1. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Siv Henriette Jacobsen, Ingvild Kjerkol, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Astrid
Nøklebye Heiberg, Erlend Larsen, Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud og Jan Steinar Engeli Johansen, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre, Carl-Erik
Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Olaug V. Bollestad,
viser til representantforslaget fra Senterpartiet om å legge ned dagens
Beslutningsforum for nye metoder og sikre åpenhet om legemiddelpriser
i Norge. Komiteen er enig
med forslagsstillerne om at åpenhet rundt prioriteringene i helse
er viktig, og at dette var en av grunnene til Meld. St. 34 (2015–2016)
Verdier i pasientens helsetjeneste – Melding om prioritering, som
blant annet nedsatte viktige prinsipper for prioritering, som Stortinget
sluttet seg til. Stortingsmeldingen bygger blant annet på kriterier
om nytte, alvorlighet og ressursbruk. Komiteen viser til at de regionale
helseforetakene må fatte sine beslutninger innenfor rammene av forsvarlighetskravet,
prinsipper for prioritering, de økonomiske og juridiske rammene
som Stortinget fastsetter og styringsdokumentene fra Helse- og omsorgsdepartementet.
Komiteen mener det er viktig
at det er offentlig oppmerksomhet rundt prioriteringer i helsetjenesten, og
at det er åpenhet rundt hva som vurderes, og hvilke beslutninger
som tas.
Komiteen viser til at det før
innføring av system for Nye metoder ikke var noe etablert system
for koordinerte beslutninger om innføring av nye metoder i sykehus,
noe som innebar manglende koordinering på tvers av regioner, og
at beslutninger om tilgang til nye, dyre metoder ble tatt lokalt. Komiteen vil
understreke at lik og rettferdig tilgang til nye behandlingsformer
er viktig, og at det må være uavhengig av bosted, det enkeltes helseforetaks
interne prioriteringer eller økonomi. Komiteen er kjent med at en
sentral del av begrunnelsen for opprettelse av Nye metoder var å
sikre at pasienter får likeverdig tilgang til nye behandlingsmetoder. Komiteen viser
til at forslagsstillerne foreslår å legge ned dagens Beslutningsforum
for nye metoder og etablere et nytt beslutningsforum som del av
forvaltningen, og ønsker å opprettholde Nasjonalt råd for prioritering
i helsetjenesten. Forslagstillerne mener dette vil sikre mer åpenhet
rundt prioriteringene i helse.
Komiteen viser til at Stortinget
har sluttet seg til at vi i noen sammenhenger kan akseptere hemmelige priser. Komiteen anerkjenner
dilemmaet rundt innkjøp av legemidler og støtter et styrket nordisk
samarbeid om innkjøp av legemidler. Komiteen vil understreke at
det skal tilstrebes stor åpenhet i beslutningsprosessene, og at
alle prosesser i ettertid skal være etterprøvbare. Komiteen mener det påhviler
en åpen og demokratisk stat som Norge å arbeide aktivt for økt åpenhet
om legemiddelpriser, både regionalt gjennom EU, OECD og andre internasjonale
arenaer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
understreker viktigheten av åpenhet rundt beslutningsprosessene
knyttet til prioriteringer i helsetjenesten, og at transparente
prosesser er et av formålene med systemet for Nye metoder. Flertallet viser
til at Beslutningsforum skal fatte sine beslutninger basert på metodevurderinger
tuftet på klare og konsistente kriterier som skal bidra til likeverdig
tilgang til helsetjenester på tvers av pasienter og pasientgrupper. Flertallet mener
det ikke er riktig å legge ned dagens Beslutningsforum for nye metoder,
men at man hele tiden må vurdere tiltak som sikrer åpenhet og legitimitet til
de beslutningene som fattes.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det er svært
viktig at pasienter i Norge sikres likeverdig tilgang til nye, ofte
kostbare metoder og medisiner, uansett hvilken helseregion man tilhører.
Beslutning om innføring av nye metoder og legemidler må tas på likt
beslutningsgrunnlag, og ikke være opp til det enkelte regionale
helseforetak. Disse
medlemmer støtter derfor prinsippet og behovet for å ha et
overordnet og nasjonalt beslutningsorgan for innføring av nye metoder
og medisiner.
