9.2.3.1 Sammendrag
Anskaffelsesregelverket
gjelder kun der det er inngått en gjensidig bebyrdende kontrakt.
I visse tilfeller inngår det offentlige ikke kontrakt om levering
av tjenester, men gir tilskudd.
Finansieringen
av private barnehager er regulert i barnehageloven § 14 og forskrift
om tilskudd til private barnehager. Det er kommunene som yter drifts-
og kapitaltilskudd til de private barnehagene. Godkjente private
barnehager skal behandles likeverdig med kommunale barnehager når
det gjelder offentlige tilskudd.
Kommunene fører
tilsyn med de private barnehagenes bruk av tilskuddet. Lovverket
tillater barnehageeier å ha et rimelig årsresultat som kan avsettes
til utbytte eller tilbakeføres til driften. I tillegg må nærmere
angitte vilkår være oppfylt for at eierne kan ta ut utbytte. Regjeringen
ser ikke behov for et strengere regelverk for gevinstuttak fra barnehagesektoren.
Regjeringen mener det mest effektive virkemiddelet for å oppnå kostnadseffektiv
tjenesteproduksjon av høy kvalitet er å stille klare kvalitetskrav
til barnehagene. Barnehageloven inneholder en rekke bestemmelser
som skal regulere kvaliteten på tilbudet. Blant annet er det fastsatt
en ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver som trer i kraft
fra 1. august 2017. Regjeringen har sendt på høring forslag om krav
til grunnbemanning i barnehagen og skjerpet krav til pedagogisk
bemanning.
Private høyskoler
og fagskoler kan motta offentlige tilskudd hvor tilskuddene skal
bidra til at institusjonene tilbyr studentene utdanning av høy kvalitet.
Skolene som mottar støtte fra det offentlige, kan ikke ta ut utbytte.
Basert på anbefalingene
fra en ekspertgruppe la regjeringen frem forslag til lovendringer
i 2016. Forslagene innebærer større krav til hvordan institusjonene
kan benytte offentlig tilskudd, krav til dokumentasjon av benyttede
midler, krav til organiseringsform og nærmere regler om tilsyn og
kontroll. Forslagene skal bidra til å sikre at institusjonenes virksomhet
drives profesjonelt og innenfor forutsigbare og ryddige rammer.
Lovforslaget ble godkjent i Stortinget i 2017, og departementet
vil fremover arbeide med å utarbeide forslag til forskrifter til
de foreslåtte lovbestemmelsene.
Arbeids- og sosialdepartementet
har de senere år iverksatt omfattende tiltaksreformer og endringer
i regelverket for arbeidsmarkedstiltak, bl.a. med sikte på forenkling
og tilpasning til regelverket for offentlige anskaffelser, jf. Prop.
39 L (2014–2015) og ny forskrift om arbeidsmarkedstiltak iverksatt
1. januar 2016. Dette skal bidra til bedre kostnadseffektivitet
og kvalitet på tjenestene.
Et fåtall av arbeidsmarkedstiltakene
kjøpes ikke etter regelverket for offentlige anskaffelser. Blant
annet tildeles standardiserte tilskudd for skjermede tiltak forhåndsgodkjente
tiltaksarrangører som i hovedsak er i offentlig eie, men de kan
også tildeles ideelle virksomheter. Det er krav i regelverket om
at arrangørene må ha attføring eller varig tilrettelagt arbeid som
primærvirksomhet. I tillegg er det utbytteforbud, hvor overskudd skal
komme attføringsvirksomheten til gode, samt at arrangøren ikke kan
eie annen virksomhet.
Det er i gjeldende
regelverk krav om at en virksomhet som er arrangør av flere arbeidsmarkedstiltak,
eller som driver ordinær forretningsdrift, må dokumentere økonomioppfølging
og kvalitets- og resultatkrav knyttet til tilskuddene. I tillegg
må tiltakene organiseres slik at faglige og økonomiske krav oppfylles,
og at subsidiering ikke forekommer på tvers av de enkelte tiltakene
eller fra tiltaket til annen virksomhet, som for eksempel forretningsdrift.
De regionale helseforetakene
har ansvaret for å sørge for nødvendig spesialisthelsetjeneste til
befolkningen i regionene. Blant annet inngår de avtaler med private
virksomheter, både ideelle og kommersielle, for levering av medisinsk
behandling. Ordningen med fritt behandlingsvalg er regulert gjennom
forskrift om private virksomheters adgang til å yte spesialisthelsetjenester
mot betaling fra staten. Ordningen ble innført i 2015 og innebærer
at private virksomheter kan yte helsehjelp til pasienter som har
rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten, for
en pris fastsatt at staten. De private leverandørene må tilfredsstille
visse forskriftsfestede krav og være forhåndsgodkjente for at de
kan tilby sine tjenester.
For å oppnå mest
mulig pasientbehandling for en gitt ressursramme er det et mål at
prisen i fritt behandlingsvalg ikke skal medføre økte kostnader
for staten sammenlignet med økt bruk av anbud. Private leverandører
skal ikke kunne ha en urimelig høy fortjeneste eller tilby et urimelig
høyt lønnsnivå. Det er lagt opp til en forskningsbasert evaluering
av ordningen. Evalueringen vil avdekke om det er nødvendig å foreta
ytterligere endringer eller presiseringer i regelverket.
Kommunalt disponerte
utleieboliger finansieres gjennom bl.a. tilskudd til utleieboliger,
og/eller grunnlån fra Husbanken. Private aktører kan få tildelt
tilskudd dersom kommunen får rett til bruk av boligene.
Tilskudd til utleieboliger
reguleres av forskrift 23.02.11 om tilskudd til utleieboliger, og
grunnlån reguleres av forskrift 22.12.04 nr. 1758 om grunnlån fra
Husbanken. Husbanken bidrar til kostnads- og kvalitetskontroll gjennom
sin oppfølging av det enkelte byggeprosjekt.