Søk

Innhold

1. Innledning

1.1 Om innstillingen

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen, Torstein Tvedt Solberg og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi, Roy Steffensen og -Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre, Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, viser til Stortingets forretningsorden § 43 syvende ledd, som lyder:

«Eventuell kongelig samleproposisjon om endringer i statsbudsjettet legges fram senest den 15. mai i budsjettåret, sammen med stortingsmelding om revidert nasjonalbudsjett. Finanskomiteen avgir innstilling om disse senest annen fredag i juni.»

Komiteen viser til at avtalen om revidert nasjonalbudsjett 2017 mellom regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet, og Kristelig Folkeparti og Venstre, følger under pkt. 1.2 nedenfor.

Meld. St. 2 (2016–2017) er behandlet under kapittel 2 og Prop. 129 S (2016–2017), plenarvedtaksdelen av Prop. 130 LS (2016–2017) og Prop. 142 S (2016–2017) er behandlet under kapittel 3 i denne innstilling. Kapittel 4 inneholder en oversikt over de enkelte fraksjonenes primærforslag som avviker fra regjeringens forslag. Kapittel 5 inneholder forslagene fra komiteens mindretall, og kapittel 6 inneholder komiteens tilråding.

Komiteen viser videre til at merknader og forslag som er fremsatt under komiteens behandling og som gjelder budsjettposter som ikke er omhandlet i Prop. 129 S (2016–2017) og Prop. 142 S (2016–2017, er lagt kronologisk etter kapittel- og postnummer under omtalen av de respektive departementene.

Når det gjelder lovforslag som er omtalt i Meld. St. 2 (2016–2017) og i Prop. 129 S (2016–2017), viser komiteen til at disse er fremsatt i Prop. 130 LS (2016–2017). Komiteen viser til Innst. 400 L (2016–2017) når det gjelder behandlingen av disse.

1.2 Avtale mellom regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet, og Kristelig Folkeparti og Venstre om revidert nasjonalbudsjett for 2017

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, er enig om en helhetlig avtale om revidert nasjonalbudsjett for 2017. Avtalen innebærer at Kristelig Folkeparti og Venstre gir tilslutning til regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2017 med følgende endringer:

Hovedinnretning

2017

Beskrivelse

Bokført endring

Satsinger

391,1

SUM

391,1

Netto inndekning

2017

Beskrivelse

Bokført endring

Reduserte utgifter

391,1

SUM

391,1

Satsinger

2017

Dep.

Kap.

Post

Beskrivelse

Bokført endring

ASD

612

1

Reduserte inntekter pensjon

-1

ASD

2670

73

Økt minstepensjon for gifte/samboende med 1000 kr fra 1.9 (Gjelder gammel ordning)

25,0

ASD

5700

71

Reduserte inntekter sykepenger

13,0

ASD

2650

71

Sykepenger selvstendig næringsdrivende. Kompensasjonsgrad på 75 prosent fra 1. oktober

16,0

ASD

621

63

Pilotprosjekt for langtidsledige i Rogaland, jf. Brev fra Tekna og NITO til arbeids- og sosialkomiteen av 08.05.2017

5,0

BLD

846

60

Tilskuddsordning barn i storbyer

2,0

BLD

846

61

Tilskuddsordning barnefattigdom, herunder øremerket tilskudd til sommerleire for familier med rusproblemer

25,0

BLD

846

61

Barnas stasjon, Fredrikstad

0,5

BLD

846

61

Blå Kors, ferietilskudd barn. Kristiansand

0,5

BLD

846

62

Foreldrestøtte i kommunene

3,0

BLD

840

70

Alternativ til vold, Akershus

1,0

HOD

762

63

Tilskudd til rekruttering av leger i Sogn og Fjordane (videreføring av ALIS-Vest-pilotprosjekt for spesialistutdanning i almennmedisin

5,0

HOD

761

68

Helseinnovasjonssenter i Kristiansund

2,0

HOD

761

60

Kompetansehevingspott for ansatte i omsorgsyrker/tjenester i sammenslåtte kommumer

