Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg, Marianne Marthinsen,
Eirik Sivertsen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes, Monica
Carmen Gåsvatn, Trond Helleland og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Hans Andreas Limi, Christian Tybring-Gjedde og Kristian P. Wilsgård,
fra Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun
Lysbakken, fra Venstre, Abid Q. Raja, og fra Kristelig Folkeparti,
Knut Arild Hareide, slutter seg til at Norges forsvarsevne
utgjøres av Forsvarets samlede kapasiteter, og at samvirket mellom
forsvarsgrenene og med våre allierte er av avgjørende betydning.
En relevant, moderne, slagkraftig og mobil landmakt med evne til
egenbeskyttelse og kapasitet til å håndtere både tradisjonelle og
nye trusler er og forblir en helt sentral komponent for Norges forsvarsevne.
Komiteen legger til grunn
landmaktens oppgavesett slik det framgår i proposisjonen:
-
Landmakten skal
i en fellesoperativ og alliert ramme bidra til å ivareta norsk sikkerhet
på norsk territorium.
-
Landmakten skal
ivareta en tilpasset, landsdekkende tilstedeværelse for blant annet
å sikre størst mulig nasjonal kontroll i håndteringen av uønskede
episoder, hendelser og anslag.
-
Landmakten skal,
sammen med fellesoperative ressurser, kunne operere i et høyintensitetsmiljø
mot en motstander i én landsdel, slik at forholdene legges til rette
for tidlig alliert innsats.
-
Landmakten skal
være i stand til å gjennomføre territorielle operasjoner over hele
landet i fred, i en sikkerhetspolitisk krise og i væpnet konflikt.
-
Landmakten skal
være i stand til å operere sammen med allierte på norsk territorium
i en sikkerhetspolitisk krise og i væpnet konflikt.
-
Landmakten skal
kunne bidra til å sikre allierte mottaksområder gjennom hele krisespekteret.
-
Landmakten skal
være i stand til å stille relevante styrkebidrag til internasjonal
innsats, herunder bidrag til kollektivt forsvar som del av allierte
operasjoner.
Komiteen legger
videre til grunn at grunnleggende soldatutdanning i Hæren organiseres
for å oppnå kosteffektiv styrkeproduksjon og best mulig samlet tilgjengelighet
på de stående avdelingsstrukturene.
Komiteen vil understreke behovet
for å behandle de ulike forsvarsgrenenes kapasiteter i samvirke
og sammenheng.
Komiteen vil uttrykke sin
støtte til viktige endringer i den videre utviklingen av Hæren og
Heimevernet: styrket og permanent landmilitær tilstedeværelse i
Finnmark gjennom etablering av en kavaleribataljon ved Garnisonen
i Porsanger, samling av Hærens og Heimevernets avdelinger i Finnmark
under én felles ledelse (Finnmark landforsvar) og den foreslåtte
reformen av førstegangstjenesten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, legger
til grunn at fordelingen av årsverk og vervede i Hærens avdelinger
skal ha som mål å realisere størst mulig reaksjonsevne og tilgjengelighet
for Hærens stående avdelinger, med prioritet til avdelingene i Troms
og Finnmark.
Flertallet kan ikke se at
den foreliggende proposisjonen godtgjør at det var behov for å utsette
behandlingen av landmaktens videre utvikling. De viktigste grepene
i landmaktproposisjonen – styrking av Garnisonen i Porsanger, etablering
av Finnmark landforsvar og reform av førstegangstjenesten – kunne
vært gjennomført i langtidsplanproposisjonen, jf. Prop. 151 S (2015–2016).
Landmaktproposisjonens omtale av Hærens stridsvognkapasitet viser
på sin side at regjeringen fortsatt mangler evne til å ta stilling
og legge fram konkrete forslag, men i stedet fortsetter å utrede
og utsette viktige beslutninger for landmakten.
