Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innhold

3. Rammeområde 19 Tilfeldige utgifter og inntekter

3.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Tabell 4.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under rammeområde 19

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 1 (2017-–2018)

Utgifter

Ymse

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter

4 884 600 000

Sum utgifter rammeområde 19

4 884 600 000

Inntekter

Inntekter under departementene

5309

Tilfeldige inntekter

29

Ymse

150 000 000

Sum inntekter rammeområde 19

150 000 000

Netto rammeområde 19

4 734 600 000

3.2 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 19

Komiteen viser til Stortingets vedtak 4. desember 2017, der netto utgiftsramme for rammeområde 19 er fastsatt til 4 348 022 000 kroner, jf. Innst. 2 S (2017–2018).

For nærmere omtale av de enkelte poster vises det til Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet og til Prop. 1 S Tillegg 1 (2017–2018).

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine alternative budsjetter, samt til egne forslag og merknader i Innst. 2 S (2017–2018), og fremmer på denne bakgrunn ikke egne forslag under rammeområdet.

3.3 Kap. 2309 Tilfeldige utgifter

Post 1 Driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 386 578 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til alternativt budsjett og egne forslag og merknader i Innst. 2 S (2017–2018). Disse medlemmer gjør oppmerksom på at reduserte utgifter til konsulentbruk teknisk er plassert under denne posten.

Disse medlemmer påpeker at regjeringens ABE-kutt ikke er en reform, men snarere uforutsigbare kutt som har variert tilfeldig fra 0,6 til 0,8 pst. siden innføringen i 2015. Målet var flate og forutsigbare kutt, for at offentlige virksomheter skulle stimuleres til kontinuerlig effektiviseringsarbeid – ved at de får prioritere selv. For budsjettåret 2018 ble ABE økt til 0,7 pst. i budsjettforliket for å saldere ut budsjettet, dette mener disse medlemmer er en useriøs måte å saldere budsjettene på, og at denne økningen av ABE-kuttet vil ramme tjenestetilbudet.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å redusere kap. 2309 post 1 med 1 532 749 000 kroner som følge av blant annet redusert bruk av privat konsulentbruk i staten og frysing av lønnen til alle ledere i staten som tjener mer enn 15 G.

Disse medlemmer viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett, der det er foreslått en rekke målrettede byråkratikutt i staten.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett og merknader i Innst. 2 S (2017–2018). Dette medlem gjør oppmerksom på at reduserte utgifter til konsulentbruk i departementer, direktorater og helseforetak er plassert under denne posten av praktiske hensyn, og at dette representerer innsparinger som i praksis vil fordele seg på mange ulike poster.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til at selskapers aggressive skattetilpasning medfører at Norge går glipp av store inntekter som kunne ha vært brukt til å betale for skoler, sykehus og barnehager. Det er urettferdig at det i stadig større grad skal være vanlige folks lønninger som må opprettholde velferdstjenestene våre. Dette medlem vil derfor jobbe aktivt internasjonalt og i Norge mot skattetilpasning og for økonomisk åpenhet.

Dette medlem viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett, hvor det fremmes forslag om en storsatsing mot økonomisk kriminalitet og svart arbeid i Norge. Kontroll- og tilsynsetater og påtalemyndigheter mangler ressurser i dette viktige arbeidet. Dette medlem viser til at i Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett foreslås det å sette av 500 mill. kroner, rent teknisk satt av på kap. 23 og post 1 – for at det derifra fordeles til Skatteetaten, Toll- og avgiftsetaten, Nav, Brønnøysundregistrene og påtalemyndighetene.

Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødt sitt alternative budsjett og merknader i Innst. 2 S (2017–2018), hvor regjeringens ABE-kutt på over 1 600 mill. kroner er foreslått reversert i sin helhet. Teknisk er denne endringen mot regjeringens budsjettforslag plassert på kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Dette medlem viser til at regjeringen Solberg har gjennomført store kutt i offentlig forvaltning, under den såkalte avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen (ABE), hvert år siden 2015. Dette medlem mener disse kuttene har gått ut over offentlig forvaltnings evne til å løse lovpålagte oppgaver, og viser til eksempler på nedbemanning og dårligere tjenester fra blant annet politiet, kriminalomsorgen, skattemyndighetene og miljøforvaltningen. Dette medlem vil påpeke at statlig forvaltning, offentlig tilsyn og saksbehandling er en viktig del av demokratiet, som sørger for at vedtatt politikk blir gjennomført i praksis.

3.4 Kap. 5309 Tilfeldige inntekter

Post 29 Ymse

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

3.5 Oversikt over komiteens forslag til bevilgninger, samt fraksjonenes alternative standpunkter under rammeområde 19

Forslag til bevilgninger under de respektive kapitler og poster. Avvik fra regjeringens forslag i parentes. Forslaget fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti er komiteens tilråding. Øvrige forslag uttrykker alternativbudsjettenes standpunkter.

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 1

H, FrP, KrF, V

A

Sp

SV

MDG

R

Utgifter (i tusen kroner)

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter

4 884 600

4 498 022 (-386 578)

3 691 600 (-1 193 000)

3 351 851 (-1 532 749)

4 321 650 (-562 950)

5 384 600 (+500 000)

6 538 600 (+1 654 000)

Sum utgifter

4 884 600

4 498 022 (-386 578)

3 691 600 (-1 193 000)

3 351 851 (-1 532 749)

4 321 650 (-562 950)

5 384 600 (+500 000)

6 538 600 (+1 654 000)

Inntekter (i tusen kroner)

Sum inntekter

150 000

150 000 (0)

150 000 (0)

150 000 (0)

150 000 (0)

150 000 (0)

150 000 (0)

Sum netto

4 734 600

4 348 022 (-386 578)

3 541 600 (-1 193 000)

3 201 851 (-1 532 749)

4 171 650 (-562 950)

5 234 600 (+500 000)

6 388 600 (+1 654 000)