15,0

HOD

714

79

Tromsøundersøkelsen

3,5

HOD

765

72

Pårørendesenteret i Stavanger, engangstilskudd

1,0

HOD

703

21

Kreftforskning, tilskudd til Kreftforeningen

5,0

HOD

765

72

No Limitation, ettervern rus. Engangstilskudd

1,0

HOD

765

72

Kirkens Bymisjon «Møtestedet», engangstilskudd

2,0

JD

430

70

Kulturdråpen (tiltak for rusmisbrukere og tidligere innsatte)

0,5

JD

440

1

Trygghet for barn: Styrking av politiets kapasitet og kompetanse til etterforskning i saker som gjelder vold og overgrep mot barn

10,0

JD

440

70

Beredskapssenter Rygge forstudiet

0,3

JD

440

70

Beredskapssenter Rygge skytebane

2,8

JD

451

1

DSB, økt bevilgning til sikkerhet og beredskap

5,0

JD

410

1

Domstolene, styrking

5,0

JD

451

70

Beredskapssenter Rygge drift

2,0

JD

490

71

Gjenåpne Au-pair-senteret

1,5

JD

496

71

SOS Barnebyer SAMMEN

2,0

JD

496

71

Tilskudd innvandreorg. M.m: Kristent Interkulturelt Arbeid (KIA) , språkopplæringsprogram

4,0

JD

496

73

Støtte til norskopplæring fra Tv2-skole

3,0

KD

280

1

NOKUT

10,0

KD

226

21

Koding i skolen

10,0

KD

226

21

Digital Nynorsk lesefest

0,8

KD

225

60

Transport- og logistikkutdanningen Alta VGS

0,6

KD

260

50

Arkivutdanning ifm Helsearkivet på Tynset

2,0

KD

260

50

5 stipendiatstillinger til satsing på desentralisert fornybar energi og smart teknologi (UiS), 5 stillinger til Senter for pasientsikkerhet (UiS) og 1 stilling ved Høgskolen i Molde

4,4

KD

260

50

Rehabilitering av universitetsmuseene ved UiO, engangstilskudd

20,0

KD

260

50

Nasjonalt kompetansesenter for vann- og avløpsinfrastruktur NMBU, Ås

2,5

KD

260

50

Campus Kristiansund, 30 studieplasser

1,2

KD

2410

50

Stipend

0,5

KD

2410

72

Rentestøtte

0,0

KD

5617

80

Renter

-0,0

KD

227

70

Den franske skolen i Oslo

5,0

KD

255

73

Dialogbyen Lillehammer / Nansen Fredssenter

1,0

KD

260

50

250 studieplasser, IKT. Fullårseffekt i 2023 170 mill. kr.

10,4

KD

2410

50

Stipend

3,9

KLD

1420

22

Genbank for vill laksefisk i Hardangerfjorden. Innsamling av genmateriale høsten 2017

4,0

KLD

1429

60

Gjenreisningsbyen, Steinkjer

0,5

KLD

1420

70

Opprydding i Kvina av gruveslam etter statlig gruvedrift i Knaben. Spleiselag mellom Sira Kvina Kraft og staten

8,0

KLD

1410

70

Formidling av klimaforskning, CICERO

1,0

KLD

1429

73

Elverum folkehøyskoles historiske bygg

2,0

KLD

1420

71

Tiltak mot marin forsøpling

20,0

KLD

1420

70

Tanavassdraget fiskeforvaltning

1,0

KLD

1420

79

Bergmannsparken, Malm

0,5

KLD

1400

21

Bærekraftfestivalen Hurdalen, engangstilskudd

0,5

KLD

1420

81

Masterplan for verdensarvområdet Geiranger

2,0

KLD

1420

78

Tiltak sikrede friluftslivområder: Utvidelse skjærgårdstjenesten, Møre og Romsdal

