Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Else-May Botten, Espen Barth Eide, Tom Kalsås og
Runar Sjåstad, fra Høyre, Tina Bru, Liv Kari Eskeland,
Stefan Heggelund og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet,
Sandra Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti,
Lars Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig
Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes,
viser til Dokument 8:86 S (2017–2018).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, viser til at forvaltning
av ulv er et svært krevende saksområde i rovviltpolitikken, der
det er motstridende interesser det er viktig å ta hensyn til.
Flertallet viser til at vi
i Norge har en todelt målsetting i rovviltpolitikken, noe som betyr
at det ikke bare er hensynet til ulv som er avgjørende i forvaltningen
av arten. I tillegg til ivaretakelse av ulv skal man søke best mulige
løsninger både for beitenæring og andre berørte interesser. Forvaltningen
skal være differensiert slik at hensynet til ulike interesser vektlegges
forskjellig i ulike områder og for ulike rovviltarter. Videre er
det viktig å sikre en forvaltning som vektlegger forutsigbarhet
og lokal medvirkning.
Flertallet viser til at prinsippet
om en tydelig soneforvaltning av rovvilt skal legges til grunn i
rovviltforvaltningen, og man skal forvalte rovdyr og beitedyr så adskilt
som mulig. For å nå dette målet har man delt inn landet i områder
prioritert for rovvilt og områder prioritert for beitedyr. I områdene
som er prioritert for beitedyr, er det lav terskel for å ta ut rovdyr
som kan gjøre skade. I områdene som er prioritert for rovdyr, skal landbruket
tilpasses rovdyrenes tilstedeværelse gjennom forebyggende tiltak
og omstilling fra sauehold til andre typer landbruk.
Flertallet viser til at det
er få ulver i Norge, og at ulv er klassifisert som kritisk truet
i norsk rødliste for arter, noe som betyr at ulven har høy risiko
for å dø ut i norsk natur. I Norge ble ulv midlertidig fredet i
1971 og varig fredet i 1973. På dette tidspunktet fantes det trolig mindre
enn ti dyr i hele Skandinavia. Siden har den sør-skandinaviske bestanden
vokst til over 400 individer. Norge har etter Bernkonvensjonen et
ansvar for å bevare ulv, samtidig som naturmangfoldloven forplikter
oss til å ta vare på ulv.
Flertallet vil samtidig understreke
at økning i antall ulver også øker presset på beboere og næring
i de berørte områdene. Derfor har det vært nødvendig å innføre tiltak
som demper konfliktene og letter situasjonen for dem som berøres
direkte av rovviltbestandene. Flertallet mener det er positivt
at det er etablert en ny ordning med midler til omstilling i rovviltutsatte områder,
at satsene er økt for godtgjørelse av kommunale skadefellingslag,
at det er etablert en tilskuddsordning for kommuner som berøres
av ulverevir, at det er innført en prøveordning med nye virkemidler
i lisensfellingen av jerv, og at terskelen er senket for skadefelling
av rovdyr forut for beitesesongen.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, viser til Meld. St. 21 (2015–2016)
og Innst. 330 S (2015–2016) og legger til grunn at regjeringen følger
opp Stortingets vedtak.
Dette flertallet viser til
Stortingets forlik i rovviltpolitikken om at det skal sikres levedyktige
bestander av de fem store rovviltartene jerv, ulv, gaupe, bjørn og
kongeørn. Dette
flertallet viser til at alle de store rovdyrene i Norge forvaltes
innenfor rammene som er gitt av flertallet i Stortinget. Målene
for dagens rovdyrforvaltning er knyttet opp til et visst antall
årlige ynglinger av hver enkelt rovviltart, og det er per i dag
opprettet åtte regionale rovviltnemnder som har hovedansvaret for
forvaltning av rovdyr i sin region.
