Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Else-May Botten, Espen Barth Eide, Hege Haukeland
Liadal og Runar Sjåstad, fra Høyre, Tina Bru, Liv Kari Eskeland,
Stefan Heggelund og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra
Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars
Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig
Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes,
viser til Representantforslag 27 S (2017–2018).
Komiteen viser til regjeringens
utlysning av 24. konsesjonsrunde 21. juni 2017. Søknadsfristen ble
satt til torsdag 30. november 2017 kl. 12.00. Olje- og energidepartementet
har mottatt søknader fra elleve selskaper om å få tildelt nytt areal
i utlysningen.
Komiteen viser videre til Stortingets
behandling av Meld. St. 20 (2014–2015), jf. Innst. 383 S (2014–2015). Stortinget
fattet i denne behandlingen følgende vedtak:
«Stortinget sender
Meld. St. 20 (2014–2015) tilbake til regjeringen, og ber regjeringen
igangsette arbeidet med ordinær helhetlig revidering av forvaltningsplanen for
Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten, og komme tilbake til
Stortinget med denne.»
Komiteen viser til at regjeringen
har varslet å komme tilbake til Stortinget i løpet av 2020.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at petroleumsvirksomheten
er Norges største næring målt i verdiskaping, statlige inntekter,
investeringer og eksportverdi. Næringen sysselsetter om lag 180 000
personer direkte eller indirekte. Forutsigbare rammevilkår for næringen
og tildeling av nye arealer er viktig for å opprettholde verdiskaping, sysselsetting
og statlige inntekter på lang sikt.
Flertallet viser til at forvaltningen
av norsk sokkel har hatt bred politisk tilslutning i Stortinget
i mange år. Dette har bidratt til forutsigbare rammevilkår, noe som
har vært en styrke i norsk petroleumsforvaltning, og som har muliggjort
realisering av store verdier for fellesskapet.
Flertallet viser Stortingets
behandling av Meld. St. 28 (2010–2011) En næring for framtida –
om petroleumsvirksomheten, jf. Innst. 143 S (2011–2012). Under denne
behandlingen understreket en samlet komité viktigheten av å føre
fortsatt aktiv utforsking av åpnet areal, både i modne og umodne
områder, for å opprettholde verdiskaping og sysselsetting for fremtiden.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til Jeløya-plattformen,
hvor regjeringen stadfester at den vil føre en stabil, langsiktig
petroleumspolitikk. Letepolitikken skal bidra til dette.
Disse medlemmer understreker
at virksomheten på norsk sokkel står overfor strengere klimavirkemidler
enn alle andre petroleumsproduserende land. Man benytter i dag flere
virkemidler for å begrense utslippene fra norsk sokkel. Av tiltakene
kan det vises til kvoteplikt, høy CO2-avgift,
faklingsforbud siden 1991 og krav om bruk av beste tilgjengelige
teknologi. Resultatet av dette er at utslippene fra norsk sokkel
i dag er flere millioner tonn lavere årlig enn de ellers ville vært,
og lavere enn ved tilsvarende aktivitet i andre land.
Disse medlemmer ser med bekymring
på konsekvensene av forslaget som er fremmet i Representantforslag
27 S (2017–2018). Uten høy leteaktivitet og tildeling av nye letetillatelser
gjennom 24. konsesjonsrunde med påfølgende utbygginger og produksjon,
er det disse medlemmers oppfatning
at Norge og næringen ville stått overfor store utfordringer. Gjennom
redusert produksjon av olje og gass vil også inntektene til fellesskapet
falle, i tillegg til at fagkompetanse vil forsvinne utenlands. Konsekvensen
av dette er at det økonomiske handlingsrommet og viktig kompetanse
til å satse på fornybar energi ville minsket. Disse medlemmer mener at dette
representantforslaget vil sette en stopper for en naturlig videreutvikling
av norsk sokkel, noe som verken vil tjene interessene til det norske
folk eller verdens klima.
Disse medlemmer understreker
at forutsigbarhet, langsiktighet og tilrettelegging er avgjørende
for at vår regulering av petroleumssektoren skal gi god ressursforvaltning
og størst mulig inntekter til fellesskapet. Ut over dette er det
viktig å vise til den brede politiske enigheten om norsk petroleums-
og klimapolitikk. Disse
medlemmer viser til at da Norge utarbeidet sitt bidrag til
Parisavtalen, ble det lagt til grunn at vi skal nå klimamålene samtidig
som vi viderefører og sikrer en sterk og konkurransedyktig petroleumsvirksomhet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen vil stille krav til at selskapene synliggjør klimarisiko
i sine utbyggingsplaner. Klimarisikoutvalget vil legge frem sin innstilling
om klimarelaterte risikofaktorer og deres betydning for norsk økonomi
i desember 2018. Disse medlemmer viser
i det videre til at det ved tildeling av utvinningstillatelser i
den pågående 24. konsesjonsrunden legges vekt på miljøfaglige råd
i eller nær særlig verdifulle områder.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet understreker at Norge er
en energinasjon. Norges petroleumsressurser er det norske folks
eiendom og skal komme hele samfunnet til gode. Dette har vært utgangspunktet
for forvaltningen av petroleumsressursene de siste 50 år.