5,0

KMD

530

45

Veksthuset, Naturhistorisk Museum, UiO. Engangstilskudd forprosjekt for brukerutsyr

4,0

KMD

572

60

Økt lærlingetilskudd med 1000 kr

10,0

KMD

571

60

Øke inntektsgrensen til 450 000 for gratis kjernetid barnehage

6,4

KMD

571

64

Dekning av kostnader for kommuner ifm. mottak av EMA. Engangssum

20,0

KMD

553

65

Økte omstillingsmidler til Andøya

15,0

KUD

328

78

Ekstraordinært, midlertidig tilskudd til Skoleskipet Sørlandet

1,5

KUD

328

70

Tilskudd til Vest-Agder museum

2,0

KUD

340

70

Dekning av lønnsforpliktelser for prester som motsatte seg overføring til det nye rettssubjektet for Den norske kirke

4,8

KUD

334

73

Den norske filmfestivalen, Haugesund. Engangstilskudd

1,0

KUD

328

70

Vardø Restored, prosjekttilskudd

1,0

KUD

323

71

Hordaland teater, engangstilskudd

1,0

KUD

323

71

Studium Actoris, Østfold

0,3

KUD

328

78

Vestfossen Kunstlaboratorium

0,8

KUD

315

79

Ressurssenter for egenorganisert idrett

2,0

KUD

315

87

Engangstilskudd X-Games

18,0

OED

1820

60

Kartlegging av skred og flomfare, NVE

5,0

SD

1300

71

Hell Arena

0,5

SD

1320

30

Prosjektering av nytt vannverk i Ringebu ifbm ny E6

2,0

SD

1300

71

Tilskudd til Norsk Hydrogenformum, Skedsmo

1,0

SD

1352

73

Sykkelhotell, Heggedal Stasjon

2,0

SD

1360

30

Borg havn

1,0

SD

1352

73

Elektrifisering av Bratsbergbanen, forutsettes lokal medfinansiering

8,0

UD

100

71

Den norske Burmakomiteen

2,5

UD

163

72

Arbeid for trosfrihet, engangstilskudd

4,0

Sum

391,1

Reduserte utgifter

2017

Dep.

Kap.

Post

Beskrivelse

Bokført endring

ASD

601

70

Tilskudd til institusjoner og organisasjoner på departementets politikkområder og departementets forpliktelser knyttet til internasjonale avtaler

5,0

BLD

856

1

Mindrebehov EMA omsorgssentre

12,5

KD

260

50

Midler til kompletterende utdanning

3,2

KLD

1420

75

Tilskuddsordningen for kassering av fritidsbåter, varebiler, bobiler mv.

30,0

KLD

1481

22

Klimakvoter

20,0

KMD

542

70

Mindrebehov til internasjonalt program

2,0

KMD

2445

33

Faseforskyvning av STI-program

30,0

KMD

2445

24

Effektivisering i Statsbygg

5,0

KUD

315

82

Merverdiavgiftskompensasjon ved bygging av idrettsanlegg

15,0

NFD

2421

50

Kondemnering av skip

20,0

NFD

2421

51

Tapsavsetning: Landsdekkende såkornfond for IKT-næringer

37,2

NFD

2421

53

Risikoavvlastning: Landsdekkende såkornfond for IKT-næringer

18,8

NFD

926

45

Forskningsfartøy, utsatt utbetaling på grunn av endret kontraktsstruktur

55,0

OED

1825

50

Ubruktemidler fra KLDs biogassatsing

15,0

OED

1830

70

Redusert utbetaling til EU-program

14,0

OED

1815

72/73

Reduserte utgifter til Petoro Iceland

1,0

SD

1320

30

Innsparing Riksveginvesteringer, Store prosjekt.

