7.2 Kap. 253 Folkehøyskoler
Regjeringen foreslår
en bevilgning på kr 826 952 000 under dette kapitlet.
Komiteen viser
til proposisjonen, der regjeringen foreslår en realnedgang i tilskuddet
til folkehøyskoler sammenlignet med inneværende budsjettår. Komiteen merker
seg at departementet foreslår å innrette kuttet gjennom en reduksjon
i folkehøyskolenes tilbud om såkalte kortkurs, det vil si kurs med
varighet på minst to dager og maksimum 94 dager, jf. forskrift til
lov om folkehøyskoler § 2.
Komiteen viser til at et
enstemmig storting har bedt regjeringen om å komme tilbake med forslag
til endring av loven, slik at virkeområdet for loven kan inkludere
Svalbard. Komiteen merker
seg at regjeringen har sendt et lovforslag på høring som oppfølging
av Stortingets vedtak.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, merker
seg at antall elever i folkehøyskolene har økt de siste årene, men
at budsjettforslaget ikke inkluderer justering for økt elevtall
i sektoren.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, hvor det foreslås å reversere kutt på
25 mill. kroner i kortkursordningen ved folkehøyskolene og bevilge10,8
mill. kroner til å opprettholde muligheten for studiestøtte for
år nummer to for folkehøyskoleelever. Dette flertallet viser videre
til budsjettforliket, hvor partiene er enige om at regjeringen bes
gå i dialog med folkehøyskolene med sikte på å finne en modell for
å fase ut tilskudd til kortkurs der grunnbevilgningen i så fall
økes tilsvarende.
Dette flertallet viser til
budsjettforliket, hvor det foreslås 1,1 mill. kroner til Setesdal
Folkehøgskole for å øke elevantallet fra 40 til 70. Dette flertallet viser
videre til at det foreslås 0,7 mill. kroner til oppstart av folkehøyskolen
Helse på Evje i Aust-Agder fra 2019. Dette flertallet viser til
at skolen må godkjennes etter vanlig saksgang.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, mener kompetanse er mer enn studiepoeng.
Folkehøyskolenes rolle er viktig ikke bare for den enkeltes læring,
men også som arena for folkeopplysning, kunnskap, kultur og dannelse
gjennom hele livet. Dette
flertallet mener derfor at opprettholdelse av støtten til
kurs ved folkehøyskolene er en viktig investering også i livslang læring.
Dette flertallet viser til
proposisjonen, der regjeringen i beregningsmodellen ikke legger
inn kompensasjon for elevtallsutviklingen i sektoren, dette til tross
for at Stortinget har uttalt at finansieringen skal være forutsigbar,
og at årlig justering skal baseres på elevtallsutviklingen og kostnadsutviklingen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti reagerer
på at regjeringen i tillegg velger å foreslå et betydelig kutt i
tilskuddet til folkehøyskolene gjennom å avvikle tilskudd til såkalte
kortkurs. Dette vil innskrenke folkehøyskolenes mulighet til å bidra
til allmenndanning og bety en dramatisk reduksjon i driften til
flere av folkehøyskolene allerede neste år. Disse medlemmer mener kravet
til forutsigbarhet tilsier at regjeringen ikke kan tvinge sektoren
til en slik omlegging på så kort varsel og uten en forutgående debatt
i Stortinget om folkehøyskolenes virksomhet og behandling av lovgrunnlaget.
Til sammen innebærer
regjeringens budsjettforslag en reduksjon i tilskuddet til folkehøyskolene
på hele 34 mill. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til viktigheten av at folkehøyskolene gir et bredt tilbud over hele
landet, og at de imøtekommer elevenes behov for tilrettelegging
sammen med universell tankegang. Det er viktig å imøtese nye initiativ
som dekker behov som i dag står utilfredsstilt. Disse medlemmer vil henvise
til Sjunkhatten folkehøgskole som et slikt initiativ som bør være
prioritert, både av høyskolerådet og politisk.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til finansinnstillingen og til Senterpartiets
alternative budsjettforslag, der det ble foreslått å reversere regjeringens
opprinnelige forslag til kutt i bevilgningen med til sammen 45 mill.
kroner.
Disse medlemmer viser til
at økningen i antall som søker og ønsker å gå på folkehøyskole,
gir grunnlag for opprettelse av flere folkehøyskoler. Derfor har
Senterpartiet i partiets alternative budsjettforslag foreslått en
økning på 2 mill. kroner for 2018 i oppstartsmidler, fordelt likt
for etablering av Røros folkehøgskole og Sjunkhatten folkehøgskole. Disse medlemmer vil vurdere
ytterligere behov for midler for 2018 i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener folkehøyskolene er en
viktig del av vårt utdanningssystem, og derfor vil dette medlem styrke finansieringen
av folkehøyskolen, bygge flere skoler og inkludere folkehøyskolene
i ordningen med 11 måneders studiestøtte. Folkehøyskolene bidrar
dessuten til å fremme viktige verdier som solidaritet, miljøvern
og sosial integrering. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det foreslås bevilget
25 mill. kroner til å videreføre kortkursene, 10,8 mill. kroner
i studiestøtte til andreårselever og 9 mill. kroner i
økt tilskudd til elevtallsveksten, samt bevilgninger til oppstart
av to nye folkehøyskoler, Sjunkhatten folkehøgskole i Nordland og
Røros folkehøgskole i Sør- Trøndelag.
Dette medlem viser til at
regjeringen nok en gang har foreslått kutt i folkehøyskolene, og
mener at dette viser manglende forståelse for rollen til og behovet
for folkehøyskolene.