Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirin Sund, fra Høyre, Frode Helgerud, Frank J. Jenssen, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari
og lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, mener representantforslaget
gir en god beskrivelse av status og utfordringer i arbeidet med
å produsere tilfredsstillende vann- og avløpstjenester i Norge.
Det vises i dokumentet til et estimert investeringsbehov i vann-
og avløpsanleggene frem til 2030 på formidable 490 mrd. kroner,
jf. Norsk Vanns rapport fra 2013 («Investeringsbehov i vann- og avløpssektoren»,
Norsk Vann rapport B17/2013). Dette er nødvendige investeringer
for å kunne ivareta befolkningsveksten, takle klimautfordringene
og håndtere det store vedlikeholdsetterslepet. Komiteen viser til NRKs reportasje
24. april 2017 om at «Norske kommuner bryter rensekrav for kloakk» belyste
deler av dette utfordringsbildet.
Komiteen er kjent med at det
er behov for store investeringer i vann- og avløpsinfrastrukturen
i kommunene fremover, for å ivareta befolkningsveksten, takle klimautfordringene
og håndtere det store vedlikeholdsetterslepet. Komiteen viser til at kommunene
i hovedsak finansierer nødvendige investeringer på vann- og avløpsområdet
gjennom gebyrer fra abonnentene og ikke belaster statsbudsjettet.
De store investeringene vil føre til dyrere vann- og avløpstjenester
fremover for innbyggere og næringsliv. Komiteen mener det bør satses
på å utvikle mer kostnadseffektive og bærekraftige teknologiske
løsninger på vann- og avløpsområdet, for å få best og billigst mulige
tjenester fremover.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Norsk Vann
før sommeren 2017 vil utgi en ny rapport om «Finansieringsbehov
i vannbransjen 2016–2040», som både gir oppdaterte tall for investeringsbehovene
kommunene står overfor på vann- og avløpsområdet fremover og som
dessuten beregner nødvendig utvikling i vann- og avløpsgebyret som
abonnentene betaler.
Flertallet viser til at utfordringsbildet
er vanskelig, men også gir store muligheter for den enkelte kommune
og for norske forsknings- og teknologimiljøer på forsknings- og
teknologiutvikling på vannområdet. Dette kan dreie seg om:
-
Mer bærekraftige
og kostnadseffektive vann- og avløpstjenester.
-
Økt verdiskaping
og sysselsetting i hele landet i både offentlig og privat sektor.
-
Muligheter for bruk
av personell og teknologi fra andre bransjer som olje og havbruk.
-
Utvikling av flere
smarte løsninger for velfungerende lokalsamfunn og «smarte byer».
-
Stort potensiale
for produksjon av ren energi samt gjenvinning av ressurser i avløpet.
-
Stort potensiale
for eksport av norsk vannkompetanse og vannteknologi.
Flertallet påpeker at det er
behov for noen viktige tiltak og incentivordninger fra statens side
for å tilrettelegge for kommunenes viktige rolle som leverandør
av gode vann- og avløpstjenester fremover. Flertallet vil rette oppmerksomhet
mot to sentrale behov, som kommer i tillegg til behovet for et teknologiutviklingsprogram:
1) En viktig del
av arbeidet med vann- og avløpstjenestene er tiltak for å håndtere
overvannet som følge av stadig mer ekstreme nedbørmengder. I NOU 2015:16
(«Overvann i byer og tettsteder – som problem og ressurs») foreslår
overvannsutvalget en rekke regelverksendringer for å få avklarte
rammebetingelser for det viktige klimatilpasningsarbeidet i kommunene. Flertallet påpeker
at det er viktig at Klima- og miljødepartementet følger opp anbefalingene
så raskt som mulig. Avklarte rammebetingelser vil bidra til å sette
fart på arbeidet med klimatilpasning, som vil gi gode muligheter
for utvikling av innovative løsninger.
2) Ledningsnettet
for vann og avløp utgjør hele 90 pst. av gjenanskaffelsesverdien
av vann- og avløpsanleggene i Norge. Vannbransjen arbeider med planer
for et nasjonalt kompetansesenter for undervisning, testing og utprøving
av ledningsteknologi for vann og avløp, som er planlagt lagt til
NMBU i Ås. Kompetansesenteret skal stimulere til utvikling av fremtidsrettet
ledningsteknologi, for å kunne gjennomføre de enorme investeringene
i ledningsnettet på en kostnadseffektiv, bærekraftig og innovativ
måte. Eksempelvis er det behov for videreutvikling av ulike gravefrie
metoder for ledningsfornyelse, som typisk «grønn» teknologi.
Flertallet viser til at statlig
investeringsstøtte kan være avgjørende for å sikre etablering av
senteret, som vil ha en investeringskostnad på omlag 20 mill. kroner,
og ber regjeringen vurdere dette for å fortgang i dette viktige
arbeidet.
Flertallet har merket seg at
det ikke er noe eget FoU-program på vann- og avløpsområdet i Norge,
i motsetning til de fleste land det er naturlig å sammenlikne seg
med.
