Dokument 8:79 S (2016-2017)
om et bedre og mer rettferdig skattesystem for gründere og enkeltpersonforetak
Jeg viser
til forslagene fra representantene Trine Skei Grande, Pål Farstad,
Iselin Nybø, Abid Q. Raja og Terje Breivik om et bedre og mer rettferdig
skattesystem for gründere og enkeltpersonforetak, der det bes om
at regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2018 legger
frem en rekke endringer i skattereglene og AFP for enkeltpersonforetak
mv.
Jeg vil
innledningsvis peke på at regjeringen har kommet med en rekke tiltak
som har bedret rammevilkårene for enkeltpersonforetak vesentlig.
Norge skal være et godt land å starte og utvikle nye bedrifter i.
Regjeringen la derfor frem en gründerplan i 2015 som vi har fulgt
opp med konkrete tiltak i budsjettene siden da. Vi har bedret tilgangen
på kapital i tidlig fase blant annet gjennom å styrke pre-såkornordningen
og etablerertilskuddsordningen. Vi har også bedret tilgangen på
kompetanse ved å øke bevilgningene til bedriftsrettet forskning.
Forslagsstillerne
er særlig kritisk til oppfølgingen av Stortingets anmodningsvedtak
nr. 551 (2013-2014) når det kommer til skattemessige tiltak. Forslagsstillerne
underslår imidlertid at denne regjeringen har fått gjennomført en
rekke skattemessige endringer som har bedret de skattemessige rammevilkårene
for næringsdrivende vesentlig. Vi har redusert skattesatsen på alminnelig
inntekt, redusert formuesskatten på aksjer og driftsmidler, styrket
Skattefunn, doblet den skattefrie fordelen ved ansattes mottak av
aksjer til underkurs i selskapet den ansatte jobber i og avviklet
arveavgiften, for å nevne de viktigste. Vi har også redusert det
samlede skatte- og avgiftsnivået betydelig, noe som særlig har kommet næringsdrivende
til gode. I gjennomsnitt har næringsdrivende fått en skattelette
på anslagsvis 12 200 kroner siden 2013. Denne beregningen inkluderer ikke
virkningen av avviklet arveavgift og økt Skattefunn. Til sammenligning
har lønnstakere fått en lettelse på i gjennomsnitt om lag 6 000
kroner, mens pensjonister har fått en lettelse på om lag 3 000 kroner.
Det blir derfor feil å fremstille det som at de skattemessige rammevilkårene
for næringsdrivende ikke har bedret seg vesentlig med denne regjeringen.
Regjeringen
vil uansett ikke slå seg til ro med dette. Vi vil forbedre de skattemessige
rammevilkårene for næringsvirksomhet ytterligere og i tråd med skatteforliket
redusere skattesatsen på alminnelig inntekt og verdsettelsen av
aksjer og driftsmidler i formuesskatten enda mer.
Jeg vil
imidlertid advare mot å vri skattepolitikken overfor gründere og
enkeltpersonforetak mot nye, byråkratiske særordninger. Særordninger
har en lei tendens til å bli administrativt krevende både for skattemyndighetene
og den enkelte skattyter fordi en da må forholde seg til vanskelige
avgrensninger. Vi risikerer at mye av kreativiteten i næringslivet
blir brukt på å finne skattebesparende tilpasninger til et komplisert
skattesystem fremfor å bidra til en nødvendig omstilling av norsk
økonomi. Flere av forslagene til representantene trekker dessverre
i denne retningen. Skattelettelser for næringsvirksomhet bør i størst
mulig grad favne vidt, slik at alle typer næringsvirksomhet gis
generelt bedre rammevilkår.
1. Minstefradrag/næringsfradrag
Forslagsstillerne foreslår at regjeringen
i forbindelse med statsbudsjettet for 2018 skal foreslå en ordning
med minstefradrag eller næringsfradrag for selvstendig næringsdrivende/enkeltpersonforetak
på tilsvarende nivå som minstefradraget for personlige skattytere.