Disse medlemmer vil presisere
at representantforslaget ikke handler om hvorvidt vi trenger eller skal
ha et beslutningsorgan for innføring av nye metoder i spesialisthelsetjenesten,
men hvordan dette skal innrettes og hvilke rammer som skal gjelde. Disse medlemmer mener
at det er betydelige demokratiske svakheter med dagens Beslutningsforum
for nye metoder. Prioriteringsmakten er lagt til direktørene for
de fire regionale helseforetakene. Stortingets vedtak om sykehusbudsjett
blir gjort uavhengig av prioritering gjort i Beslutningsforum for
nye metoder. Det fører til at sykehusene kan risikere å måtte finansiere
innføring av nye metoder og medisiner ved å kutte i annen pasientbehandling.
Det er ingen klagemulighet. Møtene i Beslutningsforum for nye metoder
er ikke åpne, og vedtak blir gjort på priser som ikke er offentlig
kjent. Disse medlemmer mener
at dagens Beslutningsforum bør avvikles, for at det så kan opprettes
et nytt beslutningsforum for nye metoder der ikke all endelig beslutningsmakt blir
lagt til de fire regionale helseforetaksdirektørene alene, og at
det innføres full åpenhet i prosessene. Disse medlemmer mener at et
nytt beslutningsforum for nye metoder må innrettes slik at det blir
legitimitet til de beslutninger og prioriteringer som gjøres. Det
må opprettes et breiere forum, der blant annet representanter med
medisinsk fagkompetanse blir bedre representert. Disse medlemmer mener det er
naturlig at direktører i de regionale helseforetakene fremdeles
er representert i et slikt nytt forum. Poenget er at de ikke kan
ha all makt alene til å gjøre beslutninger på vegne av norske pasienter.
Også et nytt beslutningsforum må gjøre sine beslutninger på bakgrunn
av de prinsippene Stortinget har vedtatt ved behandlingen av prioriteringsmeldingen,
og Legemiddelverkets metodevurdering. Selv om de regionale helseforetakene
har et sørge-for-ansvar for pasienter i sine områder, er overordnede helseprioriteringer
på gruppenivå også et politisk ansvar. Derfor må et nytt beslutningsforum
for nye metoder legges på et forvaltningsnivå og ikke legges til
de regionale helseforetakene. Dette for å unngå uheldig rolleblanding.
Disse medlemmer viser til at
Norsk barnelegeforening mener det bør opprettes et nasjonalt fagråd
for behandling av smale sykdommer, som skal bistå myndighetene i
beslutningen om nye behandlinger (Dagens Medisin 12. februar 2018).
De viser til at Beslutningsforum er bra og viktig, og at Statens
legemiddelverk er sentralt for å vurdere dokumentasjonen, men det
trengs klinikere på plass som tredje instans på mer permanent basis.
I Spinraza-saken vises det til at det har vært en ad hoc-løsning
hvor Beslutningsforum har spurt sentrale fagfolk til råds. Norsk
barnelegeforening viser til at det i Sverige og i Storbritannia
er opprettet slike referansegrupper med klinisk behandlingsekspertise.
Lars Vorland, leder av Beslutningsforum, er ifølge Dagens Medisin
åpen for et slikt rådgivende, faglig organ.
Disse medlemmer viser til at
Kreftforeningen i sin høringsuttalelse anerkjenner behovet for endringer i
Beslutningsforum, endringer som bidrar til større åpenhet, men også
større politisk ansvar og «eierskap» til aktuelle diskusjoner og
problemstillinger som kommer opp.
Komiteen viser
til at Kreftforeningen anbefaler en gjennomgang av systemet Nye
metoder i sin helhet. De viser til at det er flere temaer som trenger
justering enn det representantforslaget tar opp, og viser til strenge
krav til dokumentasjon på effekt for de legemidler som besluttes
innført som etablert metode i helsetjenesten. Kreftforeningen mener
det bør åpnes for at det på innføringstidspunktet av et nytt legemiddel
vil kunne være mangelfull dokumentasjon, men at dette kan opparbeides
i etterkant i vanlig klinisk praksis. Kreftforeningen viser også
til utviklingen med stadig mer personlig tilpassede behandlingsmetoder
og medisiner, og at det bør vurderes ulike modeller for innføring
som kan bidra til at nye metoder kommer raskere til pasienten.