Flertallet viser til at regjeringen
gjennom å framskynde investeringen i nye kystvaktskip allerede har forrykket
de opprinnelige investeringsplanene i langtidsplanproposisjonen,
Prop. 151 S (2015–2016). Gjennom forliket om langtidsplanproposisjonen
ble det også gjort endringer med økonomiske konsekvenser, for eksempel
videreføring av Kystjegerkommandoen og heimevernsbasen på Setnesmoen.
I tillegg er det blitt stilt spørsmål ved realismen i de skisserte
kravene til interneffektivisering.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om i revidert nasjonalbudsjett 2018 å legge fram
en oppdatert investerings- og kostnadsplan for langtidsplanperioden,
både for perioden 2017 til og med 2020 og for hele langtidsplanperioden
fram til og med 2034.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
understreke betydningen av at vedtak om struktur, kapasiteter og
investeringer følges opp med budsjettmidler. Alternativet er svekket
bærekraft og kampkraft.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til behandlingen av
Innst. 62 S (2016–2017) til Prop. 151 S (2015–2016), der Stortinget
sluttet seg til at det skulle gjennomføres en særskilt utredning
av den fremtidige landmakten for å vurdere hvordan Hæren og Heimevernet
kan utvikles for å forbli relevante og best mulig kunne møte dagens og
morgendagens trusler. Denne proposisjonen om utviklingen av landmakten
legger til rette for en videreutvikling av Hæren og Heimevernet
i tråd med prioriteringene i langtidsplanen. Fornyelsen har allerede
startet, og landmakten vil være under modernisering og utvikling
i lengre tid. Tiltakene som foreslås, vil hver for seg og sammen
gradvis øke den operative evnen.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil peike på
at Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti heilt frå langtidsplanen
for Forsvaret vart lagt fram, åtvara sterkt mot regjeringa sitt
forslag om å skyve Hæren og Heimevernet ut i ei eiga «landmaktutgreiing».
Frå fleire hald vart det åtvara mot at det i forslaget til langtidsplan ikkje
er økonomisk handlingsrom til naudsynte investeringar i Hæren og
Heimevernet. Desse
medlemene viser til at fleire av forslaga i Prop. 2 S (2017–2018) nettopp
kjem som resultat av for tronge økonomiske rammer i langtidsplanen.
Medlemen i komiteen
frå Senterpartiet understrekar at Forsvaret må utviklast innanfor
ei ramme som sikrar at dei ulike elementa utfyller og forsterkar
kvarandre og gir eit balansert forsvar i alle domene. Denne medlemen understrekar
at heile Forsvaret må vere i stand til å operere tett med nære allierte.
På grunn av Noregs spesielle geografi må landmakta ha dagleg evne
til moderne og fullintegrerte høgintensive operasjonar i heile landet
både åleine og med våre næraste allierte. Denne medlemen viser til at
Hæren og Heimevernet gjennom teknologisk og strukturell likskap
med allierte skal medverke til å skape gjennomgåande truverde i
evna vår til avskrekking.
Denne medlemen viser til at
å arbeide for eit samfunn der folket i landet faktisk styrer landet,
er ein berebjelke i Senterpartiet sin politikk. Eit sterkt norsk folkestyre
føreset ein godt fungerande og suveren nasjonalstat. Det er ikkje
mogleg å sikre norske borgarar sin suverene rett til å styre landet
utan at me evnar å forsvare oss. Då må me ha eit sterkt norsk forsvar. Denne medlemen understrekar
at Noreg sin tryggleik er sterkt avhengig av forsvarsviljen og kompetansen
til det norske folket. Å styrke vernepliktinstituttet og dei strukturane
i Forsvaret som held opptaket av vernepliktige oppe, er avgjerande
for Senterpartiet.
Denne medlemen viser til at
Senterpartiet i sitt alternative budsjett for både 2017 og 2018
har føreslått å auke Hæren sitt budsjett med ein mrd. kroner, noko som
ville sikra igangsetting av investeringar i naudsynte kapasitetar
i Hæren samt finansiert høgare oppsettingsgrad i Brigaden og meir
trening og øving i Hæren.
Denne medlemen viser til at
Senterpartiet i 2015 vedtaksfesta NATO sitt toprosentmål. Det betyr
at Noreg skal auke forsvarsløyvingane til 2 pst. av BNP innan 2024.
