Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og Rigmor
Aasrud, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe, Bente Stein
Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet, Lene Langemyr
og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre,
Sveinung Rotevatn, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø,
viser til at regjeringen fremmer forslag til lovvedtak om endringer
i skipsarbeidsloven vedrørende rederiers garantiplikt.
Forslaget gjennomfører
vedtatte endringer i Maritime Labour Convention (MLC),
som trådte i kraft 18. januar 2017. Komiteen ser at konvensjonsendringene
innebærer nye krav om økonomisk sikkerhet for forlatte sjøfolk og
økonomisk sikkerhet ved død eller langvarig uførhet.
Endringene i MLC
består blant annet av krav til økonomisk sikkerhet for sjøfolk som
har blitt forlatt av rederiet («abandonment»). Etter MLC anses en sjømann
å være forlatt når rederiet i strid med konvensjonen eller arbeidsavtale
unnlater å dekke sjømannens hjemreisekostnader, har forlatt sjømannen uten
nødvendig underhold og støtte eller på annen måte ensidig har brutt
forbindelsen med sjømannen, herunder ved å unnlate å utbetale avtalt
lønn i minst to måneder. En typisk situasjon er at skipet forlates
i en havn eller ankret utenfor havneområdet mens sjøfolkene verken
har proviant eller for eksempel olje for å sikre elektrisitet om
bord. Komiteen støtter disse
endringene.
Komiteen er enig i at denne
sikkerhetsstillelsen skal dekke grunnleggende behov inntil sjøfolkene
er kommet hjem, minst fire måneders utestående lønn og andre påregnelige
kostnader, herunder hjemreisekostnader. Etter MLC kan sikkerhetsstillelsen for
eksempel være i form av en forsikring eller en garantiordning som
sikrer at det er tilstrekkelige midler til rådighet, og som hurtig
kan yte bistand til forlatte sjøfolk.
Komiteen støtter
at det skal være dokumentasjon tilgjengelig om bord som viser at
slik sikkerhet er stilt. Sjøfolkene skal også kunne rette krav om
utbetaling direkte til sikkerhetsstilleren.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at disse endringene blant annet medfører at det skal etableres
et økonomisk sikkerhetssystem, jf. forslaget i proposisjonen, som
skal sikre betaling fra det gjeldende rederi for dekning av utestående
lønnskrav mv. for alle sjøfolk som er omfattet av MLC.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at disse endringene blant annaet medfører at det skal etableres
økonomisk garanti/forsikring, jf. forslaget i proposisjonen, som skal
sikre betaling fra det gjeldende rederi for dekning av utestående
lønnskrav mv. for alle sjøfolk som er omfattet av MLC.
Komiteen viser
til at kravet om økonomisk sikkerhet for forlatte sjøfolk skal inngå
i MLC-sertifikatet og vil være gjenstand for kontroll både av flaggstaten
og i forbindelse med havnestatskontroll.