Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen
og Torgeir Micaelsen, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
og fra Venstre, Ketil Kjenseth, er enig med forslagsstillerne
i at regelmessig fysisk aktivitet er viktig for normal vekst og
utvikling, og at det har en forebyggende effekt mot en rekke sykdommer.
Som forslagsstillerne peker på, finnes det god vitenskapelig dokumentasjon
på at jevnlig fysisk aktivitet gir en rekke positive helseeffekter. Komiteen peker
på at det ved behandlingen av Meld. St. 19 (2014–2015) Folkehelsemeldingen
– Mestring og muligheter, var bred enighet om de nasjonale målene
for folkehelsearbeidet. Komiteen viser
også til at Norge har sluttet seg til Verdens helseorganisasjons
mål om å redusere for tidlig død av ikke-smittsomme sykdommer (NCD)
– som hjerte- og karsykdommer, diabetes, kols og kreft – med 25
prosent innen 2025. Komiteen er
enig med forslagsstillerne i at det er viktig å legge til rette for
fysisk aktivitet i skolen, og mener skolen er en viktig arena for
forebyggende arbeid. Komiteen viser
videre til at regjeringen har igangsatt en forsøksordning
med fysisk aktivitet for utvalgte ungdomsskoler. Skolene som er
med i forsøket, skal få mer tid hver dag til kroppsøving og fysisk
aktivitet for å teste ut ulike opplegg. Komiteen peker på at elever
som beveger seg mer og er mer aktive, trives bedre, har bedre helse
og lærer mer, men det meste av det vi vet til nå er basert på kunnskap
om elever på barnetrinnet. Komiteen viser til at det gjennomsnittlige
aktivitetsnivået går ned når elevene går fra barn til ungdom, og
kun halvparten av norske 15-åringer tilfredsstiller anbefalingene
for fysisk aktivitet. Når barna når ungdomsskolealder, ser vi at de
blir mindre aktive. Komiteen mener
derfor det er viktig at innsatsen må økes for elever i ungdomsskolealder,
og vi må vite hvordan vi best mulig treffer ungdommene.
Komiteen viser til at Stortinget
ba regjeringen utarbeide en handlingsplan i forbindelse med behandlingen
av Resept for et sunnere Norge. Komiteen viser videre til at
Handlingsplan for fysisk aktivitet 2005–2009 var en tverrdepartemental
handlingsplan som skulle fremme fysisk aktivitet i befolkningen.
Dette skulle skje gjennom en samlet strategi med tiltak på flere
samfunnsområder og arenaer. Handlingsplanens visjon var «Bedre folkehelse
gjennom økt fysisk aktivitet i befolkningen», og visjonen var konkretisert
gjennom følgende to hovedmål:
Komiteen mener
det er behov for en ny handlingsplan for fysisk aktivitet. Planen
må omfatte konkrete tiltak på flere samfunnsområder og inkludere mål
om å styrke det samlede friluftslivsarbeidet og friluftslivets rolle
i folkehelsearbeidet. Særlig er det viktig å legge til rette for
mer fysisk aktivitet hos barn og unge. Da er skolen en viktig forebyggingsarena.
Komiteen viser til at ved behandlingen
av Meld. St. 19 (2014–2015), Folkehelsemeldingen – Mestring og muligheter,
var det bred enighet om de nasjonale målene for folkehelsearbeidet:
-
Norge skal være blant
de tre landene i verden som har høyest levealder.
-
Befolkningen skal
oppleve flere leveår med god helse og trivsel og reduserte sosiale
helseforskjeller.
-
Det skal skapes et
samfunn som fremmer helse i hele befolkningen.
Komiteen viser
til at målet om å øke forventet levealder først og fremst skal nås
ved å redusere tidlig død og ved å utjevne sosiale forskjeller i
helse og levealder. Norge har sluttet seg til Verdens helseorganisasjons
mål om å redusere for tidlig død av ikke-smittsomme sykdommer (NCD)
som hjerte- og karsykdommer, diabetes, kols og kreft med 25 prosent innen
2025. Komiteen viser
til at Stortinget ved behandlingen av Folkehelsemeldingen la disse
målene til grunn for utviklingen av en nasjonal folkehelsepolitikk. Komiteen mener
at å fremme disse målsettingene forplikter. Komiteen mener målsettingen
om 10 prosent reduksjon i forekomst av utilstrekkelig fysisk aktivitet
innen 2025 må tas på alvor, og at det er nødvendig med nye forsterkede
virkemidler og befolkningsrettede tiltak på flere samfunnsområder.