Dette flertallet viser til
at det er opprettet et eget overvåkningsprogram for rovvilt, som
skal kartlegge bestandsstørrelser, antall ynglinger, utbredelse
samt effekter av jakt og fellinger. Dette flertallet ønsker å styrke
og bedre samspillet med de lokale fellingslagene for å sikre en
god lokal forankring av jakten, og samtidig vurdere å åpne for nye
og mer effektive jaktmetoder for uttak.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
vil understreke viktigheten av å etablere en uavhengig rovviltklagenemnd
som behandler alle klager på vedtak om kvoter for jakt og felling
som er fattet av Miljødirektoratet og rovviltnemndene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet merker seg at ovenstående argumentasjon
fra flertallet av komiteens medlemmer dreier seg utelukkende om
forvaltningen av ulv. Disse
medlemmer vil understreke at Senterpartiets forslag i Dokument
8:86 (2017–2018) henviser til rovviltforliket fra 2011. Dette kom
i stand på bakgrunn av vedvarende uakseptable tap av sau og tamrein
på grunn av rovvilt, og forlikspartnerne slo her fast at det i prioriterte
beiteområder skulle være trygt å ha husdyr på beite. Disse medlemmer vil
understreke at Senterpartiets representantforslag omtaler bestandsmål,
forvaltning, håndheving av lovverk og praksis for uttak av alle
«de store rovviltartene», ikke for ulv spesielt. Disse medlemmer vil påpeke at
representantforslaget som sådan oppfordrer til en helhetlig gjennomgang
av rovviltforvaltningen i Norge, ikke bare for ulv, men for alle
de store rovviltartene.
Disse medlemmer viser til at
rovviltforlikene fra 2004 og 2011 bygget på en todelt målsetting,
og at det med det skal sikres bærekraftige bestander av de store rovviltartene
samtidig som det skal legges til rette for en fortsatt aktiv og
allsidig bruk av utmarksressursene og levende lokalsamfunn. Disse medlemmer understreker
at dette innebærer at det må føres en rovviltpolitikk som reduserer
rovviltskadene, demper konflikter og motvirker utrygghet for dem
som er mest berørt. Disse
medlemmer ser at norsk rovviltpolitikk de siste årene har
båret preg av å prioritere den første delen av den todelte målsettingen,
på bekostning av en aktiv beitepolitikk, og at dette berører mange
– både lokalsamfunn, næringsutøvere og enkeltpersoner/familier. Disse medlemmer vil
understreke at dette svekker den helhetlige rovviltpolitikkens legitimitet.
Disse medlemmer vil minne om
at rovviltforliket av 2011 kom i stand på bakgrunn av vedvarende uakseptable
tap av sau og tamrein på grunn av rovvilt, og at det ble slått fast
at det i prioriterte beiteområder skulle være trygt å ha husdyr
på beite. Videre legger forliket til rette for en tydelig soneinndeling
og at uttak av rovdyr i prioriterte beiteområder skal skje raskt
og effektivt. Forliket legger opp til årlig lisensjakt som hovedvirkemiddel
for regulering av bestanden av bjørn og jerv. Disse medlemmer mener at man
etter seks års erfaring med rovdyrforliket kan se at man ikke har
vært i stand til å gjennomføre lisensjakt på en slik måte at de kvotene
som har vært fastsatt, kunne tas ut.
Disse medlemmer vil påpeke
at enkelte forhold ved bestandsmålene er svært problematiske, og
vil nevne noen eksempler på dette. Når det gjelder bjørn, viser disse medlemmer til
at bestandsestimat fra Rovdata viser at antall årlige bjørneynglinger
i Norge ligger stabilt rundt seks, mens bestandsmålet ligger på 13. Disse medlemmer viser
til at dagens bestand, som bare er på halvparten av bestandsmålet,
innebærer store tap for beitenæringa i berørte områder, og da særlig
i Hedmark, Nord-Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark. Disse medlemmer vil
karakterisere det som svært krevende, for ikke å si umulig, for
beitenæringa å tilpasse seg vekst i bjørnebestanden til 13 årlige ynglinger.
Disse medlemmer vil nevne jerveforvaltningen som
et annet eksempel. Lisensperioden for jakt på jerv er fra 10. september
til 15. februar. Disse
medlemmer viser til at denne lisensfellingen over flere år
har vært mislykket når man ikke har vært i stand til å ta ut de fastsatte
kvotene, og antallet jerv som felles av lisensjegere, ligger i dag
på under halvparten av fastsatt lisenskvote. Disse medlemmer vil understreke
at mørketida gjør at det er spesielt krevende å få til effektiv lisensfelling
i Troms og Finnmark, mens det i andre deler av landet er selve terrenget
som skaper utfordringer for jakta. Etter rovdyrforliket i 2004,
hvor Stortinget satte mål om 39 årlige ynglinger, har jervebestanden
i samtlige år ligget over bestandsmålet. Disse medlemmer mener det er
en klar sammenheng mellom dette og at tapene av husdyr og tamrein
til jerv har vært større enn det Stortinget har forutsatt.
Disse medlemmer vil understreke
at særlig de samiske næringene er sterkt berørt av gjeldende rovviltpolitikk,
og at reindrift står i et krysspress fra flere rovviltarter
– både bjørn, jerv og kongeørn. Disse medlemmer viser til at
det i de sørsamiske og lulesamiske områdene har gått så langt at
det er et åpent spørsmål om tamreinnæringen i det hele tatt kan
overleve.
