Halvautomatiske rifler
Komiteen viser til at det
i ny våpenlov foreslås å lovfeste et generelt forbud mot å erverve
og besitte halvautomatiske rifler som opprinnelig er konstruert
for helautomatisk funksjon eller er ment for militæret
og politiet. Det åpnes likevel på strenge vilkår for at sportsskyttere
og andre aktive skyttere i for eksempel Norske Reserve Offiserers
Forbund (NROF) kan få særskilt tillatelse til å erverve og ha slike
våpen. Forbudet innebærer at enkelte våpentyper som i dag kan erverves
på bakgrunn av avlagt jegerprøve, vil bli forbudt i fremtiden. Dette
gjelder for eksempel Mini Ruger 14, som ble benyttet på Utøya 22. juli
2011.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at departementet har foreslått at
forbudet også skal gjelde allerede ervervede våpen, siden skytevåpen
generelt har lang levetid og at forbudet langt på vei vil bli undergravet
om disse ble unntatt. Flertallet deler
dette synet.
Flertallet viser også til
at som en overgangsregel foreslås det at de som har slike våpen,
får en frist på tre år til å avhende disse. Selv om våpnene i praksis
ikke lenger er omsettelige i Norge, kan de selges til land som ikke
har denne begrensningen. De våpen som ikke er avhendet innen fristen,
må innleveres eller deaktiveres. Flertallet støtter forslaget.
Komiteen finner
grunn til å påpeke at forbudet ikke rammer halvautomatiske jaktrifler
generelt, slik at disse fremdeles kan erverves og benyttes til jaktformål som
forutsatt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti konstaterer
at lovframlegget innebærer en skjerping av gjeldende rett i form
av et forbud mot å erverve eller å ha halvautomatiske rifler med
det største skadepotensialet, og er tilfredse med det. Disse medlemmer er også
enige i at det innføres et særskilt krav til vandel for å få løyve
til å erverve eller drive næringsvirksomhet med skytevåpen, våpendeler
eller ammunisjon, i tillegg til at reglene for tilbakekallelse av
løyve for å drive næringsvirksomhet er foreslått skjerpet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet merker seg at endringer
i regelverket for våpen tidligere i liten grad har blitt gitt tilbakevirkende
kraft. Det normale har vært at våpen som lovlig ble ervervet etter
eldre regelverk, kunne beholdes til vedkommende våpeneiers død. Disse medlemmer har
forståelse for at det kan være problematisk å avhende halvautomatiske
rifler når markedet i Norge forsvinner. Disse medlemmer mener derfor
at regjeringen bør vurdere en kompensasjonsordning for våpeneiere
som omfattes av det nye forbudet.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvordan våpeneiere som rammes av forbudet
mot enkelte typer halvautomatiske rifler, kan kompenseres.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at enkelte modeller av halvautomatiske
rifler som er tillatt brukt på jakt etter dagens lovgivning, i ny våpenforskrift
kan bli definert som forbudte i medhold av ny våpenlov § 5.
Disse medlemmer mener at eventuelle
fremtidige vurderinger av hvilke riflemodeller som skal være tillatt
brukt på jakt, ikke må gjelde allerede tildelte tillatelser. Det
er allerede en etablert praksis at allerede ervervede våpen som
var godkjent til jakt på ervervstidspunktet, fremdeles er godkjent
for erverv, eie og besittelse til jakt etter at det har blitt innført
forbud mot disse modellene. Det vises i denne forbindelse til forskrift
om forbudte skytevåpen m.m. § 5 annet ledd. Disse medlemmer mener de nærmere
overgangsreglene, jf. lovforslagets § 43 annet ledd, må gi en reell
mulighet for at eiere av våpen som blir forbudt, kan få beholde
disse såfremt våpnene er lovlig ervervet innen ikrafttredelsestidspunktet
for forbudet.
Disse medlemmer viser til
at våpenloven implementerer EUs våpendirektiv (Prop. 166 S (2016–2017)),
noe som innebærer at jegere verken kan bruke eller besitte magasiner
med høy kapasitet når ny lov trer i kraft. Dette innebærer at dagens
tillatte jaktrifler ikke på lovlig vis kan gis høy skuddkapasitet.
Denne begrensningen ivaretar intensjonen om at halvautomatiske jaktvåpen
ikke skal ha høy skuddkapasitet.
Disse medlemmer fremmer med
dette følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at eventuelle fremtidige forbud i forskrifts
form mot enkelte halvautomatiske riflemodeller som er tillatt brukt
på jakt, ikke skal gjelde allerede tildelte tillatelser. De nærmere
overgangsreglene, jf. forslaget til ny våpenlov § 43 annet ledd,
må gi en reell mulighet for at eiere av våpen som blir forbudt,
kan få beholde disse såfremt de er lovlig ervervet innen ikrafttredelsestidspunktet
for eventuelle kommende forbud.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre en kompensasjonsordning for våpeneiere som
rammes av forbudet mot enkelte typer halvautomatiske rifler dersom
forbudet gis tilbakevirkende kraft.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at det ikke skal åpnes
for å besitte og erverve halvautomatiske rifler som opprinnelig
er konstruert for helautomatisk funksjon eller ment for militæret
og politiet for sportsskytere eller for andre. Der våpnene er brukt
av organisasjoner som støtter Forsvaret som funksjon, bør det reguleres
gjennom militære bestemmelser og ikke som et unntak i våpenloven. Dette medlem vil
derfor gå imot dette forslaget.