Evalueringen av forrige
handlingsplan for fysisk aktivitet (2009) anbefalte en tydeligere
prioritering, og at arbeidet rettes tydeligere mot de tre strategiske retningene:
-
1. Påvirkning av
den enkeltes helseatferd og livsstil gjennom folkeopplysning og
bedre veiledning i helsetjenesten.
-
2. Utvikling av lavterskeltilbud
og muligheter for fysisk aktivitet på flere arenaer.
-
3. Planlegging og
tilrettelegging av fysiske omgivelser med sikte på å gjøre det lettere
for enkeltmennesker å velge en aktiv livsstil.
Komiteen mener
at innsatsen for økt fysisk aktivitet i befolkning og skolen må
styrkes. Komiteen mener
målsettingene har vært uttalt over så lang tid og at kunnskapen
om at dette er effektive tiltak som vil fremme sunn folkehelse,
er så god at det ikke er noen grunn til å vente. På denne bakgrunn
fremmer komiteen følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme en ny handlingsplan for fysisk aktivitet
med konkrete tiltak på flere samfunnsområder og arenaer, som barnehage, skole,
arbeidsplass, eldreomsorg, transport, nærmiljø og fritid. Partene
i arbeidslivet må trekkes aktivt med i arbeidet. Det samme må Norges
idrettsforbund og friluftslivets organisasjoner. Stortinget må på
egnet måte holdes orientert om arbeidet.»
Komiteen vil
spesielt understreke behovet for utvikling av lavterskeltilbud og
at planen må inkludere mål om å styrke det samlede friluftslivsarbeidet
og friluftslivets rolle i folkehelsearbeidet. Komiteen viser til at friluftslivet
oppleves attraktivt og som en god og gratis kilde til aktivitet
i mange alders- og befolkningsgrupper. Naturen er tilgjengelig de
fleste steder i Norge, hele året. Lavterskel aktivitet i naturen
er derfor et unikt virkemiddel for å fremme fysisk aktivitet i befolkningen.
For de minst aktive gruppene er god tilrettelegging, trygghet, enkel
og nær tilgang til rekreasjonsområder viktig. Komiteen mener en handlingsplan
for fysisk aktivitet må inneholde konkrete tiltak for å styrke det
samlede friluftslivsarbeidet og friluftslivets rolle i folkehelsearbeidet.
Komiteen viser til at ved Stortingets
behandling av Meld. St. 18 (2015–2016) Friluftsliv – natur som kilde
til helse og livskvalitet, ble regjeringen bedt om å legge fram
en handlingsplan med sikte på å styrke det samlede friluftslivsarbeidet
og friluftslivets rolle i folkehelsearbeidet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, har merket
seg at regjeringen er i gang med å følge opp Stortingets vedtak.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til at det finnes god vitenskapelig dokumentasjon
for at jevnlig fysisk aktivitet gir en rekke positive helseeffekter. Regelmessig
fysisk aktivitet er viktig for normal vekst og utvikling og har
en forebyggende effekt mot en rekke sykdommer. Dette flertallet merker seg
at helse- og omsorgsministeren i sitt svarbrev til komiteen av 19. mai
2017 viser til behov for mer forskning og kartlegging, før regjeringen
kan utarbeide en handlingsplan og fremme en sak for Stortinget om
hvordan skoledagen kan organiseres for å oppnå minst én times fysisk
aktivitet for alle elever hver dag gjennom en gradvis innføring
finansiert som et folkehelsetiltak. Dette flertallet mener helse-
og omsorgsministeren går for sakte fram. Dette flertallet mener det
er nok kunnskap til å utarbeide en handlingsplan og starte implementering av
én times fysisk aktivitet i skolen. Erfaringer kan høstes underveis
og bidra til å styrke tilbudet etter hvert som det utvikles.
