Dokument 8:7 S (2017-2018) -
Representantforslag om å styrke finansieringsordningene for etablering
av sykehjem, omsorgsboliger og dagaktivitetstilbud
Det vises til brev
datert 24. oktober 2017 fra Helse- og omsorgskomiteen der komiteen
ber om min uttalelse vedrørende ovennevnte representantforsalg.
De konkrete forslagene er som følger:
Investeringstilskuddet til heldøgns
omsorgsplasser
Regjeringen foreslo
i statsbudsjettet for 2017 en omlegging av investeringstilskuddet
fra 2021 til kun å omfatte plasser som gir netto tilvekst. Dette
sluttet et flertall på Stortinget seg til i budsjettbehandlingen
før jul 2016. Denne beslutningen står fast.
Regjeringen har
i de fire siste årene prioritert en høyere sats og en høyere ramme
for investeringstilskudd enn hva tidligere regjeringer har gjort,
og det har vært en høy aktivitet fra kommunenes side de siste fire årene.
Om lag 55 000 plasser er byttet ut og renovert gjennom handlingsplanen
for eldreomsorgen som gjaldt for perioden 1997-2003 og gjennom investeringstilskuddet
til heldøgns omsorgsplasser innført i 2008.
Denne regjeringen
mener at vi ikke har hatt tilstrekkelig god kunnskap om behovene
framover, om kommunenes planer og om tilstanden på eksisterende
bygg. Vi har derfor tatt initiativ, i samarbeid med KS, til en rekke
utredninger for å få ny og oppdatert kunnskap. Vi har nå et bedre
kunnskapsgrunnlag for å fatte beslutninger enn tidligere.
I mai i 2016 ble
det presentert arbeider utført av SSB og KS om behovene framover.
Tilsvarende undersøkelse utført av KS ble også presentert våren
2017. Undersøkelsene viser at selv om det er usikkerhet om framtiden,
vil det med all sannsynlighet bli flere brukere med behov for heldøgns
omsorgstjenester i årene framover. Rapporten Rom i omsorg som ble
behandlet på konsultasjonsmøtet med KS i oktober 2016 sannsynliggjør
behov for flere plasser fram mot 2030. Dette må vi ta hensyn til
gjennom virkemiddelapparatet vi har tilgjengelig. Investeringstilskuddet
må bidra til at det bygges flere plasser for å møte framtidens
behov. Derfor foreslo regjeringen en omlegging av ordningen fra
2021 som Stortinget vedtok.
Rambøllrapporten
"Boliger til pleie- og omsorgsformål – levetid og egnethet", som
er et resultat av samarbeidet mellom KS og Helse- og omsorgsdepartementet, viser
at det fortsatt er rehabiliterings- og fornyingsbehov i norske kommuner
knyttet til omsorgsbygg. Dette tar regjeringen på alvor. Av den
grunn har vi hatt tilskuddsordninger som stimulerer til renovering
og utskifting siden 1997. Kommunene har slikt sett hatt rikelig
med tid til å skifte ut og renovere eksisterende byggingsmasse.
Regjeringen har heller ikke foreslått at kravene til netto tilvekst
innføres umiddelbart. Vi har lagt opp til en overgangsperiode på
4 år som følger kommunenes økonomiplanperiode. I denne overgangsperioden
kan det søkes om investeringstilskudd også til renovering og utskifting
av eksisterende byggingsmasse. Jeg vil oppfordre kommunene til å
benytte denne overgangsperioden til å ta unna rehabiliterings- og
fornyelsesbehov.
Kommunene som har
fått tilsagn om investeringstilskudd har allerede begynt å bygge
flere plasser. Tall fra Husbanken så langt for 2017, viser at 58
pst. av tilsagnene som er innvilget har gått til plasser som gir
netto tilvekst. I tråd med utviklingen så langt i 2017, mener jeg det
etter overgangsperioden er viktigst at nasjonale virkemidler stimulerer
til at det bygges flere plasser. Fra 2021 må kommunene bruke de
ordinære rammene til oppgraderinger slik det også er lagt opp til
gjennom inntektssystemet.
Jeg har ellers også
sagt at regjeringen vil følge situasjonen utover i 2018 nøye og
kontinuerlig vurdere behovet for å justere årets ramme, slik vi
også gjorde det i 2017.
Regjeringen lytter
til kommunenes behov. Like fullt må vi erkjenne at tilskuddet må
brukes til å dekke brukernes behov. Det betyr at vi må få flere
tilbud om heldøgns omsorg der ute. Det skal investeringstilskuddet
stimulere til.
Dagaktivitetstilskuddet
I vedtak nr. 108.27
(2016-2017), 5. desember 2016 ber Stortinget regjeringen vurdere
tiltak for å stimulere til en raskere oppbygging av dagtilbudet
for demente innen lovkravet trer i kraft fra 2020.
Det ble i 2012 opprettet
et øremerket tilskudd for å stimulere kommunene til oppbygging av
dagaktivitetstilbud for hjemmeboende personer med demens. Målet med
tilskuddsordningen er å bygge opp tilrettelagte dagaktivitetsplasser
til hjemmeboende personer med demens. Tilskuddet er fleksibelt,
og kommunene står fritt til å utvikle tiltak som samsvarer med brukernes
behov.
Å bygge opp tilrettelagte
dagaktivitetsplasser til hjemmeboende personer med demens er i utgangspunktet
et kommunalt ansvar. Kommunene har allerede i dag sterke økonomiske
insentiver til å bygge opp dagaktivitetstilbud for personer med
demens. Undersøkelser gir klare indikasjoner på at dagaktivitetstilbud kan
utsette innleggelser i sykehjem og/eller sykehus. Videre viser annen
forskning at personer med demens som deltar i dagtilbud har høyere
score på livskvalitet enn personer med demens som ikke mottar et
slikt tilbud. Samtidig er det påvist at det å være omsorgsgiver
til en person med demens øker risikoen for å pådra seg problemer
og helseskader. Dagtilbud kan bidra til å avlaste pårørende.
Da tilskuddet ble
opprettet i 2012 ble det anslått et behov for 9 200 plasser. Med
forslag for 2018 på ytterligere 350 flere plasser i Prop 1 S. (2017–2018),
har Helse- og omsorgsdepartementet gjennom sine budsjettfremlegg
fra og med 2012 lagt til rette for opprettelse av i overkant til
sammen 8 300 plasser.
Jeg mener at at
dagens tilskudd sammenholdt med at Stortinget har varslet en plikt
for kommunene til å tilby et dagaktivitetstilbud til hjemmeboende
personer med demens fra 2020, samlet gir kommunene gode insentiver
for å bygge ut tilbudet.