Enkeltpersonforetak
får i dag fradrag for sine faktiske kostnader knyttet til arbeidet.
Lønnsmottakere får istedenfor et minstefradrag som er ment sjablonmessig
å dekke alle kostnadene som lønnstakere har knyttet til arbeidet.
I de tilfeller hvor dokumenterte utgifter er større enn minstefradraget,
kan skattyter imidlertid få fradrag for de faktiske kostnadene. Det
sjablonmessige minstefradraget sikrer at de aller fleste lønnstakere
slipper å dokumentere faktiske utgifter, noe som er arbeidsbesparende
både for lønnstakerne og skatteetaten. Enkeltpersonforetak har normalt
høyere utgifter til inntektens erverv enn det lønnstakere har. De
har ofte også større variasjon i kostnadene. Det er derfor rimelig
at de må dokumentere sine kostnader. Selv om minstefradraget over
tid har økt betydelig, får over 60 pst. av de næringsdrivende i
enkeltpersonforetak fradrag som overstiger maksimalt minstefradrag
for lønnstakere.
Jeg mener
også at forslagsstillernes begrunnelse, som er at selvstendig næringsdrivende
betaler mer i skatt enn en vanlig lønnsmottaker, ikke er riktig.
Det er ikke slik at selvstendig næringsdrivende betaler rundt 30
000 kroner mer i skatt på samme inntekt sammenliknet med lønnstakere.
Den samlede skattebelastningen for selvstendig næringsdrivende er
normalt lavere enn for arbeidstakere. Dette har vi blant annet redegjort
for i Skattemeldingen (Meld. St. 4 (2015-2016)), og jeg har kommentert
dette i spørsmål fra representanten Terje Breivik tidligere. Dette skyldes
i stor grad at de samlede trygdeavgiftene er høyere for arbeidstakere
enn for næringsdrivende. Mens næringsdrivende betaler en trygdeavgift
på 11,4 pst., belastes arbeidstakere både med trygdeavgift på 8,2
pst. og indirekte med arbeidsgiveravgift på opp mot 14,1 pst. De
høyere trygdeavgiftene må ses i sammenheng med at arbeidstakere
har noe større rettigheter i folketrygden.
Jeg mener
det er riktig å inkludere arbeidsgiveravgiften i dette regnestykket.
Selv om det formelt sett er bedriftene som betaler arbeidsgiveravgiften,
vil en arbeidsgiver ta hensyn til alle lønnskostnader, også arbeidsgiveravgiften,
når han vurderer hvor mye han kan betale i kontantlønn til de ansatte.
På samme måte kan en anta at næringsdrivende som ansetter seg selv
i sitt eget aksjeselskap, også regner inn kostnaden ved arbeidsgiveravgift
når de vurderer hvor mye kontantlønn de skal betale til seg selv.
Det er derfor rimelig å legge til grunn at det er arbeidstakerne
som reelt sett belastes arbeidsgiveravgiften, ikke arbeidsgiverne.
Og det er den reelle skattebelastningen som er av betydning, ikke
hvem som formelt sett betaler inn skatten.
Forslagsstillerne
peker på at arbeidsgiveravgiften varierer i ulike deler av landet.
Det stemmer, men selv med den nest laveste satsen på 6,4 pst. vil
den maksimale effektive skattesatsen for lønnstakere ikke være lavere
enn for enkeltpersonforetak. Det er videre relativt få som omfattes
av nullsatsen i arbeidsgiveravgiften, og disse nyter dessuten godt
av at skattesatsen på alminnelig inntekt for personlige skattytere,
inkludert for personlig næringsdrivende, er 3,5 prosentenheter lavere
i Finnmark og Nord-Troms enn i resten av landet.
