Vedr. representantforslag 87
S (2017-2018) om endringer i energiloven §4-7 om krav om funksjonelt skille
Jeg viser til brev
av 18. desember 2017 fra energi- og miljøkomiteen med vedlagt representantforslag
87 S (2017-2018) fra representantene Marit Arnstad, Ole André Myhrvold,
Sandra Borch og Nils T. Bjørke om endringer i energiloven § 4-7
om krav om funksjonelt skille. Representantene fremmer følgende
forslag:
"1. Stortinget ber
regjeringen legge frem forslag til lovendring som ivaretar de mindre
nettselskapene og der det i kravet om funksjonelt skille legges
til grunn at nettselskap med under 30 000 abonnenter gis
fritak.
2. Stortinget ber
regjeringen gi nettselskap som drifter flere naturlige monopol i
samme selskap unntak fra kravet om funksjonelt skille."
Kravet
om selskapsmessig og funksjonelt skille
Stortinget vedtok
våren 2016 endringer i energiloven om selskapsmessig og
funksjonelt skille mellom nettvirksomhet og annen virksomhet, jf.
Prop. 35 L (2015-2106) og Innst. 207 L (2015-2016).
Selskapsmessig skille
innebærer at nettvirksomheten skilles ut i et eget foretak. Nettforetaket
kan ikke drive med annen virksomhet. Det selskapsmessige skillet legger
begrensninger på hvilke tjenester et nettselskap kan selge. Nettforetaket
kan selge noen begrensede tjenester som har nær sammenheng med nettvirksomheten.
Dette gjelder primært overskuddskapasitet, bistand i beredskapssituasjoner
og driftskontrollfunksjoner. Forslag til forskrift vil bli sendt
på høring på ordinær måte.
Det vil fortsatt
være tillatt at nettforetak inngår i et konsern med andre selskap
som driver annen virksomhet. Organisering i konsern kan gi gunstige
finansierings- og skattevilkår. Dessuten kan morselskapet tilby administrative
fellestjenester til hele konsernet, for eksempel lønn og HR-tjenester.
Konsernet som helhet
vil kunne ha insentiver til å utnytte nettforetaket i strid med
regelverket, herunder reglene om kryssubsidiering og nøytral opptreden.
Det er derfor også krav om funksjonelt skille, som innebærer at
nettforetaket i stor grad skal drives som et uavhengig selskap.
Funksjonelt skille begrenser hvem som kan ha ledende stilling i
nettforetaket. Det er i tillegg forbud mot at morselskap instruerer
nettselskap i den daglige driften eller ved beslutninger som gjelder
utbygging av nettet.
Hensikten
med reglene om selskapsmessig og funksjonelt skille
Siden nettvirksomhet
er et naturlig monopol, kan ikke kundene selv velge nettselskap.
Det er et særskilt behov for å beskytte kundene, både husholdninger,
næringsliv og kraftprodusenter.
Hensikten med reglene
er å sikre at nettvirksomhet drives så effektivt som mulig, slik
at nettariffene ikke blir høyere enn nødvendig, og slik at kundene
ikke betaler mer enn nødvendig for bruk nettet. Det er også viktig
at nettvirksomheten har tilstrekkelig økonomisk selvstendighet til
å fatte viktige beslutninger om utbygging eller oppgradering av
strømnettet.
Videre skal reglene
sikre at konkurranseutsatt virksomhet som er integrert med nettvirksomhet
kan konkurrere på like vilkår som andre. En sammenblanding av nettvirksomhet
og konkurranseutsatt virksomhet medfører risiko for kryssubsidering
ved at utgifter knyttet til konkurranseutsatt virksomhet føres på
nettvirksomheten. Dette fører til høyere tariffer for kundene. I tillegg
får den konkurranseutsatte virksomheten en urettmessig fordel som
kan utnyttes i markedet.