Disse medlemmer vil vise til
Meld. St. 28 (2010–2011) En næring for framtiden – om petroleumsvirksomheten,
hvor det ble slått fast at hovedlinjene i petroleumspolitikken ligger
fast, og at det er viktig å bygge videre på den vellykkede forvaltningen
av ressursene. Disse
medlemmer viser spesielt til det unike samspillet mellom stat,
oljeselskaper, leverandørindustri og forskningssektoren. Disse medlemmer påpeker
at rollen som petroleumsprodusent skal forenes med en sterk ambisjon
om å være ledende i miljø- og klimapolitikken. Det er en risiko
for storulykker knyttet til å drive petroleumsvirksomhet. Disse medlemmer mener det
er en nødvendig forutsetning for en langsiktig utvikling av petroleumsressursene
at næringen håndterer denne risikoen på en forsvarlig måte.
Disse medlemmer viser til at
eksport av energibærere er Norges suverent største eksportnæring. Disse medlemmer poengterer
at landet har bygget opp en leverandørindustri til olje- og gassnæringen
som har stor eksport og et potensial for videre utvikling. Også innen
fornybar energi har Norge muligheter til å ta større eksportandeler. Disse medlemmer ønsker
også å legge til rette for mer overføring av kompetanse fra olje- og
gassnæringen til fornybar energi, også på leverandørsiden. Disse medlemmer ser
utfordringer i framtiden med regjeringens skatteletter, derav mindre
inntekter til fellesskapet samtidig som vi vet at vi vil få reduserte
oljeinntekter at i framtiden. Dette vil få konsekvenser og utfordre
nasjonen om en ikke evner å legge til rette for alternative næringsinntekter.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
det er nødvendig med en rask og gjennomgripende omlegging av norsk
klima- og petroleumspolitikk. Disse medlemmer mener at Norge
bør starte utfasingen av fossilindustrien av hensyn til verdens
klima og norsk økonomi, næringsliv og arbeidsplasser. Utbygging
av nye felt og utlysning av nye konsesjonsrunder på norsk sokkel
bør stanses, og petroleumsindustriens skattefordeler bør fases ut. Disse medlemmer har merket
seg at regjeringens politikk peker i stikk motsatt retning. I januar
2018 sendte regjeringen forslag om 103 leteblokker ut på høring.
I tillegg ble det tildelt 75 utvinningstillatelser – det største
antallet på norsk sokkel noensinne, ifølge pressemeldingen fra Olje-
og energidepartementet.
Disse medlemmer viser videre
til at Miljødirektoratet i sin høring til 24. konsesjonsrunde anbefalte
at konsesjonsrunden ble vurdert opp mot Parisavtalen og klimarisiko.
De påpekte at petroleumsressurser med høye produksjonskostnader,
som oljesand og arktisk olje, kan risikere å bli «stranded assets»,
og anbefalte at etterspørselsrisikoen forbundet med klimamålene
nedfelt i Parisavtalen ble vurdert før utlysning av nye blokker
i 24. konsesjonsrunde, både knyttet til enkeltblokkene og det totale
omfanget av utlysningen. Disse medlemmer viser til at
de videre advarte mot potensielt manglende lønnsomhet særlig i nordlige
deler av Barentshavet, og mente grundige analyser burde gjøres før
utlysning, særlig sett i lys av den økonomiske risikoen staten tar
gjennom utformingen av skattesystemet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringens oljepolitikk kun er rasjonell i et svært pessimistisk
scenario der verden mislykkes i klimakampen og utløser irreversible
og farlige klimaendringer. Drift av felt på blokkene som utlyses
gjennom 24. konsesjonsrunde, vil stort sett komme i gang i løpet
av 2030-tallet med en driftshorisont på mange tiår. Disse medlemmer mener
at for å nå klimamålene i Parisavtalen må utslippene innen den tid
kuttes kraftig og til slutt opphøre. Etterspørselen etter olje og
gass vil da falle, og produksjonen vil ha mindre lønnsomhet.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ikke gjennomføre den 24. konsesjonsrunden på norsk
sokkel.»