Dette flertallet viser til
at det er mange år siden Stortinget satte mål om én times fysisk
aktivitet hver dag, for eksempel skrev en samlet komité i 2003 i
innstilling til Resept for et sunnere Norge. Folkehelsepolitikken
(St. meld. nr. 16 (2002–2003), jf. Innst. S. nr. 230 (2002–2003)):
«Komiteen vil derfor
sterkt støtte satsingen på økt fysisk aktivitet i skolehverdagen,
og vil gjerne målsette ambisjonen til én time fysisk aktivitet hver dag.»
Dette flertallet noterer at
Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti i samme innstilling
fremmet dette forslaget:
«Stortinget ber Regjeringen
i sin oppfølging av Kvalitetsutvalgets innstilling vurdere hvordan
skolen kan legge til rette for mer daglig fysisk aktivitet for elevene.»
Dette flertallet viser til
at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet foreslo
at regjeringen skulle sørge for at alle barn i grunnskolen har fysisk
aktivitet i minst én time hver dag i skoletiden. Komiteen skrev
i Innst. S. nr. 230 (2002–2003):
«Komiteen mener det
er et positivt signal at Regjeringen vil iverksette en systematisk
utprøving av samarbeidstiltak i skolen med utgangspunkt i den svenske
Bunkeflomodellen, men tilpasset norske forhold og ulike klassetrinn.
Dette med sikte på kunnskap som grunnlag for å vurdere videre arbeid.
Flere skoler i Buskerud er imidlertid allerede engasjert i Bunkeflomodellen,
noe som betyr en økt satsing på fysisk aktivitet. Buskerud fylke
anser modellen som så viktig at det ønsker at alle fylkets skoler
skal bli innlemmet. Komiteen mener at høringsuttalelsene er svært
vektige og resultatene fra Buskerud og Sverige så positive at det
skulle kunne danne grunnlag for å gå et steg videre.»
Dette flertallet konstaterer
at helse- og omsorgsministeren nå viser til gode erfaringer fra
Sogn og Fjordane. Dette
flertallet merker seg også at helse- og omsorgsministeren
viser til at det er særlige behov i ungdomskolen, fordi den fysiske
aktiviteten reduseres mye når elevene når ungdomsskolealder. Dette flertallet er
enig i at ungdomsgruppen trenger forsterket innsats, men vil også
peke på at gode vaner kan etableres tidlig. Fysisk aktivitet som del
av skolehverdagen er positivt for alle aldersgrupper og er en god
erfaring å ta med seg over i ungdomstrinnet. Dette flertallet mener
Stortinget nå må sørge for fremdrift og at arbeidet med implementering
av én times fysisk aktivitet i skolen kan starte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme sak for Stortinget om hvordan skoledagen
kan organiseres for å oppnå minst én times fysisk aktivitet for
alle elever hver dag, gjennom en gradvis innføring, finansiert som
et folkehelsetiltak.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, er opptatt
av at fysisk aktivitet er et område som fortjener forsterket innsats,
og regjeringen har gjort flere grep for å legge til rette for mer
fysisk aktivitet i befolkningen. Flertallet viser til at det
særlig er viktig med løsninger som treffer dem som er for lite fysisk
aktive, og ikke bare tiltak som øker aktivitetsnivået hos dem som
allerede er aktive. Det er særlig viktig at terskelen er overkommelig
for de fleste, og her teller hver bevegelse. Utfordringen krever
både målrettet innsats mot lavaktive grupper og risikogrupper, og
universelle tiltak som favner befolkningen som helhet.