En sammenblanding
av rollene i et integrert energiselskap gir insentiver for nettvirksomheten
til å gi andre fordeler til integrert konkurranseutsatt virksomhet.
Til tross for nettselskapenes tilknytningsplikt for kraftproduksjon,
kan det for eksempel være en fare for at produksjon i eget konsern
gis forrang ved tilknytninger og blir begunstiget ved beregning
av anleggsbidrag. Et annet eksempel er at nettvirksomheten i kraft
av sin monopolfunksjon kan sitte på informasjon som er verdifull for
aktører i markedet, for eksempel kundedata. Konsernet kan ha insentiv
til at slik informasjon tilflyter egen konkurranseutsatt virksomhet.
Kraftbransjen står
overfor store endringer. Løsningene som har fungert godt frem til
nå er ikke nødvendigvis best egnet til å møte fremtidens kraftmarked.
Teknologisk utvikling, samt endrede forbruks- og produksjonsmønstre
stiller nye krav til nettvirksomhetene. Utfordringene bør håndteres
med lavest mulig kostnad og høyest mulig forsyningssikkerhet. Det
er derfor viktig at foretaksledelsen fokuserer på nettvirksomheten
og overholder nøytralitetsplikten.
Utredninger
bak lovforslaget i 2016
Forslagsstillerne
viser til at det ble etterspurt samfunnsøkonomiske analyser av gevinstene
ved selskapsmessig og funksjonelt skille i forbindelse med høringen av
lovforslaget. Olje- og energidepartementet nedsatte i 2013 en ekspertgruppe
for å gi råd om en bedre nettorganisering. Rapporten "Et bedre organisert
strømnett" ble avlevert i mai 2014. Ekspertgruppen anbefalte blant annet
å etablere selskapsmessig og funksjonelt skille for alle nettforetak.
Dette var basert på samfunnsøkonomisk teori, teorier for selskapsanalyse
og vurderinger av en rekke internasjonale studier av temaet og norske
forhold.
En vurdering av
de økonomiske og administrative konsekvensene inngikk i departementets
høringsnotat som ble sendt på bred høring. Eventuelle tall og kostnadsestimater
måtte bli innhentet individuelt fra alle selskaper dersom man skulle
forsøkt på en samlet tallfesting. Slike tall er ofte konfidensielle
og sensitive for det enkelte selskap. Det ville være vanskelig å
verifisere tallene, og vurderingen av tallmaterialet ville vært
preget av asymmetrisk informasjon. I tillegg vil nytte og kostnader
avhenge av fremtidige beslutninger hos en rekke individuelle foretak
og deres eiere. Departementet anså det derfor ikke som tilrådelig
å tallfeste nytten/kostnadene.
Nord-Salten kraftlag
og Austevoll Kraftlag, bransjeorganisasjoner (KS bedrift og Distriktsenergi,
tidl. DEFO) samt Thema har tallfestet forventede kostnader ved innføring
av krav om selskapsmessig og funksjonelt skille. Disse opererer
med store forskjeller mellom lavest og høyest anslag. Kostnadene
vil avhenge av hvordan selskapene velger å innrette eller tilpasse
seg til kravet.
Funksjonelt skille
dreier seg om sammensetningen av ledelse og om instruksjon fra morselskap
eller kontrollerende eier til nettvirksomheten. Kravet om selskapsmessig
skille forutsetter et eget selskap for nett og ett for konkurranseutsatt
virksomhet. Hvert av disse skal ha én leder og ett styre. Det funksjonelle
skille sier at det skal være forskjellige personer i styrene
og ledelsen i nettselskapet og i øvrig virksomhet. Flere styrer
behøver ikke bety store kostnadsøkninger. Etter aksjeloven kapittel
6, skal selskaper med under 30 ansatte ha ett styremedlem eller
flere. Nærmere 2/3 av selskapene har i dag under 30 ansatte knyttet
til nettvirksomheten. I et konsern kan man vurdere å ha færre medlemmer
i de ulike styrene enn i styret for et integrert selskap.
