5.1 Kap. 231 Barnehager
Regjeringen foreslår
en bevilgning på kr 676 668 000 under dette kapitlet. Departementet
har i brev 25. oktober 2017 rettet feil i omtalen under tilstandsvurderingen
av barnehageområdet.
Komiteen vil
vise til at en god barndom varer hele livet. Gjennom sterke fellesarenaer
gir vi barna våre best forutsetninger for å lykkes. Barnehagen skal ivareta
barns behov for omsorg og lek og er første skritt på veien til livslang
læring og dannelse. Komiteen vil prioritere
tiltak som styrker kvaliteten i barnehagen, og som gir alle barn
mulighet til å gå i barnehage. Barn som skal utforske og veiledes
i lek og læring, og som skal vokse og utvikle seg sammen med andre,
trenger å ha stabile voksne rundt seg som har kompetanse om barn
og forståelse for barns behov. At alle barn blir sett hver dag, og
at de får omsorg og oppmuntring, er viktig for en god kvalitetsbarnehage.
Komiteen viser
til at regjeringens hovedmål er å øke kvaliteten på barnehagetilbudet
og styrke kunnskapsgrunnlaget.
Komiteen merker seg at regjeringen
bevilger totalt 400 mill. kroner til å fremme kvalitet i barnehagene. Midlene
går hovedsakelig til kompetanseheving hos de ansatte.
Komiteen merker seg at regjeringen
foreslår å øke maksprisen for en heltidsplass i barnehage med 110 kroner
reelt per måned, samtidig som ordningen med, og kriteriene for,
redusert foreldrebetaling videreføres.
Regjeringen viderefører
også ordningen med gratis kjernetid for tre-, fire- og femåringer
fra familier med lav inntekt.
Komiteen merker seg at regjeringen
foreslår å styrke satsningen på tidlig innsats i barnehage og skole med
100 mill. kroner, herunder innføringen av en samarbeidsplikt for
barnehage- og skoleeier og styrket rekrutteringsarbeid for å øke
barnehagedeltakelsen for barn med minoritetsspråklig bakgrunn. Komiteen registrer
at kommunene får 200 mill. kroner mer over de frie inntektene til
arbeid med tidlig innsats i barnehage og skole.
Komiteen viser til at regjeringen
i juni 2017 har sendt på høring et forslag om en bemanningsnorm
og en skjerpet pedagognorm. Komiteen merker seg at bevilgningene
til flere barnehagelærere økes fra 172 mill. kroner i 2017 til 424
mill. kroner i 2018.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, er glade for at barnehagesektoren
preges av et stort mangfold av både private og kommunale tilbydere
av barnehage. Et slikt mangfold er viktig for familiens valgfrihet.
Barn og familier er ulike. Noen barn trives i en naturbarnehage, mens
andre finner seg mer til rette i en kunstbarnehage. Ulike barnehager,
både kommunale og private, inspirerer hverandre og stimulerer til
kontinuerlig kvalitetsforbedring. Flertallet vil likevel påpeke
viktigheten av at tilbudet til barna skal være likeverdig og i samsvar med
formålet i barnehageloven og den nye rammeplanen, selv om det kan
være variasjon i pedagogiske retninger mellom de enkelte barnehagene.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det gjennom budsjettforliket foreslås å heve beløpsgrensen
for rett til gratis kjernetid i barnehage for 3-, 4- og 5-åringer
til 533 500 kroner med virkning fra 1. august 2018. Endringen medfører
at om lag 6 600 flere barn vil få rett til gratis kjernetid. Dette
vil være et løft for barn fra mindre ressurssterke familier og ha
en forebyggende helse- og utdanningseffekt som vil gi ringvirkninger
i samfunnet i årene som kommer. Dette flertallet merker seg
at regjeringen og stortingsflertallet har erstattet forsøket med
gratis kjernetid i utvalgte områder med en nasjonal ordning for
gratis kjernetid for lavinntektsfamilier.
Dette flertallet vil fremheve
at regjeringen i samarbeid med Venstre og Kristelig Folkeparti satser mer
på kvalitet i barnehagen enn noen gang tidligere.
Dette flertallet viser til
at det i 2018 bevilges nærmere 400 mill. kroner til tiltak for å
fremme kvaliteten i barnehagen, med særlig vekt på kompetanseheving
hos barnehagepersonalet. Dette er en nominell økning på om lag 230
mill. kroner fra 2013, over en dobling av bevilgningene. Dette flertallet vil
fremheve viktigheten av å fortsette satsingen på trygge og kvalitetsmessig
gode barnehager. Alle barn skal få en god start i livet.