«Stortinget
ber regjeringen stanse tildelingen av nye utvinningstillatelser
gjennom tildeling i forhåndsdefinerte områder (TFO).»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader i innstillingen
til Prop. 1 LS (2017–2018) Skatter, avgifter og toll 2018 og partiets
posisjoner til petroleumsskatteregimet der. Dette medlem viser til at petroleumsskattesystemet ikke
er nøytralt utformet.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett for 2018, hvor det foreslås å
avvikle ordningen med friinntekt i særskatten for petroleumsvirksomheten.
Selv etter at friinntekten er fjernet, vil oljeselskapene ha et
gunstig skatteregime for investeringer. Dette medlem mener oljeselskapene
bør ta en større del av investeringskostnadene selv, slik at de
i større grad bærer risikoen for nye investeringer enn det som i
dag er tilfellet. Dette vil skape en bedre balanse mellom landbasert
næringsliv og aktiviteten på sokkelen.
Dette medlem peker videre på
at petroleumsskatteregimets utforming innebærer at staten overtar en
del av risikoen ved leting og utbygging fra oljeselskapene. Veksten
i fornybarmarkedet har vært svært kraftig de siste årene og vil
fortsette. Denne utviklingen må få konsekvenser for norsk petroleumspolitikk,
inkludert petroleumsbeskatningen. I motsatt fall risikerer vi at staten
skaper insentiver til at det foretas store investeringer som aldri
vil bli lønnsomme for det norske samfunnet. Dette medlem viser i denne
forbindelse til debatten om Goliat-feltet, hvor det er en risiko
for at staten vil tape penger. Denne typen problemstillinger kan det
bli flere av framover.
Dette medlem mener på denne
bakgrunnen at det er behov for en bred debatt om norsk petroleumspolitikk,
som tar utgangspunkt i de store endringene som skjer og allerede
har skjedd i verdens energimarked. Dette er avgjørende om vi skal
ruste Norge til de omstillingene vi står overfor i møte med tiltak
mot klimaendringene og veksten i fornybar energi. Når det gjelder
forslag til evaluering og ny utforming av skatte- og avgiftssystemet,
mener dette medlem at
finanskomiteen på Stortinget må behandle spørsmålet videre.
Planlegge for å lykkes i klimakampen
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne mener det vil være klokere og mindre risikabelt
å planlegge for en fremtid med rask teknologiutvikling og økende
politisk vilje til å følge opp Parisavtalen ved å trappe ned fossilsubsidier
og fossilinvesteringer over hele verden. Dette medlem viser til at en
ny rapport fra International Renewable Energy Agency (IRENA) publisert
i Independent i januar 2018 spår at all kommersiell kraftproduksjon
fra fornybare kilder vil være rimeligere enn fra de fossile innen
to år. Dette medlem viser
videre til at el-bilen er i ferd med å vinne betydelige andeler
av bilsalget i viktige markeder over hele verden, og at land som
Kina og India har satt ambisiøse mål om utfasing av fossilbiler. Dette medlem mener
det er svært alvorlig for norsk økonomi og norske arbeidsplasser
at regjeringen ikke har fått med seg den rivende internasjonale
utviklingen i fornybar teknologi og investeringer.
Dette medlem viser til at ferske
tall fra SSB (23. november 2017) anslår at de norske investeringene i
fossilindustrien blir på 144,3 mrd. kroner i 2018, mens investeringene
i all annen industri til sammen anslås til 20,7 mrd. kroner, kun
en syvendedel av investeringene i fossilindustrien.
Dette medlem vil peke på at
de investeringene vi gjør i dag, binder kapital, kompetanse og nye
investeringer i fossilindustrien i mange tiår fremover. Den sittende
regjeringens oljepolitikk, der Olje- og energidepartementet skryter
av at de setter nye rekorder i nye utvinningstillatelser i 2018,
forverrer denne utviklingen og vitner om en utdatert virkelighetsforståelse.
Dette medlem vil understreke
at de enorme fossilinvesteringene som planlegges i Norge i 2018,
er et resultat av en målrettet politikk. I tillegg til utdeling
av et utall letelisenser og utvinningstillatelser betaler den norske
staten mer enn 80 pst. av kostnadene til oljeselskaper som leter
etter nye fossile ressurser. Dette medlem viser til at gjennom
disse skattefordelene blir den norske regjeringen delaktig i den
omfattende globale subsidieringen av fossil energi, som ifølge studien «How
Large Are Global Fossil Fuel Subsidies?», publisert i World Development
i 2017, er på 5 trillioner dollar, noe som tilsvarer 6,5 pst. av
global verdiskapning (GDP). Disse subsidiene er en viktig årsak
til at de globale utslippene steg med 2 pst. i 2017 til tross for
den raske utviklingen av billigere fornybare løsninger.
