Representantforslag om endringer i energiloven § 4-7 om krav om funksjonelt skille

Dette dokument

  • Representantforslag 87 S (2017–2018)
  • Fra: Marit Arnstad, Ole André Myhrvold, Sandra Borch og Nils T. Bjørke
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Forslagsstillerne viser til at Stortinget i mars 2016 vedtok et krav om funksjonelt skille i energiloven § 4-7, og at lovendringen trer i kraft 1. januar 2021.

Regjeringens utgangspunkt var at regional- og distribusjonsnettet i Norge er fragmentert og uoversiktlig, med mange og mindre selskap, med svakheter som er forventet å forsterke seg fremover.

Forslagsstillerne ser ikke at regjeringens utgangspunkt begrunner en lovendring slik det er gjort. Forslagsstillerne viser til at lovendringen har vært kritisert blant annet fordi det for små og mellomstore nettselskap er vurdert som en byråkratisk, uhensiktsmessig og fordyrende organisering av virksomheten. Det har også vært rettet kritikk mot at det verken lå økonomiske eller samfunnsmessige utredninger til grunn for lovendringen. Forslagsstillerne mener at dette i seg selv var en svakhet ved lovforslaget.

Forslagsstillerne viser til at det i dag er om lag 145 nettselskap i Norge, hvorav mange er små, lokale og kommunalt eide selskap. Dette er en modell som har vært avgjørende for bygging og drift av infrastruktur i hele landet. Omstruktureringen som lovendringen forutsetter, er, slik forslagsstillerne ser det, i hovedsak ideologisk fundert. Videre mener forslagsstillerne at lovendringen er egnet til å svekke det lokale eierskapet og undergrave modellen for organisering og drift av nettselskap i Norge. Omstruktureringen innebærer, etter forslagsstillernes syn, også en risiko for redusert beredskap og at landets sikkerhet for strømforsyning svekkes.

Forslagsstillerne tar utgangspunkt i at man har et godt strømnett i Norge, samt en bransje som fungerer godt. Forslagsstillerne mener det ikke er dokumentert at det er betydelige, systematiske forskjeller på små, mellomstore og større selskapers evne til å drive energiforsyning og strømnett, og at det heller ikke er sannsynliggjort at færre og større selskap vil gi bedre forsyningssikkerhet enn det mindre nettselskap gjør i dag.

Forslagsstillerne mener lovendringen favoriserer de store nettselskapene, bygger byråkrati og påskynder unødvendige strukturendringer i nettselskap over hele landet. Forslagsstillerne viser til slutt til at lovendringen har store økonomiske og driftsmessige konsekvenser.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  1. Stortinget ber regjeringen legge frem forslag til en lovendring som ivaretar de mindre nettselskapene, og der det i kravet om funksjonelt skille legges til grunn at nettselskap med under 30 000 abonnenter gis fritak.

  2. Stortinget ber regjeringen gi nettselskap som drifter flere naturlige monopol i samme selskap, unntak fra kravet om funksjonelt skille.

8. desember 2017

Marit Arnstad

Ole André Myhrvold

Sandra Borch

Nils T. Bjørke