Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Morten Stordalen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Ivar Odnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne
Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Representantforslag
102 S (2017–2018) om at fylkeskommunene kan stille miljøkrav i anbud
til kommersielle bussruter.
Komiteen viser til at Samferdselsdepartementet
i svar på skriftlig spørsmål nr. 30, datert 19. oktober 2017, fremholder
at den dominerende transport med buss i rute i Norge inngår i fylkeskommunale
kjøp av slike tjenester, hvor fylkeskommunen stiller eller kan stille
miljøkrav til kjøretøy ved anskaffelsen av tjenesten.
Komiteen merker seg at regjeringen
har hevet den generelle satsen for CO2-avgift
og bidratt til å utjevne avgiften på tvers av ikke-kvotepliktig
sektor. Komiteen merker
seg videre, som statsråden viser til i sitt svarbrev,
at det meste av CO2-utslippene
i ikke-kvotepliktig sektor nå har om lag samme pris på utslipp,
og at kommersielle busselskaper også, som andre, vil måtte betale
CO2-avgift på drivstoff. Dette
gir insentiver til redusert drivstofforbruk.
Komiteen gleder seg over at
det kontinuerlig utvikles og leveres ny og moderne teknologi og
transportløsninger som gjør at utslippene går ned, og at dagens transportmiddel
har et historisk lavt utslippsnivå.
Komiteen merker seg at Samferdselsdepartementet
i brev datert 19. januar 2018 mener at gjennomføring av dette forslaget
vil kunne ha visse ulemper og utilsiktede konsekvenser. Innføring
av miljøkrav for kommersielle bussruter vil kunne påføre næringen merkostnader,
og komiteen merker
seg at statsråden i sitt svar mener at dette i en næring med marginal
lønnsomhet vil kunne medføre et dårligere kollektivtilbud med økte
billettpriser og i verste fall nedlegging av rutetilbud, noe som
også vil kunne resultere i økt personbiltrafikk. Komiteen merker seg også at
Samferdselsdepartementet uttrykker bekymring for at forslaget åpner for
skjønn som kan gi forskjell i rammebetingelsene for aktørene innenfor
dette markedet, der mange ruter går gjennom flere fylker, og at
statsråden ut fra en samlet vurdering ikke tilråder det foreslåtte
lovtiltaket fremmes.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre,
viser til at teknologisk utvikling som Euro 6 har vist at markedet
og næringen har fokus på miljø. Flertallet gleder seg over
at det fortløpende utvikles nye og mer miljøvennlige løsninger,
og at det investeres i nye busser som vil bidra til reduserte utslipp, eksempelvis
elektriske busser.
Flertallet viser til Nasjonal
transportplan 2018–2029, hvor det er satt mål om at 75 pst. av alle
nye langdistansebusser skal være nullutslippskjøretøy i 2030. Flertallet påpeker
at det er viktig å følge teknologi- og kostnadsutviklingen for langdistansebusser
med null- og lavutslipp nøye, slik at det kan innføres strengere
teknologikrav til nye busser dersom dette blir nødvendig for å nå
målene for utslippskutt i transportsektoren.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til Jeløya-plattformen, som slår fast at norske klimagassutslipp
skal kuttes med 40 pst. i ikke-kvotepliktig sektor innen 2030, og
at transportsektoren skal kutte utslippene med 50 pst. Dette flertallet peker
i det videre på at regjeringen skal legge en plan for å oppnå målet
om fossilfri kollektivtrafikk innen 2025.
Dette flertallet viser til
at næringen selv er negativ til forslaget om å gi fylkeskommuner
adgang til å stille miljøkrav i anbud til kommersielle bussruter,
og er bekymret for konsekvensene dersom forslaget skulle få flertall. Dette flertallet viser
til at NHO i sin uttalelse til transport- og kommunikasjonskomiteen
frykter at forslaget virker mot sin hensikt, slik at det totale kollektivtilbudet
svekkes dersom fylkeskommunene gis en slik adgang.
