Regjeringen foreslår
en ny lov om nasjonal sikkerhet (sikkerhetsloven). Forslaget er
en modernisering av lov 20. mars 1998 nr. 10 om forebyggende sikkerhetstjeneste
(sikkerhetsloven). En ny lov om nasjonal sikkerhet er et av regjeringens
prioriterte tiltak for å styrke sikkerhetsarbeidet i Norge. Det
foreslås en rammelov som skal bidra til å trygge Norges overordnede
nasjonale sikkerhetsinteresser. Den vil sette myndigheter og virksomheter
bedre i stand til å sikre disse sentrale nasjonale interessene mot
et trussel- og risikobilde i stadig og rask endring. Forslaget vil
styrke samhandlingen mellom myndigheter og virksomheter slik at
det forebyggende sikkerhetsarbeidet mot terror, sabotasje og spionasje
kan gjennomføres på en mer effektiv og forsvarlig måte på tvers
av alle samfunnssektorene. Samtidig skal loven sikre at sikkerhetstiltak gjennomføres
i samsvar med grunnleggende rettsprinsipper og verdier i et demokratisk
samfunn. Særlig viktig er det at nødvendige personverninteresser
blir ivaretatt.
Dagens sikkerhetslov
var ment å kunne tilpasses samfunnsmessige endringer, men særlig
den raske teknologiske utviklingen har gjort det nødvendig å revidere
og modernisere loven. Regjeringens arbeid med å utforme en ny og
moderne sikkerhetslov bygger på sikkerhetsutvalgets rapport NOU
2016:19 Samhandling for sikkerhet – beskyttelse av grunnleggende
samfunnsfunksjoner i en omskiftelig tid.
Formålet med den
nye sikkerhetsloven er i likhet med dagens sikkerhetslov å trygge
nasjonale sikkerhetsinteresser, og særlig landets suverenitet, territorielle
integritet og demokratiske styreform. I tråd med sikkerhetsutvalgets
anbefalinger er den nye sikkerhetsloven innrettet med sikte på å
beskytte viktige samfunnsfunksjoner som understøtter disse interessene.
Disse funksjonene er kalt grunnleggende nasjonale funksjoner. Med
dette menes tjenester, produksjon og andre former for virksomhet
som er av en slik betydning at et helt eller delvis bortfall av
funksjonen vil få konsekvenser for statens evne til å ivareta nasjonale
sikkerhetsinteresser. Sammenlignet med gjeldende sikkerhetslov vil forslaget
til ny sikkerhetslov få et noe videre virkeområde.
Det foreslås at loven,
i likhet med dagens lov, skal gjelde for alle statlige, fylkeskommunale
og kommunale organer. Virksomheter som råder over informasjon, informasjonssystemer,
objekter eller infrastruktur eller driver aktivitet som har avgjørende
betydning for grunnleggende nasjonale funksjoner, skal omfattes
av loven. Det er i tillegg presisert at virksomheter som behandler
sikkerhetsgradert informasjon, må være underlagt loven. Lovforslaget
viderefører samtidig utvalgets systematikk med at de enkelte departementene
innenfor sine myndighetsområder skal utpeke virksomheter som loven
skal gjelde for. De enkelte departementene vil fortsatt ha det overordnede
ansvaret for forebyggende sikkerhetsarbeid innenfor sitt myndighetsområde. Sett
i sammenheng med et utvidet virkeområde vil dette føre til at flere
virksomheter enn i dag vil bli underlagt sikkerhetsloven.
I tråd med NOU 2016:19
foreslås det at sikkerhetsmyndigheten (dvs. Nasjonal sikkerhetsmyndighet) skal
ha det sektorovergripende ansvaret for å følge opp at forebyggende
sikkerhetsarbeid i virksomhetene skjer i samsvar med loven. Dette
er langt på vei en videreføring av gjeldende rett, men lovforslaget
tydeliggjør sikkerhetsmyndighetens rolle og ansvar. I tillegg legges
det opp til utvidet samarbeid mellom ulike myndigheter og en plikt
for sikkerhetsmyndigheten til å gi råd og veiledning. Sikkerhetsmyndigheten
skal også legge til rette for informasjonsdeling mellom myndigheter
og virksomheter.
Regjeringen foreslår
å videreføre tilsynsmodellen som sikkerhetsutvalget har anbefalt.
Sikkerhetsmyndigheten skal som utgangspunkt føre tilsyn etter loven, men
i sektorer der det finnes kompetente sektormyndigheter som fører
tilsyn med beskyttelse av informasjon, informasjonssystemer, objekter
eller infrastruktur, kan ansvarlig departement bestemme at sektormyndigheten
skal ha tilsynsansvaret.
Utvalgets forslag
til et tvisteorgan som skal behandle klager fra private virksomheter
som underlegges loven, og uenigheter mellom departementene, videreføres
ikke i lovforslaget. Isteden videreføres og klargjøres dagens klageordning
etter forvaltningsloven.
