Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirin Sund, fra Høyre, Frode Helgerud, Frank J. Jenssen, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari
og lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til Representantforslag
80 S (2016–2017) om en gjennomgang av statens organisering og utbredelse
med formål å redusere offentlig aktivitet i velfungerende kommersielle
markeder.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
ber Stortinget og regjeringen sette ned et offentlig utvalg for å
gjennomgå og fremme forslag til prinsipper og retningslinjer for
hvordan staten bør organisere de ulike delene av sin forskjelligartete
virksomhet med spesiell vekt på å redusere offentlige aktiviteter
i velfungerende private/kommersielle markeder. Utredningen bør være
klar første halvdel av 2019.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at forslagsstillerne peker på at en viktig
og underkommunisert årsak til veksten i offentlig sektor er at staten
i stort omfang tiltar seg oppgaver hvor det eksisterer et velfungerende
marked og sterke, etablerte fagmiljøer utenfor staten. Statliggjøringen
av oppgaveløsningen skjer gjennom nye programmer og prosjekter,
og delvis insourcing av oppgaver, hvor markedet tidligere har løst
oppgaven. Hver for seg kan disse oppgavene virke tilforlatelige,
men summen utgjør etter forslagsstillernes syn et økende problem.
Flertallet ser at samarbeidspartiene
har hatt stort fokus på forenkling, effektivisering og avbyråkratisering
i regjeringsperioden, og at arbeidet for å forenkle byråkratiet
for privat næringsliv fortsetter.
Flertallet ser at privat næringsliv
i størst mulig grad bør fokusere på produktivitet og minst mulig på
myndighetsrapportering.
Flertallet mener at det er
viktigere at tjenestene som ytes til innbyggerne holder høy kvalitet,
enn hvem som drifter tjenestene.
Flertallet har en grunnleggende
tro på at konkurranse i markedet er bedre egnet til å fremme kvalitet,
innovasjon og effektiv drift enn offentlige monopoler. Flertallet mener
derfor at slike monopoler kun bør etableres med begrunnelse i spesielle samfunnsmessige
forhold. For å unngå uønskede monopollignende bransjer er det derfor
nødvendig å ha like rammebetingelser for offentlige og private aktører. Flertallet har
derfor med stor tilfredshet merket seg at det i inneværende stortingsperiode
er innført nøytral merverdiavgift i staten, at det er utgitt en
veileder om økt brukervalg i kommunal sektor, etablert en nasjonal
strategi for bruk av skytjenester og at det offentlige anskaffelsesregelverket
er betydelig forenklet.
Flertallet vil presse på for
nye reformer i samme retning. Særlig vil flertallet understreke betydningen
av å fullføre pensjonsreformen også i offentlig sektor. En fullføring
av pensjonsreformen vil være et ledd i likebehandling av landets
innbyggere og gjøre det lettere for arbeidstakere å flytte mellom privat
og offentlig sektor.
Flertallet har merket seg vedtak
fra det rødgrønne flertallet i landets hovedstad om å stanse private
tilbydere til byens sykehjem og at det ikke lenger skal åpnes for
nye private barnehager. Flertallet har
også merket seg en stadig kraftigere retorikk fra rødgrønne partier
mot private aktører innenfor flere sektorer hvor det offentlige
er kjøper av tjenester. Flertallet mener
den holdningen som ligger bak vedtak og retorikk, er negativ for
landets utvikling. Helse, omsorg og undervisning er store sektorer med
betydelig reformbehov. Flertallet er
trygge på at det også innenfor offentlige monopoler vil være evne
og vilje til innovasjon. Likevel tilsier all erfaring at konkurranse
fra et bredt utvalg av tilbydere også på slike områder vil være
en langt bedre måte å utvikle tjenestene på og sikre tilfredsstillende
tilbud til landets innbyggere.
Flertallet vil peke på at offentlig
sektor leverer hoveddelen av tjenestene på velferdsområdet, og at
kvaliteten på disse jevnt over er høy. Flertallet vil også peke på
at offentlig sektor har en nødvendig kontrolloppgave for å sikre
at alle får de offentlige tilbud de har krav på, uansett hvem som
leverer tjenestene. Dersom private leverandører ikke leverer etter
avtale, er det etablert gode ordninger for å avslutte leveransen.
Brukerundersøkelser, medieovervåkning og offentlig kontroll er gode
verktøy for å avsløre dårlige leveranser. Dersom leveransen er gitt
av en kommunalt eller statlig eid aktør, vil kommunene eller staten
selv i praksis være kontrollør. En slik offentlig dobbeltrolle kan
by på utfordringer som ikke er til stede ved kontroll av private
leverandører av velferdstjenester.
