IKT-sikkerhetskompetanse
Komiteen mener den åpne høringen
16. januar 2018 om IKT sikkerhetsmeldingen var viktig, og den gav komiteen mange
viktige innspill. Komiteen registrerer
at samtlige aktører på komiteens høring mente det var svært viktig
med en melding om IKT-sikkerhet, og alle gav sin tilslutning til
hovedtrekkene. Komiteen merker
seg at et stort flertall av aktørene som deltok på høringen, særlig
pekte på behov for økt kompetanse om IKT-sikkerhet. Komiteen merker
seg behovet for økt IKT sikkerhetskompetanse innen både fagutdanningene
og høyere utdanning. Komiteen er
bekymret for mangelen på folk med IKT sikkerhetskompetanse. Komiteen registrerer
særlig de klare tilbakemeldingene om det kritiske behovet for kryptologer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil framheve høringsinstansenes bekymring for mangelen på IKT-kompetanse
i samfunns- og arbeidslivet og viser her til mange forslag som er
kommet fra blant annet Abelia, IKT Norge, NITO og Tekna. Gjennomgående
er forslagene bredt anlagt, for eksempel om et økt omfang av studieplasser
og rekrutteringsstillinger på alle nivåer, og hvor deler er øremerket
IKT-sikkerhet spesielt. Men det fremheves også betydningen av mer
praksis i studiene, av bedre muligheter for kompetanseheving og
etter- og videreutdanning og større satsing på tverrfaglig teknologiforskning.
Medlemene i komiteen
frå Høgre og Framstegspartiet registrerer at mange av høyringsinnspela
framhevar behovet for auka kompetanse innan IKT-sikkerheit. Desse medlemene vil
vise til den kommande nasjonale kompetansestrategien for IKT-sikkerheit
som er under arbeid. Der vil regjeringa vurdere behovet for studieplassar
og forskingssatsingar, og med bakgrunn i denne legge til rette for
ei langsiktig oppbygging av IKT-sikkerheitskompetanse. Desse medlemene er
samde i at det er behov for å styrke kompetansen innan IKT generelt
og IKT-sikkerheit spesielt. Desse medlemene vil framheve
regjeringa si offensive satsing med å legge til rette for betre
utdanningskapasitet og auka forsking på IKT-sikkerheit dei seinare
åra.
Desse medlemene vil framheve
at om vi skal lykkast med det digitale skiftet, må vi også lykkast
med den digitale sikkerheita, slik at vi tryggar viktig og kritisk informasjon.
Regjeringa har tatt på alvor tilbakemeldingane frå IT-miljøa og
sett i gang ei offensiv satsing med å legge til rette for betre
utdanningskapasitet og auka forsking innan IKT og IKT-sikkerheit.
Digital kompetanse har blitt og vil bli ein viktig del av opplæringa
i grunnskulen og vidaregåande skule. I tillegg til mogelegheitene
som ligg i teknologien, må det også vere fokus på trygg bruk. Regjeringa
vil følgje opp dette i Meld. St 28 (2015–2016) Fag–Fordyping–Forståelse
– En fornyelse av Kunnskapsløftet.
Desse medlemene viser til
at det i fleire av høyringsinnspela vert vist til NIFU sin rapport
«IKT-sikkerhetskompetanse i arbeidslivet – behov og tilbud», som syner
at det vil bli betydeleg mangel på IKT-sikkerheitskompetanse i framtida.
Rapporten baserer seg på historiske tal over studentar og uteksaminerte
i perioden mellom 2012 og 2016. Desse medlemene vil understreke
at det er sett i verk fleire strategiske tiltak for å møte desse
utfordringane. Berre i 2016, 2017 og 2018 er det komme 1 500 nye
IKT-studieplassar over heile landet. Når alle studieplassane er
ferdig utbygde, vil det vere over 5 900 totalt. Regjeringa har også
vedtatt 65 øyremerkte rekrutteringsstillingar i 2016 og 22 i 2018
med vekt på IKT-sikkerheit og kryptologi. Kunnskapsdepartementet
har bedt utdanningsinstitusjonane om å prioritere IKT-sikkerheit,
og har gjennom det gått lengre enn det som er vanleg nettopp for
å trygge rekrutteringa.
Desse medlemene vil legge
vekt på at Noreg er avhengig av å byggje framståande og varige forskingsmiljø
innan IKT-sikkerheit. Gjennom Forskingsrådet sitt program IKTPluss
«et trygt informasjonssamfunn» vart det i 2015 løyvd 150 mill. kroner
til IKT-sikkerheitsprosjekt. Desse prosjekta er no i full gang.