I tillegg
er det en rekke utfordringer som må løses dersom en skal innføre
et minstefradrag/næringsfradrag for enkeltpersonforetak. For det
første må det avklares hvordan et slikt fradrag skal samordnes med minstefradrag
i lønns- og pensjonsinntekt for å unngå dobbelt fradrag. For det
andre må en finne ut av hvilke typer utgifter minstefradraget eventuelt
skulle komme til erstatning for. Når minstefradraget skal komme
til erstatning for fradragsberettigede utgifter, som det gjør for
lønnstakere, vil mange selvstendig næringsdrivende ikke benytte
minstefradraget på grunn av at de faktiske utgiftene ville være
høyere enn minstefradraget. Et slikt fradrag er også kostbart. I
forbindelse med statsbudsjettet 2017 anslo Finansdepartementet at
et slikt fradrag ville kunne koste om lag 1,7 mrd. kroner i tapte
skatteinntekter.
På denne
bakgrunn bør det ikke innføres et minstefradrag/næringsfradrag for
enkeltpersonforetak.
2. Skattefavorisert pensjonssparing
Forslagsstillerne foreslår at regjeringen
i forbindelse med statsbudsjettet for 2018 om å foreslå endringer
i innskuddspensjonsloven som innebærer økt adgang til skattefavorisert
pensjonssparing for enkeltpersonforetak.
Enkeltpersonforetak
har adgang til å opprette pensjonsordning, og etter lov om innskuddspensjon kan
det gis inntektsfradrag for innbetalt premie for pensjonsordning
som tilfredsstiller vilkår fastsatt i loven. Beløpsgrensen for inntektsfradrag
som gis for innskudd til pensjonsordning for selvstendig næringsdrivende,
for personlig deltaker i deltakerlignet selskap eller for en ansatt
eier av aksjeselskap eller allmennaksjeselskap, er fastsatt til
4 pst. av beregnet personinntekt fra næring, jf. innskuddspensjonsloven §
2-3 annet ledd.
Tjenestepensjonsordningene
er kollektive ordninger der det stilles vilkår om likebehandling
og forholdsmessighet, der ansatte ikke kan reservere seg mot medlemskap
og der arbeidsgiver fastlegger sparenivået for de ansatte. Innskuddsordninger
for selvstendig næringsdrivende mv. har i realiteten form av en
individuell pensjonssparing. Det er den enkelte næringsdrivende
som selv fatter beslutningen om hvor mye av egen inntekt som skal
settes av til egen pensjon. Selvstendig næringsdrivende har for
øvrig også tilgang til skattefavorisert individuell pensjonssparing
(IPS).
Jeg er
likevel enig med representantene bak forslaget i at det kan være
grunn til å vurdere om selvstendig næringsdrivende skal ha bedre
mulighet til skattefavorisert pensjonssparing.
3. Tilgang på avtalefestet pensjon
Forslagsstillerne foreslår at regjeringen
snarest fremmer forslag om å utvide ordningen med statlig bidrag
til AFP til også å gjelde for enkeltpersonforetak og selvstendig
næringsdrivende, dersom ordningen videreføres.
Forslaget
er forelagt Arbeids- og sosialdepartementet, som viser til at avtalefestet
pensjonsordning (AFP) er en tariffestet pensjonsordning som partene i
arbeidslivet står bak. Arbeids- og sosialdepartementet opplyser
videre at partene har startet en evaluering av ordningen, og at
det tas sikte på at evalueringen sluttføres i løpet av 2017.
4. Innbetalingstidspunkt for
skattetrekk
Forslagsstillerne foreslår at regjeringen
snarest, og senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2018, fremmer
forslag om å gjøre om ordningen med forskuddsbetaling av skatt for
enkeltpersonforetak til etterskuddsbetaling tilsvarende som det
som gjelder for ansatte/selskaper. Forslagsstillerne foreslår også at
ordningen med fremskyndet forfall avvikles.
Jeg gjør
oppmerksom på at dagens regler tilstreber sammenfall mellom skattebetaling
og inntjening også for enkeltpersonforetak. Tanken er at inntekter skal
beskattes når de opptjenes, og at lønnsmottakere og selvstendig
næringsdrivende, som begge er personlige skattytere, skal stilles
mest mulig likt i betalingsordningen av skatt.