24,4

SD

1320

36

E16 over Filefjell– Øye–Eidsbru og Varpe bru–Smedalsosen

50,0

UD

118

70

Prosjektsamarbeid Russland

13,5

UD

115

70

Næringslivsfremme, kultur og informasjonsformål

7,0

UD

100

45

Større utstyrsanskaffelser

2,5

41

21

Stortinget, driftsutgifter

5,0

41

45

Stortinget, større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

5,0

Sum

391,1

Poster «under streken»

2017

NFD

2421

95

Landsdekkende såkornfond for IKT-næringer

106,3

KD

2410

90

Studielån

1,4

KD

2410

90

Studielån

11,9

Følgende anmodningsforslag og merknader er en del av enigheten om revidert nasjonalbudsjett 2017 mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre

  • 1) Stortinget ber regjeringen vurdere å legge til rette for forsøksordninger med nye tiltak for å følge opp ungdom som er utenfor opplæring og arbeid, f.eks. etter modell av danske produksjonsskoler.

  • 2) Stortinget ber regjeringen vurdere å endre tilskuddsordningen for flyktninger med nedsatt funksjonsevne og/eller atferdsvansker fra å ha en varighet på inntil fem år til å bli en ikke tidsbestemt ordning.

  • 3) Flertallet vil understreke betydningen av Den franske skolen i Oslo, både for skolens elever og for det bilaterale forholdet mellom Frankrike og Norge. Flertallet viser til bevilgningen, og vil påpeke at det franske bidraget bør økes tilsvarende for å sikre likevekt i finansieringen av skolen. Regjeringen bes om å gå i dialog med franske myndigheter om dette. Flertallet vil videre peke på at det på sikt vil være hensiktsmessig at Den franske skolen i større grad inngår som en del av det norske skolesystemet. Flertallet fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

    «Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en vurdering av om grunnlaget for internasjonale skoler i friskoleloven bør utvides.»

  • 4) Stortinget ber regjeringen vurdere oppretting av en fast støtteordning for privatarkiv over tippemidlene. Det skal vurderes om ordningen skal administreres av Riksarkivaren og om alle institusjoner som oppbevarer arkiv, også museer, skal gis adgang til å søke midler gjennom ordningen.

  • 5) Stortinget ber regjeringen redegjøre for konsekvensene av endringene i kompensasjonsordningen etter bortfall av differensiert arbeidsgiveravgift for næringslivet i distriktene.

  • 6) Flertallet viser til at palmeolje som inngår i drivstoffblandinger ofte ikke er produsert på en bærekraftig måte. Flertallet viser til viktigheten av at biodrivstoff faktisk fører til reduserte klimautslipp globalt. Flertallet ønsker å redusere insentivene til å benytte biodrivstoff som ikke er bærekraftig og fremmer derfor følgende forslag:

    «Stortinget ber regjeringen utrede muligheten for differensiert avgift på biodrivstoff utenfor omsetningskravet med sikte på å fremme bærekraftig biodrivstoff. EØS-rettslige konsekvenser må vurderes nærmere.»

  • 7) Stortinget ber regjeringen utrede hvordan fossilfrie anleggsprosjekter eventuelt kan gjennomføres og hva konsekvensen av dette vil være.

  • 8) Flertallet viser til budsjettforliket hvor det er bevilget 18 mill. kroner til X Games. 15 mill. kroner av bevilgningen forutsetter fullfinans-iering av arrangementet. Det øvrige forutsettes gitt som generell driftsstøtte, jf. tilsvarende ordning i 2016. Det forutsettes videre at det foreligger en tilfredsstillende dopingløsning godkjent av Antidoping Norge for arrangementet.

  • 9) Flertallet viser til de mange konfliktene som preger verdensbildet i vår tid, og som medfører et stort antall mennesker på flukt. Flertallet viser til viktigheten av å hjelpe flyktninger i nærområdene. Flyktninghjelpen utgjør en viktig ressurs i dette arbeidet, og flertallet ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2019 ivareta organisasjonens arbeid sett i lys av inntektsbortfallet etter Stortingets vedtak i Meld. St. 12 (2016–2017) om ny fordeling av overskuddet fra spillemidlene.

