5. Rammeområde 22 Utbytte mv.
5.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet
Tabell 5.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under rammeområde 22
Kap. |
Post |
Formål |
Prop. 1 S (2017–2018) |
Inntekter |
|||
Renter og utbytte mv. |
|||
5611 |
|
Aksjer i NSB AS |
|
|
85 |
Utbytte |
150 000 000 |
5616 |
|
Kommunalbanken AS |
|
|
85 |
Aksjeutbytte |
443 000 000 |
5622 |
|
Aksjer i Avinor AS |
|
|
85 |
Utbytte |
232 000 000 |
5625 |
|
Renter og utbytte fra Innovasjon Norge |
|
|
80 |
Renter på lån fra statskassen |
170 000 000 |
|
81 |
Rentemargin, innovasjonslåneordningen |
20 000 000 |
|
85 |
Utbytte, lavrisikolåneordningen |
100 000 000 |
5631 |
|
Aksjer i AS Vinmonopolet |
|
|
85 |
Statens overskuddsandel |
70 900 000 |
|
86 |
Utbytte |
2 000 |
5652 |
|
Statskog SF – renter og utbytte |
|
|
80 |
Renter |
630 000 |
|
85 |
Utbytte |
26 000 000 |
5656 |
|
Aksjer i selskaper under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning |
|
|
85 |
Utbytte |
16 381 119 000 |
5680 |
|
Statnett SF |
|
|
85 |
Utbytte |
336 000 000 |
5685 |
|
Aksjer i Statoil ASA |
|
|
85 |
Utbytte |
14 544 000 000 |
5692 |
|
Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank |
|
|
85 |
Utbytte |
112 200 000 |
5693 |
|
Utbytte av aksjer i diverse selskaper mv. |
|
|
85 |
Utbytte fra Folketrygdfondet |
600 000 |
|
|
Sum inntekter rammeområde 22 |
32 586 451 000 |
|
|
Netto rammeområde 22 |
-32 586 451 000 |
5.2 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 22
Komiteen viser til Stortingets vedtak 4. desember 2017, der netto inntektsramme for rammeområde 22 er fastsatt til -33 192 551 000 kroner, jf. Innst. 2 S (2017–2018).
For omtale av de enkelte postene vises det til Prop. 1 S (2017–2018) Samferdselsdepartementet, Prop. 1 S (2017–2018) Nærings- og fiskeridepartementet, Prop. 1 S (2017–2018) Landbruks- og matdepartementet, Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine alternative budsjetter, samt til forslag og merknader i Innst. 2 S (2017–2018), og fremmer på denne bakgrunn ingen egne forslag under rammeområdet.
5.3 Kap. 5611 Aksjer i NSB AS
Post 85 Utbytte
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Samferdselsdepartementet
Gjeldende utbyttepolitikk for NSB AS innebærer et forventet utbytte på 50 pst. av konsernoverskuddet etter skatt. I tråd med gjeldende utbyttepolitikk foreslås det budsjettert med et utbytte fra NSB AS på 150 mill. kroner i 2018.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
5.4 Kap. 5616 Kommunalbanken AS
Post 85 Aksjeutbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
5.5 Kap. 5622 Aksjer i Avinor AS
Post 85 Utbytte
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Samferdseldepartementet
Ved behandlingen av Prop. 97 S (2013–2014) Ein del saker om luftfart, veg og jernbane, jf. Innst. 255 S (2013–2014), sluttet Stortinget seg til en utbyttepolitikk for Avinor AS som sier at for regnskapsårene 2014–2017 vil det bli tatt utbytte på 50 pst. for resultat opptil 1 mrd. kroner, mens det ikke vil bli tatt utbytte for resultat som overstiger dette beløpet.
Avinors årsresultat etter skatt for regnskapsåret 2016 var på 1 028,6 mill. kroner. Det ble i 2017 tatt et utbytte på 550 mill. kroner.
