Vikna, Nærøy, Leka og Bindal
Kommunene har vært
involvert i ulike prosesser i reformen, blant annet med en felles
utredning om sammenslåing. Leka, Vikna og Nærøy utgjør Ytre Namdal
regionråd og hadde felles prosess ved oppstart av kommunereformen.
Vikna og Nærøy inngikk en intensjonsavtale om sammenslåing. I folkeavstemningen
i Nærøy ble det flertall for sammenslåing, mens det i Vikna ble
flertall mot sammenslåing. Leka utredet også særlige konsekvenser
av kommunereformen for øykommuner uten fastlandsforbindelse. Bindal
har også orientert seg mot de andre kommunene på Sør-Helgeland.
Kommunestyret i
Nærøy vedtok 22. september 2016 at de ønsker sammenslåing med Vikna
basert på framforhandlet intensjonsavtale.
Kommunestyret i
Vikna vedtok 29. september 2016 at kommunen ikke vil slå seg sammen
med Nærøy basert på framforhandlet intensjonsavtale. Kommunestyret
vedtok samtidig at en helhetlig og god samfunnsutvikling i Ytre
Namdal, med de utfordringer kommunene står overfor, tilsier at kommunestyret
vil arbeide videre for kommunesammenslåing, der Rørvik er kommunesenter.
Kommunestyret i
Leka har vedtatt å fortsette som egen kommune.
Kommunestyret i
Bindal har vedtatt å fortsette som egen kommune. Kommunestyret vedtok
samtidig en intensjonsavtale om et mer formalisert samarbeid mellom
kommunene på Sør-Helgeland.
Øya Austra deles
av Leka, Nærøy og Bindal og fylkesgrensen mellom Nord-Trøndelag
og Nordland. Det foreligger et initiativ blant innbyggerne på øya om
at hele Austra må tilhøre samme kommune. Fylkesmannen i Nord-Trøndelag
støtter dette i sin tilråding. Forslaget om sammenslåing gjør denne
problemstillingen uaktuell.
Fylkesmannen i Nord-Trøndelag
mener at en større kommune bestående av Leka, Nærøy, Vikna og hele
eller deler av Bindal langt på vei ville oppfylle målene i reformen.
Fylkesmannen peker på dette som den langsiktige løsningen for kommunene
i Ytre Namdal.
Nærøy og Vikna har
et felles bo- og arbeidsmarked med kort avstand mellom sentrum i
kommunene og betydelig pendling. Fylkesmannen mener en sammenslåing
vil gi en hverdagsregion som henger bedre sammen og fører til en
mer helhetlig samfunnsutvikling med hensyn til næringsutvikling,
bosetting og infrastruktur.
En sammenslåing
som også omfatter Leka og hele eller deler av Bindal, vil ifølge
Fylkesmannen i større grad svare på reformens mål og intensjoner enn
dagens struktur. En ny kommune vil legge bedre til rette for gode
og likeverdige tjenester, og vil være bedre i stand til å håndtere
nye oppgaver og uforutsette hendelser og svingninger i økonomien.
En ny kommune ville også redusere behovet for interkommunalt samarbeid
for å ivareta lovpålagte oppgaver. Fylkesmannen peker imidlertid
også på at det vil være store avstander i en slik kommune, særlig
for Leka, og at det blir viktig å sikre lokaldemokratiet og utvikling
i alle deler av den nye kommunen.
Lekas egen utredning
peker på at kommunen har små og sårbare fagmiljø. Om lag 60 pst.
av de ansatte er over 50 år. Flere tjenesteområder har utfordringer med
rekruttering til ledige stillinger. Det har over flere år vært vanskelig
å rekruttere ingeniører, fagarbeidere av flere kategorier og ledere.
Det trekkes fram at kommunen ikke oppfyller lovkravet om å ha en
egen skolefaglig ansvarlig.
Også Bindals egen
utredning i reformen peker på stor sårbarhet og små fagmiljøer.
Fylkesmannen i Nordland mener Bindal på sikt ikke vil ha forutsetninger
for å videreføres som en egen kommune. Kommunestyrets vedtak om
et mer omfattende og formalisert interkommunalt samarbeid for å
møte framtidige utfordringer innebærer etter departementets vurdering
en erkjennelse av dette.
Både i Leka og Bindal
peker utredningene på at kommunene har god økonomi og er godt rustet
til årene som kommer. Innbyggertallet i Bindal og Leka er henholdsvis
1 473 og 584. Kommunene har opplevd stor nedgang i innbyggertallet
over tid. Selv om innbyggertallet i Leka ser ut til å ha stabilisert
seg mot slutten av perioden, viser hovedalternativet i befolkningsframskrivingene
til SSB fortsatt fall i innbyggertallene i begge kommuner framover.
Befolkningsframskrivingene
fram mot 2030 viser i tillegg at Leka og Bindal er de to kommunene
i Norge som vil ha lavest andel innbyggere i arbeidsfør alder (20–66
år) i forhold til innbyggere over 67 år. Framskrivingene viser at
det både i Leka og Bindal kun vil være 1,4 person i arbeidsfør alder
for hver person over 67 år i 2030. Det vises i proposisjonen til at
dette vil gi kommunene store utfordringer som det vil være vanskelig
for kommunene å håndtere.
Innbyggertallene
i Nærøy og Vikna er henholdsvis 5 138 og 4 418. Sammenslåing av
de fire kommunene vil gjøre at Leka og Bindal blir del av en større kommune,
noe som vil avhjelpe noen av de store utfordringene kommunene står
overfor knyttet til demografiske endringer. En ny kommune vil også
samle bo- og arbeidsregionen Vikna/Nærøy i samme kommune og legge
til rette for en mer helhetlig samfunnsutvikling i regionen.
Etter en samlet
vurdering foreslår departementet derfor i proposisjonen sammenslåing
av Vikna, Nærøy, Leka og Bindal.
Husholdninger i
Bindal kommune har i dag fritak for merverdiavgift på elektrisk
kraft, jf. merverdiavgiftsloven § 6–6. Det er et utgangspunkt i
kommunereformen at innbyggere og bedrifter i de kommunene som i
dag nyter godt av gunstige ordninger, skal få beholde disse ordningene
selv om de blir en del av en større kommune. Samtidig er det ikke
aktuelt at flere innbyggere eller bedrifter skal komme inn under
slike ordninger. Det går fram av proposisjonen at Finansdepartementet
vil følge opp Stortingets behandling av denne proposisjonen ved
å fremme et forslag til endring av merverdiavgiftsloven slik at
det geografiske området som i dag er Bindal kommune, fortsatt vil
komme inn under fritaksregelen i § 6–6.