For enkelte
selvstendig næringsdrivende kan likevel forfallsterminene for forskuddsskatten
falle urimelig ut sett hen til inntektsstrømmen, slik at andre forfallstidspunkter
bør gjelde. Næringsdrivende kan i slike tilfeller be skatteoppkreveren
om å fastsette forfallsterminene slik at forfall for skatten sammenfaller
bedre med inntjeningen.
Jeg ser
derfor ikke grunnlag for å endre regelverket for skattebetaling
for enkeltpersonforetak i og med at formålet med regelverket allerede
er at personlige skattytere behandles mest mulig likt.
Bestemmelsen
om fremskyndet forfall for næringsdrivende er først og fremst innfordringsmessig begrunnet,
og bør ikke fjernes. Ved mislighold av én termin av forskuddsskatten
er det en risiko for at dette vil bli etterfulgt av ytterligere
mislighold senere terminer. Skatteoppkrever gis da mulighet til
å sikre hele skatteforpliktelsen ved pant i én og samme tvangsforretning.
Dette betyr også at skatteoppkrever kan sikre misligholdte eller
forventet misligholdte skattekrav på et tidligst mulig tidspunkt.
For skyldner har dette samtidig den positive virkningen at denne
ikke pådras mer utgifter enn nødvendig dersom også senere terminer
misligholdes. Jeg vil også bemerke at skatteoppkreveren normalt
vil være tilbakeholden med å foreta innfordringsskritt ut over å
sikre kravet ved utleggspant. Videre oppfølging bør vanligvis avvente
skattefastsettingen, slik at en kan ta i betraktning hvorvidt den
utskrevne forskuddsskatten blir helt ut fastholdt eller ikke. Videre
vil det ikke påløpe forsinkelsesrenter på de fremtidige terminene, med
mindre de ordinære forfallsfrister for også disse terminene oversittes.
Det er også utarbeidet særskilte rutiner for å unngå at det skjer
automatisk motregning i eventuell til gode skatt ved skatteavregningen. Reglene
om fremskyndet forfall har derfor begrensede virkninger for de næringsdrivende
sammenlignet med alminnelig forfallsregler.
5. Investeringsfond for enkeltpersonforetak
Forslagsstillerne foreslår at regjeringen
i forbindelse med statsbudsjettet for 2018 skal fremme et forslag
om å innføre et investeringsfond for enkeltpersonforetak basert
på den svenske ekspansjonsfondmodellen. Den svenske ordningen innebærer
at det gis et fradrag i næringsinntekten for avsetninger til et
fond. Det betales skatt («ekspansionsmedelskatt») tilsvarende skatten
som aksjeselskaper ville ha betalt på overskudd. Tilbakeføring fra
fondet skattlegges som næringsinntekt korrigert for tidligere betalt
skatt. Begrunnelsen for den svenske ordningen er å sikre økt likebehandling
av tilbakeholdt overskudd hos personlig næringsdrivende og i aksjeselskaper.
Forslagsstillerne mener at en tilsvarende ordning i Norge vil sikre
likebehandling av enkeltpersonforetak og aksjeselskap også i Norge.
Begrunnelsen
for den svenske ordningen med «expansionsfond» er at enkeltpersonforetak
skal ha samme mulighet til å utvide virksomheten med midler som
kun skattlegges med selskapsskatt som aksjonærer. Den svenske ordningen
må også ses i lys av utformingen av det svenske skattesystemet for
næringsdrivende for øvrig. Sverige har en form for delingsmodell
som gjelder for aktive eiere i aksjeselskap og enkeltpersonforetak,
og som skal bestemme hvor mye av inntekten som stammer fra hhv.
arbeid og kapital. Avkastning utover en antatt kapitalavkastning
skattlegges som arbeidsinntekt både for enkeltpersonforetak og for
aktive aksjonærer, med samme progressivitet og skattesatser. Siden
aktive aksjonærer i Sverige dermed står overfor et progressivt skattesystem
på uttak utover skjerming, gir dette aksjonærene en mulighet til
å spare skatt ved å jevne ut uttakene over tid. I Sverige bidrar
derfor expansionsfondsordningen for enkeltpersonforetak til mer
likebehandling mellom aktive aksjonærer og enkeltpersonforetak ved
at denne muligheten også gis til enkeltpersonforetak.