Målsetjinga har Noreg forplikta seg til overfor NATO gjennom regjeringa
si tilslutning på Nato-toppmøtet i Wales i 2014. Denne medlemen understrekar
at eit fleirtal av dagens parti på Stortinget gjekk til val på partiprogram
der dei har vedtaksfesta NATOs toprosentmål.
Denne medlemen viser til at
forsvarsministeren i skriftleg svar til Senterpartiet har vedgått
at
«å oppnå en situasjon
der Norge faktisk bruker 2 prosent av BNP til forsvarsformål vil
kreve betydelige rammeøkninger i de kommende årene, også ut over nivåene
det planlegges for i denne langtidsplanen».
Denne medlemen understrekar
at når Stortinget no skal handsame Prop. 2 S (2017–2018), er det
naturleg å ta konsekvensen av NATO sitt toprosentmål og auke dei
økonomiske rammene. Dette gir økonomisk handlingsrom til ei naudsynt
styrking av Hæren og Heimevernet.
Denne medlemen understrekar
at problemet for Hæren i dag er for tronge økonomiske rammer, noko som
tvingar fram fleire uheldige endringar i Hæren og Heimevernet. Denne medlemen vil
mellom anna vise til at sjef for Hæren sjølv har slått fast at langtidsplanen
for Forsvaret er ei nedprioritering av Hæren. I Dagens Næringsliv
onsdag 28. juni sa han:
«Dersom de økonomiske
rammene for utviklingen av landmakten blir stående, fører de til
en de facto nedprioritering av Hæren og Heimevernet, og en dreining bort
fra et balansert forsvar. Vi får da et forsvar med en svakere landkomponent,
der tilstedeværelse, kontroll og evne til å møte en motstander også
på bakken svekkes.»
Denne medlemen understrekar
at regjeringa ikkje har løyvd midlane som Hæren skulle hatt som
følgje av Prop. 73 S (2011–2012). Sjef for Hæren stadfesta i ovannemnte
kronikk at:
«Hærens erfaring
fra siste langtidsplan (fire år, 2013–2016) var at vi fikk omtrent
halvparten av det som var planlagt til investeringer.»
Denne medlemen viser til at
Senterpartiet heile tida har kjempa for å sikre Hæren naudsynte
kapasitetar som artilleri, stridsvogner og kampluftvern, akkurat slik
forsvarssjefen tilrådde i sitt fagmilitære råd hausten 2015. Landmaktutgreiinga
slår fast at Noreg treng å vidareføre og styrke sin mekaniserte
brigade, slik Senterpartiet innstilte på under handsaminga av langtidsplanen
i fjor vår. Denne
medlemen understrekar at ein styrka mekanisert brigade sikrar
Forsvaret dei same kapasitetane som våre allierte. Å organisere
Hæren som ein mekanisert brigade er nettopp det NATO oppmodar Noreg
om å halde fram med å gjere.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative budsjett, hvor det foreslås å øke bevilgningene til
hær og heimevern med til sammen 550 mill. kroner, noe som vil muliggjøre
blant annet viktige investeringer som har vært utsatt, å oppgradere
utstyr for Heimevernet og å styrke landmakten samlet sett.
Dette medlem viser til viktigheten
av å føre en langsiktig og forutsigbar sikkerhetspolitikk. Det innebærer
at Norge bygger opp en forsvarsevne som er rustet også for nye endringer
i den allianse- og sikkerhetspolitiske situasjonen. Dette medlem understreker
viktigheten av en sterk landmakt rettet inn mot å forsvare Norge
som en avgjørende komponent i dette. Dette medlem mener regjeringens
forslag til landmaktproposisjon på avgjørende punkter ikke legger
opp til den styrkingen av landmakten som dette medlem ser som nødvendig
for å ha et sterkt nasjonalt forsvar som skal bidra til sikkerhet,
avspenning og tilstedeværelse og beredskap i nord. Dette medlem understreker
videre at regjeringen legger opp til et forsvar som i for stor grad
er rettet inn mot å bistå i kriger og internasjonale operasjoner,
noe som går på bekostning av det norske forsvarets evne til å forsvare
eget territorium.