Endelig vil flertallet vise
til at brukerundersøkelser over tid peker i retning av at befolkningen
er godt fornøyd med tjenester i Norge, uavhengig av om de leveres
av private eller det offentlige.
På bakgrunn av dette
fremmer flertallet følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjøre en gjennomgang av prinsipper og retningslinjer
for samarbeid mellom staten og private aktører, med siktemål å redusere
offentlige aktiviteter i velfungerende private/kommersielle markeder.
Gjennomgangen bør være klar i løpet av 2018.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at offentlige oppgaver som finansieres gjennom skatter og avgifter
eller brukerbetaling, som hovedregel bør drives i regi av det offentlige.
Dette sikrer demokratisk styring og utvikling av viktige samfunnsområder.
Disse medlemmer mener det finnes
lite belegg for forslagsstillernes påstand om at staten i fravær
av konkurranse ikke evner å drive innovasjon innenfor sine virksomhetsområder.
Tvert imot er staten i kraft av sin størrelse, kunnskapsbase og
innkjøpsmakt en tilrettelegger for innovasjon i både nye og eksisterende
næringer og en aktiv fornyer av fellesskapets tjenester.
Mange større offentlige
anskaffelser er knyttet til utvikling og drift av IT-systemer. Dersom
det offentlige også i fremtiden skal ha reell kontroll over egne systemer,
er det avgjørende at man ikke knytter seg ensidig til større leverandører,
og at man foretar en vurdering av hvilke systemer som bør driftes
i egen regi.
Disse medlemmer viser til at
staten på enkelte områder konkurrerer med det private næringslivet
om å tiltrekke seg kompetent arbeidskraft, særlig innen IT-området.
Det er avgjørende at arbeidsbetingelsene i statlig sektor er tilstrekkelig
gode til at staten kan beholde en stabil bemanning.
Disse medlemmer mener det tilligger
politiske myndigheter å bestemme hvilke samfunnsområder som skal
være underlagt offentlig styring og myndighet. Den praktiske gjennomføringen
av forslaget vil føre til en betydelig merutgift til konsulenter
i tillegg til et betydelig tap av driftseffektivitet i forbindelse
med bestilling av oppdrag og påfølgende vurdering.
Disse medlemmer mener at forslaget
bærer preg av å ønske å privatisere offentlig sektor ut fra en ideologisk
overbevisning.
Disse medlemmer viser til at
statens engasjement i næringsdrift historisk har vært begrunnet
i flere forskjellige hensyn. Næringspolitikk, sektorpolitikk, regionalpolitikk
og sysselsettingspolitikk har vært viktige faktorer. I tillegg har
fordelingshensyn ofte vært avgjørende. Dette er hensyn som i forskjellig
grad og på forskjellige områder også vil gjøre seg gjeldende fremover.
Det vises ellers til eksisterende regler, blant annet etter EØS-avtalen,
som avgrenser dette.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet ønsker ikke en omfattende konkurranseutsetting
av helsetjenester, omsorgsoppgaver og skole. Dette medlem mener at private
leverandører fortsatt skal ha en plass i leveranse av offentlig
finansierte oppgaver, men det er ikke ønskelig å øke konkurranseutsettingen
av velferdstjenester. Denne typen offentlig virksomhet bør fortrinnsvis
drives av det offentlige og ideelle organisasjoner.
Dette medlem mener at konkurranseutsetting må
vurderes opp mot faren for større ulikhet i tilbudene og uønsket
oppsplitting og byråkratisering av offentlig virksomhet.
Dette medlem mener det ikke
er behov for nedsetting av et offentlig utvalg for å gjennomgå statens
organisering.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at velferd, skole og omsorg ikke
skal være gjenstand for kommersialisering. Det er også avgjørende
viktig for rettssikkerhet og for kvalitet i saksbehandling og i
innkjøp at stat og kommune eier god kompetanse i egen virksomhet
når det gjelder juss og økonomi, samt innkjøpskompetanse på ulike
områder, slik at de er i stand til å utføre både drift, samarbeid
og innkjøp/anskaffelser med høy kvalitet.
Dette medlem vil peke på at
såkalte effektiviseringskutt lett kan sette nødvendig kompetanse under
press og gjøre at en ikke har den kompetanse som må til for å overskue
eller kontrollere innholdet og kvaliteten i eksempelvis egne innkjøp.