Dette flertallet er bekymret
for de konsekvenser en adgang for fylkeskommunen til å stille miljøkrav i
anbud til kommersielle bussruter vil kunne ha for de innbyggerne
som er avhengige av kollektivtilbudet både hva gjelder jobb- og
fritidsreiser. Dette
flertallet viser her særlig til at flere ekspressbussruter
har fått redusert frekvens eller er nedlagt grunnet manglende lønnsomhet,
og dette flertallet mener
det er feil å pålegge denne næringen større økonomiske byrder som
vil kunne føre til en ytterligere svekkelse av ekspressbusstilbudet. Dette flertallet frykter
særlig konsekvensene en adgang for fylkeskommunen til å stille miljøkrav
i anbud til kommersielle bussruter vil kunne ha i distriktene. Dette flertallet viser
her til at det i distriktene gjerne er svært få alternativ til ekspressbussrutene,
og dersom slike ruter får redusert frekvens eller blir nedlagt,
vil dette kunne få betydelige konsekvenser for de innbyggerne i
distriktene som er avhengige av kollektivtilbudet i hverdagen.
Dette flertallet mener at markedet
vil fortsette å fungere også i fremtiden etter hvert som teknologien utvikler
seg og det lanseres nye og mer miljøvennlige løsninger. Dette flertallet mener
myndighetene ikke skal diktere hvilke miljøkrav som skal stilles
i anbud til kommersielle bussruter når vi ikke har tilgjengelig
teknologi og løsninger til priser som er på et så forsvarlig nivå
at aktørene har råd til å opprettholde tilbudet.
Dette flertallet merker seg
at representantene fra Sosialistisk Venstreparti mener at muligheten
til å stille miljøkrav i anbud til kommersielle bussruter er noe
lokalpolitikere skal kunne benytte seg av der de finner det rimelig,
og viser til konkrete kjeder og aktører som vil være egnede eksempler. Dette flertallet mener
at dette er feil vei å gå, og frykter at tiltaket da vil kunne virke
mot sin hensikt. Dette
flertallet mener det er uheldig å pålegge kjeder eller aktører
som på egen hånd tar et samfunns- og miljøinitiativ som bidrar til
redusert personbiltrafikk, ytterligere økonomiske byrder og krav
på nåværende tidspunkt.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet syner til forslaget og meiner det vil vere
uheldig at kvar enkelt fylkeskommune kan stille miljøkrav for ruter
som kryssar fleire fylke. Det kan da oppstå situasjonar der krava
er ulike for dei same rutene. Desse medlemene meiner òg teknologien
ikkje er komen langt nok til å erstatte diesel på dei lengre rutene,
og at tida ikkje er inne for strengare miljøkrav per no. Desse medlemene meiner
buss i utgangspunktet er veldig miljøvenleg samanlikna med privatbil.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at fylkeskommunene i dag ikke har anledning til å stille miljøkrav
i anbud for kommersielle bussruter. For ren kommersiell busstransport,
dvs. transport som ikke inngår i offentlig kjøp, enten den utføres
med turvogn eller drives som rutetransport som krever ruteløyve,
har man ikke hjemmel i yrkestransportloven for å kunne stille krav
til kjøretøyene som benyttes, annet enn at de oppfyller vegtrafikklovgivningens
til enhver tid gjeldende krav til teknisk standard på kjøretøyer.
Disse medlemmer viser til at
saken ble aktualisert i forbindelse med et løyve til Turbuss Vest
AS i Hordaland fylkeskommune, da det ble stilt spørsmål om muligheten
til å stille miljøkrav ved tildelingen av løyve til en IKEA-buss.
Fylkesmannen innhentet en juridisk vurdering av spørsmålet fra Advokatfirmaet
Thommessen AS. Den vurderingen konkluderte med at loven ikke åpner
for å stille miljøkrav fof løyver som gjelder konkrete ruter.
Disse medlemmer viser til at
statsråd Ketil Solvik-Olsen støttet denne vurderingen i et svar
på skriftlig spørsmål og bekreftet at det ikke var anledning til
å stille miljøkrav til kommersielle bussruter for fylkeskommunene.