Disse medlemmer vil til slutt
vise til at Stortinget i mai 2016 vedtok et nytt bestandsmål for
ulv. Fram til da hadde man et bestandsmål på tre årlige ulvekull
i helnorske revir innenfor forvaltningsområdet for ulv (ulvesonen).
Det nye bestandsmålet ble på fire–seks årlige ulvekull (ynglinger)
i Norge og i grenserevir, hvor minst tre kull skulle være født i
helnorske revir. Ynglinger utenfor ulvesonen skulle medregnes, og
ulvekull i norsk-svenske grenserevir skulle regnes med, men kun med
en faktor på 0,5.
Disse medlemmer viser videre
til at det sommeren 2016 ble konstatert at bestandsmålet for ulv
var overskredet, og rovviltnemndene fattet vedtak om lisensuttak
av ulv. Disse medlemmer vil
minne om at en stor del av denne lisensfellingen av ulv så ble stanset av
Klima- og miljødepartementet vinteren 2016–2017, fordi departementet
la en gal oppfatning av Bernkonvensjonen og naturmangfoldloven til
grunn for sin klagebehandling. Dette førte til at Stortinget i mars
2017 instruerte regjeringen om hvordan Bernkonvensjonen og naturmangfoldloven
var å oppfatte.
Disse medlemmer vil understreke
at det er dette som er bakteppet for det representantforslaget som er
fremsatt, og at det er disse
medlemmers syn at det helhetlige bildet som avtegner seg i
denne sammenhengen, er at rovviltforvaltningen i for liten grad
tar hensyn til berørte lokalsamfunn og næringsutøvere.
Disse medlemmer mener de nevnte
forhold bringer hele den norske rovviltpolitikken i vanry og skaper
en rekke problemer for næringsdrivende og lokalsamfunn landet rundt,
som kunne vært unngått.
Disse medlemmer tar opp forslagene
fremsatt i Dokument 8:86 (2017–2018).
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at det har foregått en omfattende jakt på ulv, jerv og gaupe
vinteren 2017/2018. Bestanden av gaupe ligger nå under bestandsmålet
for femte år på rad, og gaupa er flyttet fra status sårbar (Norsk
rødliste 2010) til sterkt truet (Norsk rødliste 2015). Disse medlemmer mener
dagens bestandsmål er altfor lave til å etablere en forsvarlig bestandsstørrelse
av disse dyrene i Norge.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen øke bestandsmålene for de fire store rovdyrene i
Norge for å sikre levedyktige bestander av alle rovdyr som hører
hjemme i norsk natur.»
Disse medlemmer viser
videre til merknadene som partiene sluttet seg til i Innst. 330
S (2015–2016) til stortingsmeldingen Ulv i norsk natur, og til Innst.
257 L (2016–2017) til proposisjonen Endringer i naturmangfoldloven,
der disse medlemmer har
foreslått en politikk som tar bedre vare på rovdyrene som hører hjemme
i norsk natur, gjennom blant annet økte bestandsmål for ulv og andre
rovdyr, samtidig som det foreslås tiltak for å forebygge tap av
sau til rovdyr.
Disse medlemmer viser til
at hijakt på jerv jevnlig praktiseres i Norge. Dette er en jaktform
der man graver seg inn i til ungene og jervemora mens ungene fortsatt
befinner seg i hiet.
Disse medlemmer har merket
seg at det er bred enighet tverrpolitisk om at man fortrinnsvis
vil bruke andre jaktmetoder fordi jakt på dyr i yngletiden i utgangspunktet
er forbudt av hensyn til dyrene. Til tross for dette har politikerne
tillatt at denne jaktformen tas i bruk i relativt stort omfang fordi
de årlige fellingskvotene for jerv ikke innfris gjennom ordinær
jakt.
Disse medlemmer mener hijakt
er en uakseptabel jaktmetode som bør forbys. I tillegg til at jaktformen
er et brudd med de grunnleggende kjørereglene for jakt i Norge,
kan det være krevende å finne frem til stedet der jerveungene oppholder
seg, og jakten kan derfor ta flere timer og medføre mye redsel for
dyrene. Disse medlemmer erkjenner
at alle former for jakt vil medføre belastninger for dyret, men
mener det er avgjørende for legitimiteten til norsk naturforvaltning
at de generelle etiske prinsippene for jakt respekteres, og at det ikke
gis unntak av denne typen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fjerne adgangen til hijakt på jerv.»