I 2018 vil det bli gitt høve til nye søknadar med ei totalramme
på 200 mill. kroner. Regjeringa har i tillegg auka opp antal rekrutteringsstillingar
(postdoktor- og stipendiatstillingar) til realfag, teknologi og
IKT-sikkerheit, for å styrke kunnskap og forsking på området. Desse medlemene er
glade for at det i FoU-strategien for samfunnssikkerhet (2015–2019)
er lagt vekt på partnarskap, utvida kontakt og dialog mellom forsking,
utdanning, myndigheiter og sluttbrukarar for å få etablert meir
treffsikre og anvendelege prosjekt.
Desse medlemene vil understreke
at det i nært samarbeid mellom tilbydarar og oppdragsgjevarar bør utviklast
og leggast til rette for fleksible tilbod om kurs og etter- og vidareutdanningar
til personar som har behov for IKT-sikkerheitskompetanse på arbeidsplassen, og
at både offentleg og privat sektor vert oppmoda om å prioritere
dette i sine verksemder.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det
vil være fornuftig med en gjennomgang av IKT-studiene i fagskolene
og høyskole- og universitetssektoren for å legge til rette for å
utdanne og utvikle IKT-kompetanse.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til klarere
regler og rammer for sikkerhets- og sårbarhetsvurderinger i virksomheter
som forvalter kritisk infrastruktur, men som faller utenfor sikkerhetslovens
virkeområde.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre felles nasjonale krav til risiko- og sårbarhetsvurderinger
av IKT-sikkerhet i virksomheter med kritisk infrastruktur.»
Flertallet viser
til at Norge går mot kritisk kompetansemangel innenfor IKT. Vi lever
i en tid med store teknologiske endringer. Jobber som vi kjenner,
vil forsvinne, og nye jobber vil komme til. Norge har gode forutsetninger
for å lykkes med endringene vi skal gjennom, men manglende spisskompetanse,
for eksempel innenfor teknologi, kan bli en barriere for å skape vekst
og nye arbeidsplasser i Norge. Flertallet mener at Høyre-
og Fremskrittspartiregjeringen har styrt Norge mot kritisk kompetansemangel
innenfor IKT. Dersom vi ikke gjennomfører et taktskifte, vil en
av fire IKT-stillinger kunne stå ubesatte i 2030, ifølge rapport
regjeringen selv har bestilt.
Flertallet vil trekke frem
at til tross for at 30,7 pst. flere søkte seg til IKT-fagene for
studieåret 2018–2019, var det i budsjettforslaget fra Høyre- og
Fremskrittspartiregjeringen bare lagt opp til en minimal økning
i antall studieplasser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at i Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett ble det foreslått 3 000 nye studieplasser i 2018, hvorav
minst 1 000 skulle gå til IKT og teknologi. Det er også i tråd med
budsjettkravet fra bransjen, ved IKT Norge, Abelia, NITO og Tekna.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, der
det er foreslått å opprette1 000 nye studieplasser innen IKT-fag.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil vise til sine merknader
til statsbudsjettet 2018 i Innst. 12 S (2017–2018), og til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett, hvor det ble prioritert midler
til 500 studieplasser innenfor IKT ut over regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil ha en solid
satsing på digitalisering i hele utdanningsløpet. Digital kompetanse
er for viktig til å overlates til et valgfag i ungdomsskolen, slik
regjeringen til nå har gjort. Valgfag er kun for elever som er så
heldige å gå på en skole med råd til å opprette et nytt fag som
det – for det store flertallet av skoler – ikke følger penger med
til.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at den viktigste grunnen til en storsatsing på digitale
læremidler i skole og utdanning også er at elever kan lære mer,
få bedre oppfølging og oppleve mer variasjon og motivasjon på skolen.
Det forutsetter en bred satsing på gode digitale læremidler, en
satsing på lærernes pedagogiske kompetanse i god bruk av dem og
tilgang til datamaskiner/nettbrett og andre digitale verktøy.
For at
befolkningen skal få påfyll av kunnskap og kompetanse som setter
oss i stand til å ta i bruk ny teknologi og de mulighetene digitalisering
kan gi, vil komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet satse på koding/programmering
for alle elever – allerede i barneskolen – moderne og oppdatert
utstyr på yrkesfagene, 1 000 flere IKT-studieplasser og gjennomføre en
bred kompetansereform for arbeidslivet, i samarbeid med partene.
Disse medlemmer viser til
at Arbeiderpartiet hadde rundt 275 mill. kroner mer enn Høyre- og
Fremskrittspartiregjeringen til IKT-satsing i budsjettforslaget for
2018.
Disse medlemmer vil opprette
et nytt forskningsprogram i IKT og datasikkerhet. For å øke forskningen
på IKT og datasikkerhet foreslo Arbeiderpartiet i sitt alternative
statsbudsjett et nytt forskningsprogram under Norges forskningsråd,
på minimum 50 mill. kroner allerede i 2018.
