Representantforslag
dokument nr. 8:95 S (2016-2017) om kompetansekrav i barnevernet
Jeg viser til forslaget
fra stortingsrepresentantene Terje Breivik, Trine Skei Grande og
Abid Q. Raja. Forslaget ble 19. april 2017 oversendt Barne- og likestillingsdepartementet
for vurdering.
Representantene har
fremmet følgende forslag:
-
1.Stortinget ber regjeringen innføre
kompetansekrav til ansatte i barnevernet.
-
2.Stortinget ber regjeringen iverksette
forsøk med en femårig integrert, klinisk barnevernspedagogutdanning
for å imøtekomme kompetansekravene.
Som bakgrunn
for forslaget viser representantene til at barnevernets ansvar har
økt betraktelig de siste årene med en stor økning i antall saker.
Det vises også til at kompleksiteten i barnevernets arbeid har økt
med større variasjon i familieformer og kulturell bakgrunn. Forslagsstillerne
mener omfanget av tiltak og variasjonen i barnevernets arbeidsoppgaver
understreker det store behovet for systematisk å arbeide for å styrke
tjenesten.
Jeg deler representantenes
problemforståelse i denne saken. Barnevernet har ansvaret for at
de mest sårbare familiene og barna får nødvendig hjelp og omsorg
til rett tid. Det er avgjørende at de ansatte i barnevernstjenesten
har riktig og tilstrekkelig kompetanse til å ivareta denne svært
krevende oppgaven. Det er grunnen til at regjeringen i Prop. 73
L (2016–2017) varsler en kraftig intensivering av satsingen på kvalitet
og kompetanse i barnevernet.
Prop. 73 L (2016–2017),
som ble lagt fram for Stortinget 31. mars, presenterer regjeringens
forslag til ny barnevernsreform. Barnevernsreformen vil øke kommunenes
faglige og økonomiske ansvar for barnevernet. En sentral forutsetning
for den endrede ansvarsdelingen er en langsiktig kompetanseheving
i det kommunale barnevernet. Regjeringen vil derfor høsten 2017
legge frem en kompetansestrategi for perioden 2018–2024.
Jeg har følgende
kommentarer til de enkelte forslag i representantforslaget:
1. Stortinget ber
regjeringen innføre kompetansekrav til ansatte i barnevernet.
Forslagsstillerne
viser til at flere offentlige utredninger de siste årene har konkludert
med behovet for kompetansekrav i barnevernet. Jeg stiller meg bak målsettingen
om tydeligere forventninger til hvilken kompetanse barnevernstjenesten
bør ha. Dette er derfor et sentralt punkt i den omfattende kompetansesatsingen
som presenteres i Prop. 73 L (2016–2017).
En forutsetning for
en eventuell innføring av formelle kompetansekrav er kunnskap om
hvilken kompetanse sektoren trenger for å løse sine oppgaver på en
god måte. Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) er derfor
gitt i oppdrag å kartlegge hva slags kompetanse barnevernstjenesten
trenger, og hvor barnevernet i dag mangler nødvendig kompetanse.
Videre må det etableres
egnede utdanningstiltak, både gjennom mer tilpassede grunnutdanninger
og gjennom etter- og videreutdanningstilbud, slik at tjenestene,
og den enkelte medarbeider, gis gode muligheter til å tilegne seg
den kompetansen som trengs. Dette vil være viktige elementer i den
kommende kompetansestrategien. Arbeidet med kompetansekartlegging
og etablering av egnede utdanningstiltak vil lede opp til vurdering
av behovet for kompetansekrav og en autorisasjonsordning for barnevernsansatte.
Når det gjelder barnevernsledere,
har arbeidet kommet lenger. Regjeringen foreslår i Prop. 73 L (2016–2017)
å utrede behovet for formelle kompetansekrav og eventuelt autorisasjon
for barnevernsledere. Det er her gjort et grundig forarbeid i form
av å kartlegge kompetansebehovet, og på bakgrunn av dette er det
utviklet faglige anbefalinger som beskriver hvilken kompetanse som
bør forventes at barnevernsledere har. Det ble også etablert en
videreutdanning i barnevernsledelse vårsemesteret 2016, som svarer
til de faglige anbefalingene. Det første kullet fra barnevernslederutdanningen
uteksamineres i disse dager. Jeg mener derfor de viktigste forutsetningene
er oppfylt for å kunne vurdere behovet for å stille formelle kompetansekrav
for barnevernsledere. Spørsmål om autorisasjon skal også vurderes
i sammenheng med utredningsarbeidet.
