Representantforslag 72 S (2016-2017)
fra representantene Sveinung Rotevatn, Terje Breivik, Pål Farstad,
Ketil Kjenseth og Iselin Nybø om å styrke sosiale rettigheter for
selvstendig næringsdrivende
Jeg viser til brev av 30.03.2017
fra Arbeids- og sosialkomiteen med vedlagt representantforslag 72
S (2016–2017) fra stortingsrepresentantene Sveinung Rotevatn, Terje
Breivik, Pål Farstad, Ketil Kjenseth og Iselin Nybø.
Arbeids- og sosialkomiteen ber om
en vurdering av følgende forslag:
"1. Stortinget
ber regjeringa fremje forslag om å likestille vilkåra for pensjonssparing
for sjølvstendig næringdrivande/enkeltpersonføretak og frilansar med
innskotsgrensene som gjeld for vanlege arbeidstakarar.
2. Stortinget ber regjeringa fremje
forslag om å styrkje sjukelønsordninga for sjølvstendig næringsdrivande.
3. Stortinget ber regjeringa greie
ut effektane av å forlengje ordninga som lar sjølvstendig næringsdrivande
behalde retten til dagpengar, frå eitt til tre år ved overgangen
frå lønsarbeid til eiga verksemd."
Vurdering av
forslag 1:
Jeg har innhentet følgende svar fra
finansministeren:
"Selvstendig næringsdrivende, personlig
deltaker i deltakerlignet selskap og ansatt eier av aksjeselskap
eller allmennaksjeselskap kan få inntektsfradrag for innbetalt premie
for pensjonsordning som tilfredsstiller vilkår fastsatt i lov om
innskuddspensjon. Fradraget kan maksimalt utgjøre 4 pst. av beregnet
personinntekt fra næring mellom 1 G og 12 G.
For ansatte er det mulig å spare
inntil 7 pst. av lønn opp til 7,1 G, og med et tilleggsinnskudd
på 18,1 pst. av lønn mellom 7,1 G og 12 G. Tjenestepensjonsordningene
er kollektive ordninger med krav om at de ansatte skal behandles
likt. De ansatte kan ikke reservere seg mot medlemskap, og arbeidsgiver
fastsetter sparenivået for de ansatte. Innskuddsordninger for selvstendig
næringsdrivende har egentlig mer form av en individuell pensjonssparing.
Det er den enkelte næringsdrivende som selv avgjør hvor mye av egen
inntekt som skal spares til egen pensjon. Det kan derfor argumenteres
for at selvstendige næringsdrivende uten ansatte bør spare til egen
pensjon gjennom ordinær sparing. Selvstendig næringsdrivende har
dessuten også tilgang til skattefavorisert individuell pensjonssparing
(IPS).
Jeg er likevel enig med representantene
bak forslaget i at det kan være grunn til å vurdere om selvstendig
næringsdrivende burde ha bedre mulighet til skattefavorisert pensjonssparing.
Det må en i så fall vurdere og komme tilbake til i sammenheng med
en framtidig budsjettbehandling. Det er ellers helt sentralt i regjeringens
skattepolitikk å gjøre det attraktivt å drive næringsvirksomhet
i Norge, og her er de selvstendig næringsdrivende viktige."
Vurdering av
forslag 2:
Etter folketrygdloven har selvstendig
næringsdrivende rett til sykepenger fra staten fra 17. dag, med
65 prosent dekning av sykepengegrunnlaget. Arbeidstakere har rett
til sykepenger fra første dag med 100 prosent dekning av sykepengegrunnlaget. De
første 16 dagene skal arbeidsgiver utbetale sykepengene. Fra 17. dag
utbetaler staten sykepengene.
Selvstendig næringsdrivende har en
lavere kompensasjonsgrad enn arbeidstakere. Hovedtrekkene ved dagens
sykelønnsordning ble vedtatt i 1977 (Ot.prp. nr. 68 for 1976-1977),
og trådte i kraft i 1978. Det framgår av proposisjonen at for mange selvstendig
næringsdrivende vil kortvarig arbeidsuførhet ikke influere på den
inntekt som virksomheten tilfører ham eller henne. For noen vil
arbeidsuførheten medføre en øyeblikkelig og fullstendig tap av næringsvirksomheten
(for eksempel ved lege- og tannlegevirksomhet). For andre vil inntektstapet
først inntre etter lengre tids fravær (for eksempel større bedrifter
hvor inntekt skriver seg fra administrering av virksomheten, og
hvor kortere fravær ikke får direkte innflytelse på driftsresultatet).