Dette medlem viser til at
det er behov for å sette klimaet først. Norske regjeringer har lenge
insistert på at vi ikke har ansvar for de utslippene norske petroleumsprodukter
forårsaker utenfor landets grenser. Dette medlem viser til at
denne ansvarsfraskrivelsen vil fremstå som grell i fremtidens historiebøker,
der Norge valgte å tjene seg enda rikere på å ødelegge klimaet for dem
som kommer etter oss. Ideen om at vi kan fraskrive oss dette ansvaret,
hviler på premisset om at det internasjonale samfunnet vil etablere
felles forpliktelser og mekanismer som regulerer ned utslippene.
Dette er i dag en utopi og derfor ikke noe norske politikere kan basere
dagens politikk på. Dette
medlem viser blant annet til at:
-
Det er små utsikter
til å få på plass en global CO2-pris.
Å sette sin lit til et virkemiddel verden er svært langt unna å
få på plass, er dermed en uansvarlig strategi.
-
Ifølge en ny rapport
fra FNs miljøprogram er utslippskuttene verdens land har meldt inn
til FN, bare en tredjedel av hva som er nødvendig for å nå togradersmålet.
-
Samtidig rapporteres
det at flere land har problemer med å innfri de allerede utilstrekkelige
innmeldte utslippsmålene.
Norge er en vesentlig global bidragsyter
til klimaendringene
Dette medlem viser til at
tall fra rapporten «The Sky’s limit» fra organisasjonen Oil Change
International, som ble publisert i august 2017, viser at Norge er verdens
syvende største eksportør av klimagasser. Dette medlem viser til at
norsk olje og gass utgjør en signifikant andel av globale utslipp
fra fossil energi, over 2 pst. Til sammenligning har Norge under
7 promille av verdens befolkning. Petroleumsutvinningen bidrar per
i dag til rundt ti ganger mer CO2 til
atmosfæren enn alle Norges innenlandske utslipp. Norsk petroleumsvirksomhet
gir altså et vesentlig bidrag til globale utslipp.
Dette medlem viser til at
karbonbudsjettet – mengden av totale klimagassutslipp – som er forenlig med
å begrense den globale oppvarmingen til 1,5 grader, gir oss 5 til
20 år med dagens utslippsnivåer før utslippsbudsjettet er brukt
opp. Flere ledende IPCC-forskere anbefaler i en ny rapport
en halvering av utslippene per tiår fremover for å ha en rimelig
sjanse til å innfri 1,5-gradersmålet. Det innebærer at det er nødvendig med
om lag 67 pst. kutt i de globale klimagassutslippene innen 2033.
Deretter må de gjenværende utslippene fortsette å falle raskt utover
på 2030-tallet.
Dette medlem har merket seg
at det finnes mange ulike beregninger, og at enkelte av dem argumenterer for
et større karbonbudsjett. Dette medlem vil imidlertid
understreke at hvor raske utslippskutt som er nødvendige for å innfri
dette målet, avhenger av hvor stor risiko for å mislykkes vi er
villige til å ta. Dette medlem mener
at det er uakseptabelt å utsette barn, unge og fremtidige generasjoner
for en vesentlig risiko for irreversible og farlige klimaendringer. Dette medlem mener
at denne risikoen øker for hvert nytt felt som åpnes på norsk sokkel.
Nye rammebetingelser for oljeindustrien
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne, viser til at det begynner å bli lenge siden forrige
petroleumsmelding var til behandling i Stortinget, og mye har endret
seg på disse årene. Både det kraftige fallet i oljeprisen og Parisavtalen
har langsiktig innvirkning på norsk petroleumsvirksomhet, og oppdatert
kunnskap er viktig for å kunne føre riktig petroleumspolitikk. Flertallet mener
at det derfor kan være fornuftig med en ny petroleumsmelding som
behandler alle sider av norsk petroleumspolitikk på en grundig måte.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en ny petroleumsmelding om norsk olje-
og gasspolitikk – i lys av klimautfordringen en står overfor, og
den nye markedssituasjonen.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne mener at dagens navn på Olje- og
energidepartementet og olje- og energiministeren gir en uheldig signaleffekt
i en tid der det er bred enighet om at verden må omstilles fra fossil
til fornybar energi. Navnet fremstår som gammelmodig, utdatert,
tilbakeskuende og nostalgisk. Dette medlem foreslår derfor
at Olje- og energidepartementet endrer navn til «Energidepartementet»,
og at olje- og energiministeren endrer navn til «energiministeren.»
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre navnet på henholdvis Olje- og energidepartementet
og olje- og energiministeren til ‘Energidepartementet’ og ‘energiministeren’.»