Dette flertallet viser til
at ny rammeplan for barnehagen trådte i kraft høsten 2017. Det er
viktig at barn opplever et stimulerende miljø som bidrar til deres allsidige
utvikling. I barnehagen skal barn lære gjennom å leke og utfolde
skaperglede, undring, språkforståelse og utforskertrang.
Dette flertallet mener at
trygge fagpersoner er avgjørende for å ha god kvalitet i barnehagene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at regjeringen
i juni 2017 sendte ut på høring et forslag om å skjerpe kravet til
den pedagogiske bemanningen og et minimumskrav til grunnbemanning.
Regjeringen foreslår at det stilles krav om at barnehagene har en
bemanning som tilsvarer minimum én ansatt per tre barn under 3 år
og én ansatt per seks barn over 3 år. Det foreslås videre én pedagogisk
leder per syv barn under 3 år og én pedagogisk leder per 14 barn
over 3 år. Disse medlemmer merker
seg at det tas sikte på at endringene trer i kraft 1. august 2018.
Dette er to år tidligere enn opprinnelig lovet når det gjelder innføringen av
en bemanningsnorm. Disse
medlemmer mener dette, sammen med den øvrige satsingen på
kvalitet i barnehagen, vil bidra til å utjevne kvalitetsforskjeller
i barnehagesektoren. Disse
medlemmer viser til Prop. 1 S (2017–2018), der det foreslås
å øke bevilgningene til flere barnehagelærere til 424 mill. kroner
i 2018.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at innføring av en bemanningsnorm og en skjerpet pedagognorm
har vært varslet og signalisert fra regjeringen og stortingsflertallet
i lengre tid, og at flere kommuner allerede har satset på barnehage
og flere barnehagelærere for å oppfylle normen. Flertallet har også merket
seg at regjeringen i Lærelystmeldingen varslet en ambisjon om å
skjerpe kompetansekravene ytterligere, men at det må vurderes i
lys av utviklingen i antall barnehagelærere som blir utdannet og
som blir i yrket.
Flertallet viser til at en
god overgang fra barnehage til skole er viktig for å ivaretas barnets
behov for trygghet og for å sikre at opplæringen er tilpasset barnet fra
første skoledag. Flertallet er
derfor glad for at regjeringen, Venstre og Kristelig Folkeparti
vil lovfeste en samarbeidsplikt mellom barnehage- og skoleeier,
og at man i Prop. 1 S (2017–2018) bevilger 20 mill. kroner i rammetilskuddet
til kommunene for innføring av plikten.
Flertallet viser til at 91
pst. av alle barn mellom ett og fem år hadde plass i barnehage ved
utgangen av 2016. Det er en større andel enn på noe annet tidspunkt tidligere.
Sammenlignet med tilsvarende tall for 2015 er økningen størst for
barn i alderen 1–2 år.
Flertallet er glad for at
det i Prop. 1 S (2017–2018) foreslås å bevilge 20 mill. kroner til
å etablere en ny tilskuddsordning for at kommunene kan drive oppsøkende
virksomhet overfor minoritetsspråklige familier som ikke bruker
barnehage. Dette er viktig for å sikre at flere barn som ikke snakker
norsk hjemme, får mulighet til å gå i barnehage.
Flertallet vil peke på viktigheten
av at barnehagen er tilgjengelig for alle, uavhengig av inntekt.
Derfor har stortingsflertallet sikret en nasjonal moderasjonsordning
for foreldrebetaling i barnehagen som sikrer at ingen betaler mer
enn 6 pst. av husholdningsinntekten for en barnehageplass. En slik
ordning sikrer at barnehagen er tilgjengelig også for lavinntektsfamilier,
samtidig som den sikrer at det også lønner seg å jobbe. Det har blitt
innvilget reduksjon i foreldrebetalingen for 33 300 barn i 2016.
Det er 8 000 flere enn i 2015. Flertallet viser til at en
for stor andel av familier som faller inn under denne ordningen,
ikke benytter seg av den, og til at regjeringen skal gjennomføre
en utredning for å se på årsaker til dette. Flertallet mener det er viktig
at denne ordningen fungerer godt, slik at familier med lav inntekt også
kan benytte seg av barnehage.
Flertallet viser til at det
i Prop. 1 S (2017–2018) foreslås å bevilge fem mill. kroner til
flere plasser i videreutdanning av barnehagelærere innenfor språkutvikling
og språklæring.
Dette er en del
av satsingen på tidlig innsats. Flertallet vil understreke
viktigheten av systematisk arbeid med barns språkutvikling allerede
fra barnehagealder. Flertallet viser
også til at regjeringen har sendt et lovforslag til Stortinget om
å stille krav til norskspråklig kompetanse hos de ansatte i barnehagene.