Dette kan medføre feilinvesteringer og kontrakter som ikke holder
mål. Når det gjelder juridisk kompetanse, kan særlig kommunesektoren
lett bli avhengig av ekstern ekspertise som en i neste omgang kanskje
møter som motpart. Det kan være all grunn for kommunen til å samarbeide
om å bygge opp egen nødvendig kompetanse på slike områder når det
gjelder kontraktsrett og andre felt der slik kompetanse er nødvendig.
Dette medlem viser til at kommersialisering og
privatisering kan medføre hemmelighold, og at viktige kvalitetsindikatorer
ikke blir offentlig tilgjengelige, med begrunnelse i bedriftshemmeligheter. Dette medlem vil
også minne om at private institusjoner i dag ikke har krav om å
følge forvaltningsloven, offentleglova og arkivloven på samme måte som
offentlige institusjoner. Dette medlem viser også til
at private institusjoner kan unnlate å delta i kommunale eller statlige
satsinger og felles brukerundersøkelser. Dette medlem mener åpenhet rundt
mangfoldet av metoder, innovasjon og nyskapning vil kunne bidra
til videreutvikling av tjenestetilbudet, mens manglende åpenhet
og ansvar på like vilkår med det offentlige kan påvirke rettssikkerheten
for innbyggere som bruker tjenestene hos private.
Dette medlem viser til eget
forslag om å be regjeringen fremme nødvendige lovforslag som – uavhengig
av kommunal eller ikke-kommunal drift – sikrer full åpenhet rundt
sentrale kvalitetsindikatorer, herunder bemanningssituasjonen, ved
tjenester kommunene har ansvaret for, samt at sentrale deler av lovverk
som gjelder det offentlige, også gjøres gjeldende for private institusjoner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det offentlige er en stor innkjøper, og at hvordan en innretter
slike innkjøp vil kunne fremme eller hemme både lokal og nasjonal næringsutvikling,
og også sterkt påvirke andre viktige samfunnsområder, som ved å
fremme klimavennlige produkter og universell utforming av samfunnet.
Disse medlemmer viser til at
det innen IKT-området er behov for styrket kompetanse i offentlig forvaltning
og at innkjøpene gjøres på en slik måte at det bidrar til å bygge
opp og utvikle IKT-miljøet og bedrifter i Norge. Disse medlemmer viser til Innst.
84 S (2016–2017) og Innst. 16 S (2016–2017) om å sikre nasjonal
kontroll over kritisk infrastruktur og tilstrekkelig nasjonal kompetanse
for å håndtere dette. Dette er nødvendig for å ivareta samfunnssikkerheten,
men også for å gjøre det mulig for norsk IT-næring å vokse.
Disse medlemmer viser til at
offentlig sektor er en stor byggherre, og at dette bør brukes til
å fremme norsk bygge- og anleggsnæring, særlig knyttet til klima-
og miljøvennlig produksjon, drift, vedlikehold og resirkulering
av materiale. Disse medlemmer viser
til at skal det grønne skiftet realiseres, må det offentlige etterspørre
grønne produkt og ikke kun som en vekting i innkjøpsreglene, men som
et minstekrav som må oppfylles. Disse medlemmer viser i den
forbindelse til egne forslag om å bygge nytt regjeringskvartal i
tre og at dette dessverre ikke er tatt til følge. Det er viktig
at en bruker slike store prosjekter som en utviklingsmulighet for norsk
trebyggeindustri.
Disse medlemmer viser til forslag
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
fremmet i Innst. 249 S (2015–2016) om å sørge for at anbudskriteriene
og kontraktstørrelsen i prosjekt Nytt regjeringskvartal utformes
på en slik måte at norsk næringsliv kan delta i anbudsprosessen
på en konkurransedyktig måte, og å utrede og vurdere hvordan bygging
av nytt regjeringskvartal kan brukes til å vise fram og fremme bruk
av tre.
Videre
viser komiteens
medlem fra Sosialistisk Venstreparti til forslag fra Sosialistisk
Venstreparti om å sikre at nytt regjeringskvartal blir et nullutslippsbygg
i bygge-, drifts- og avhendingsfasen, bidrar til innovasjon innen
klimateknologi og blir et plusshus i drift.
Dette er eksempler
på hvordan en rent praktisk må stille krav for å sikre at næringslivet
kan ha prosjekter å konkurrere om som utvikler framtidsrettede løsninger.