Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Åsunn Lyngedal
og Rigmor Aasrud, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Henrik
Asheim, Mudassar Kapur, Vetle Wang Soleim og Aleksander Stokkebø,
fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Jan Steinar Engeli Johansen
og Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og
Trygve Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth
Kaski, fra Venstre Abid Q. Raja, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, og fra Rødt, Bjørnar
Moxnes, viser til at formålet med avtalen er å bekjempe merverdiavgiftssvik.
Bakgrunnen er at det i de siste årene er avdekket flere store kriminelle
nettverk hvor det foregår omfattende bedrageri via merverdiavgiftssystemet.
Slik svindel foregår ofte i forbindelse med internasjonal handel,
ettersom det da er vanskelig å kontrollere om merverdiavgiften er
betalt inn. Dette har synliggjort behovet for et godt samarbeid
mellom ulike lands skatteadministrasjoner, etablering av gode systemer
for målrettet informasjonsutveksling og innkreving av avgifter.
Regjeringen ba derfor
Finansdepartementer i 2015 innlede forhandlinger med sikte på en
avtale om administrativt samarbeid på merverdiavgiftsområdet med EU,
og etter flere forhandlingsmøter ble et utkast til avtale parafert
i mai 2017.
Komiteen viser til at avtalen
i tillegg til effektiv informasjonsutveksling og bistand til innkreving
av merverdiavgiftskrav sikrer norsk deltakelse i Eurofisc. I Eurofisc
skjer det utveksling av målrettede opplysninger gjennom egne ekspertgrupper
innenfor særskilte risikoområder, noe som har vist seg som et nyttig
verktøy for EU-landenes skattemyndigheter. Regjeringen la derfor
vekt på at avtalen skulle omfatte norsk deltakelse i Eurofisc.
Komiteen viser til at avtalen,
i henhold til artikkel 15 nr. 2, ikke gir rett til gjensidig tilgang
til nasjonale databaser. Dette er en innskrenking i forhold til
hva som gjelder mellom EU-landene, og skyldes ulikheter i rapporteringsordningene
fra de næringsdrivende.
Avtalen innebærer
ikke overføring av suverenitet.