6.2.5 Kommisjonens vurdering
Den innledende ansvarsdelingen
mellom norsk, dansk og til dels svensk politi, har vært gjenstand
for mye kritikk i årene etter katastrofebrannen.
Kommisjonen vil
for det første bemerke at det ikke kan anses å foreligge noen formelle
hindre for å dele saken på den måten den ble delt. Vedrørende jurisdiksjonsspørsmålet
har dansk Riksadvokat redegjort grundig for de aktuelle danske reglene
om dette i sin vurdering av anmodning om gjenopptakelse fra 2005.
Det ble der lagt til grunn at jurisdiksjonsspørsmålet var vurdert ved
beslutningen om å reise tiltale i saken og ikke funnet tvilsomt.
For norske myndigheters
del ble det aldri aktuelt å reise tiltale. Det bemerkes likevel
at også norsk straffelov hadde vidtrekkende jurisdiksjonsbestemmelser på
tidspunktet for katastrofebrannen. I tillegg til at norsk straffelov
gjaldt forhold begått i Norge og i visse tilfeller i utlandet av
norske borgere, kunne loven, for visse forbrytelser, også få anvendelse
der et straffbart forhold var begått i utlandet av en utlending.
På tidspunktet for oppstart av etterforskningen var det således på
ingen måte utelukket at forholdet ville kunne pådømmes etter norsk
straffelov. Etterforskning måtte da nødvendigvis kunne iverksettes
av norsk politi, med bistand fra utenlandske myndigheter i den grad
det var nødvendig med etterforskningsskritt i utlandet.
At delingen av saken
i praksis viste seg å by på problemer, ser ut til å være noe de
involverte myndigheter raskt erfarte og tok lærdom av, jf. blant
annet bemerkninger i referatet fra Oslo politikammer gjengitt ovenfor.
Også i henleggelsesbeslutningen fra den norske Riksadvokaten er
problemet adressert, og statsadvokaten blir bedt om å ta dette opp
med sin danske kollega.
I ettertid er det
ikke mulig å ha noen sikker formening om delingen av straffesaken
var årsaken til at forhold rundt rederiet fikk mindre fokus i den
norske etterforskningen. Kommisjonen finner imidlertid grunn til
å bemerke at det er vanskelig å lese brevet fra visepolitimester
Huuse som en begrensning i hvilke motiver og mulige gjerningsmenn
som skulle undersøkes i etterforskningen av brannstiftelsen. Ansvarsdelingen
i hans brev 10. april 1990 synes å være basert på hvilke straffbare
forhold som skulle etterforskes i saken, henholdsvis brannstiftelse
og straffbare forhold knyttet til sjødyktighet og redningsarbeid.
Det spesifiseres ikke hvem som skal etterforske hvilke deler av
saken ut over dette.
Norsk politi fikk
oversendt informasjon om eierskap og forsikringer fra dansk politi
under etterforskningen av brannstiftelsen. Lederen for etterforskningen
i 1990 opplyste også i et brev til advokat Harald Stabell fra 2002
at det i en tidlig fase av etterforskningen av brannstiftelsen ble
vurdert «om det var en spontan handling eller om det var av økonomiske
interesser». Videre opplyste han at Oslo Politikammer ikke selv
etterforsket forhold rundt rederiet, fordi dette var lagt til dansk
politi. Sett i sammenheng er det grunn til å tro at et mulig økonomisk
motiv for brannstiftelsen kan ha vært del av etterforskningen i
en tidlig fase, men at dette ikke ble forfulgt videre ettersom politiets
etterforskning ble stadig mer konsentrert om den mistenkte danske statsborgeren.
Som en ytterligere
kommentar til politiets etterforskning har kommisjonen påpekt at
politiet nok hadde vært tjent med en tydeligere begrunnelse for
avslutningen av de øvrige prosjektene som ble etterforsket i 1990.
En nærmere avklaring av de involverte personenes alibi og handlinger
kunne ha vært egnet til å avslutte iallfall enkelte av disse prosjektene.
Ved den fornyede gjennomgangen av saken i 2013–2014 synes politiet også
selv å ha lagt til grunn at det var uklarhet knyttet til både opprettelsen
og avslutningen av disse prosjektene.
Kommisjonen har
gjennomgått samtlige vitneavhør som ble gjennomført i 1990-saken,
med særlig fokus på avhør av de vitner som var våkne før brannen
brøt ut. Det må legges til grunn at brannen ble stiftet på et sted og
på et tidspunkt hvor det ikke foreligger vitneobservasjoner, heller
ikke av den mistenkte brannstifteren. Det var for øvrig ingen tekniske
bevis som kunne knytte mistenkte til brannstiftelsen. Følgelig må
det legges til grunn at det ikke var bevismessig grunnlag for å
ta ut en tiltale og gjennomføre en straffesak der resultatene av etterforskningen
kunne blitt presentert. Når saken formelt sett ble henlagt etter
bevisets stilling, fremstår det imidlertid etter kommisjonens syn
som lite skjønnsomt å presentere sakens bevis i media uten mulighet
for kontradiksjon fra mistenkte eller hans etterlattes side.