Komiteen mener at regjeringen
må vurdere disse innspillene fra Kreftforeningen, for å få til en
god praktisering av beslutninger om nye metoder i fremtiden.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser
til at bakgrunnen for opprettelsen av Beslutningsforum var et ønske
om ryddig håndtering av godkjenning av nye medikamenter. Disse medlemmer mener
intensjonene bak opprettelsen av dagens beslutningssystem var gode,
men at systemet har flere uheldige sider ved seg - blant annet gir
modellen en svært uheldig rolleblanding for noen aktører.
Disse medlemmer mener det er
behov for å se prioriteringer i spesialisthelsetjenesten og prioriteringer
i den kommunale helse- og omsorgstjenesten i sammenheng. Samhandlingsreformen
har gitt nye ansvarsforhold, nye oppgavefordelinger og nye rammer
for samhandling. Det er nå behov for nye systemer for beslutninger
om legemidler og nye metoder. Disse medlemmer mener det også
må vurderes om en beslutningsenhet kan etableres i et eget foretak,
uavhengig av de regionale helseforetakene.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå systemet Beslutningsforum for nye metoder
i sin helhet og fremme forslag til endringer i mandat og organisering
som kan bidra til større åpenhet og demokratisk forankring, samt
å utrede alternative modeller for beslutningssystemet, der en beslutningsenhet
kan etableres i eget foretak eller som en del av forvaltningen.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer i tillegg
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å innføre en permanent ordning med referansegrupper
med klinisk erfaringsekspertise som kan bistå Beslutningsforum i arbeidet
med vurdering av nye metoder.»
Disse medlemmer viser
til at Senterpartiet ved behandling av Prop. 83 L (2015–2016), jf.
Innst. 311 L (2015–2016), Endringer i legemiddelloven (refusjonskontrakter
og rabatter), foreslo å be regjeringen ta initiativ til et internasjonalt
arbeid for å sikre åpenhet om legemiddelpriser. Forslaget fikk bare
støtte fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne.
Disse medlemmer viser til at
det i dag er hemmelighold av rabattavtaler mellom legemiddelindustrien
og staten for legemidler som blir finansiert over blåreseptordningen.
Lovendringen ble gjort imot høringsuttalelsen fra Helsedirektoratet,
som mente at manglende åpenhet ville gi manglende anledning til
å sikre at ulike grupper blir prioritert etter gjeldende prioriteringskriterier.
Også Folkehelseinstituttet mente at hemmelighold vil kunne svekke
det offentliges mulighet til å få fram gode oversikter over totalkostnadene
ved legemiddelbruk i Norge. Hemmelighold av legemiddelpriser er
også grunnen til at Beslutningsforum må holde møtene sine lukket
og at saksdokumenter er unntatt offentligheten / har sladdede priser.
Nye medikament blir altså avvist på grunn av kostnad, men offentligheten
får aldri vite hva denne kostnaden er. Disse medlemmer mener situasjonen
er problematisk og i strid med grunnleggende verdier i norsk helsetjeneste
om at prioriteringer som angår pasientgrupper, må være rettferdige
og skje i åpenhet. Disse
medlemmer viser også til at finansminister Siv Jensen i VG
12. august 2017 uttalte at hun ville ta et oppgjør med den hemmelige
priskrigen på legemidler, og at med åpenhet ville man kunne presse
prisene og forhandle frem bedre avtaler. Disse medlemmer viser også
til at Norsk onkologisk forening mener at rabatterte priser må være
åpne (VG 6. desember 2017). De fikk i samme avis blant annet støtte
av professor i helseøkonomi ved Universitetet i Tromsø, Jan Abel
Olsen, og Steinar Madsen i Statens legemiddelverk, som viste til
at offentlig legemiddelstatistikk blir upålitelig og at ingen kjenner
de virkelige kostnadene.
Disse medlemmer mener at argumentet
om at prisene kan bli lavere om rabatter holdes hemmelige, ikke
er et argument som det kan legges stor vekt på. Disse medlemmer vurderer det
som usannsynlig at Legemiddelindustrien kjemper for hemmelighold
av priser for å tjene mindre på sine legemiddel.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme sak til Stortinget om å sikre åpenhet om
legemiddelpriser i Norge.»
«Stortinget
ber regjeringen arbeide for økt nordisk samarbeid om innkjøp av
legemidler og for åpenhet om legemiddelpriser også internasjonalt.»
