Dok.
8:103 S (2016-2017) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Torgeir Knag Fylkesnes, Audun Lysbakken, Kirsti Bergstø og Heikki Eidsvoll
Holmås om innføring av et produksjonsvederlag for oppdrett av laks,
ørret og regnbueørret innenfor territoriallinjen
Det vises til brev
av 4. mai 2017, hvor det blir bedt om Nærings- og fiskeridepartementets
vurdering av representantforslaget om "innføring av et produksjonsvederlag
for oppdrett av laks, ørret og regnbueørret innenfor territoriallinjen.
Forslaget lyder:
«Stortinget ber
regjeringen i forslag til statsbudsjett for 2018 innføre et vederlag
som går til kommunene, på 25 øre per kilo produsert laks, ørret
og regnbueørret innenfor territoriallinjen.»
Oppdrettsnæringen
oppnår for tiden gode økonomiske resultater. Eksportverdien av oppdrettet
laks og ørret har økt mye de siste årene, og næringsaktørene oppnår
gode resultater. Jeg mener likevel at vi ikke skal innføre en ny
avgift per kilo produsert fisk for næringen.
En avgift per kilo
produsert fisk vil ikke avhenge av lønnsomheten i virksomheten.
En avgift vil derfor ikke virke nøytralt på investeringsbeslutninger
og driftsopplegg i oppdrettssektoren. Ressurser som er lønnsomme
å utnytte for samfunnet, kan da bli ulønnsomme for private aktører.
De negative virkningene av en produksjonsavgift vil være særlig
store for virksomheter med marginal eller negativ lønnsomhet siden
de må betale avgiften selv om de går med underskudd.
I forbindelse med
Stortingets behandling av havbruksmeldingen vurderte en spørsmålet
om en særavgift for oppdrettsnæringen. Stortinget vedtok at det ikke
skulle innføres en areal- eller produksjonsavgift for oppdrettsnæringen.
Isteden besluttet Stortinget at 80 pst. av framtidige inntekter
fra vekst i oppdrettsnæringen skulle tilfalle kommunal sektor, og
at det skulle opprettes et havbruksfond som skulle fordele midlene
mellom kommunene. Havbruksfondet er nå på plass, og vil sikre kommunene
en betydelig andel av inntektene når det i fremtiden tildeles vekst
i oppdrettsnæringen. Den største andelen av midlene skal fordeles
mellom kommuner som allerede i dag har gjort sjøarealer disponible
som oppdrettslokaliteter, men en andel holdes også av til kommuner
som legger til rette for nye lokaliteter.
Det nye vekstsystemet
trer i kraft i høst, og vil ha stor betydning for havbruksfondet.
Det er vanskelig å nå skulle si noe presist om størrelsen på inntektene kommunene
vil få gjennom den nye ordningen. Det er imidlertid grunn til å
tro at kommunenes inntekter ikke vil være uvesentlige.