Flertallet viser til at NCD-strategien
for perioden 2013–2017 omfatter bl.a. målrettet innsats
mot risikogrupper, og tiltakene i Meld. St. 26 (2014–2015) Primærhelsemeldingen
og i Meld. St. 19 (2014–2015) Folkehelsemeldingen bidrar til å forsterke
denne innsatsen. Flertallet mener
det er positivt at regjeringens videreføring av tilskudd til etablering
av frisklivs-, lærings- og mestringstilbud har medført at det i
2015 var 258 kommuner som hadde etablert slike tilbud. Frisklivssentralene
gir personer med behov for å endre levevaner veiledning og tilpassede
tiltak i et støttende miljø. Flertallet viser videre til
at fysisk aktivitet er viktig i behandlingen av personer med psykiske
helseutfordringer og rusproblemer. En stor andel av den økte dødeligheten
i disse pasientgruppene er knyttet til levevaner og somatisk sykdom. Flertallet mener
det er positivt at opptrappingsplanen for rusfeltet (2016–2020)
legger økt vekt på bruk av fysisk aktivitet som både forebyggende
faktor og i behandling og ettervern. Flertallet viser videre til
at den varslede strategien for psykisk helse skal ta opp viktigheten
av fysisk aktivitet i forbindelse med behandling av ulike psykiske lidelser,
som angst og depresjon. Flertallet viser til at denne
regjeringen vil ha løsninger som gjør det enklere for den enkelte
selv å velge en aktiv livsstil. Dette krever innsats på flere samfunnsområder,
og ikke minst i kommunene der folk bor og lever sine liv. Regjeringen
har lansert et program for folkehelsearbeid i kommunene, som skal
bidra til å styrke kommunenes systematiske folkehelsearbeid, og flertallet mener
kommunene med dette får et bedre grunnlag for å innarbeide mål om
mer fysisk aktivitet i kommunale planer og virksomheter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at når det gjelder
fysisk aktivitet i skolen, har regjeringen fulgt opp regjeringsplattformens
mål om å legge til rette for dette. Disse medlemmer er enig med
forslagsstillerne i at fysisk aktivitet, god motorikk og fysisk form
i tillegg til å fremme god psykisk og fysisk helse, kan være viktig
for elevers kognitive funksjon og læring i skolen. Det pågår mye
godt arbeid i norske skoler med å legge til rette for d. Både erfaringer
og forskning, bl.a. i Sogn og Fjordane, viser at skoler – særlig
på barne- og mellomtrinnet – ved å utnytte det lokale handlingsrommet
finner lokale tilpasninger i tilretteleggingen av fysisk aktivitet
ut over obligatorisk tid. Utfordringen er etter disse medlemmers syn ungdomstrinnet. Disse medlemmer viser
til at bare halvparten av 15-åringene fyller anbefalingen om minst
én time daglig fysisk aktivitet, og det er et dramatisk fall i fysisk
aktivitet fra 9 til 15-årsalderen. Som varslet i Folkehelsemeldingen
gjennomfører derfor regjeringen et forsøk med utvidet tid til kroppsøving
og fysisk aktivitet i et utvalg ungdomsskoler. Forsøket i skolen
gjennomføres som et forskningsprosjekt, der målet er å finne modeller
for økt fysisk aktivitet som kan brukes i ungdomstrinnet. Disse medlemmer mener
i likhet med statsråden at en sak til Stortinget, slik som forslagsstillerne
ber om, må baseres på et mer solid beslutningsgrunnlag enn det vi
har i dag. Hensikten med forsøket i skoler er nettopp å skape et
bedre kunnskapsgrunnlag for fremtidig arbeid med fysisk aktivitet
i grunnopplæringen. Disse
medlemmer støtter statsrådens syn på at det viktigste dokumentet
for å sikre nasjonal samordning for å fremme fysisk aktivitet vil
være folkehelsemeldingen, og mener derfor det vil være naturlig
å vurdere behovet for en handlingsplan i forbindelse med arbeidet
med neste folkehelsemelding.
Komiteen mener
det er viktig å styrke aktivitetstilbudet for barn og unge, særlig
de som ikke finner seg til rette i organiserte og prestasjonsbaserte tilbud.
Lavterskel friluftsliv og tilrettelagte og attraktive rekreasjonsområder
nær der folk bor, er viktig for folkehelsen. Grønne områder i nærmiljøet
fremmer egenorganisert aktivitet og bygger sosiale fellesskap. Komiteen mener
dette er områder som må få et tydelig fokus i en handlingsplan. Komiteen viser
til komitémeknaden fra Innst. 26 S (2016–2017) om friluftslivets
viktige rolle som en helse- og læringsfremmende arena:
«Komiteen har merket
seg regjeringens forslag om at det skal være et nasjonalt mål at
«Naturen i større grad skal brukes som læringsarena og aktivitetsområde
for barn og unge». Alle barn og unge bør få erfaring med friluftsliv
og lære å ferdes i naturen på en trygg og miljøvennlig måte. Det
legger grunnlag for gode naturopplevelser og god helse gjennom hele
livet. Skolen er en viktig arena for opplæring i friluftsliv for
alle, fordi man der når alle uansett familiebakgrunn. Undervisning
ute i naturen og nærmiljøet kan øke læringsutbyttet i skolen. Ved
å ta i bruk naturen som klasserom lærer elevene bedre og er mer i
aktivitet i løpet av skoledagen.»
