Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Tuva
Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Erlend
Larsen, Sveinung Stensland og Marianne Synnes, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud og Jan Steinar Engeli Johansen, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre, Carl-Erik
Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Olaug V. Bollestad,
viser til proposisjonen og til forslag om endring av bevilgningene
under enkelte kapitler på statsbudsjettet for 2017 under Helse-
og omsorgsdepartementet. Komiteen har merket seg de
begrunnelser som er gitt, og gir sin tilslutning til forslagene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at innføring av nøytral merverdiavgift ikke var kostnadsnøytral,
slik regjeringen forutsatte, og at utbetalingene blir 170 mill.
kroner høyere i 2017. Disse
medlemmer mener at disse pengene i stedet burde gått til pasientbehandling,
og slutter seg ikke til regjeringens prioritering av midler for å
kompensere nøytral merverdiavgift for å øke privatisering av tjenester.
Disse medlemmer merker seg
at bevilgingen til innsatsstyrt finansiering foreslås redusert med
508,7 mill. kroner, fordi det har vært lavere vekst enn anslått, og
at reell aktivitetsvekst i 2017 er om lag 1,1 prosent. Disse medlemmer mener
det er uheldig at en halv milliard kroner til sykehus ikke brukes,
sett i lys av den økonomiske situasjonen som norske sykehus er i. Disse medlemmer mener
videre at situasjonen viser at det behov for å redusere graden av
innsatsstyrt finansiering, og øke basisfinansieringen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil påpeke at det er
normalt at det må foretas justeringer av kap. 732 post 76 Innsatsstyrt
finansiering, da denne posten er et anslag. Denne justering foretas
hvert år. Disse
medlemmer vil vise til Prop. 12 S (2013–2014), hvor basisbevilgningene
til RHFene ble foreslått nedjustert med 100 mill. kroner og ISF
ble foreslått nedjustert med 27,1 mill. kroner. Disse medlemmer viser videre
til at slike justeringer er blitt gjort under skiftende regjeringer,
f. eks. Prop. 32 S (2010–2011), hvor ISF ble foreslått nedsatt med
46,3 mill. kroner, mens basisbevilgningene ble foreslått
nedsatt med til sammen 4,45 mrd. kroner, til Prop. 37 S (2009–2010),
hvor ISF ble foreslått nedsatt med 364,7 mill. kroner, og til Prop.
22 S (2012–2013), hvor ISF ble foreslått forhøyet med 278 mill.
kroner. ISF-bevilgningen i omgrupperingsproposisjonen for 2015 ble
foreslått økt med om lag 560 mill. kroner, knyttet til endelig avregning
for 2014 og oppdatert prognose for vekst i 2015. I omgrupperingsproposisjonene
for 2016 og 2017 ble ISF-bevilgningene foreslått redusert.
Disse medlemmer vil påpeke
at om lag 325 mill. kroner av beløpet på 508,7 mill. kroner er knyttet til
lavere aktivitet i 2017 innen somatikk. Av beløpet på 325 mill.
kroner er om lag 63 mill. kroner knyttet til at sykehusene får refusjon
for de nye hepatitt C-legemidlene, delvis basert på ny informasjon
om lavere legemiddelpriser i 2017. Videre vil disse medlemmer påpeke at
dersom endelig avregning for foregående budsjettår, eller prognoser
for aktivitet for inneværende budsjettår, gir grunnlag for endringer
i ISF-bevilgningen, er det vanlig praksis at dette gjøres i omgrupperingsproposisjonen
for inneværende år. Endringene kan føre til behov for oppjustering
eller nedjustering av bevilgningen. Dette er i tråd med prinsippet
for ISF-ordningen: Dersom aktiviteten blir lavere enn forutsatt,
vil tilskuddene til de regionale helseforetakene bli lavere. Dersom
aktiviteten blir høyere enn forutsatt, vil tilskuddene til de regionale
helseforetakene bli høyere.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at bevilgningen til forsøk med statlig finansiering av eldreomsorg
foreslås økt med 99,8 mill. kroner, uten at Helsedirektoratet, som
gjennomfører forsøket, kan redegjøre ordentlig for årsaken til merforbruket. Disse medlemmer støtter
ikke dette forsøket, og mener at midlene burde vært brukt på å bedre
de kommunale tjenestene.
