1.2.10.2 Innhenting av forklaringer
Til sammen har kommisjonen
innhentet forklaringer fra 70 personer. Dette inkluderer personer
som ikke tidligere har vært avhørt av politiet, herunder:
-
27 nye brannmenn,
henholdsvis 4 norske og 23 svenske
-
1 ny medarbeider
fra Röda Bolaget
-
2 nye personer med
informasjon om rederansvar, eierskap og økonomiske forhold.
Kommisjonen
har primært innhentet informasjon gjennom samtaler, der personer
som antas å ha relevant informasjon, er gitt muligheten til å gjøre
kommisjonen kjent med denne.
For kommisjonen
har det vært viktig at alle som mener å sitte på informasjon av
betydning, skulle få anledning til å meddele dette til kommisjonen.
Kommisjonen har også mottatt flere svar og andre redegjørelser per
e-post.
Når det gjelder
personer som har forklart seg tidligere i saken, har kommisjonen
foretatt en fortløpende vurdering av behovet for å innkalle disse
for å avgi en ny og selvstendig forklaring for kommisjonen. Kommisjonen
har funnet grunn til å gjennomføre nye samtaler med flere personer
som tidligere har forklart seg for politiet.
I kontakten med
enkeltpersoner har kommisjonen søkt å ivareta den enkeltes behov
for å bli informert, rettssikkerhetsmessig ivaretatt og behandlet
med alminnelig respekt og høflighet.
Kommisjonens særlov
har gitt kommisjonen mulighet til å pålegge personer å forklare
seg overfor kommisjonen. Denne plikten gjelder imidlertid bare norske statsborgere.
I all hovedsak har de personene kommisjonen har kontaktet, vært
positive til å avgi forklaring. Tiden som har gått siden brannen
fant sted i 1990, har imidlertid medført at flere av personene som
var involvert i brannen, har falt fra. Fem utenlandske statsborgere
har ikke samtykket til å avgi forklaring etter forespørsel.
Mange av de personene
kommisjonen har gjennomført samtaler med, har sagt at de i dag husker
svært lite fra hendelsen, og at de videre også er i tvil om flere
av de forhold de har forklart seg om tidligere.
Andre personer har
gitt utfyllende forklaringer.
Tidsforløpet har
naturlig nok skapt utfordringer ved innhenting av informasjon fra
dem som har avgitt forklaringer. En vanlig feilkilde er usikkerhet
knyttet til tidsangivelser og at hendelser settes i feil sammenheng, for
eksempel feil klokkeslett eller feil dato. Gjennom erindringsforskyvelser
og egne forventninger kan en slik forklaring for vitnet selv fremstå
som ekte og riktig. Denne risikoen har vært tatt i betraktning ved
vurderingen av påliteligheten av den informasjonen som er mottatt.
Ved innhenting av
en vitneforklaring har det derfor vært nødvendig å forsøke å finne
frem til noen faste holdepunkter/tidspunkter i forklaringen som
kan kontrolleres mot andre opplysninger saken.
En annen potensiell
feilkilde er at mange av de personene som har forklart seg, gjennom
årenes løp har vært konfrontert med avisoppslag, TV-programmer,
lokale diskusjoner, rykter og lignende. I utredningsarbeidet har
kommisjonen også måttet ta i betraktning de påvirkningsmuligheter
samtlige vitner i større eller mindre grad har vært utsatt for.
Kun de forholdene
kommisjonen mener er tilstrekkelig dokumentert gjennom den utførte
informasjonsinnhentingen, og som i all hovedsak kan verifiseres
fra andre, uavhengige kilder, er beskrevet i rapporten.
En del av kritikken
som har vært rettet mot tidligere arbeid i denne saken, har handlet
om at offentlige myndigheter ikke har gjennomført samtaler med alle personer
som kan tenkes å sitte på relevant informasjon i tilknytning til
brannen om bord på Scandinavian Star.
Kommisjonen har
vurdert det som sentralt i sitt arbeid å få belyst saken så grundig
som mulig. Grunntanken til kommisjonen har vært å forsøke å fremskaffe
all relevant informasjon som det er mulig å fremskaffe pr. i dag,
slik at det etter at kommisjonens arbeid er avsluttet, som utgangspunkt
ikke skal være behov for ytterligere informasjonsinnhenting.
Kommisjonen har
gjennomført samtaler med personer som ikke tidligere har vært gitt
anledning til å forklare seg i saken. Blant annet har kommisjonen
gjennomført samtaler med en rekke brannmenn som var om bord på Scandinavian
Star under slokkearbeidet, og kommisjonen har gjennomført samtaler
med personer som har vært direkte eller indirekte involvert i eierskapet
til eller driften av Scandinavian Star.