Komiteen mener det er godt
for elevenes mentale helse å være ute og i fysisk aktivitet, og
vil understreke sammenhengen mellom psykisk og fysisk helse. Komiteen mener
derfor at økt fysisk aktivitet i skolen, med mer bruk av uteskole
og friluftsliv, vil fremme bedre læring. Komiteen mener videre det
er like viktig, om ikke viktigere, å ha fokus på fysisk aktivitet
i barnehagen, fordi gode eller dårlig vaner ofte innlæres tidlig. Komiteen mener
skole og barnehager er svært viktige arenaer fordi de når de aller
fleste barn. Å investere i folkehelse for barn og unge er både samfunnsøkonomisk
svært lønnsomt og bra for den enkeltes livskvalitet. Komiteen er svært
bekymret over at nesten hvert sjette barn i åtteårsalderen er overvektig,
og vi vet at overvekt er forbundet med en rekke alvorlige livsstilssykdommer. Komiteen mener
derfor det ikke er noen vei utenom å sikre en skikkelig satsing
på det som fremmer barns psykiske og fysiske helse i barnehager
og grunnskoler. Komiteen mener
det er på høy tid å legge til rette for økt fysisk aktivitet i grunnskolen
i flere fag enn kroppsøving og mer mental trening i skolen. Komiteen vil
vise til at en enstemmig helsekomité ved behandlingen av Folkehelsemeldingen –
Mestring og muligheter Meld. St. 19 (2014–2015) uttalte følgende:
«Komiteen mener
det er viktig at skolen motiverer og legger til rette for økt daglig
fysisk aktivitet.
Komiteen mener at
det det er nødvendig å integrere økt fysisk aktivitet i skolehverdagen.
Komiteen viser til
at helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (2006–2008) viste at 22 prosent
av guttene og 20 prosent av jentene i ungdomsskolen var overvektige.
Dette er svært høye tall som underbygger et sterkt behov for å sette
i verk tiltak i skolen.
Komiteen mener også
det er nødvendig at det legges bedre til rette med gode gang- og
sykkelveier ved skoler og barnehager som motiverer flere til å gå eller
sykle i sitt daglige virke.»
Videre står det:
«Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, er positive til at Nasjonalt senter for
mat, helse og fysisk aktivitet er gitt i oppdrag å systematisere
og spre eksempler på god praksis og å utvikle modeller for hvordan
skolen best kan arbeide for å sikre daglig fysisk aktivitet for
elevene.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Venstre, er glad for at regjeringen
også er opptatt av å fremme fysisk aktivitet i skolen, og at helseministeren
understreker dette i brevet av 19. mai 2017 hvor han bl.a. skriver:
«Regjeringen vil
legge til rette for mer fysisk aktivitet i skolen og vil derfor
bidra til at skolene sikrer daglig fysisk aktivitet for elevene.
Dette mener vi er viktig fordi skolen favner alle barn og unge og
derfor kan gi alle elever gjennom tilpasset opplæring muligheter
til fysisk aktivitet og bevegelseserfaring, og dermed grunnlag for
helse og læring. Forskning peker på at fysisk aktivitet, god motorikk
og fysisk form i tillegg til å fremme god fysisk og psykisk helse,
kan være viktig for elevers kognitive funksjon og læring i skolen.»
Flertallet mener at vi, etter
flere år med forsøk og arbeid med å spre god praksis, nå må sikre
at den kunnskapen vi har fått, og vet fungerer, kan fremme god fysisk
og mental helse hos våre barn i grunnskolen. På denne bakgrunn fremmer flertallet følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for økt fysisk aktivitet i grunnskolen
i flere fag enn kroppsøving og for mer mental trening i skolen.»