Dette medlem ser det som åpenbart
at Norges geostrategiske posisjon generelt, og den endrede sikkerhetspolitiske
situasjonen spesielt, tydeliggjør nødvendigheten av at Norge bygger
opp et sterkt nasjonalt forsvar som er i stand til å løse et bredt
sett av oppgaver, også uten alliert hjelp. På denne bakgrunn går dette medlem inn
for en styrket landmakt sammenlignet med det regjeringen legger
opp til i Prop. 2 S (2017–2018).
Dette medlem viser til at
den såkalte baseerklæringen, som danner grunnlaget for norsk basepolitikk, innebærer
at utenlandske styrker ikke skal være stasjonert i Norge på permanent
basis i fredstid. Dette medlem er
svært kritisk til at Norge nå har amerikanske soldater i trening
på Værnes i den såkalte rotasjonsordningen. Dette medlem er bekymret for
en utvikling hvor Norge prioriterer ned sin egen landmakt og risikerer
større avhengighet av alliert støtte også i fredstid. Dette medlem mener
regjeringen bør avslutte rotasjonsordningen på Værnes og takke nei
til nye forespørsler som innebærer tilstedeværelse av utenlandske styrker
på permanent basis i fredstid. Dette medlem viser for øvrig
til merknader fra dette
medlem om Forsvarets overordnede innretning i Innst. 62 S
(2016–2017).
Dette medlem viser til toprosentmålet
og at flere av partiene har forpliktet seg til dette. Dette medlem viser
til at også Sosialistisk Venstreparti vil bruke penger for å sikre
et relevant forsvar, øke beredskapen i nord og ha en relevant landmakt. Dette medlem mener
imidlertid at å øke budsjettet med opp mot 20 mrd. kroner på få
år er urealistisk. Det er også uansvarlig å gi Forsvaret, som i
tiår har slitt med tomme løfter fra politikerne, falske forhåpninger. Dette medlem mener
at partiene som støtter toprosentmålet, må vise hvordan de skal
klare å prioritere så mye penger til Forsvaret.
Dette medlem mener en forsvarspolitisk
fornuftig og økonomisk forsvarlig måte å finansiere økte investerings-
og driftsmidler til landmakten på er å redusere kjøpet av F-35 kampfly
til 40 heller enn 52 slik langtidsplanen legger opp til. Dette medlem viser
til at innkjøp av 52 F-35-kampfly har en beregnet kostnad på rundt
270 mrd. kroner i et 30-årsperspektiv. Dette medlem viser også til
det fagmilitære rådet som i forkant av kampflybestillingen konkluderte
med at antallet kampfly ikke kunne underskride 27–42 kampfly for
å kunne betegnes som «det minste kompetansebærende kampflyvåpenet». Dette medlem viser
til Innst. 62 S (2016–2017), hvor dette medlem foreslo en reduksjon
i antallet kampfly Norge skal bestille. Dette medlem viser til at
en reduksjon i kampflybestillingen vil være i tråd med det andre
NATO-land foretar seg. Alle NATO-land som er med i F-35-samarbeidet
utenom Tyrkia, har besluttet eller vurderer å redusere antallet kampfly
de skal kjøpe inn. Dette
medlem viser til at debatten om investeringer i Hæren i stor
grad dreier seg om tidspunkt for når disse skal gjøres, ikke om
de er nødvendige. Dette
medlem mener det er mer og mer tydelig at en reduksjon i antall
kampfly vil gi betydelig rom for økte investeringer i et sterkt
nasjonalt forsvar og landmakt.
Dette medlem kan ikke slutte
seg til regjeringens foreslåtte opplegg for anskaffelse av nytt
rørartilleri, hvor levering av nytt rørartilleri er foreslått utsatt
til perioden 2021–2024. Dette medlem mener det er behov
for å framskynde anskaffelsen av denne kapasiteten.