Investeringstilskudd
til heldøgns sykehjems- og omsorgsboliger
Komiteen viser til at den første
tilskuddsordningen for etablering av sykehjem og omsorgsboliger
ble etablert i 1994 (Rapport 1998, Riksrevisjonen). Formålet med
ordningen har i alle år vært å bidra til et økt tilbud av omsorgsboliger
og sykehjemsplasser, samt å bidra til bedre kvalitet, blant annet
gjennom enerom og mer funksjonell utforming av bygg. Tilskuddet
har vært benyttet til nybygging og ombygging/modernisering av eksisterende
sykehjemsplasser og boliger, i hovedsak innenfor eldreomsorgen,
men også til omsorgsboliger for andre av kommunens innbyggere.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, viser videre til at regjeringen i
statsbudsjettet for 2017 foreslo en omlegging av investeringstilskuddet
fra 2020–2021, til kun å gjelde plasser som gir netto tilvekst av
heldøgnsplasser.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at dette var med bakgrunn i konklusjoner og funn i undersøkelser
gjennomført av KS med bistand fra SSB, presentert i rapporten «Rom
i omsorg» fra mai 2016. Rapporten sannsynliggjør behov for flere
plasser for å møte fremtidens behov.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, mener investeringstilskuddet til
heldøgns omsorgsplasser må gjelde både rehabilitering og nybygg
av plasser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter
ikke regjeringens omlegging av ordningen, og er sterkt kritiske
til at tilskuddet nå kun skal ytes til nye plasser. Disse medlemmer merker seg
at statsråden henviser til tallene fra Husbanken, som viser at 58
prosent av tilsagnene som er gitt i 2017, går til plasser som gir
netto tilvekst av sykehjemsplasser. Disse medlemmer mener dette
taler for at dagens ordning fungerer godt. Tilskudd til både nybygg
og renovasjon av sykehjemsplasser sørger for likeverdighet i tjenestetilbudet
til innbyggerne. Disse
medlemmer vil ikke bidra til en utvikling der noen av innbyggerne
bor i toppmoderne sykehjem tilpasset framtidas omsorgstjenester,
mens andre kun får tilbud om gamle, slitte og uhensiktsmessige beboerrom.
Disse medlemmer er bekymret
for at ressursene nå bindes opp i løsninger som ikke svarer på framtidige
behov. Disse medlemmer mener
at ressursene må være innrettet på å ivareta hele «omsorgstrappa», med
større vekt på hjemmebaserte tjenester, fleksible omsorgsboliger
og moderne sykehjem, der god bruk av velferdsteknologi kan understøtte
eldre menneskers selvstendighet.
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne mener at en moderne helse- og omsorgstjeneste
vil kreve løpende vedlikehold, rehabilitering og oppgradering av heldøgns
omsorgsplasser i sykehjem og omsorgsboliger.
Komiteen merker seg også at
forslagsstillerne viser til KS' uttalelse i forbindelse med Rambøll-rapporten
fra februar 2017, om at kommunene er ulike og må kunne bruke ordningene
fleksibelt, både til kapasitetsøkning og til kvalitetsforbedring.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at regjeringen
har som mål å sikre landets innbyggere et helse- og omsorgstilbud
som er helhetlig, sammenhengende og tilpasset den enkeltes behov. Disse medlemmer er
samtidig innforstått med at den fremtidige omsorgstjenesten utfordrer
dagens helse- og omsorgstjenestetenkning. Flere eldre ønsker å bo
hjemme og leve aktive og selvstendige liv med tilpassede tjenester.
Dette tar denne regjeringen på alvor. Gjennom Meld. St. 26 (2014–2015)
Primærhelsemeldingen, Demensplan 2020 og Omsorg 2020 har regjeringen
pekt ut retningen og arbeider nå med fortsettelsen. For å innhente
viktig kunnskap om effekten av nye arbeidsformer, arbeidsdeling
og endringer i organisering og kostnader, planlegges det i 2018
oppstart av piloter med primærhelseteam, oppfølgingsteam og en pilot
på legefeltet.