  • 10) Flertallet viser til at vold og overgrep mot barn og unge er at alvorlig samfunnsproblem som må bekjempes. Det er helt sentralt at tiltakene som iverksettes er målrettede og gode. Flertallet viser til at anmeldelser knyttet til seksuallovbrudd har økt betydelig de siste årene. Den store økningen skyldes i hovedsak flere anmeldelser for seksuell omgang med barn. Dette har resultert i en stor pågang ved Statens Barnehus, både når det gjelder tilrettelagte avhør og oppfølging av volds- og overgrepsutsatte barn. Det er helt avgjørende at politiet har ressurser til å etterforske vold og overgrep mot barn, og at Statens Barnehus har kapasitet til å gjennomføre tilrettelagt avhør.

  • Flertallet viser til at politiet har fått betydelig økte bevilgninger i denne stortingsperioden. Det er bra at midlene er økt til politiet for å istandsette dem til i større grad å avdekke og bekjempe kriminalitet. Flertallet understreker at økte midler til politiet også må medføre økte midler til andre deler av rettssystemet. Balanse i straffesakskjeden er viktig for å sikre at tiltalte får saken sin raskt behandlet og redusere soningskøer. Flertallet har derfor foreslått økte bevilgninger til domstolene.

  • Flertallet viser til at cyberkriminalitet er et stort samfunnsproblem, både for den enkelte nettbruker, men også for kritisk offentlig infrastruktur. Det er viktig at både den enkelte og samfunnet generelt settes i bedre stand til å møte utfordringer knyttet til cyberkriminalitet. I tillegg er det viktig å sikre at denne formen for kriminalitet blir etterforsket og at arbeidet prioriteres. Flertallet forutsetter at arbeidet med å etterforske denne typen kriminalitet forsterkes, herunder vurdere etablering av cyberkrimsenter.

  • 11) Stortinget ber regjeringen vurdere å utvide den statlige, nasjonale TT-ordningen som skal dekke hele landet på sikt.

  • 12) Flertallet er kjent med Domstoladministrasjonens prioritering av behovet for nye lokaler for Tingretten i Molde. Statsbygg ferdigstilte forprosjektet for nytt Tinghus i Molde i 2012, men dette prosjektet er nå lagt til side. Flertallet er godt kjent med at dagens lokaler er utilfredsstillende og at dagens leiekontrakt med Fylkeshusa AS løper ut 31. desember 2018. Flertallet understreker at Tingretten i Molde skal videreføres og mener Domstoladministrasjonen må sørge for å stille formålstjenlige lokaler til rådighet snarest mulig.

  • 13) Stortinget ber regjeringen gjennomgå forståelsen og praktiseringen av merverdiavgiftskompensa-sjonsregelverket for rus- og psykiatriboliger for å vurdere om det er grunnlag for å fastsette nye retningslinjer for når slike boliger kan defineres som boliger «med helse- og sosiale formål».

  • 14) Stortinget ber regjeringen raskt vurdere overføring av eiendommen som i dag er i bruk av Stiftelsen Nidaros Pilegrimsgård fra Statsbygg til andre aktører.

  • 15) Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2017 kan inngå forpliktelser for inntil 55 mill. kroner utover gitt bevilgning under kap. 926 Forskningsfartøy, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.

  • 16) Flertallet viser til Stortingets vedtak 636 (2015–2016) om å legge frem en sak om hvordan det kan etableres flere fiberkabler til utlandet for å styrke grunnlaget for etablering av grønne datasentre og annen næringsvirksomhet i Norge. Flertallet viser til at Samferdselsdepartementet på denne bakgrunn gav Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) et vurderingsoppdrag som ble presentert i rapport av 4. desember 2016, og at rapporten omtaler flere tiltak.

  • Flertallet påpeker viktigheten av en grundig gjennomgang av Nkoms utredning og forslag, og ber regjeringen legge frem en vurdering av forslagene i Nkoms rapport i statsbudsjettet for 2018 og forslag til oppfølging.