I en redegjørelse
om samfunnsøkonomien, vil også nytten av forslaget måtte vektlegges.
NVE publiserer årlig en rapport hvor de analyserer utviklingen i
nøkkeltall for nettselskapene over en periode på ti år. For tre
av disse rapportene (rapportene for henholdsvis 2013, 2015 og 2016)
har NVE i hovedsak fokusert på forskjeller mellom rene nettselskaper og nettselskaper som er vertikalt integrert
i samme juridiske enhet. Kort oppsummert viser resultatene fra analysene
at rene nettselskaper blant annet har:
-
lavere nettkostnad
(målt som nettselskapets tillatte inntekt dividert på mengde overført
energi, eks. avgifter)
-
lavere KILE-kostnad
(avbruddskostnad) per abonnement
-
høyere gjennomsnittlig
avkastning
-
lavere drifts- og
vedlikeholdskostnad per abonnement
I følge
NVE kan det være flere årsaker til de observerte forskjellene mellom
gruppene. Rene nettselskap er i gjennomsnitt større enn de integrerte
selskapene og kan hente ut stordriftsfordeler. Nettselskap som er
selskapsmessig eller funksjonelt skilt har også i større grad oppmerksomhet
om effektiv drift, utvikling og utnyttelse av nettet, og tar i mindre
grad utenforliggende hensyn enn integrerte nettselskap. Videre er
det er mer begrensede muligheter til kryssubsidiering og feilallokering
av kostnader i nettselskap som er selskapsmessig eller funksjonelt
skilt enn i integrerte nettselskap.
Beredskapskapshensyn
I bakgrunnen for
representantforslaget vises det til at omstruktureringen, etter
forslagsstillernes syn, innebærer en risiko for «redusert beredskap
og at landets sikkerhet for strømforsyning svekkes». Kravene til
beredskap fremgår imidlertid av beredskapsforskriften, og denne
vil gjelde fullt ut også i fremtiden. Eventuelle begrensinger i
nettselskapets adgang til å selge beredskapstjenester til andre
selskap fremgår av kravet om selskapsmessig skille, ikke det funksjonelle
skillet. Departementet har hjemmel til å tillate at nettforetaket selger
eller leier ut egen kapasitet i beredskapssituasjoner. Bestemmelser
om dette vil inngå i forslaget til nye forskriftsbestemmelser om
selskapsmessig og funksjonelt skille.
Nettselskap kan
allerede i dag inngå formelle samarbeid med andre nettselskap om
å dele ressurser for å løse ulike oppgaver – eksempler på dette
er Nettalliansen og Valider. Kravene om selskapsmessig og funksjonelt
skille er ikke til hinder for slike samarbeidsallianser mellom nettselskap.
Nærmere
om forslag 1: Unntak fra krav om funksjonelt skille for nettselskap
med under 30 000 nettkunder
Uten et funksjonelt
skille vil konsern med nettvirksomhet i praksis lettere kunne innrette
seg slik at den positive virkningen av det selskapsmessige skillet
blir redusert. Det er derfor behov for regler som sikrer nettselskapet
en viss grad av uavhengighet.
For å avdekke brudd
på regelverket gjennom tilsyn og kontroll, kreves det tilgang på
detaljert informasjon om hvert enkelt selskap. Myndighetene har
i dag ikke tilgang til all nødvendig informasjon for å avdekke brudd.
Et bedre tilsyn ville forutsette skjerpede rapporterings- og dokumentasjonskrav
til det enkelte selskap og hyppigere kontroller. Dette ville igjen
kreve betydelige ressurser både hos myndighetene og i de enkelte foretakene.
Kravene til selskapsmessig og funksjonelt skille, reduserer behovet
for tilsyn og kontroll.
