Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Lise Christoffersen, Tove-Lise Torve og Rigmor
Aasrud, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe, Bente Stein
Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg
Amanda Godskesen og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen,
fra Venstre, Gunhild Berge Stang, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti
Bergstø, viser til Prop. 108 L (2016–2017) om endringer i
sosialtjenesteloven (kommunens adgang til å gi kontaktopplysninger
og opplysninger om oppholdssted til politiet og kriminalomsorgen).
Komiteen merker seg at forslaget
bygger på informasjon fra Justis- og beredskapsdepartementet om
at politiet og kriminalomsorgen har behov for å få utlevert flere
opplysninger om tjenestemottakere av kommunale tjenester fra Nav
enn sosialtjenesteloven i dag gir hjemmel for. Dette kan typisk
være kontaktinformasjon ved etterlysning av straffedømte, ved behov
for avhør av mistenkte eller sentrale vitner, samt ved forkynnelse
av dommer. Kriminalomsorgen har også behov for korrekt kontaktinformasjon ved
innkalling av straffedømte til soning.
Komiteen viser til at Nav-loven
§ 7 fjerde ledd gir hjemmel for å dispensere fra arbeids- og velferdsetatens
taushetsplikt. Sosialtjenesteloven har ingen tilsvarende bestemmelse.
Komiteen merker seg at sosialtjenesteloven § 44
andre ledd andre punktum i dag åpner for at opplysninger om tjenestemottakers
oppholdssted kan gis uten hinder av taushetsplikten. Etter denne
hjemmelen kan imidlertid utlevering bare skje dersom det er klart
at utleveringen ikke vil skade tilliten til kommunen. Denne hjemmelen
er derfor sjelden tilstrekkelig når politiet og kriminalomsorgen
ønsker opplysninger fra sosialtjenesten.
Komiteen viser til at departementet
i høringsnotatet foreslo en delvis harmonisering av taushetspliktsbestemmelsene
i Nav-loven og sosialtjenesteloven, slik at politiet og kriminalomsorgen
kunne få utlevert opplysninger om mottakere av sosiale tjenester
i Nav når det er godtgjort at opplysningene er nødvendig for at
disse myndighetene skal kunne løse pålagte offentlige oppgaver.
Komiteen merker seg i likhet
med flere høringsinstanser, at formålet med de sosiale tjenestene kan
tale for at også personer som er ettersøkt av politiet, skal kunne
oppsøke sosialtjenesten uten å risikere at deres oppholdssted dermed
kan bli røpet. Komiteen mener
likevel at hensynet til samfunnets behov for kriminalitetsvern bør
tillegges avgjørende vekt, og at det i enkelte tilfeller skal kunne
utleveres opplysninger til politiet og kriminalomsorgen selv om
dette potensielt kan bryte den enkelte sosialhjelpsmottakers tillit
til kommunen.
Komiteen viser til at det ikke
er ønskelig at sosialtjenesten under henvisning til taushetsplikten
indirekte skal hjelpe personer med å holde seg skjult for politiet
eller kriminalomsorgen.
Komiteen merker seg at den
foreslåtte endringen åpner for at kommunen får en opplysningsrett og
ikke en opplysningsplikt. Komiteen viser til departementet,
som mener det ikke er hensiktsmessig å pålegge kommunen en plikt
til å utlevere opplysninger som i praksis ofte ikke vil være tilgjengelige
i saksdokumenter eller registre.
Komiteen merker seg at tall
fra 2016 viser at Arbeids- velferdsdirektoratet mottok om lag 50
anmodninger om opplysninger fra politiet. Komiteen legger til grunn at
politiet og kriminalomsorgen vil undersøke andre tilgjengelige kilder
til informasjon, som folkeregisteret, før disse organene henvender
seg til kommunen for å få opplysningene utlevert med hjemmel i sosialtjenesteloven.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti deler en rekke av høringsinstansenes
bekymringer for de sosiale konsekvensene denne lovendringen kan
føre til. Sosialtjenestens særpreg som samfunnets siste sikkerhetsnett
gjør at mottakerne av denne tjenesten er spesielt sårbare. Som flere av
høringsinstansene påpeker:
«Verken Fylkesmannen
i Sør-Trøndelag eller Fylkesmannen i Vestfold eller organisasjoner
som Gatejuristen, Kirkens Bymisjon, Juss-Buss eller Fellesorganisasjonen
støtter forslaget. Det er særlig hensynet til at enkeltpersoner
skal kunne oppsøke sosialtjenesten uten å frykte at opplysninger
om dem skal kunne gis politiet som fremheves. Kirkens Bymisjon mener
at mange sosialhjelpsmottakere mangler en grunnleggende tillit til
systemet og dersom de nå skal være redde for at sosialtjenesten
videreformidler informasjon om dem til politiet og kriminalomsorgen,
risikerer man at disse personene i stedet velger å sove utendørs
eller skaffe seg penger på illegalt vis. Enkelte viser til at det
for sosialtjenesten vil være vanskelig å utføre sine oppgaver uten
tillit fra sine tjenestemottakere. Fellesorganisasjonen mener endringen
vil kunne påvirke arbeidet med brukerne og gjøre samarbeidet vanskeligere.»
Dette medlem deler bekymringen
for at forslaget vil medføre økt risiko for trusler og vold overfor
ansatte. Videre deler dette
medlem Advokatforeningens betenkning når de skriver:
«Dersom sosialtjenesten
blir en hovedkilde for informasjon, kan det medføre at personer
med hjelpebehov ikke henvender seg til sosialtjenesten. Det pekes
særlig på hensynet til barn av sosialhjelpsmottakere, som rammes
av at foreldrene ikke oppsøker sosialtjenesten ved behov. »