For å åpne for det trengs det en endring av yrkestransportlova. Disse medlemmer understreker
at det er det forslagsstillerne foreslår i dette representantforslaget.
Disse medlemmer merker seg
at et motargument som ble trukket frem av statsråden i hans vurdering
av om det var behov for en slik lovendring, var at det er marginal
lønnsomhet på en del kommersielle bussruter, og at fylkeskommunen
ikke på samme måte har mulighet til å kompensere dem som får løyve,
på samme måte som gjennom ordinære anbudsprosesser. Disse medlemmer anerkjenner
at ekspressbussene er i en krevende markedssituasjon. Det bør løses
ved for eksempel å åpne for sosiale rabatter, som disse medlemmer fremmet forslag
om i forbindelse med behandlingen av Prop 1 S (2017–2018). Disse medlemmer mener
imidlertid ikke at det er et argument mot at fylkeskommunene skal
gis mulighet til å stille miljøkrav for enkelte løyver. Disse medlemmer understreker at
forslaget ikke vil innebære at det blir miljøkrav på alle kommersielle
bussruter, men at lokalpolitikerne kan innføre dette om de finner
det rimelig. Det må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Disse medlemmer mener
det for eksempel kan være aktuelt å stille miljøkrav til turistbusser
og å pålegge en stor kjede som IKEA å kjøre busser med lav- eller
nullutslipp uten at det går ut over lønnsomheten i bedriften som
helhet.
Disse medlemmer viser til brev
fra Hordaland fylkeskommune og Oslo kommune til transport- og kommunikasjonskomiteen,
der de ber Stortinget sikre fylkeskommunene mulighet til å stille
miljøkrav. Disse medlemmer mener
dette understreker at dette forslaget er viktig for å styrke det
regionale selvstyre.
Disse medlemmer understreker
at for å kunne nå Norges nasjonale klimamål, og for at de store
byene skal kunne nå sine klimamål, er det viktig at lokale politikere
har mulighet til å stille miljøkrav i transportsektoren. Det vil
dette forslaget å bidra til. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om nødvendige lovendringer for å
sikre fylkeskommunene mulighet til å stille miljøkrav for løyver
til kommersielle bussruter.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til en ny studie fra DNVGL
og Lund & co som ble presentert på Grønn Fjord-konferansen i Geiranger
nylig. Studien avdekket at det eksisterer en lignende mangel i lovverket
for fartøy som det gjør for kommersielle busser, ved at det også
gjelder for personbåter som ikke går i fast rute. Dette medlem mener dette er
en helt tilsvarende situasjon som for de kommersielle bussene, og
at de samme argumentene støtter at fylkeskommunene også skal ha
anledning til å stille miljøkrav der det er hensiktsmessig for denne
typen fartøy.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om nødvendige lovendringer for å
sikre lokale myndigheter mulighet til å stille miljøkrav til alle
fartøy med persontransport, også utenom fast rute.»
Dette medlem mener
det er et viktig generelt prinsipp at lokale myndigheter skal ha
anledning til å stille miljøkrav for alle typer transport de gir
løyve til. Dette
medlem ønsker derfor at regjeringen gjør en gjennomgang av
det eksisterende lovverket for å undersøke om det er flere områder
der lokal- eller regionalpolitikerne ikke har anledning til å stille
miljøkrav for yrkestransport.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å gjennomgå lovverket og fremme nødvendige forslag
for å sikre at det er lovhjemmel for å stille miljøkrav til all
yrkestransport for nasjonal og lokal myndighet.»
Dette medlem viser
til at det er positivt at IKEA setter opp gratis busser til og fra
sitt kjøpesenter, men understreker samtidig at dette ikke noe IKEA
gjør utelukkende ut fra et samfunnsansvar, men som en god og effektiv
måte for å få flere kunder til IKEA. Dette medlem støtter at næringsdrivende
skal ha muligheten til å få løyve til å sette opp transport for
kunder til sine butikker, men mener samtidig at det er helt naturlig
at lokale myndigheter skal kunne sette visse krav til hvilken påvirkning
dette rutetilbudet har på luftkvaliteten i de store byene.