Disse medlemmer merker seg
at det er et mindreforbruk på 6 mill. kroner i helsetjenester til
innsatte i fengsel, og et mindreforbruk på 2,5 mill. kroner knyttet til
narkotikaprogram med domstolskontroll, og at dette skyldes ubrukte
midler i kommunene i 2016. Disse medlemmer viser til
at behovet for helsetjenester i fengsel er stort, likeså å få til
alternativ til ubetinget fengsel for rusmiddelavhengige som dømmes
for kriminalitet. Disse
medlemmer mener det er uheldig at midlene trekkes inn.
Disse medlemmer merker seg
at folketrygdens utbetaling til tannbehandling foreslås redusert
med 26,5 mill. kroner, fordi utgiftene er lavere enn tidligere forutsatt. Disse medlemmer mener
dette bør få betydning for neste års budsjettprioriteringer for
sårbare grupper som trenger økonomisk støtte til tannbehandling.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at etablering av protonbehandling har vært utredet siden 2010. Disse medlemmer peker
på at ulike rapporter viser at 12–17 pst. av alle pasienter som
i dag behandles med stråleterapi, kan ha bedre nytte av behandling
med protoner enn av behandling med fotoner. Pasienten får færre
langtidsskader, og ikke minst gir behandlingen større grad av helbredelse. Disse medlemmer viser
til at de regionale helseforetakene fikk i oppdrag å utrede forslag
til lokalisering av protonsentre, og at de konkluderte med å anbefale
at det bør bygges to protonbehandlingssentre, ett ved Oslo universitetssykehus
(Radiumhospitalet) og ett ved Helse Bergen. Disse medlemmer har merket
seg at hovedbegrunnelsen for denne anbefalingen er at behovet anslås
til ca. 1 780 pasienter i 2022, og at én protonakselerator
på landsbasis ikke er nok til å kunne betjene dette antallet pasienter.
I tillegg er det faglige fordeler med å ha to sentre. Disse medlemmer viser
til at det er foretatt en ny utredning på bakgrunn av et anmodningsvedtak
i Stortinget, men at rapporten som ble forelagt RHF-ene 23. oktober
2017, ikke er gjort kjent for Stortinget. Disse medlemmer registrerer
at regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet, samt Venstre
og Kristelig Folkeparti, i forbindelse med budsjettavtalen datert
22. november 2017 ble enige om et anmodningsforslag som sier at
det skal etableres to protonsentre i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett for 2018, der det foreslås å sette av 229,5 mill. kroner
til etablering av to protonsentre i Norge og at arbeidet forutsettes
å komme i gang så raskt mulig. Disse medlemmer er av den
oppfatning at arbeidet kan gjennomføres raskere enn regjeringen
legger opp til. Samtidig er disse medlemmer kjent med
sykehusenes stramme budsjett og mener finansieringen av de offentlige
sykehusene må samsvare med de forventninger og krav som stilles.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser
til at regjeringen i proposisjonen redegjør for at det, i samsvar
med Stortingets vedtak ved behandlingen av statsbudsjettet for 2017,
planlegges videre for to protonsentre i Norge. Det foreslås at det første
senteret etableres ved Radiumhospitalet ved Oslo universitetssykehus.
Det andre senteret skal etableres i Bergen. Helse- og omsorgsdepartementet
vil gi Helse Vest RHF i oppdrag å planlegge for at dette senteret
kan stå ferdig i 2025. Senterets kapasitet og størrelse tilpasses
behov og utviklingen i behandlingsteknologi. Behandling av låneramme
og konsept tas når Helse Vest RHF har styrebehandlet saken.
Flertallet støtter regjeringens
forslag, men vil presisere at oppdraget til Helse Vest innebærer
ferdigstillelse senest i 2025, og viser i denne sammenheng
til merknaden i budsjettavtalen for 2017:
«Stortinget ber
regjeringen planlegge for to protonsentre i Norge, i tråd med Stortingets
vedtak. Det andre senteret skal etableres i Bergen. HOD vil gi Helse
Vest i oppdrag å planlegge for at dette senteret kan stå ferdig senest
i 2025. Senterets kapasitet og størrelse tilpasses behov og utvikling
i behandlingsteknologi. Behandling av låneramme og konsept tas når
Helse Vest har styrebehandlet saken. Helse Vest gis evt. mulighet
til å forskuttere investeringen etter at låneramme og konsept er behandlet.
Statens utbetalinger vil skje etter en planlagt fremdrift der senteret
står ferdig i 2025. Stortinget ber regjeringen komme tilbake til
Stortinget med sak der muligheten for en forskuttering av senteret
i Bergen drøftes, innen statsbudsjettet 2019 legges frem.»