Dokument 8:119 S (2017-2018)
- Representantforslag frå stortingsrepresentantane Heidi Greni,
Siv Mossleth, Ivar Odnes og Willfred Nordlund
Eg viser til brev
av 9. februar i år, vedlagt representantforslag frå stortingsrepresentantane
Heidi Greni, Siv Mossleth, Ivar Odnes og Willfred Nordlund om eit statleg
vedlikehaldsprogram for fylkesvegnettet.
Framlegget går ut
på å etablera eit eige program for å redusera vedlikehaldsetterslepet
på fylkesveg, med ei tilskottsordning der staten løyver eigne midlar
til formålet.
Vedlikehald av fylkesvegar
er eit fylkeskommunalt ansvar. Det bør derfor vera ei fylkeskommunal
oppgåve å prioritera midlar til vedlikehald av fylkesveg, innanfor eigne
budsjettrammer. Det legg denne regjeringa til grunn, slik den raudgrøne
regjeringa gjorde det. Regjeringa legg òg til grunn at rammefinansiering
skal vera hovudmodellen for finansiering av kommunesektoren. Dette
gjev rom for lokalt tilpassa løysingar og slik sett den mest treffsikre
ressursbruken. Rammefinansiering er også mindre administrativt krevjande
både for staten og for det lokale nivået. Innføring av ei ordning
i tråd med forslaget frå forslagsstillarane vil framstå som ei statleg
overstyring av fylkeskommunane sitt folkevalde budsjettansvar. Det
har vore brei politisk semje om rammefinansiering som hovudmodell
dei siste tiåra, og prinsippet er drøfta i mellom anna Meld. St.
12 (2011–2012) Stat
og kommune – styring og samspel (jf. Innst. 270 S (2011–2012))
og i dei årlege kommuneproposisjonane.
I nasjonal transportplan
for perioden 2014 – 2023 heiter det at det er "regjeringens vurdering
at fylkeskommunene ikke vil være i stand til å ta igjen vedlikeholdsetterslepet
på fylkesvegnettet, uten ekstraordinær statlig finansiering". På
bakgrunn av det rådde regjeringa Stoltenberg II til å styrkja rammetilskottet
slik at fylkeskommunane kunne fornya og rusta opp fylkesvegnettet.
Ramma for dette vart sett til 10 mrd. kr for 10-årsperioden,
som ein del av dei frie midlane til fylkeskommunane. Midlane skulle
fordelast etter særskilte kriterium, basert på vedlikehaldsetterslep
i den enkelte fylkeskommune. 2,75 mrd. kr skulle etter framlegget
i nasjonal transportplan brukast til formålet i første fireårsperiode.
I tråd med dette gjorde regjeringa Stoltenberg framlegg om å setja
av 500 mill. kr til fordeling i statsbudsjettet for 2014.
Solberg-regjeringa
delte vurderinga av at det var behov for midlar til å fornya og
å rusta opp fylkesvegane. I sitt tilleggsframlegg til statsbudsjettet
for 2014 auka Solbergregjeringa summen til særskilt fordeling for
2014 frå 500 mill. kr til 780 mill. kr. Den årlege summen til fordeling
til dette formålet auka årleg i fireårsperioden, til 1 320 mill.
kr i budsjettet for 2017. For fireårsperioden 2014 – 2017 er det
løyvt om lag 4 294 mill. kr (nominelt) til fordeling til formålet.
Det er vesentleg meir enn målsetjinga i nasjonal transportplan om
2 750 mill. kr.
Forslagsstillarane viser
til framlegg i grunnlagsdokumentet til Nasjonal transportplan for
2018-2029. Der vert det rådd til å vurdera eit eige program for
fornying av fylkesvegar. I grunnlagsdokumentet låg det ikkje inne
midlar til fordeling gjennom inntektssystemet til fylkeskommunane,
i tråd med det som var tilfelle for perioden 2014-2017. Regjeringa
har på si side vald å halda fram med å styrkja rammetilskottet til
fylkeskommunane til fornying og opprusting av fylkesvegnettet, med fordeling
ut frå kjenneteikn ved vedlikehaldsetterslepet. Ramma for dette
er sett til 15,6 mrd. kr for planperioden 2018-2029. I budsjettet
for 2018 er det sett av 1 355 mill. kr innanfor rammetilskottet
til fylkeskommunane for fordeling til formålet.
På bakgrunn av satsinga
på å rusta opp og fornya fylkesvegnettet som alt ligg inne i rammetilskottet,
og prinsippet om rammefinansiering av kommunesektoren, meiner eg
det er mest føremålstenleg om systemet som gjeld i dag, vert oppretthalde,
framfor å innføra eit system som kan tolkast som at fylkeskommunane
i praksis vert sette under statleg administrasjon.