  • 17) Flertallet mener det er viktig med videre drift av Telemuseets samlinger, og peker på at en mulig sammenslåing med Teknisk museum kan være en god løsning for å sikre dette. Flertallet peker på behovet for snarlige finansieringsløsninger for den fremtidige virksomheten og driften av Telemuseet som en del av en eventuell sammenslåing med Teknisk museum.

  • 18) Stortinget ber regjeringen gjennomgå ordningen med skattefradrag for vitenskapelig forskning og komme tilbake til Stortinget med forslag til eventuelle endringer. Evalueringen skal vurdere en endring av dagens praktisering av regelverket, en fjerning av kravet til statlig styrerepresentant, en ny ordning tilpasset EØS-regelverk eller om kravet til statlig styrerepresentant kan oppfylles enklere.

  • 19) Flertallet legger til grunn at omstillingen til lav- og nullutslippskjøretøyer for næringslivet vil kreve samarbeid og kostnadsdeling mellom staten og næringslivet. Flertallet er opptatt av at klimamål følges opp med konkrete, kostnadseffektive og målrettede virkemidler som reduserer utslipp uten å svekke konkurransekraften. Flertallet er derfor positiv til næringslivets initiativ om å etablere et CO2-fond. Stortinget har i sitt anmodningsvedtak ikke beskrevet utformingen av et eventuelt fond nærmere, og det finnes flere alternative konsepter for utforming av et slikt CO2-fond. Et konsept kan bygge på strukturen for NOX-fondet, og et annet kan basere seg på direkte overføring av en andel av avgiftsinntektene til et fond.

  • Stortinget ber regjeringen starte forhandlinger med berørte næringsorganisasjoner om etablering av en miljøavtale med tilhørende CO2-fond for næringstransport, med sikte på oppstart i løpet av 2019. Forhandlingene skal ta utgangspunkt både i de argumenter og løsninger som fremføres i RNB og de forslag næringslivet har spilt inn om en modell basert på NOX-fondet. Et privat fond skal vurderes, samtidig som det må foretas en grensedragning mellom et CO2-fond og eksisterende virkemidler, herunder Enova. De administrative kostnadene for næringsvirksomheter, næringsorganisasjoner og myndigheter skal begrenses. Størrelsen på overføringene til fondet skal sees i sammenheng med den andelen av merprovenyet fra eventuelle fremtidige økninger i CO2-avgiften som kan knyttes til virksomheter som omfattes av CO2-fondet, enten som en direkte bevilgning over statsbudsjettets utgiftsside eller som en avgiftslettelse for de aktuelle virksomhetene. Næringsaktørene forplikter seg til utslippsreduksjoner utover det som følger av eksisterende virkemidler i en miljøavtale med staten. Arbeid med utredning og innhenting av felles data og analysegrunnlag starter umiddelbart, og Stortinget ber om en rapportering av dette arbeidet i forbindelse med statsbudsjettet for 2018.

  • 20) Flertallet viser til at det foreslås en bevilgning på 2 mill. kroner til et ressurssenter for egenorganisert idrett. Senteret skal veilede og legge til rette for aktivitet som drives egenorganisert og utenfor de etablerte idrettsorganisasjonene. Flertallet ber Kulturdepartementet om å vurdere den mest formålstjenlige og effektive organiseringen av et slikt senter, med sikte på snarlig etablering.

  • 21) Stortinget ber regjeringen gjennomgå og gå i dialog med Oslo kommune om Oslo Sør-midlene, og komme tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2018 med et forslag til en eventuell videreføring eller alternativ innretning av ordningen.

  • 22) Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2018 beskrive og foreslå hvordan en ordning med videreutdanning for lærere kan utvides til reelt å gjelde i flere fag og særskilt samfunnsfag.

  • 23) Stortinget ber regjeringen i arbeidet med en ordning for kompensasjon av ideelle organisasjoners pensjonsforpliktelser vurdere nærmere målgruppe og virkeperiode.