Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen fram forslag om finansiering og utbygging
av E39 på strekningen Kristiansand vest–Lyngdal vest. Prosjektet
omfatter utbygging av ca. 70 km firefelts veg med fartsgrense 110
km/t, og vil sørge for å halvere dagens reisetid.
Utbyggingen vil skje
i regi av Nye Veier AS.
Det foreligger lokalpolitisk
tilslutning til bompengefinansiering, og Vest-Agder fylkeskommune har
vedtatt å stille garanti for bompengeselskapets låneopptak. Denne
proposisjonen omfatter strekningen fra Kristiansand vest frem til
Vatlands-tunnelen i Lyngdal, og planlegges bygget ut med første
delåpning i 2021.
Strekningen fra Kristiansand
vest til Lyngdal vest er i dag 80 km lang og har svært varierende
standard. Store deler av strekningen er tofelts veg med direkte
avkjørsler, dårlig kurvatur og flere bratte partier. Vinterframkommeligheten
er til tider svært dårlig.
I perioden 2007–2014
har det vært en trafikkvekst på 16,6 pst. i tellepunktet ved Mandal,
dvs. en gjennomsnittlig trafikkvekst på 2,2 pst. per år.
Strekningen har svært
mange alvorlige ulykker. Siden 2005 er 17 personer drept og 22 alvorlig
skadet i trafikkulykker her.
E39 Kristiansand
vest–Lyngdal vest er planlagt utbygd stort sett i ny trasé. Det
er lagt til grunn fartsgrense 110 km/t på hele strekningen. Gammel
E39 vil i stor grad fungere som lokalveg og omkjøringsveg, og vegen
planlegges omklassifisert til fylkesveg. Reguleringsplan for strekningen
E39 Kristiansand vest–Mandal øst forventes vedtatt august
2017. For resterende del av strekningen planlegger Nye Veier å legge
opp til «tidlig-involvering av entreprenør».
Reiselengden fra
Breimyr til Lyngdal vest vil bli redusert fra dagens ca. 80 km til
ca. 68 km. Reisetiden er beregnet å bli redusert fra 70 minutter
til 37 minutter.
Prosjektet sin samfunnsøkonomiske
netto nytte er beregnet til om lag 1,8 mrd. 2017-kroner. Netto nytte
pr. investert krone (anleggskostnad) er beregnet til 0,09.
Det er gjennomført
kvalitetssikring av kostnadsoverslag. Den eksterne kvalitetssikringen
er gjennomført våren 2017. Nye Veier har kalkulert prosjektet til
å ha en forventet kostnad (P50) på 21 810 mill. kroner i 2017 prisnivå.
Kvalitetssikrer angir en forventet kostnad (P50) på 21 310 mill.
kroner i 2017 prisnivå. Hovedårsaken til avvikene synes å være noe
ulike vurderinger av byggherrekostnader og potensiale for kostnadsreduksjoner.
I tillegg til den
ovennevnte kvalitetssikring av kostnadsoverslag har selskapet fått
gjennomført eksterne kvalitetssikringer av finansiering,
bompengeordning og samfunnsøkonomi. Konklusjonene fra disse kvalitetssikringene
er at finansieringen av prosjektet er svært robust.
I vegutbyggingsavtalen
for prosjektet som er inngått mellom Samferdselsdepartementet og
Nye Veier AS, har partene avtalt at utbyggingen skal gjennomføres
innenfor en økonomisk ramme på 24 600 mill. 2017-kroner. Det er
i denne prisen tatt utgangspunkt i en forventet kostnad (P50) på
21 423 mill. 2017-kroner og lagt til et risikopåslag på 15 pst.
Trafikkberegningene
viser behov for en bomstasjon på eksisterende E39 mellom Kristiansand
vest og Monan. Beregninger viser at ved innføring av bom på ny veg
vil det være nærmere 12 000 i ÅDT på eksisterende E39 uten noen
form for trafikkregulering, mens det kun vil være 8 000 i ÅDT på
ny veg. Ved å etablere en bom på eksisterende E39 med 50 pst. av
taksten på ny veg vil en stor del av trafikken velge ny E39 og trafikkgrunnlaget
vil øke fra 8 000 i ÅDT til 14 000 i ÅDT.
Inntektene fra bommen
på eksisterende E39 vil gå til å finansiere vegtiltak i lokalområdet.
Det er beregnet inntekter
på om lag 130–150 mill. 2017-kroner i sidevegsbommen.
Vest-Agder fylkeskommune
vil i løpet av 2017 gjøre vedtak på hvor bomstasjonen konkret skal
plasseres og bruken av midlene, hvor også vurderinger av framtidig
funksjon for fv. 114 vil måtte inngå i vurderingen.
Finansieringsopplegget
omfatter statlige midler over kapittel 1321 post 70 Tilskudd utbyggingsselskapet
for veg samt bompenger. Bompengeandel utgjør 37 pst.
Finansieringsopplegget
bygger på ni automatiske bomstasjoner på ny veg, jf. proposisjonens
kapittel 5. Det er forutsatt bompengeinnkreving i begge retninger.
Innkrevingstiden
er satt til 15 år. For at prosjektet skal være nedbetalt i løpet
av innkrevingsperioden er det beregnet at gjennomsnittlig inntekt
pr. passering må være mellom 17–42 kroner.
Vest-Agder fylkeskommune
har fattet vedtak om å stille garanti ved selvskyldnerkausjon for
bompengeselskapets låneopptak.