Skattesystemet
for enkeltpersonforetak og aksjeselskap i Norge avviker en del fra
det svenske skattesystemet. I det norske skattesystemet sikres skattemessig
likebehandling i all hovedsak gjennom utformingen av skjermingsmetoden
(dvs. aksjonærmodellen, foretaksmodellen og deltakermodellen). Mens reinvesteringer
i enkeltpersonforetak øker skjermingsgrunnlaget og gir grunnlag
for høye fremtidige fradrag, er skjermingsgrunnlaget uendret ved
reinvesteringer i aksjeselskaper. Samlet gir dette om lag lik beskatning
av virksomhetsformene over tid. I tillegg, og i motsetning til i
Sverige, skattlegges skattepliktig utbytte og gevinst ikke som arbeidsinntekt hos
aksjonæren, men med en flat skattesats. Aktive aksjonærer i Norge
har derfor ikke noen skattemessig fordel knyttet til å jevne ut
inntektene over tid.
Norske
aksjonærer har altså i utgangspunktet ikke noen skattemessig fordel
sammenlignet med enkeltpersonforetak. Dersom man innfører en investeringsfondsordning
i Norge, vil det altså fremstå som en særskilt skattefordel for
enkeltpersonforetak sammenlignet med aktive aksjonærer. En kan derfor
ikke bruke den svenske begrunnelsen om likebehandling for å innføre
en tilsvarende ordning i Norge.
I tillegg
er det en rekke andre innvendinger mot å innføre en fondsordning.
Ordningen kan bidra til innelåsing av kapital dersom skattyterne
oppfatter det som en fordel å skyve på skatten. Fjerning av ordninger
som låste kapitalen inne, var blant hovedtiltakene i 1992-reformen
for å sikre kapitalflyt og høyere kapitalavkastning. En mulig innelåsingseffekt
vil også kunne skape en barriere mot forretningsmessig fornuftige
omorganiseringer fra enkeltpersonforetak til aksjeselskap. Den enkelte
næringsdrivende vil også årlig måtte vurdere om det er hensiktsmessig
å sette av beløp, blant annet med hensyn til hvilket trinn i trinnskatten
de havner i og opptjening av pensjonspoeng. Videre vil det komplisere
regelverket og praktiseringen av det, redusere skatteinntektene
på kort sikt og kreve økt ligningsmessig kontroll. En rekke særlige
spørsmål ville også oppstå, blant annet ved opphør av virksomhet,
herunder omdanning/skifte av eierform, og for ektefeller. Det ville
bli nødvendig med bestemmelser om pliktig inntektsføring av avsetningsbeløp
for å unngå «evig liv» for avsetningene. Blant annet egenkapitalreduksjon,
dødsfall, overdragelser og lange tidsforløp måtte vurderes som mulige
avviklingskriterier. En særlig utfordring ligger i at avsetningene
bare ville gjelde personinntekten og ikke alminnelig inntekt, slik
at avviklingsreglene måtte skille tydelig mellom disse to inntektsgrunnlagene.
Detaljreguleringen rundt en slik ordning synes på denne bakgrunn
å bli omfattende.
På denne
bakgrunn mener jeg det ikke bør innføres en investeringsfondsordning
for enkeltpersonforetak.
6. Fritak for arbeidsgiveravgift
i oppstartsfasen
Forslagsstillerne foreslår å innføre
et fritak for arbeidsgiveravgift i de tre første årene for nyoppstartede
virksomheter med inntil 5 ansatte.
Den geografiske
differensieringen av arbeidsgiveravgiften (DA-ordningen) innebærer
at en fjerning av arbeidsgiveravgiften virker forskjellig avhengig av
hvor bedriften etableres. Eksempelvis vil nyetablerte, små bedrifter
i sone 5 (Finnmark og Nord-Troms) ikke ha noen gevinst av at arbeidsgiveravgiften
fjernes. Jeg mener derfor at dette er et lite egnet virkemiddel
dersom formålet er å gi en generell støtte til nyetablerte, små
bedrifter.