Jeg vil komme tilbake
til dette etter Stortingets behandling av Prop. 73 L (2016-2017).
2. Stortinget ber regjeringen iverksette
forsøk med en femårig integrert, klinisk barnevernspedagogutdanning
for å imøtekomme kompetansekravene.
Det er
bred enighet om at innholdet i dagens grunnutdanninger er for lite
relevante og lite tilpasset arbeidet i barnevernet. Det gis også
få muligheter for fordypning og spesialisering. NOKUT utførte i
2016 et tilsyn med de sosialfaglige utdanningene. Tilsynet avdekket
et behov for å styrke den barnevernsfaglige profilen ved barnevernspedagogutdanningen.
Det ble også pekt på at utdanningene bør samarbeide mer systematisk
med praksisfeltet.
Arbeidet med å styrke
de sosialfaglige utdanningene foregår i samarbeid med Kunnskapsdepartementet,
Arbeids- og sosialdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet.
Kunnskapsdepartementet har sendt på høring et forslag til ny, felles
rammeplan for helse- og sosialutdanningene, og et forslag til nytt styringssystem
for utdanningene. Forslaget innebærer at det utvikles retningslinjer
for alle helse- og sosialutdanningene, inkludert barnevernspedag
og- og sosionomutdanningen.
Ny felles rammeplan
og retningslinjer vil erstatte dagens til dels utdaterte rammeplaner.
Det skal nedsettes én programgruppe per utdanning som får ansvar
for å utvikle og senere revidere retningslinjene, slik at de er
i tråd med tjenestenes kompetansebehov, sentrale politiske føringer
og forskningsbasert kunnskap.
Jeg anser arbeidet
med rammeplaner og forslaget til nytt styringssystem som vesentlige
bidrag for bedre å møte kompetansebehovet som barnevernet har.
Når det gjelder lengre
utdanningsløp, viser jeg til at masterutdanninger i barnevern allerede
er etablert ved Høgskolen i Innlandet, Høgskolen i Oslo og Akershus,
NTNU, Universitet i Tromsø og Universitetet i Bergen. Det arbeides
også med utvikling av nye barnevernsfaglige masterutdanninger ved
Nord Universitet og Universitetet i Agder. Departementet vil møte
med Universitet i Agder for å diskutere deres utviklingsplaner nærmere
i mai. Jeg følger tett med på utviklingen som skjer på fagfeltet,
både med hensyn til utdanningenes innhold og lengde. Jeg finner
det ikke hensiktsmessig nå å iverksette særskilte forsøk utover
de utviklingsprosjekter høyskolesektoren selv tar initiativ til.
Som gjort rede for
under punkt 1, er eventuell innføring av kompetansekrav en prosess
som nødvendigvis må være skrittvis og gå over en viss tidsperiode.
Det løser ikke det umiddelbare behovet vi har for et kompetanseløft
i sektoren. Ansvarsoverføringen til kommunene som foreslås i Prop.
73 L (2016–2017), er foreslått i lys av tiltak som vil heve kompetansen
til mange ansatte i barnevernet på kort tid. I den sammenheng anser
jeg etter- og videreutdanninger som det mest egnede tiltaket. Regjeringen legger
derfor opp til en målrettet satsing på etter- og videreutdanning
i 2017 og 2018.
Per i dag finnes
det etablerte videreutdanninger innenfor barnevernsledelse, barnevernsfaglig
veiledning og barnevern i et minoritetsperspektiv. Regjeringen ønsker
i tillegg å utvikle og etablere nye videreutdanningstilbud som dekker
kjente kompetansebehov innenfor blant annet undersøkelses- og utredningsarbeid,
endringsarbeid og familiestøttende tiltak og oppfølging av fosterhjem.
Formålet er å gi ansatte bedre mulighet for fordypning og spesialisering,
slik at barnevernet får tilgang på nødvendig og spesifikk kompetanse
innenfor komplekse felt.