Flertallet mener et teknologiutviklingsprogram
vil bidra til en helt nødvendig satsing på de viktige vann- og avløpstjenestene,
slik at kommunene kan løse de store utfordringene de har og makte
nødvendige investeringer fremover. En satsing på forskning og teknologiutvikling
vil føre til billigere og mer bærekraftige vann- og avløpstjenester,
vil gi økt sysselsetting og grønn vekst i Norge og vil gi norsk
vannteknologi og -kompetanse store muligheter også på eksportmarkedet.
Flertallet mener et norsk teknologiutviklingsprogram
bør utvikles basert på erfaringer fra andre land som Sverige, Danmark
og Nederland. Programmet bør i hovedsak finansieres med årlige,
øremerkede bidrag over vann- og avløpsgebyret, da en marginal økning
av gebyret til forskning og teknologiutvikling vil føre til mer
kostnadseffektive vann- og avløpstjenester for innbyggerne og dermed
i praksis lavere gebyr. Flertallet mener
dette vil være i tråd med selvkostprinsippet, da forskning og teknologiutvikling
vil være nødvendige kostnader for produksjon av gode vann- og avløpstjenester.
For å komme i gang med satsingen, kan programmet i en startfase organiseres
som et spleiselag mellom staten, kommunene og leverandørindustrien.
Flertallet støtter derfor representantforslaget om
å be regjeringen fremme forslag til en norsk modell for et program
for teknologiutvikling i vannbransjen, som et spleiselag mellom
staten, kommunene og leverandørindustrien.
Flertallet fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til en norsk modell for et program
for teknologiutvikling i vannbransjen, som et spleiselag mellom
staten, kommunene og leverandørindustrien.»
Komiteen viser
til omtale i Kommuneproposisjonen 2018, hvor regjeringen redegjør
for en ny drikkevannsforskrift med krav om å ta drikkevannshensyn
i kommunale planer:
«I tråd med Meld.
St. 19 (2014–2015) Folkehelsemeldingen har regjeringen gjennomgått
regelverket på drikkevannsområdet og fastsatt ny drikkevannsforskrift
som trådte i kraft 1. januar 2017.»
Komiteen viser til at det stilles
eksplisitt krav til kommunen om å ta drikkevannshensyn når kommunen
utarbeider arealdelen av kommuneplanen og reguleringsplaner samt
når kommunen gir tillatelser etter relevant regelverk.
Komiteen viser videre til at
kommunen om nødvendig skal ta initiativ til interkommunalt plansamarbeid
for å ivareta drikkevannshensynet der vannforsyningssystemet ligger
i flere kommuner. Kommunen skal i samarbeid med vannverkseieren vurdere
om det er behov for restriksjoner for å beskytte råvannskilder og
vanntilsigsområder. Avslutningsvis viser komiteen til at fylkeskommunen
på tilsvarende måte skal ta drikkevannshensyn når den utarbeider
regionale planer, og at fylkeskommunen videre skal sikre at drikkevannshensynet
ivaretas i de regionale vannforvaltningsplanene etter vannforskriften.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at vannforskriften ble vedtatt i 2006. For å gjennomføre dette
arbeidet ble Norge inndelt i vannregioner med underliggende vannområder,
ofte i samarbeid mellom flere kommuner. Vannområdene spiller en
svært viktig rolle i gjennomføringen av tiltak. De griper fatt i
de lokale utfordringene og er pådrivere for at kommuner og andre
sektormyndigheter gjør nødvendige tiltak. En annen viktig rolle
som vannområdene har grepet tak i, er å avdekke og forsøke å tette
kunnskapshull og ikke minst spre kunnskap om resultatene. I mange
år har vannområdene arbeidet systematisk i samarbeid med forskningen
for å bedre renseevnen på mindre avløpsanlegg, delvis med støtte
fra Miljødirektoratet. Vannområdene er en viktig arena for kommunikasjon
mellom kommunene og ulike myndighetsnivåer. Dette bidrar til bedre
samhandling. Vannområdene bidrar også til at det blir enklere for kommunene
å ta tak i nye oppgaver og problemstillinger. Mange vannområder
har ansvar for overvåkingen av bekker og innsjøer, og følger tett utviklingen
og effekten av tiltakene.
Disse medlemmer mener derfor
at en eventuell norsk modell for et program for teknologiutvikling
i vannbransjen vil ha stor betydning for å nå miljømålene etter
vannforskriften. Vannområdenes innsats er viktig for å se kommunenes
arbeid med avløpsrensing i en helhet. Disse medlemmer mener at også
vannområdene/vannregionene må være en del av en norsk modell for
et program for teknologiutvikling i vannbransjen.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Stortinget har til behandling
et representantforslag fra Marit Arnstad, Heidi Greni og Kjersti Toppe
om en sektorlov for vann- og avløpssektoren, jf. Dokument 8:78 S
(2016–2017). Behovet for en slik sektorlov har vært drøftet i en
rekke sammenhenger over mange år uten at en er kommet videre. Begrunnelsene
for en sektorlov for vann- og avløpssektoren er både knyttet til
å sikre en trygg vannforsyning ut fra helsemessige hensyn og et vann-
og avløpsnett med mindre svinn og lekkasjer.