Jeg vil
videre peke på at arbeidsgiveravgiften i Norge allerede er relativt
komplisert og skal tjene flere formål (fiskal- og regionalpolitikk).
Å legge inn nye formål gjennom et fritak for enkelte virksomheter
vil gjøre regelverket ytterligere komplisert og øke etterlevelseskostnadene.
Forslaget vil dessuten kunne bidra til å redusere virkningen av
ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift. Selv om fritaket
er midlertidig, vil insentivene til å etablere seg i distriktene,
som har lavere satser, kunne svekkes. Forslaget kan medføre plikt
til å notifisere en endring av DA-ordningen.
Det er
også usikkert i hvilken grad forslaget vil kunne medføre reelle
nyetableringer. Forslaget gir insentiver til å reetablere eksisterende
virksomhet under nytt navn og i samsvar med kriteriene for å bli ansett
som ny virksomhet, eller til å splitte opp større virksomheter i
enheter på maksimalt 4 ansatte. Forslaget vil dermed kunne medføre
at mange virksomheter velger en forretningsmessig mindre gunstig
organisering utelukkende for å spare arbeidsgiveravgift. Det vil
ikke være mulig å skille reelle behov for omstrukturering fra skatteplanlegging.
7. Tidsbegrenset rabatt i formuesskatt
for gründere ved børsintroduksjon
Forslagsstillerne foreslår at regjeringen
i forbindelse med statsbudsjettet 2018 skal fremme forslag om å
innføre en ordning med tidsbegrenset rabatt i formuesskatten for
gründere ved børsintroduksjon.
Jeg er
enig i at vi trenger gründere som kan starte nye, lønnsomme bedrifter,
og at det er viktig å stimulere til gründer-virksomhet. Det er antagelig
også lett å enes om hva vi legger i gründer-begrepet. Men det er
en annen sak er å gjøre dette meningsinnholdet operasjonelt og praktikabelt
i formuesskatten. Jeg mener at «gründer»-begrepet ikke er presist
nok til å brukes i en skatteregel.
Hvis
man alternativt skal bruke objektive og etterprøvbare kriterier
for å definere gründere, for eksempel ved krav til eiertid og eierandel
i et selskap som er ny-introdusert på børsen, vil dette være håndterbart
hvis rabatten kun gis anvendelse for personlige aksjonærer (gründere)
som eier aksjer direkte i det børsnoterte selskapet. Det er imidlertid
vanlig at gründere eier sine aksjer gjennom et ikke-børsnotert aksjeselskap.
Dersom aksjer i børsnoterte selskap som eies indirekte gjennom et
annet aksjeselskap skal være omfattet, vil det komplisere ordningen
betydelig. Når et ikke-børsnotert holdingselskap også har aksjonærer
utenfor en gründer-krets, må selskapets skattemessige formuesverdier
i tilfelle fastsettes på to ulike måter, henholdsvis med og uten
gründer-rabatt. Det vil gi merarbeid for selskapene og kreve endringer
i skatteetatens systemer. Kompleksiteten øker ytterligere hvis de
børsnoterte aksjene er eid i kjeder av selskaper, dvs. i en eierstruktur
med ett eller flere mellomliggende selskaper til det børsnoterte selskapet.
Som følge av at rabatten nødvendigvis er knyttet til fysiske personer
(som er de formuesskattepliktige), vil regelverket også kompliseres
når det skal sikres transparens for rabatten gjennom slike kjeder
av selskaper. Skal man unngå dette, må rabattordningen eventuelt
avgrenses mot aksjer i børsnoterte gründerselskap som er eid indirekte
gjennom andre selskaper. Det vil imidlertid føre til at regelen
i liten grad treffer dem man ønsker å tilgodese med rabatten.
