Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til Representantforslag 85
S (2016–2017) fra representantene Else-May Botten, Lise Christoffersen,
Hugo Bjørnstad, Magne Rommetveit og Eirik Sivertsen samt statsrådens
svarbrev datert 21. april. Komiteen legger som forslagsstillerne
til grunn at luftfarten er avgjørende for mobiliteten til befolkning
og næringsliv. Luftfarten er også avgjørende for å kunne ha spredt bosetting
i landet.
Komiteen viser til at statsråden
allerede er i gang med forarbeid til en helhetlig luftfartsstrategi. Komiteen har
merket seg at dette arbeidet er en oppfølging av notatet om globalisering
og økt konkurranse i sivil luftfart. Komiteen viser til at det skal
være et representativt utvalg som skal bistå departementet i utformingen
av strategien, og et sentralt tema som skal vurderes, er betydningen
av å ha en norsk luftfartsnæring.
Komiteen har merket seg at
utredningen vil ta opp problemstillinger som flyselskapenes forretningsmodeller,
ansattes vilkår samt sikkerhet og miljø.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, har videre merket seg at det vil bli nedsatt et utvalg
til høsten, og at arbeidet med strategien vil strekke seg inn i
2019.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at både LO og
NHO i forbindelse med regjeringens høring våren 2016 om «Globalisering
og økt konkurranse i sivil luftfart. Utfordringer og mulige konsekvenser
for norsk luftfart» etterlyste en samlet overordnet strategi for
luftfartsnæringen.
Disse medlemmer viser videre
til at statsråd Solvik-Olsen under Arendalsuka i 2016 på spørsmål fra
LO sa at han skulle lage en luftfartsstrategi. Det ble også etterlyst
fremdrift i et skriftlig spørsmål, jf. Dokument 15:1534 (2015–2016)
fra Eirik Sivertsen, der samferdselsministeren svarte at han snart
skulle ta stilling til oppfølging av luftfarten.
Disse medlemmer viser til svarbrev
fra Samferdselsdepartementet datert 21. april i år der statsråden
avslutter sitt svarbrev med følgende:
«Jeg tar sikte på
å starte arbeidet med å nedsette et utvalg høsten 2017. Utredningen
vil være omfattende og det bør påregnes at utvalgsarbeidet
vil strekke seg inn i 2019. Jeg vil komme tilbake til hva slags
presentasjonsform luftfartsstrategien vil ha.»
Disse medlemmer mener
det haster med å få på plass en helhetlig luftfartsstrategi, noe
som ikke statsrådens fremdrift ivaretar godt nok. Det er også viktig
at denne behandles av Stortinget.
Disse medlemmer mener dette
viser at vi har en samferdselsminister som ikke har prioritert dette
arbeidet høyt nok og vil derfor fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utforme en helhetlig luftfartsstrategi for Norge
i en egen stortingsmelding.»