Av den grunn vil ikke alle selvstendige næringsdrivende ha behov
for samme dekningsnivå. Det vil derfor ikke være rimelig å påtvinge
gruppen som helhet den høye premie som et dekningsnivå på 90/100
prosent ville betinget. Blant annet på denne bakgrunn ble det obligatoriske
dekningsnivået for sykepenger for selvstendige satt til 65 prosent.
Videre er selvstendig næringsdrivende
sine egne arbeidsgivere og de må derfor som andre arbeidsgivere
dekke sykepengene de første 16 dagene av sykefraværet.
Arbeidsgiveravgift og trygdeavgift
bidrar til å finansiere folketrygden. Selvstendig næringsdrivende betaler
kun trygdeavgift. Bidraget fra selvstendig næringsdrivende er dermed
lavere enn for arbeidstakere som bidrar både gjennom arbeidsgivers
og arbeidstakers innbetaling.
Proba samfunnsanalyse har på oppdrag
fra Arbeids- og sosialdepartementet blant annet vurdert skatteregler
og velferdsordninger for selvstendig næringsdrivende sammenlignet
med lønnsmottakere, jf. Proba-notat av 14.3.2017 "Skatteregler og
velferdsordninger for selvstendige". Notatet konkluderer med at
selvstendiges fordeler med lavere beskatning av deres næringsinntekt
mer enn oppveier dårligere inntektskompensasjon blant annet ved
sykdom. Tilsvarende konklusjon framkommer i NOU 2017:4 Delingsøkonomien
– muligheter og utfordringer, som nå er på offentlig høring.
Selvstendig næringsdrivende har mulighet
til å tegne tilleggsforsikring i folketrygden for å få sykepenger
på linje med arbeidstakere. Mot særskilt premie kan de tegne tilleggsforsikring
som gir rett til sykepenger med 1) 65 prosent fra første dag, 2)
100 prosent fra 17. dag eller 3) 100 prosent fra første dag. Dette
gir mulighet til å betale for å oppnå samme rett til sykepenger
som arbeidstakere. Frivillig tilleggstrygd er basert på selvkost
og premiesatsene fastsettes årlig gjennom forskrift.
Blant annet på bakgrunn av gjennomgangen
av ordningen som er gjort av Proba samfunnsanalyse og vurderingene
som er gjort av Delingsøkonomiutvalget, anser Regjeringen at sykelønnsordningen
for selvstendige er tilpasset gruppens bidrag til finansiering av
ordningen.
Jeg vil bemerke at fra henholdsvis
1. januar og 1. juli 2015 fikk selvstendig næringsdrivende samme rett
til pleiepenger og omsorgspenger fra trygden som arbeidstakere gjennom
budsjettforliket med Kristelig folkeparti og Venstre høsten 2014.
Vurdering av
forslag 3:
Etter folketrygdloven § 4-6 tredje
ledd, kan en dagpengemottaker etter søknad beholde dagpengene i
inntil tolv måneder under planlegging og etablering av egen virksomhet.
I 2016 tok regjeringen initiativet
til flere endringer i dagpengeregelverket, som ett av flere tiltak
mot økende arbeidsledighet. Blant annet ble det på bakgrunn av et
forslag i Prop. 112 L (2015-2016) Endringer i folketrygdloven, lov
om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (økt minste pensjonsnivå
til enslige alderspensjonister og andre endringer), vedtatt å utvide
perioden med rett til dagpenger under etablering fra ni til tolv
måneder, fra 1. juli 2016.
Representantene viser til at utvidelsen
har ført til at langt flere har etablert egen virksomhet mens de har
mottatt dagpenger, i forhold til tidligere år. På bakgrunn av den
positive utviklingen når det gjelder antall etableringer, mener
representantene at en ytterligere utvidelse av perioden vil kunne
føre til at enda flere egenetableringer.
Adgangen til å motta dagpenger i
inntil tolv måneder under etablering av egen virksomhet fremgår som
nevnt, direkte av folketrygdloven § 4-6, mens det av forskrift om
dagpenger under arbeidsløshet av 16. september 1998 nr. 890 (dagpengeforskriften) § 5-1
andre ledd, fremgår at tolvmånedersperioden deles inn i en utviklingsfase
på inntil åtte måneder og en oppstartsfase på inntil fire måneder.
Etablereren må søke Arbeids- og velferdsetaten før hver enkelt fase.
Etablereren kan motta dagpenger i en utviklingsfase og i en oppstartsfase,
alternativt motta dagpenger i kun en av fasene. Den nærmere begrunnelsen
for denne inndelingen i faser fremgår av Ot.prp. nr. 62 (1992-93)
Om lov om endringer i lov 17. juni 1966 nr. 12 om folketrygd (dagpenger
under arbeidsløshet), som det også er vist til i lovproposisjonen
våren 2016 (Prop 112 L (2015-2016) Endringer i folketrygdloven,
lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (økt minste
pensjonsnivå til enslige alderspensjonister og andre endringer)).