Alternativet
til dette er en vid utforming av rabattordningen der rabatten gis
anvendelse for alle som er aksjonærer i selskap som introduseres
på børsen. Det vil gi en enklere regel. Men det vil også innebære
at rabatten får et anvendelsesområde som går betydelig lenger enn
formålet rekker. Det vil tilgodese alle typer finansielle og strategiske
investorer i slike selskap, og vil gi en uheldig forskjellsbehandling
av børsnoterte selskap avhengig av deres historikk på børsen. Dette
kan også reise spørsmål om dette er ulovlig statsstøtte etter EØS-regelverket.
Jeg mener
også at forslaget reduserer muligheten for å sette ned satser og
strider mot prinsippene om likebehandling og forenkling. På denne
bakgrunn fastholder jeg vurderingen i Prop 1 LS (2016/2017) kap.
4.3. om at det ikke bør innføres en tidsbegrenset rabatt i formuesskatten
for gründere ved børsintroduksjon.
8. Opsjonsbeskatning
Forslagsstillerne foreslår at Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2018 om å
fremme forslag om å endre beskatningstidspunktet for ansatteopsjoner
fra kjøpstidspunkt til realiseringstidspunkt.
I begrunnelsen
viser forslagsstillerne til at problemet med dagens opsjonsbeskatningsordning,
der mottaker må skatte av ev. fordel vunnet ved opsjonen når aksjen
kjøpes, blant annet er at ingen verdier er realisert på dette tidspunktet,
noe som kan gi likviditetsutfordringer. Videre vises det til at
bedriften på beskatningstidspunktet ofte fortsatt går med underskudd,
og at det er et åpent spørsmål hvorvidt den ansatte faktisk vil
tjene penger på aksjene eller ikke.
Jeg er
enig med forslagsstillerne om at de skisserte utfordringene gir
grunn til å vurdere en endring i innretningen av opsjonsbeskatning
i arbeidsforhold. Som forslagsstillerne peker på, er det imidlertid
først og fremst det de omtaler som gründerbedrifter som møter
disse utfordringene med dagens opsjonsbeskatningsordning. Det er
disse små og nystartede bedriftene, som ikke i samme grad som etablerte
bedrifter, kan konkurrere om å tilby tilstrekkelig høye lønninger.
Det er videre først og fremst i slike bedrifter at det er høy risiko
for senere tap på aksjene. Jeg mener derfor at det er for de små,
nyetablerte bedriftene at det er grunn til å vurdere endringer.
9. Skattefri etterutdanning
Forslagsstillerne foreslår at Stortinget
treffer anmodningsvedtak om at regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2018 skal fremme forslag om å utvide ordningen med skattefri
etter- og videreutdanning til også å gjelde for enkeltpersonforetak.
I sin
begrunnelse viser forslagsstillerne til ordningen med skattefri
etter- og videreutdanning, hvor arbeidsgiver i aksjeselskap kan
dekke skolerelaterte utgifter for sine ansatte uten at den ansatte
blir skattlagt for fordelen, mens selvstendig næringsdrivende ikke
kan dra nytte av den samme ordningen.
Hovedprinsippene
for skattemessig behandling av kostnader til utdanning er de samme
for selvstendig næringsdrivende som for arbeidstakere. Det gjelder
likevel noen særregler for kostnader som dekkes av en arbeidsgiver.
Etter
skattelovens generelle regler kan en arbeidsgiver skattefritt dekke
utgifter til vedlikehold av kompetanse, når en er i et arbeidsforhold
hvor kompetansen er relevant. Arbeidsgiver som dekker utdanning,
kurs mv. for sine ansatte har krav på fradrag for utbetalingene.
Dette gjelder også for selvstendig næringsdrivende som har ansatte.
De generelle
reglene gjelder også for selvstendig næringsdrivendes fradragsrett
for kostnader til egen utdanning. Dersom utdanningen har en betydning
for et konkret yrke som den selvstendig næringsdrivende allerede
utøver, gis det fradrag for kostnader.