Disse medlemmer merker seg
at det har skjedd et taktskifte i kommunenes søknader om tilskudd,
og at antallet plasser med innvilget tilskudd per år i snitt er bortimot
doblet under denne regjeringen. Likevel viser statistikk fra SSB
at det bygges for få nye plasser sett i forhold til prognoser om
fremtidig behov. Dette ønsker regjeringen at staten skal ta mer
ansvar for. Derfor er den statlige tilskuddsordningen bedret. Med
dette som bakgrunn har stortingsflertallet vedtatt å endre kriteriene for
fremtidens investeringstilskuddsordning til å kun gjelde prosjekter
med netto tilvekst av heldøgnsomsorgsplasser. Den nye ordningen
innfases gradvis frem til 2021, slik at de kommunene som etter ordningens
ti års varighet fortsatt ikke har søkt om investeringstilskudd til
rehabilitering av sine sykehjem og omsorgsboliger, kan få en mulighet
til dette. Viktigst blir det likevel at kommunene planlegger slik
at de til enhver tid har ledige omsorgsplasser til sine eldre og
omsorgstrengende ved behov.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser også til at forsøk med statlig finansiering
av omsorgstjenester videreføres. Forsøket ble satt i verk 1. mai
2016 og har som mål å gi økt likebehandling på tvers av kommunegrenser, samt
å gi riktigere behovsdekning, og vil således gi nyttige erfaringer
i utvikling av tjenestene. Virkemidlene er nasjonale tildelingskriterier
og statlig finansiering. Forsøket skal vare i tre år, og seks kommuner
deltar. Forsøket følgeevalueres.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser videre til at digitalisering
og IKT står høyt på agendaen i helse- og omsorgssektoren. Evalueringsrapporter viser
at velferdsteknologi gir store gevinster når det brukes riktig,
f.eks. økt mestring, som igjen gir redusert behov for hjemmetjenester
og utsetter behovet for institusjonsplass. I 2017 har nasjonalt
program for velferdsteknologi, eller trygghetsteknologi som regjeringen
har valgt å kalle disse hjelpemidlene, vært prøvd ut i bortimot
200 kommuner. Arbeidet med å integrere teknologi som fallsensorer,
elektroniske dørlåser, trygghetsalarmer m.m. i de kommunale helse-
og omsorgstjenestene videreføres i 2018.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
dette forslaget handler om finansieringsordningene for etablering
av sykehjem, omsorgsboliger og dagaktivitetstilbud. Disse medlemmer minner
om at KS ikke har ønsket regjeringens omlegging av finansieringsordningen
for etablering av sykehjem og omsorgsboliger, og at tilskuddsordningen
for dagaktivitetstilbud over flere år ikke har blitt brukt opp.
Forsøk med primærhelseteam, oppfølgingsteam, legevaktpilot, statlig
finansiering av eldreomsorgen og integreringen av teknologi som
her tas opp, er ikke et svar på kommunenes tilbakemelding om at
tilskuddordningene ikke er gode nok.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at kartlegging som kommunenes interesseorganisasjon KS har fått
gjort, viser at omtrent halvparten av eldreboliger og plasser til
heldøgns omsorg i norske kommuner har en brukbar tilstand. Videre viser
kostnadsberegningene at det vil koste kommunene omtrent 37 mrd.
kroner å modernisere resterende bygningsmasse som brukes til heldøgns
omsorg, til et tilfredsstillende, funksjonelt nivå (KS, Rambøll,
februar 2017). Anslagene baserer seg på at det på landsbasis er omtrent
13 300 omsorgsboliger og 24 000 institusjonsplasser som er oppført
før 1998, og som i dag inngår i heldøgns omsorg. Tall fra Husbanken
viser at det i perioden fra 2008 til 31. oktober 2016 er gitt tilsagn
om tilskudd til 13 494 heldøgns omsorgsplasser. Av disse er 5 790
plasser registrert med tiltak som gjelder renovering og utskifting
(ifølge helse- og omsorgsminister Bent Høie i Stortingets spørretime
16. november 2016). Disse
medlemmer mener tallene viser at det er stort behov for midler
til dette formålet. Disse
medlemmer viser til at behovene i eldreomsorgen er ulike i
ulike kommuner. Flere steder vil en oppgradering og endret bruk
av eksisterende bygningsmasse være like påkrevet som etablering
av flere heldøgns sykehjems- og omsorgsplasser. Disse medlemmer viser til at
kravene til bygningsstandarder endrer seg over tid, og at behovet
for oppgradering og modernisering av eksisterende bygg aldri vil
ta slutt. Disse
medlemmer mener det må legges til rette for utforming av bygg
i tråd med faglig utvikling og tjenestenes behov. Dette vil bidra
til kommunenes mulighet til å bedre kvaliteten i eldreomsorgen. Disse medlemmer viser
også til at manglende fleksibilitet vil gjøre ordningen mer tilpasset
noen kommuner enn andre. Kommuner med god dekning av sykehjems-
og omsorgsplasser vil komme dårligere ut enn kommuner uten dette. Disse medlemmer viser
til at det er behov for å bygge flere heldøgns omsorgsplasser, i
tråd med behovsanslaget på om lag 22 000 flere slike plasser fram
mot 2030 (KS, 2016). Disse medlemmer mener
tilskuddsordningen både må ta høyde for dette, og for behovet for
oppgradering og modernisering.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at investeringstilskuddet til sykehjem
og heldøgns omsorgsboliger likebehandler nybygg og oppgradering
og modernisering av eksisterende bygningsmasse.»