Flertallet viser til at regjeringen
har varslet en gjennomgang av regelverket for private barnehager, herunder
spørsmål om gevinstmuligheter ved salg av private barnehager, mulighetene
for å lånefinansiere oppkjøp av barnehagene og det økonomiske tilsynet med
de private barnehagene. Flertallet ser det som positivt
at regjeringen ønsker å vurdere nye måter å regulere og kontrollere
sektoren på.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet understreker at kompensasjonen
til kommunene for innføring av bemanningsnormen og skjerping av
pedagognormen er beregnet på samme måte som ved innføringen av nye
plikter tidligere, som utvidelse av rett til plass og innføring
av moderasjonsordninger. Beregningen er i tråd med veilederen for
statlig styring av kommuner og fylkeskommuner.
Disse medlemmer merker seg
at maksimalprisen foreslås økt til 2 910 kroner per måned, en realvekst på
110 kroner. Økningen gir rom for andre satsinger innenfor Kunnskapsdepartementets
område, deriblant et betydelig kvalitetsløft i barnehagene. Disse medlemmer merker
seg at kvaliteten og innholdet i barnehagene varierer for mye, og
er glad for at regjeringen prioriterer å styrke kvalitetsarbeidet
i barnehagene samtidig som lavinntektsfamilier blir skjermet fra
den moderate økningen i makspris.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at det viktigste for å oppnå kvalitet i barnehagen er nok kvalifiserte
voksne. For å sikre høy kompetanse rundt de yngste barna vil Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti stille krav om at halvparten av dem
som jobber i barnehagen, skal være barnehagelærere. Regjeringens
forslag til pedagognorm gir en andel barnehagelærere på 43 pst.
Dette er etter disse
medlemmers oppfatning en lite ambisiøs satsing.
Disse medlemmer viser til
at regjeringens forslag til statsbudsjett gir dyrere barnehager
for familiene ved at maksprisen øker til 2 910 kroner. Dette er
en realøkning på 110 kroner i 2018. Sammen med økningen i kontantstøtten
er regjeringens egne anslag at nesten 1 100 færre barn vil gå i
barnehagen som en direkte konsekvens av denne politikken. Disse medlemmer vil slå
ring om maksprisen som sikrer at barnehage er tilgjengelig for vanlige
barnefamilier.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til finansinnstillingen, der Arbeiderpartiet
foreslo et barnehageløft på 600 mill. kroner mer enn i regjeringens
budsjettforslag.
Disse medlemmer viser til
finansinnstillingen, der Arbeiderpartiet satte av 125 mill. kroner
til en opptrapping til 50 pst. barnehagelærere innen august 2019.
Disse medlemmer viser til
at Arbeiderpartiet i finansinnstillingen foreslo å bevilge 300 mill.
kroner til å reversere regjeringens økning av maksprisen. Disse medlemmer ønsker
at flere skal ha mulighet til å få en barnehageplass og unngå ventelister,
og viser til at Arbeiderpartiet i finansinnstillingen foreslo å
bevilge 175 mill. kroner til flere barnehageplasser.
Disse medlemmer viser til
finansinnstillingen, der Arbeiderpartiet foreslo å sette av 30 mill.
kroner til svømmeopplæring i barnehage på kap. 231 post 70. Videre
viser disse medlemmer også
til at Arbeiderpartiet i finansinnstillingen foreslo å sette av
24,8 mill. kroner over kommunerammen til å heve inntektsgrensen
for rett til gratis kjernetid i barnehage til 533 500 kroner fra
1. august 2018.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett
med forslag om å øke rammetilskuddet til kommunene med 1,03 mrd.
kroner ut over regjeringens budsjettforslag for å finansiere innføringen
av to barnehageopptak i året.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil ha en barnehage som gir
alle barn like muligheter og bidrar til å utjevne sosial ulikhet. Dette medlem viser
med dette til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett,
der det foreslås bevilgninger på 300 mill. kroner for lavere foreldrebetaling
gjennom en reell videreføring av maksimumpris i barnehage. 328 mill.
kroner foreslås bevilget for å innføre en bemanningsnorm som tilsvarer
maksimum 3 barn pr. ansatt for barn opptil 3 år og maksimum 6 barn
pr. ansatt for barn over 3 år, samt at minimum 50 pst. av de ansatte skal
være barnehagelærere og minimum 25 pst. skal være fagarbeidere.
Det foreslås dessuten å kutte regjeringens bevilgninger til kontantstøtte,
men slik at 460 mill. kroner omgjøres til en kommunal ventestøtte
på kr 6 000 i måneden for barnefamilier som ikke har fått barnehageplass.
Dette medlem viser videre
til at det fra kommunene har kommet bekymring om at regjeringens
anslag for finansiering av normen som skal innføres fra 1. august
2018, er for lavt.