Disse medlemmer er skuffet
over at regjeringspartiene stemte ned Arbeiderpartiets forslag.
I budsjettet for 2018 var det også realnedgang i bevilgningene til forskning,
og disse medlemmer etterlyser
særlig en større satsing på forskning knyttet til IKT og datasikkerhet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det er stor variasjon mellom de ulike kommunene når
det gjelder bruk av digitale læringsmidler og fokus på digital kompetanse. Flertallet er
opptatt av at det ikke skapes et digitalt klasseskille mellom dem
som bruker slike verktøy, og de som ikke gjør det. For at kommunene
skal kunne anskaffe nødvendig utstyr og sørge for god kvalitet i
undervisningen, kreves det først og fremst en solid kommuneøkonomi.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet i sitt alternative
budsjett har lagt opp til en kraftfull satsing på kommuner og fylkeskommuner.
Overføringene til kommunesektoren ble samlet sett foreslått økt
med 3,9 mrd. kroner sammenlignet med regjeringens forslag. Disse medlemmer viser
videre til Senterpartiet sine merknader i Innst. 12 S (2017–2018):
«Disse medlemmer
er bekymret for at manglende dekning av høyhastighets bredbånd fører
til et digitalt klasseskille i Norge, og at regjeringens manglende
oppfølging og kutt i tilskuddsmidler forsterker den skjeve utviklingen
mellom ulike deler av landet. Disse medlemmer viser til at dette
også påvirker skolens oppdrag og vilkår. I Senterpartiets alternative
statsbudsjett ble det derfor foreslått å øke satsingen på høyhastighets bredbånd
med 500 mill. kroner, samt en forsterket satsing på koding i grunnopplæringen
og økning i antall studieplasser innen IKT-studier, inkludert økt
kapasitet på masternivå for å utdanne flere IT-eksperter.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti vil vise til at Sosialistisk Venstreparti i sitt
alternative budsjett foreslo en økning i overføringer til kommunene
direkte på 4,6 mrd. kroner mer enn regjeringen og en økning på 100
mill. kroner til satsing på bredbånd.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er enige med Tekna sitt høringsinnspill, som peker på at sikkerhet
må integreres i utviklingen av alle nye systemer, ikke minst i den første
fasen man designer et system. Flertallet mener derfor det
er viktig at sikkerhet integreres i alle IKT-utdanninger. Et godt
personvern og god datasikkerhet er essensielt for nasjonens sikkerhet,
men også for at befolkningen skal ha tillit til systemene.
Flertallet fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det stimuleres til bedre etter- og
videreutdanningstilbud på fagskoler, universiteter og høyskoler
innen IKT- og datasikkerhet.»
Flertallet vil
vise til Innst. 19 S (2016–2017), der flertallet hadde følgende
merknad om betydningen av koding i skolen. Flertallet mener at dette
viser til utfordringer som regjeringen fremdeles ikke har tatt på
alvor.
«Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti, mener det teknologirike samfunnet utfordrer måten
vi lærer på, og hvilke fremtidskompetanser som blir viktige. Flertallet
merker seg at det i NOU 2013:2 Hindre for digital verdiskaping,
ble påpekt en manglende kompetanse i koding/programmering i befolkningen
og et behov for å legge til rette for at barn og unge ikke bare
er i stand til å bruke, men også skape digitalt innhold og digitale
tjenester. Flertallet viser til at EU har satt koding på sin «Digital
Agenda for Europe» og at de oppfordrer utdanningsministre i medlemslandene
til å fremme koding i skolen. Flertallet har registrert de positive
erfaringene flere skoler i Norge har gjort med koding/programmering
som valgfag og gjennom ulike prosjekter under paraplyen «Lær kidsa
koding». Flertallet merker seg at det er gjort positive erfaringer
fra disse prosjektene både når det gjelder elevenes digitale og
teknologiske kompetanse og knyttet opp mot realfag, som for eksempel
matematikk.
Flertallet mener
derfor at koding/programmering bør inngå som en del av opplæringen
for alle elever i skolen.»
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at digitalisering og IKT-sikkerhet prioriteres
i neste Langtidsplan for forsking og høyere utdanning.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at alle elever gjennom grunnskolen får
erfaring med programmering, og at dette starter allerede på barneskolen.»
Flertallet vil
peke på at mange høringsinstanser har etterlyst satsing på kompetanseheving
av IKT, og IKT-sikkerhet spesielt. Flertallet vil også vise til
Rapport fra NIFU: «IKT-sikkerhetskompetanse i arbeidslivet – behov
og tilbud», som viser at det vil være manglende samsvar mellom tilbud
og etterspørsel på rundt 4 100 personer i år 2030 innenfor IKT-sikkerhet. Flere
har lansert forslag som satsing på nærings-PhD-er, og oppbygging
av en etter- og videreutdanning.