Dokument
8:102 S (2016-2017) om innføring av rett til full merverdiavgiftskompensasjon
for frivillige organisasjoner
Jeg viser til dokument
8:102 S (2016-2017) om innføring av rett til full merverdiavgiftskompensasjon
for frivillige organisasjoner fra stortingsrepresentantene Marit
Arnstad, Anne Tingelstad Wøien og Kjersti Toppe hvor det fremmes
følgende forslag:
-
1. endre merverdiavgiftskompensasjonsordningene med
sikte på rett til full merverdiavgiftskompensasjon for frivillige
organisasjoner.
-
2. utvide merverdiavgiftskompensasjonsordningene slik
at alle organisasjoner, uavhengig av størrelse, inkluderes i ordningen.
-
3. sikre rett til full kompensasjon
for alle utgifter i forbindelse med nybygg, vedlikehold og rehabilitering
for organisasjonseide bygg og anlegg.
Vurdering av forslag nummer 1: endre
merverdiavgiftskompensasjonsordningene med sikte på rett til full
merverdiavgiftskompensasjon for frivillige organisasjoner
For Regjeringen er
det viktig å skape gode rammevilkår for frivillige organisasjoner.
De to tilskuddsordningene merverdiavgiftskompensasjon til frivillige
organisasjoner og merverdiavgiftskompensasjon ved bygging av idrettsanlegg
er sentrale virkemidler i Regjeringens frivillighetspolitikk. Kulturdepartementet
vil fortsette arbeidet med å utvikle de to ordningene for å sikre
at de fremmer frivillig aktivitet i tråd med ordningenes formål.
Merverdiavgiftskompensasjonsordningene
er rammestyrte tilskuddsordninger. Kompensasjonsutbetalingene er
dermed begrenset til den fastsatte rammen. På den måten har staten
full kontroll på ordningens utgifter. Alternativt til merverdiavgiftskompensasjonsordningene,
kan all omsetning som i dag er kompensasjonsberettiget istedenfor
fritas merverdiavgift (nullsats). Dette ville kreve at alle virksomheter
registrerte seg i merverdiavgiftssystemet og leverte mva-oppgaver
med krav om fradrag. Dette er administrativt krevende for frivillig
sektor, som i dag stor grad er unntatt og dermed ikke har noen administrative
byrder i forhold til merverdiavgift. En nullsats for frivillig sektor
vil for øvrig være en helt særnorsk måte å støtte frivillig sektor
på gjennom merverdiavgiftssystemet, og vil bidra til å svekke merverdiavgiften
som en bærebjelke for å finansiere offentlig forbruk og investeringer
over statsbudsjettet. Et slikt særskilt regime vil også skape store
smitteeffekter fordi andre sektorer eller gode formål vil ønske
tilsvarende ordninger. Støtte gis mest effektivt og målrettet på
budsjettets utgiftsside, slik man har gjort gjennom den etablerte
rammestyrte tilskuddsordningen.
I Prop. 1 S (2015-2016)
for Kulturdepartementet heter det om merverdiavgiftskompensasjon
ved bygging av idrettsanlegg:
"Regelstyrte ordninger på statsbudsjettet
er for en stor del rettighetsbaserte stønadsordninger til privatpersoner,
for eksempel under folketrygden, studiefinansieringsordningen mv.
Dette er helt sentrale ordninger for velferdsstaten. Dagens ordning
for merverdiavgiftskompensasjon ved bygging av idrettsanlegg er
ikke av en slik karakter.
Ordinære statlige tilskuddsordninger
er gjennomgående rammestyrte. Det er ikke grunnlag for å behandle
denne tilskuddsordningen annerledes enn tilskuddsordninger på andre
områder. Det er derfor Regjeringens vurdering at kompensasjonsordningen bør
opprettholdes som en rammestyrt ordning."
Den samme vurderingen
gjelder for merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner.
Vurdering av forslag nummer 2: utvide
merverdiavgiftskompensasjonsordningene slik at alle organisasjoner,
uavhengig av størrelse, inkluderes i ordningen.
I 2013 nedjusterte
departementet minstegrensen for å inkludere flere organisasjoner
i merverdiavgiftskompensasjonsordningen. Mer enn 23 000 organisasjoner
mottar midler over ordningen. Flertallet av mottakerne er små lag
og foreninger. Minstegrensen på 14 000 kroner i søknadsberettiget
beløp, ble satt for å sikre at ingen organisasjoner har kostnader knyttet
til utarbeidelse av søknad som overskrider det organisasjonene eventuelt
vil få i kompensasjon. Departementet vil allikevel vurdere å redusere
minstegrensen ytterligere for å gi flere små organisasjoner mulighet
til å delta i ordningen. Dette vil bli vurdert i forbindelse med
planlagt gjennomgang av forskriften i 2017. Forslaget vil bli sendt
på høring til frivillig sektor.
Vurdering av forslag nummer 3: sikre
rett til full kompensasjon for alle utgifter i forbindelse med nybygg,
vedlikehold og rehabilitering for organisasjonseide bygg og anlegg.
Det foreligger ingen
fullstendig oversikt over bygg og anlegg som eies av frivillige
organisasjoner. Mange organisasjoner eier sine egne lokaler, mens andre
er avhengig av å leie. Det er ikke mulig uten en større utredning
å angi hvilke konsekvenser det vil ha å gi merverdiavgiftskompensasjon
for nybygg, rehabilitering og ombyggingskostnader til organisasjonseide
bygg og hvilke kategorier organisasjoner som vil ha nytte av en
slik ordning. Det vil videre være en diskusjon om hvilke organisasjoner
som faller inn under definisjonen organisasjonseide kulturbygg og en
forventning fra andre organisasjoner som har bygninger som base
for frivillig aktivitet om at ordningen også skal gjelde for dem.
I dagens merverdiavgiftskompensasjon
for frivillige organisasjoner gis det kompensasjon for drifts- og
vedlikeholdskostnader for bygg og annen fast eiendom knyttet til
den frivillige og ikke fortjenestebaserte delen av virksomheten.
Jeg legger til grunn
at ordningen videreføres som en rammestyrt ordning. Dersom ordningen
skal utvides til å gjelde alle kostnader knyttet til nybygg og påkostninger
(i motsetning til vedlikehold som er omfattet av dagens ordning)
vil en for stor del av bevilgningen gå til dette formål på bekostning
av aktivitetsformål. Formålet med momskompensasjonsordningen til
frivillige organisasjoner er å legge til rette for lokal aktivitet
og deltakelse.
Videre vil et slikt
forslag komme de store organisasjonene som enten allerede har en
stor bygningsmasse, og eller har en omsetning som gjør dem i stand
til å investere i nybygg til gode. Dette vil gå på bekostning av
andelen til mellomstore og små organisasjoner og bidra til en skjevdeling
av midler. Frivillighet Norge har bedt om at momskompensasjonsordningen
gjennomgås for å sikre mer midler til små organisasjoner. Dette
forslaget vil bidra til å øke forskjellen mellom store og små organisasjoner.