For regnskapsåret 2017 venter Avinor et resultat etter skatt på 464 mill. kroner. I tråd med utbyttepolitikken for regnskapsårene 2014–2017 er det foreslått å budsjettere med et utbytte fra Avinor AS på 232 mill. kroner i 2018. Endelig utbytte fastsettes på selskapets generalforsamling i 2018.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å øke kap. 5622 post 85 med 150 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, hvor det foreslås å øke utbyttet fra Avinor med116 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til at regjeringen tar ut 50 pst. av overskuddet i utbytte. Dette medlem viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å hente ut hele overskuddet til Avinor i utbytte. Dette medlem viser ellers til at det forutsettes at Avinor innenfor rammen legger en plan for innfasing av el-fly i anbudene sine.
5.6 Kap. 5625 Renter og utbytte fra Innovasjon Norge
Post 86 Utbytte, lavrisikoordningen
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten økes med 25 000 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
5.7 Kap. 5631 Aksjer i AS Vinmonopolet
Post 85 Statens overskuddsandel
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 86 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
5.8 Kap. 5652 Statskog SF – renter og utbytte
Post 85 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
5.9 Kap. 5656 Aksjer i selskaper under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning
Post 85 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten økes med 581 100 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å øke kap. 5656 post 85 med 30 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett, hvor det foreslås at staten skal føre en mer aktiv utbyttepolitikk og derigjennom hente inn 0,5 mrd. kroner i ekstra utbytte.
5.10 Kap. 5680 Statnett SF
Post 85 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
5.11 Kap. 5685 Aksjer i Statoil ASA
Post 85 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett, hvor det foreslås å øke utbytte fra Statoil med 0,5 mrd. kroner.
5.12 Kap. 5692 Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank
Post 85 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
5.13 Kap. 5693 Utbytte av aksjer i diverse selskaper mv.
Post 85 Utbytte fra Folketrygdfondet
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
5.14 Oversikt over komiteens forslag til bevilgninger samt fraksjonenes alternative standpunkter under rammeområde 22
Forslag til bevilgninger under de respektive kapitler og poster. Avvik fra regjeringens forslag i parentes. Forslaget fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti er komiteens tilråding. Øvrige forslag uttrykker alternativbudsjettenes standpunkter.
Kap. |
Post |
Formål |
Prop. 1 S |
H, FrP, V, KrF |
A |
Sp |
SV |
MDG |
R |
Utgifter (i tusen kroner) |
|||||||||
|
|
Sum utgifter |
0 |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
Inntekter (i tusen kroner) |
|||||||||
5622 |
|
Aksjer i Avinor AS |
|
|
|
|
|
|
|
|
85 |
Utbytte |
232 000 |
232 000 (0) |
232 000 (0) |
382 000 (+150 000) |
348 000 (+116 000) |
464 000 (+232 000) |
232 000 (0) |
5625 |
|
Renter og utbytte fra Innovasjon Norge |
|
|
|
|
|
|
|
|
85 |
Utbytte, lavrisikolåneordningen |
100 000 |
125 000 (+25 000) |
125 000 (+25 000) |
100 000 (0) |
100 000 (0) |
100 000 (0) |
100 000 (0) |
5656 |
|
Aksjer i selskaper under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning |
|
|
|
|
|
|
|
|
85 |
Utbytte |
16 381 119 |
16 962 219 (+581 100) |
16 962 219 (+581 100) |
16 411 119 (+30 000) |
16 381 119 (0) |
16 881 119 (+500 000) |
16 381 119 (0) |
5685 |
|
Aksjer i Statoil ASA |
|
|
|
|
|
|
|
|
85 |
Utbytte |
14 544 000 |
14 544 000 (0) |
14 544 000 (0) |
14 544 000 (0) |
14 544 000 (0) |
15 044 000 (+500 000) |
14 544 000 (0) |
|
|
Sum inntekter |
32 586 451 |
33 192 551 (+606 100) |
33 192 551 (+606 100) |
32 766 451 (+180 000) |
32 702 451 (+116 000) |
33 818 451 (+1 232 000) |
32 586 451 (0) |
|
|
Sum netto |
-32 586 451 |
-33 192 551 (-606 100) |
-33 192 551 (-606 100) |
-32 766 451 (-180 000) |
-32 702 451 (-116 000) |
-33 818 451 (-1 232 000) |
-32 586 451 (0) |