Representantforslag
fra Per Olaf Lundteigen Janne Sjelmo Nordås Kjersti Toppe og Trygve Slagsvold
Vedum - Evaluere ordningen med at landets pensjonister og uføre
ikke får pensjons- og trygdeutbetalinger på papir (Dokument 8:129 S
(2016-2017)
Jeg viser til brev
fra arbeids- og sosialkomiteen av 2. mai 2017 med anmodning om min
vurdering av representantforslag 129 S (2016-2017) fra stortingsrepresentantene
Per Olaf Lundteigen, Janne Sjelmo Nordåa, Kjersti Toppe og Trygve
Slagsvold Vedum om at landets pensjonister og uføre i dag ikke får
sine pensjons- og trygdeutbetalinger på papir.
I mitt
svar på dette forslaget legger jeg samme vurderinger og begrunnelser
til grunn som i svaret til representantforslag 119 S (2016-2017)
fra representantene Kirsti Bergstø og Karin Andersen om samme tema.
Representantforslaget
-
Stortinget ber regjeringen
evaluere ordningen om at landets pensjonister og uføre i dag ikke
får sine pensjons- og trygdeutbetalinger på papir som tidligere,
og snarest mulig fremme sak om nødvendige tiltak for å følge opp
denne evalueringen.
Jeg har
ved flere anledninger svart både muntlig og skriftlig på spørsmål
fra Stortinget om Arbeids- og velferdsetatens praksis hva gjelder
de månedlige utbetalingsmeldingene til pensjonistene. I mine svar har
jeg lagt vekt på at alle vedtak og nye opplysninger som er å betrakte
som viktige meldinger i henhold til eForvaltningsforskriften, fortsatt
skal sendes skriftlig til personer som ikke er digitale brukere,
eller som har reservert seg mot å motta digital post.
I løpet
av høsten 2016 besluttet Arbeids- og velferdsdirektoratet at brukere
som mottar pensjon, uføretrygd, dagpenger, arbeidsavklaringspenger, tiltakspenger
og tilleggsstønader kun ville få utbetalingsinformasjon digitalt
på Ditt NAV.
Digitale
nettbaserte tjenester skal være hovedregelen for forvaltningens
kommunikasjon med både innbyggere og næringsliv. Dette er stadfestet
i eForvaltningsforskriften og er et viktig prinsipp i Regjeringens
digitaliseringsstrategi.
Innbyggere
kan reservere seg mot å motta enkeltvedtak og andre viktige brev
digitalt dersom de fortsatt ønsker å motta dette på papir, jf. eForvaltningsforskriften
§ 9. Difi har etablert et felles register over innbyggernes digitale
kontaktinformasjon og reservasjonsstatus. Arbeids- og velferdsetaten
er fra oktober 2015 koblet til dette registeret, og kan derfor kommunisere
digitalt med alle innbyggere som ikke har reservert seg, uten å
innhente samtykke. Reservasjonsretten omfatter følgende informasjon
(videre kalt «viktige meldinger»), jf. eForvaltningsforskriften
§ 9:
-
Enkeltvedtak
-
Forhåndsvarsel etter
forvaltningsloven § 16
-
Andre meldinger som
har betydning for vedkommende sin rettsstilling, for behandling
av saken
-
Meldinger som det
av andre grunner er av særlig betydning å sikre at vedkommende mottar
Månedlige
utbetalingsmeldinger som ikke inneholder ny informasjon sammenliknet
med foregående måneds utbetalingsmelding, anses derimot ikke å være
en viktig melding som krever at meldingen sendes som post til dem
som har reservert seg eller ikke er digitale brukere. De løpende
utbetalingene vil da være i tråd med de vedtak om pensjonsytelse
og ulike trekk den enkelte har fått brev om.
Arbeids-
og velferdsetaten vil imidlertid alltid sende brev som "viktig melding"
dersom ytelsen endrer seg utover reguleringer og satsendringer,
og vil fortsatt sende årsoppgaven til brukerne. Har brukerne reservert
seg mot digital post, vil de få årsoppgaven og slike meldinger om
endringer i posten.
Utbetalingsinformasjonen
må imidlertid gjøres tilgjengelig og oppfylle de krav til dette
som stilles i regelverket, herunder i eForvaltningsforskriften.
De som ikke har PC, elektronisk identifikasjon eller kompetanse
til selv å logge seg inn på Ditt Nav, kan derfor henvende seg på
telefon til NAV Kontaktsenter og få disse utbetalingsopplysningene
lest opp. I spesielle tilfeller kan brukere fortsatt ha behov for
å dokumentere inntektsopplysninger. I slike tilfeller kan brukeren
også be om utskrift av utbetalingsmeldingen. Som jeg har svart Stortinget
ved flere anledninger, vil veilederen ved NAV Kontaktsenter sammen
med den som ringer, vurdere om det er behov for en utskrift i det
enkelte tilfellet. Slike behov vil f.eks. være om brukeren har behov
for dokumentasjon til en lånesøknad eller for å klage.
Arbeids- og velferdsdirektoratet
har opplyst at det var en oppgang i antall henvendelser til NAV Kontaktsenter
i forbindelse med avviklingen av ordningen i fjor høst, særlig fra
alderspensjonister. Antall henvendelser har nå gått ned til et normalt
nivå sammenlignet med månedene før omleggingen. Bruken av selvbetjeningsløsninger
og ulike nettbaserte tjenester på nav.no øker stadig, også blant
de eldre aldersgruppene. Regjeringen har igangsatt et bredt anlagt
arbeid for å øke bruken av digitale tjenester og øke digital kompetanse
i befolkningen. Dette videreføres nå i konkrete opplærings- og veiledningstilbud i
kommunene, der også arbeids- og velferdsforvaltningen vil bidra
aktivt. I tillegg vil Arbeids- og velferdsetaten arbeide videre
med å bistå den enkelte på en god måte over telefon eller ved det
enkelte NAV-kontor.
Jeg har
bedt Arbeids- og velferdsetaten om å opptre smidig overfor de som
henvender seg til NAV Kontaktsenter. Dette har Arbeids- og velferdsdirektøren
forsikret meg om at de vil være, og jeg har flere ganger tidligere
forsikret om at departementet vil følge opp dette i styringsdialogen
med Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Som en
følge av dette vil departementet mer generelt følge med på utviklingen
med overgang til nye og brukervennlige digitale tjenester i styringsdialogen
med Arbeids- og velferdsdirektoratet. Det innebærer at departementet
vil be Arbeids- og velferdsdirektoratet om å evaluere den praksis
og de tiltak som er etablert som et ledd i en slik dialog og oppfølging
fra min side. Jeg kan forsikre om at Stortinget vil bli orientert
om dette på en egnet måte.