnsomt å benytte fastlegene. Imidlertid vil dette
i hovedsak være tilfelle i kommuner med en stor andel selvstendig
næringsdrivende fastleger. Forskning viser at det er svært vanlig
med blandete driftsformer i allmennpraksis, og ofte har andelen
leger med fastlønn i en kommune, eventuelt subsidiert næringsdrift,
sammenheng med rekrutteringsutfordringer. I mange, særlig mindre-
og utkantkommuner er det ikke pasientgrunnlag for selvstendig næringsdrift,
og kommunene ansetter leger. Gjennomsnittlig bruttolønn for lege
ansatt i kommunen er rundt 1,1 mill. kroner, mens bruttolønn for
jordmor i hel stilling utgjør rundt 710 000 kroner. I svært rekrutteringssvake
kommuner er det dessuten grunn til å tro at kommunen på forskjellige
måter subsidierer legepraksis utover den faste lønnen. I mange kommuner
vil det derfor ikke være mer lønnsomt å benytte fastlege enn jordmor
i svangerskapsomsorgen.
Jeg er enig i målet
om økt bruk av heltidsstillinger der dette er ønsket og hensiktsmessig.
Det er uheldig med oppsplitting i mange små stillingsbrøker, særlig dersom
dette også medfører frafall fra jordmoryrket. Det er imidlertid
viktig å huske på at kommunene er forskjellige. Som det også framgår
av mine tidligere svar til Stortinget, er det utfordringer i noen
kommuner med å rekruttere både fastleger og jordmødre. Det er viktig med
samarbeid mellom kommuner, og mellom kommuner og helseforetak. Spesielt
i mindre kommuner, der det ikke er pasientgrunnlag for å ansette
fagfolk i alle ønskelige yrkesgrupper, vil det være viktig å finne
nye arbeidsformer og utnytte tilgjengelige ressurser på en god måte.
Når det gjelder
utdanningskapasiteten for jordmødre, er jeg enig i at utdanning
av og tilgang på helsepersonell er av stor betydning for å ivareta
og utvikle gode helsetjenestetilbud til befolkningen. Det er Kunnskapsdepartementet
som har hovedansvaret for utdanningene, herunder dimensjoneringen
av disse. Kunnskapsdepartementet regulerer utdanningskapasiteten
av kandidater innen enkelte helseutdanninger, herunder jordmorutdanningen.
Vurderingen av kapasiteten i helseutdanningene inngår i regjeringens
årlige budsjettprosesser og konklusjonene presenteres i de årlige
budsjettframleggene. I vurderingen blir det tatt hensyn til tilgjengelig
kunnskap om hvilke personell- og kompetansebehov helse- og omsorgstjenestene
vil ha i framtiden.
Helse- og omsorgsdepartementet
har på sin side et overordnet ansvar for å bidra til at det rekrutteres
nok personell til tjenestene, at man beholder og utvikler kompetansen
og gjør god bruk av personell som er i arbeid. Dette i samarbeid
og samspill med arbeidsgivere og ansvarlige aktører i tjenestene.
Helse- og omsorgsdepartementet vurderer derfor, i samspill med Kunnskapsdepartementet,
utdanningskapasiteten for jordmorutdanningen som ledd i den generelle
vurderinger som gjøres av kapasiteten for helsepersonell.