I lovforslagets kapittel
4 om generelle krav til forebyggende sikkerhetsarbeid foreslår regjeringen
å lovfeste at det først og fremst er den enkelte virksomhet som har
ansvar for sikkerheten. I tråd med utvalgets anbefaling foreslås
det at det gjennomgående stilles funksjonelle krav til sikkerhetstiltak.
Dette vil kunne legge til rette for både sektorspesifikke tilpasninger
og kostnadseffektive løsninger. Det stilles krav til at alle virksomheter
som er underlagt loven, skal foreta en vurdering av risiko. Denne
skal danne grunnlaget for å iverksette tiltak som sørger for et
forsvarlig sikkerhetsnivå i virksomheten. Virksomhetene ilegges
også en plikt til å varsle om sikkerhetstruende virksomhet. Begrepet
sikkerhetstruende virksomhet utvides sammenliknet med dagens sikkerhetslov.
Den tiltakende digitaliseringen
av samfunnet har ført til behov for å gjøre enkelte endringer i
dagens regler om informasjonssikkerhet. Regjeringen foreslår
å videreføre den særlige beskyttelsen av sikkerhetsgradert informasjon.
Konfidensialitet, det å skjerme gradert informasjon for uvedkommende,
er imidlertid ikke alltid tilstrekkelig. Det er i mange tilfeller
også helt avgjørende at informasjonen er tilgjengelig for dem som
trenger den, og at den er korrekt. Regjeringen foreslår derfor en plikt
til også å beskytte informasjon som er særlig viktig av hensyn til
informasjonens tilgjengelighet og integritet, i tillegg til beskyttelse
av hensyn til konfidensialitet.
Regjeringen støtter
utvalgets forslag om å utvide lovens beskyttelse av informasjonssystemer.
Beskyttelse av informasjonssystemer som behandler sikkerhetsgradert
informasjon, skal fortsatt omfattes av sikkerhetsloven. I tillegg
foreslås det i lovforslagets kapittel 6 at informasjonssystemer
som i seg selv er av avgjørende betydning for grunnleggende nasjonale
funksjoner, skal beskyttes etter loven.
I lovforslagets kapittel
7 foreslår regjeringen et økt systemfokus i det forebyggende sikkerhetsarbeidet. Både
objekter – slik som i dag – og infrastruktur som er av avgjørende
betydning for grunnleggende nasjonale funksjoner, skal beskyttes
etter loven. Dette skal bidra til en mer helhetlig tilnærming til
sikkerhetsarbeidet. Ordningen med klassifisering av objekter foreslås
videreført.
I tråd med utvalget
foreslår regjeringen å videreføre hovedelementene i dagens regler
om personellsikkerhet. Regjeringen støtter dessuten utvalgets forslag
om fornyet personkontroll. De forhold som kan ha betydning for en
sikkerhetsklarering, kan endre seg over tid. Det vil derfor kunne
oppstå behov for en fornyet personkontroll. Personvernhensyn skal
ivaretas, og det skal derfor kun gjennomføres slik fornyet kontroll
når klareringsmyndigheten anser at det er behov for det. Videre foreslår
regjeringen å gi hjemmel for å foreta adgangsklarering for tilgang
til skjermingsverdige objekter og infrastrukturer, samt en hjemmel
for å kunne dele informasjon fra klareringssaker med Politiets sikkerhetstjeneste.
En stadig mer globalisert
verden har ført til at norske virksomheter i større utstrekning
enn tidligere benytter seg av utenlandsk arbeidskraft. Regjeringen
foreslår derfor moderniserte og bedre tilpassede bestemmelser om
sikkerhetsklarering av personer med utenlandsk statsborgerskap.
Reglene om sikkerhetsgraderte
anskaffelser foreslås i all hovedsak videreført. Virksomheter som
er underlagt loven, har en plikt til å vurdere risikoen når en leverandør
kan få tilgang til sikkerhetsgradert informasjon eller skjermingsverdig
objekt eller infrastruktur. Det må i slike tilfeller inngås en sikkerhetsavtale
med leverandøren, og det må vurderes om leverandøren skal klareres.
Utvalget foreslår
å innføre regler om kontroll med eierskap i virksomheter som er
underlagt loven. Regjeringen er enig med utvalget i at det eksisterende
regelverket ikke er tilstrekkelig for å hindre at nasjonal sikkerhet
blir skadelidende ved at slike virksomheter blir kjøpt opp av utenlandske
aktører. Regjeringen foreslår derfor en lovhjemmel for Kongen i
statsråd til å stanse oppkjøp av virksomheter som er underlagt sikkerhetsloven.
Hjemmelen antas benyttet kun i helt særskilte tilfeller.
En rekke høringsinstanser
uttalte seg positivt, men mange hadde også ulike syn på enkeltbestemmelser.