Jeg mener at det
i tillegg til et krav om selskapsmessig skille er nødvendig å kreve
nøytralitet i styrings- og beslutningsstrukturer mellom konkurranseutsatt
virksomhet og monopolvirksomhet. Det funksjonelle skillet er en
forutsetning for at det selskapsmessige skillet faktisk styrker
nettvirksomhetens nøytralitet og gir effektiv konkurranse.
Funksjonelt
skille for alle nettselskap med inntektsramme
Forslagsstillerne
viser til at dagens modell med mange små, lokale og kommunalt eide
selskap har vært avgjørende for bygging og drift av infrastruktur
over hele landet. Både i dag og historisk har det imidlertid vært
variasjon i størrelsen på nettselskapene. Det er ikke holdepunkter
for å hevde at små, lokale og kommunale selskap verken har vært
eller er avgjørende for bygging og drift av infrastruktur.
Det er kun 15 av
123 nettselskap med inntektsramme i Norge (eks. Statnett) som har
mer enn 30 000 nettkunder. Det er altså 108 nettselskap som vil
få fritak fra kravet om funksjonelt skille. Dette tilsvarer 88,3
prosent av selskapene.
Jeg mener man nå
bør fastholde lovvedtaket fra forrige stortingsperiode om at kravene
om både selskapsmessig og funksjonelt skille bør gjelde for alle
selskaper, uavhengig av størrelse. En størrelsesgrense for funksjonelt
skille vil kunne gi konkurransevridninger mellom selskap og motiv
til strategiske tilpasninger. De samme hensyn gjør seg gjeldene
for å kreve skille både for små og store selskap.
Husholdninger, lokalt
næringsliv og kraftprodusenter vil kunne tjene på en omstrukturering
av nettselskapene. Mer solide og veldrevne nettselskaper vil bidra
til lavere nettleie, mindre variasjon i nettleie på tvers av nettområder
og at nettselskapene er moderne og fremadrettede som leverer gode
nettjenester til en god pris. Jeg legger vekt på at alle bør ha
rett til å møte nøytrale nettselskap, uavhengig av hvor mange kunder
nettselskapet deres har.
Nærmere
om forslag 2
Det er for departementet
noe uklart hvordan forslag 2 skal forstås. Jeg legger til grunn
at forslagsstillerne kun ber om unntak fra det funksjonelle skillet.
Hensikten med forslaget synes å være at de samme personene kan sitte
i ledelsen i de forskjellige monopolvirksomhetene. Jeg antar også
at forslagsstillerne med "naturlig monopol" sikter til kommunale
tjenester som vann, avløp og renovasjon.
Det er kun to selskap
som drifter vann og avløp i samme selskap eller konsern, Sykkylven
Energi AS og Austevoll Kraftlag SA med Austevoll Vatn og Avløp SA
i samme konsern.
Fare for kryssubsidiering
er den største utfordringen ved å drifte flere monopoler sammen.
Selv om flere monopoler skal driftes sammen, er det fortsatt behovet for
å skille mellom konkurranseutsatt virksomhet og monopol. Behovet
blir tvert imot antagelig større, siden grenseflaten mellom konkurranseutsatt
virksomhet og monopol blir større. Jeg anser likevel ikke et fritak
fra funksjonelt skille mellom monopolvirksomheter som like problematisk
som et fritak fra funksjonelt skille mellom monopol og konkurranseutsatt
virksomhet vil være.
I utformingen av
loven er det tatt høyde for at det i særlige tilfeller kan være
behov for dispensasjon fra kravet til funksjonelt skille. Som alternativ
til å fastsette et nytt unntak i loven, kan selskapene benytte den
eksisterende adgangen til å søke om dispensasjon etter energiloven
§ 4-7 tredje ledd. I vurderingen av dispensasjonssøknaden kan det
blant annet legges vekt på hvorvidt nettselskapet/konsernet allerede
driver annen monopolvirksomhet, og hvorvidt samordning av ledelsen av
de to aktuelle monopolvirksomhetene i det enkelte tilfellet gir
relevante samdriftsfordeler.