Disse medlemmer viser
til at det ikke bare praktiseres hemmelighold om legemiddelpriser
i systemet Beslutningsforum for nye metoder, men også i de regionale
helseforetakene (RHF). Dessuten varsler Apotekforeningen nå at de
vil følge opp kravet fra RHFene om å innføre hemmelige
priser på sykehusmedisin, selv om de tidligere har omtalt forslaget
som «meningsløst» (Dagens Medisin 1. mars 2018). Beslutningen om hemmelighold
av anbudspriser på legemidler ble tatt av RHF-direktørene i februar
2017. Disse medlemmer viser
til at en arbeidsgruppe på vegne av RHFene har utredet hvordan hemmelige
priser skal håndteres i sykehus og apotek, og at deres konklusjon
er at apotekene må hemmeligholde prisen på sykehuslegemidler for
pasientene, og at leger kan opplyse om prisforskjeller mellom legemidler,
men ikke nøyaktig pris. Vinteren 2018 ble det også publisert statistikk
over legemiddelbruk der omsetningstall for virkestoffer for første
gang ikke er med (Dagens Medisin 1. mars 2018).
Disse medlemmer viser til at
Statens legemiddelverk, Folkehelseinstituttet, Oslo universitetssykehus, flere
universitetsmiljøer, presseorganisasjoner, leger og Apotekforeningen
har advart mot slikt hemmelighold. Disse medlemmer viser til at
det er pekt på fare for høyere priser, svekket tillit til legene
og økt korrupsjonsfare (Dagens Medisin 28. februar 2017). Disse medlemmer mener
at apotekene ikke må pålegges hemmelighold av legemiddelpriser på
sykehusmedisin, og at leger i sin praksis må sikres rett til full
åpenhet overfor pasienter om legemiddelpriser. Dette forutsetter
at de regionale helseforetakene omgjør sitt vedtak om krav til hemmelighold
av anbudspriser på legemiddel.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at de regionale helseforetakene praktiserer
full åpenhet om legemiddelpriser og avslutter praksisen med krav
til hemmelighold av anbudspriser på legemiddel.»
Disse medlemmer viser
til at Nasjonalt råd for prioritering i helsetjenesten gjennom flere
år har bidratt til åpne diskusjoner om prioriteringer i helsetjenesten. Disse medlemmer viser
til statsrådens brev til komiteen i denne saken, der beslutningen
om å legge ned Nasjonalt råd for prioritering fra 2018 blir forsvart med
at Stortinget nå har sluttet seg til hvilke prinsipper som gjelder
for prioriteringer i spesialisthelsetjenesten. Disse medlemmer mener at prioriteringer
i helsevesenet må legges til rette for gjennom en bred debatt som
er kontinuerlig. Debatten om prioritering i helsevesenet er ikke
over selv om Stortinget har vedtatt nye, overordnede prinsipper
for prioritering gjennom Prioriteringsmeldingen. Beslutninger skal
konkretiseres og prinsippene skal implementeres i hele helsevesenet. Det
er da viktig å ha en bred arena for diskusjon, og Nasjonalt råd
for prioritering i helsevesenet kunne fremdeles bidratt til dette. Disse medlemmer vil
minne om at det i mange år har vært nedfelt prinsipper for prioriteringer
i norsk helsetjeneste, med Lønning I- og Lønning II-utvalgene. Nasjonalt
råd for prioritering har likevel hatt en viktig funksjon i allmennheten.
At vi har fått Beslutningsforum som gjør endelige prioriteringsbeslutninger,
er en ny situasjon. Men erfaringene med Beslutningsforum viser at
det kunne være veldig nyttig med et fungerende rådgivende organ
i tillegg, som kunne medvirket til å gjøre prioriteringsdebatten
mindre smal. Ellers vil debatten i hovedsak overlates til det som skjer
i Beslutningsforum for nye metoder, og vurderinger som der gjøres
av de administrerende direktører i helseforetakene. Disse medlemmer viser
også til at det i dag ikke finnes noen prioriteringskriterier for kommunehelsetjenesten.
Disse medlemmer merker seg
at statsråden i sitt svarbrev til komiteen skriver at dersom det
i fremtiden er aktuelt med et nytt nasjonalt råd for prioritering, må
dette skje som oppfølging av utvalget som utreder prioritering i
kommunene.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjenopprette et Nasjonalt råd for prioritering i
helsetjenesten for å bidra til et åpent ordskifte og råd om prioriteringer
i helsetjenesten.»