Begrunnelsen for dette er at de som får beholde dagpengene mens
de arbeider med å etablere egne virksomheter samtidig er fritatt
fra et grunnleggende vilkår for rett til dagpenger, nemlig å være reell arbeidssøker.
Dagpengene blir heller ikke avkortet (gradert) mot arbeid i forbindelse
med etableringen, mens det for alle andre blir avkortet både mot lønnet
og ulønnet arbeid.
Dagpengeperioden er begrenset til
maksimum 104 uker (to år), dersom den tidligere inntekten var over
2 G det sist avsluttede kalenderåret før søknadstidspunktet, og
maksimum 52 uker, hvis inntekten var lavere. Dersom en vil utvide
perioden med rett til dagpenger under etablering til tre år, innebærer
det altså ikke bare at etablerere kan få dagpenger på særskilte
vilkår i hele den ordinære dagpengeperioden, men også at de vil
kunne få dagpenger i en vesentlig lengre periode enn alle andre.
Dagpengene har som formål å kompensere delvis for inntektsbortfall
ved arbeidsløshet, mens man søker jobb; de skal ikke primært være
en støtteordning for etablerere. Dette taler imot at de som skal
etablere virksomheter, og som allerede er unntatt fra grunnleggende
vilkår etter dagpengeregelverket, skal få dagpenger i en lengre
periode enn alle andre dagpengemottakere.
En etablererperiode på ett år kan
i mange tilfeller være for kort. Dette kan tale for å vurdere en
alternativ utvidelse som kan gi rett til dagpenger under etablering
i en større del av dagpengeperioden, eller på andre vilkår enn etter
gjeldende regler. De som ønsker å etablere sin egen virksomhet,
har likevel ingen garanti for å lykkes, selv med en lengre periode
med rett til dagpenger under etablering. Dagpengemottakere som etablerer
en virksomhet med dagpenger, bruker av sin totale dagpengeperiode,
og tar uansett en risiko ved at de etter en periode med egenetablering
kan stå igjen uten inntekt fra virksomheten, og uten rett til dagpenger.
Dette kan være et argument for å vurdere om det er andre virkemidler
enn en utvidet dagpengerett som skal bidra til å legge til rette for
at flere vil satse på egenetableringer.
Forslaget vil trolig føre til at
flere personer ønsker å gå på dagpenger mens de etablerer egen virksomhet,
men det er usikkert hvor stor tilstrømmingen vil være. Økonomiske
konsekvenser av forslaget er derfor usikre. Et regneeksempel som
tar høyde for økt tilstrømming tilsier at forslaget kan gi et økt
bevilgningsbehov på totalt om lag 540 mill. kroner på kap. 2541,
post 70, fordelt over flere år.
Gjennomføring av regelverksendringer
kan medføre utviklingskostnader og endrede driftskostnader for Arbeids-
og velferdsetaten. Som følge av behov for å tilrettelegge IKT-systemene
i etaten, må det også vurderes når det er mulig å iverksette forslaget. Dette
er ikke hensyntatt i beregningen.
Det gjøres oppmerksom på at det henvises
til folketrygdloven § 4-6 tredje ledd, i folketrygdloven § 15-6
første ledd bokstav d, som gjelder egenetablering som aktivitetsplikt
for rett til stønader til enslig mor eller far. Det betyr at eventuelle
endringer av perioden med rett til dagpenger under etablering jf.
folketrygdloven § 4-6 tredje ledd, vil få betydning også for mottakere
av ytelser etter folketrygdloven kap 15 som etablerer egen virksomhet,
med mindre det gjøres endringer i § 15-6. Dette er ikke tatt hensyn
til i beregningen.
Avslutningsvis vil jeg fremheve at
Regjeringen har hatt en økt innsats mot gründere og vil nevne følgende:
-
I
statsbudsjettet for 2017 har Regjeringen styrket bevilgningene til
næringsrettet forskning og innovasjon med over tre milliarder kroner
sammenlignet med 2013, inkludert beregnet skattefradrag fra skattefunnordningen.
Det kommer gründerne til gode.
-
Vi
har styrket ordningene som hjelper gründere til å starte og vokse.
Unge, innovative bedrifter i hele landet trenger kapital og kompetanse
for å lykkes, og for bidra til omstilling av næringslivet.
-
Vi
har lagt fram en gründerplan hvor vi presenterer tre satsingsområder
som til sammen skal skape og forsterke en kultur for gründerskap
i Norge:
-
1. Bedre
tilgang på kapital i tidlig fase
-
2. Økt
tilgang på kompetanse
-
3. Et
mer attraktivt gründerland.