Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ferhat Güven, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf Leirstein,
fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, viser til Prop. 120 L (2016–2017) Endringer
i straffelov mv. (smitteoverføring og allmennfarlig smittespredning).
Komiteen viser til at regjeringen
i proposisjonen foreslår endringer knyttet til smitteoverføring
og fare for overføring av allmennfarlige smittsomme sykdommer. Regjeringen
foreslår å heve skyldkravet fra uaktsomhet til grov uaktsomhet for
smitteoverføring. I proposisjonen foreslås det å klargjøre i loven at
straffansvar ikke vil kunne pådras der forsvarlig smitteverntiltak
er iverksatt, noe som er en presisering av gjeldende rett. Komiteen viser
til at etter gjeldende rett er det kun ektefelle eller samboer som kan
avgi straffriende samtykke. Regjeringen foreslår nå å utvide dette
til å gjelde enhver person, men med den presisering at partene må
ha mottatt smittevernveiledning fra helsepersonell før straffriende
samtykke kan gis.
Komiteen viser videre til
at regjeringen også foreslår heving av strafferammen ved spredning
til en ubestemt krets av personer av smittestoffer eller smittestoffprodukter
gjennom vann, luft, næringsmidler eller andre gjenstander bestemt
for alminnelig bruk eller salg, og derved volder allmenn fare for
liv og helse. Regjeringen foreslår også at allmennfarlig smittespredning
med terrorhensikt skal regnes som en terrorhandling etter straffeloven.
Komiteen viser til at flere
tunge høringsinstanser stiller seg kritiske til formkravene som
foreslås for et informert samtykke. Advokatforeningen mener det
ikke bør oppstilles egne formkrav og viser til at det ikke er noe
formkrav etter straffeloven § 276 om straffriende samtykke for kroppskrenkelser/skader.
Oslo kommune, Oslo universitetssykehus, HivNorge, Legeforeningen
samt flere andre høringsinstanser mener de foreslåtte formkravene
vil være vanskelig å håndtere i praksis og kunne vært gjort enklere.
Flere av høringsinstansene støtter likevel forslaget etter en totalvurdering.
Folkehelseinstituttet mener formkravet kunne vært begrenset til
en skriftlig samtykkeerklæring mellom partene.
Komiteen viser til at Helsedirektoratet
støtter at samtykke skal frita for straff, men har prinsipielle innvendinger
mot formkravene. Helsedirektoratet peker på at det å dokumentere
i journalen hvorvidt en person har samtykket til seksuell omgang
med en smittet person og dermed utsetter seg for en viss risiko,
har helt andre formål enn det tradisjonelle formålet med journalføring,
som er å sikre at opplysninger som er nødvendige og relevante for
en forsvarlig behandling av pasienten, blir nedtegnet og kan gjenfinnes.
Legen får etter forslaget en form for notarialfunksjon, og Helsedirektoratet
peker på at det ikke er gitt at helsepersonell har tilstrekkelig
kunnskap til å forsikre seg om at det foreligger et gyldig samtykke til
å utsette seg for smittefare. Helsedirektoratet foreslår på denne
bakgrunn at partene som har vært til smittevernveiledning, i stedet
kan benytte et samtykkeskjema, og at dette kan oppbevares av partene
selv.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
viser til høringen, og har etter en helhetsvurdering kommet frem
til at det er ønskelig med en mindre rigid ordning for samtykke.
Flertallet ønsker på denne
bakgrunn å stryke formkravene i § 237, som lyder «Før slikt samtykke kan
gis, må partene i fellesskap ha mottatt smittevernveiledning fra
helsepersonell».
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende
forslag til alternativ lovtekst:
«Straffeloven
§ 237 skal lyde:
§ 237 Smitteoverføring
Med bot eller fengsel inntil 3 år
straffes den som overfører en smittsom sykdom som medfører betydelig
skade på kropp eller helse for en annen person. På samme måte straffes
den som utsetter en annen person for slik smittefare.
Første ledd kommer ikke til anvendelse
ved smitte som overføres ved seksuell omgang når den som er blitt
smittet eller utsatt for smittefare på forhånd har samtykket.
Første ledd kommer heller ikke til
anvendelse når forsvarlige smitteverntiltak er iakttatt.
Grovt uaktsom overtredelse straffes
med bot eller fengsel inntil 1 år.»