Etter
de særlige reglene om skattefritak for utdanning i arbeidsforhold
kan arbeidsgiver dekke kostnader til utdanning for ansatte skattefritt,
også når utdanningen gir ny kompetanse. Det er en forutsetning at
kompetansen kan benyttes i nåværende eller fremtidig arbeid hos
arbeidsgiveren. En kan skattefritt få dekket inntil fire semester
med studier på heltid, maksimalt 20 måneder (120 studiepoeng), eventuelt
tilsvarende mengde fordelt over lengre tid. Når utdanningen dekkes
i forbindelse med opphør av arbeidsforhold og gir kompetanse som
kan nyttiggjøres ved søking av nytt arbeid hos annen arbeidsgiver, er
skattefritaket begrenset oppad til tre ganger folketrygdens grunnbeløp
(om lag 139 000 kroner).
Særreglene
gjelder tilfeller der arbeidsgiver finansierer utdanning som har
relevans for arbeidsgiverens virksomhet. I tillegg omfattes utdanning
som har sammenheng med opphør av et arbeidsforhold, men bare innenfor
kostnadsrammen på tre ganger folketrygdens grunnbeløp. Disse reglene
kan ikke brukes for selvstendig næringsdrivende som tar utdanning
som ikke er knyttet til et konkret yrke som skattyteren allerede
utøver. Jeg mener at det ikke bør innføres en mer omfattende fradragsrett
for kostnader til utdanning, og at det fortsatt bør stilles krav
om en form for tilknytning til en eksisterende bedrift eller yrkesutøvelse.
10. Tilskudd til ulønnet forskningsinnsats
Forslagsstillerne foreslår at regjeringen
i forbindelse med statsbudsjettet for 2018 skal fremme forslag om
å gjeninnføre ordningen med tilskudd til ulønnet forskningsinnsats.
Forslagsstillerne begrunner forslaget med at ulønnet forskningsinnsats
ikke regnes med i beregningen av grunnlaget for skattefradrag gjennom
Skattefunn-ordningen. En tilskuddsordning for ulønnet forskningsinnsats
har eksistert tidligere, jf. St.prp. nr. 65 (2004-2005) og Innst.
S. nr. 240 (2004-2005). Ordningen eksisterte bare ett år, da det
ikke ble bevilget midler til ordningen etter 2005.
Ulønnet
arbeidsinnsats er generelt ikke fradragsberettiget etter skatteloven.
En viktig grunn til dette er at slike kostnader er svært krevede
å kontrollere. Effektiv kontroll av en tilskuddsordning for ulønnet forskningsinnsats
ville krevd et uforholdsmessig stort kontrollapparat. Det ville
i tillegg blitt ressurskrevende å administrere en slik ordning på
siden av Skattefunn-ordningen. Jeg mener de administrative og kontrollmessige
hensynene bør veie tungt, og at forslaget derfor ikke bør følges
opp.
11. Innovasjonsbørs
Forslagsstillerne ber regjeringen
snarest innføre en innovasjonsbørs i tråd med regjeringsplattformens formuleringer.
I plattformen
står det at regjeringen vil
opprette en innovasjonsbørs for enklere å kunne koble gründere med
privat kapital og vurdere å koble dette til skatteincentiver.
Regjeringen
har gjennomført flere tiltak for å koble gründere med privat kapital.
Som en del av oppfølgingen av regjeringens gründerplan, Gode ideer - fremtidens
arbeidsplasser, ble Innovasjon Norge i 2016 tilført 30 mill.
kroner til satsingen Møteplasser for Vekst. Midlene skal benyttes
til å støtte møteplasser for gründere, kompetanse og kapital og
til kompetansetjenester rettet mot gründere. Oppdraget er videreført
i 2017. I tillegg har en rekke ordninger som bidrar til finansiering
av gründere blitt økt, som for eksempel den landsdekkende etableringstilskuddsordningen
og presåkornfondordningen. Siden navnet innovasjonsbørs allerede
var tatt i bruk av andre aktører har ikke tiltakene blitt knyttet
til navnet innovasjonsbørs.